handdator

Visa fullständig version : Liten/litet, vad är rätt och fel att skriva?


kalle_banan
2008-01-25, 20:01
Så jag har börjat läsa igenom ett kompendie jag fått, och det handlar om laborationsmoment, och jag stör mig på den svenska författaren har använt, det ser mest ut som om h*n försöker vara överdrivet snofsig...
Exempel nummer 1: Ta litet bakteriemassa på platinaöglan....
Exempel nummer 2: Ta upp litet bakteriemassa med....
Är det verkligen korrekt att använda sig av "litet" tillsammans med ett ord där man inte hänger på ett T när man säger det i bestämd form? Bakteriemassa böjs som sagt med ett N (bakteriemassaN) så där vill jag ha "lite" medans ordet "hus" böjs med ett T (huset) och då passar hellre "litet" där, eller är det verkligen byråkratisvenska som ingen levande själ använder och som i själva verket stämmer?
Det samma gäller "ett slags atom" (som exempel), det låter hur dumt som helst, men är det verkligen korrekt och hur funkar den grammatiska regeln? Heter det verkligen inte "EN slags atom?"

kalle_banan
2008-01-25, 20:10
Här är en till!
Exempel nummer 3: Placera med hjälp av platinaögla en droppe vatten....
Heter det inte: "med hjälp av EN platinaögla....." ?

kalle_banan
2008-01-25, 20:21
När jag ändå är i farten med frågor om det svenska språket, vad menas med dessa klamrar som återfinns i vissa citat då och då? här finns ett exempel: http://macworld.idg.se/2.1038/1.142220
Eller för den late: – [Sifforna] visar att slutanvändarnas efterfrågan är lägre än vad många investerare trott, baserat på Apples försäljningssiffror.
Varför klamrar?

Sheogorath
2008-01-25, 20:29
Så jag har börjat läsa igenom ett kompendie jag fått, och det handlar om laborationsmoment, och jag stör mig på den svenska författaren har använt, det ser mest ut som om h*n försöker vara överdrivet snofsig...
Exempel nummer 1: Ta litet bakteriemassa på platinaöglan....
Exempel nummer 2: Ta upp litet bakteriemassa med....
Är det verkligen korrekt att använda sig av "litet" tillsammans med ett ord där man inte hänger på ett T när man säger det i bestämd form? Bakteriemassa böjs som sagt med ett N (bakteriemassaN) så där vill jag ha "lite" medans ordet "hus" böjs med ett T (huset) och då passar hellre "litet" där, eller är det verkligen byråkratisvenska som ingen levande själ använder och som i själva verket stämmer?
Det samma gäller "ett slags atom" (som exempel), det låter hur dumt som helst, men är det verkligen korrekt och hur funkar den grammatiska regeln? Heter det verkligen inte "EN slags atom?"

Klart du har rätt. Vad är det att snacka om?

kalle_banan
2008-01-25, 20:42
Klart du har rätt. Vad är det att snacka om?

Förbannade skitidiot som skriver fel då? Jag blir fan störd på sånt här?!
Jag vet att svenska språket lurar på en och annan knasighet men detta kan inte vara sant? Du luras väl inte nu Sheo?

Sheogorath
2008-01-25, 20:46
Förbannade skitidiot som skriver fel då? Jag blir fan störd på sånt här?!
Jag vet att svenska språket lurar på en och annan knasighet men detta kan inte vara sant? Du luras väl inte nu Sheo?

Slutar på T i bestämd form = ETT (lejon/lejonet)
Slutat på N i bestämd form = EN (tiger/tigern)

Palm
2008-01-25, 21:15
"Lite" ska det väl ändå vara? Det är en (diffus) mängdangivning, inte en storleksbeskrivning.

Breadboy
2008-01-25, 21:40
Det ska vara litet! Läs på för tusan.

Tolkia
2008-01-25, 22:15
"Lite" ska det väl ändå vara? Det är en (diffus) mängdangivning, inte en storleksbeskrivning.
Palm har rätt. Det handlar inte om att du skall ta en specifik, liten bakteriemassa och inte en stor, utan om att du skall ta en mindre mängd av den bakteriemassa som finns. "Litet" är helt korrekt, "lite" en vardagligare form.

Vad gäller "ett/en slags" så tror jag att båda är rätt; vilken artikel man väljer beror på vad man väljer att låta den syfta på; ett slag, eller en atom. Bärs kommer troligen snart att förklara hur det egentligen förhåller sig.

Platinaöglan verkar i mina ögon vara ett rent skriv- eller tryckfel, en obestämd artikel, eller ändelsen -n som fallit bort, vilket är lätt hänt.

F.ö. heter det "ett kompendium".

Sheogorath
2008-01-26, 07:43
Palm har rätt. Det handlar inte om att du skall ta en specifik, liten bakteriemassa och inte en stor, utan om att du skall ta en mindre mängd av den bakteriemassa som finns. "Litet" är helt korrekt, "lite" en vardagligare form.

Vad gäller "ett/en slags" så tror jag att båda är rätt; vilken artikel man väljer beror på vad man väljer att låta den syfta på; ett slag, eller en atom. Bärs kommer troligen snart att förklara hur det egentligen förhåller sig.

Platinaöglan verkar i mina ögon vara ett rent skriv- eller tryckfel, en obestämd artikel, eller ändelsen -n som fallit bort, vilket är lätt hänt.

F.ö. heter det "ett kompendium".


...och således "flera kompendia" vilket man inte hör alltför ofta. :D

Albatross
2008-01-26, 07:58
Skön diskussion. Var är alla som skriver 'dem' när man som bäst behöver nån som styr upp tråden med dyslexi?

Tolkia
2008-01-26, 11:14
...och således "flera kompendia" vilket man inte hör alltför ofta. :D
Nej, det är nog ovanligt (kanske vanligare om man backar en generation eller två). "Kompendier" är dock också en godkänd plural (åtminstone enligt SA).

Bubban
2008-01-26, 11:45
Det här med klamrarna brukar vara så (förekommer oftast i magasin-artiklar) att man hade kunnat säga meningen utan det i klamrar (som även heter hakparenteser), men man skriver ut det för att visa att det är det meningen handlar om.
Ett exempel:

"Actors have passed because the money was not enough or they didn't like the script or for personal reasons. [But] you could turn down my movies a dozen times, ..." - Time, Jan 28, 2008

scum
2008-01-26, 12:14
*gah!* har folk slutat gå i skolan??