handdator

Visa fullständig version : Träna trots dålig sömn


Johan86
2008-01-25, 15:35
Jag har sovit dåligt ganska ofta på sistone. Jag har tränar väldigt lite. Ingen styrka utan bara kondition 1-3 gånger i veckan. Är det dåligt att träna kondition om man sovit för lite? Är det större risk att man blir sjuk när man tränar och inte sovit tillräckligt pga imunförsvaret försvagats? Ska jag bara vänta med träningen tills jag börjar sova bättre?

zeusden1
2008-01-25, 15:37
Personligen sover jag bättre om jag fått röra på mig, speciellt när jag tränat cardio.
f.ö. kan jag inte svara på din fråga angående immunförsvaret.

alindvall
2008-01-25, 16:04
Personligen sover jag bättre om jag fått röra på mig, speciellt när jag tränat cardio.
f.ö. kan jag inte svara på din fråga angående immunförsvaret.

Precis som ovanstående så sover jag också bättre när jag rör på mig.

Att immunförsvaret ska bli försvagat har jag ingen aning om, men om kroppen inte får vila blir den såklart mer mottaglig av sjukdomar.

Jag skulle dock ha fortsatt tränat och försökt bli riktigt trött av träningen så du blir trött på kvällen.

Turbonisse
2008-01-25, 16:06
Jag lider också av återkommande sömnproblem, dock sommnar jag oftast som en klubbad säl efter jag har tränat styrka, dock gäller ej detsamma vid Cardio

alindvall
2008-01-25, 16:09
Jag lider också av återkommande sömnproblem, dock sommnar jag oftast som en klubbad säl efter jag har tränat styrka, dock gäller ej detsamma vid Cardio

Man är faktiskt mer trött efter styrka än cardio, sant sant.

He-man
2008-01-26, 14:16
Försök att träna så tidigt som möjligt på dagen. När jag tränar på kvällen kan det dröja många timmar innan jag kan somna till föjld av förhöjd pulls långt efter.