handdator

Visa fullständig version : TIPS: "Fett i maten" SVT - Agenda, söndag 21:15


Koloftw
2008-01-25, 15:32
Lite tidigt kanske, men kom över den nu och glömmer annars att tipsa om den.


Är det bra med fett i maten för överviktiga och diabetiker? Socialstyrelsens nya rappport väcker heta känslor. Debatt mellan Claude Marcus, professor i barnmedicin och Torsten Mossberg, medicinalråd på Socialstyrelsen.

http://svt.se/svt/jsp/Crosslink.jsp?d=73338&a=1035365&lid=puff_1029002&lpos=lasMer



Sen blir det SVT Debatt nästa torsdag, med bantning, kolhydrater och fett som huvudämne :D (Värst vad det blivit mycket om mat i media nu på sistone :confused:)

Ondskapelsen
2008-01-25, 15:37
Kom ihåg att bumpa i tid :)

Doozer
2008-01-25, 19:38
Jag trodde aldrig jag skulle se dagen då socialstyrelsen rekommenderar mättat fett. Helt otroligt. ;)

Koloftw
2008-01-27, 11:19
Idag för den som bryr sig :)

Tolkia
2008-01-27, 11:23
Jag trodde aldrig jag skulle se dagen då socialstyrelsen rekommenderar mättat fett. Helt otroligt.
Det gör de inte; det är en journalistdröm.

http://www.socialstyrelsen.se/Aktuellt/Nyheter/FirstPage/2008/Q1/akt080117.htm

F. Pauluns (som givetvis blev ombedd att uttala sig i egenskap av typ riks-GI-mannen) kommentar (http://blogg.paulun.se/) till det hela (scrolla ned till den 18:e januari).

Eddie Vedder
2008-01-27, 21:16
Nu börjar det.:)

Koloftw
2008-01-27, 21:38
Nu var det slut ...

Cool kille, han från barnmedicingrejen ...

GurraGo
2008-01-27, 21:38
Tja, vad säger man? Det gav ju inte så mkt direkt. Slutsats: för en normal person så bör inga koständringar ske... Och där försvann den "debatten". (Vilket ju också socialstyrelsen har påpekat : http://www.socialstyrelsen.se/Aktuellt/Nyheter/FirstPage/2008/Q1/akt080117.htm)

Tolkia
2008-01-27, 21:44
Tja, vad säger man? Det gav ju inte så mkt direkt. Slutsats: för en normal person så bör inga koständringar ske... Och där försvann den "debatten". (Vilket ju också socialstyrelsen har påpekat : http://www.socialstyrelsen.se/Aktuellt/Nyheter/FirstPage/2008/Q1/akt080117.htm)
Det handlar ju inte heller om någon "normalperson". Största delen av de patienter Annika Dahlquist talar om/vänder sig till är ju de facto personer med övervikt och diabetes typ 2. En revolution i var mans kök är nog mer i journalisternas drömmar.

Eddie Vedder
2008-01-27, 21:44
Cool kille, han från barnmedicingrejen ...

Claude Marcus är troligtvis den mest kända professorn vi har i Sverige inom pediatrik. Han och Rössner brukar vara två av hackkycklingarna när konspirationsteorierna kommer igång.:D

Men jag kan inte hjälpa att känna att han är lite för "säker" i sina påståenden. Men det är nog lite av hans stil också, morsan var på en föreläsning med honom när han dömde ut mellanmålshysterin helt och hållet. Då var jag avundsjuk på henne.;)

Största delen av de patienter Annika Dahlquist talar om/vänder sig till är ju de facto personer med övervikt och diabetes typ 2.

Ja hennes patienter är den befolkningsgruppen, men det innebär inte att det är dom enda hon anser bör lägga om kosten till LCHF. Det gäller alla, det är ju trots allt "kosten vi är skapta för att äta" och yadda yadda.:D

GurraGo
2008-01-27, 21:48
Det handlar ju inte heller om någon "normalperson". Största delen av de patienter Annika Dahlquist talar om/vänder sig till är ju de facto personer med övervikt och diabetes typ 2. En revolution i var mans kök är nog mer i journalisternas drömmar.

Jo det stämmer ju. Handlar som vanligt om medias sätt att framställa vad rapporten (som inte var en rapport) handlade om.

xeym
2008-01-27, 21:51
Klent dom argumentera sa ju inte en så mkt.

Tolkia
2008-01-27, 22:06
Claude Marcus är troligtvis den mest kända professorn vi har i Sverige inom pediatrik. Han och Rössner brukar vara två av hackkycklingarna när konspirationsteorierna kommer igång. :D
Marcus är väl något av medias älskling inom området, kanske beroende på att han också tycks älska media (bägge sakerna mer än torris-Rössner, som jag dock personligen gillar bättre). :D
Ja hennes patienter är den befolkningsgruppen, men det innebär inte att det är dom enda hon anser bör lägga om kosten till LCHF. Det gäller alla, det är ju trots allt "kosten vi är skapta för att äta" och yadda yadda.
True, true. Vad som började som en kamp för att få tillämpa då kontroversiella kostråd till överviktiga diabetiker utvecklades med tiden till ett frälsaruppdrag med messianska proportioner; alla som inte är med mig är mot mig, David mot Goliat osv. osv. :D

Koloftw
2008-01-27, 22:10
Marcus är väl något av medias älskling inom området, kanske beroende på att han också tycks älska media (bägge sakerna mer än torris-Rössner, som jag dock personligen gillar bättre). :D



Rössner är :bow:

Alltid så kort och rak på sak, inget mjäk :hbang:

Tolkia
2008-01-27, 22:17
Rössner är :bow:

Alltid så kort och rak på sak, inget mjäk.
Jo. Men det som i mina ögon är det som främst gör att han sticker ut är att han alltid, hur o-mjäkig han än är, uttalar sig med respekt för sina patienter och för deras situation. Inga förödmjukande klappar på magen Anna Skipper-style eller förslag om att tvångsbanta tjocka ungdomar. Det kommer inte alltid fram i media (möjligen för att man värderar tittarnas möjlighet att få förfasa sig för högt för att ha råd med den aspekten), men väl när man hör honom live.

Rhino
2008-01-28, 10:25
Det man ju också får komma ihåg gällande LCHF-fantaster (och säkert många andra områden också) är att man hör ju bara dem som det har fungerat bra för.

Jag har en kollega här på jobbet som hade kanske 5-10 kg övervikt och började med LCHF-kost. Han var helt eld och lågor, satt och läste på alla sådana hemsidor och berättade gärna hur han åt omelett gjord av grädde varje morgon. Däremot märkte åtminstone jag inte någon eventuell viktminskning. Efter ca ett år berättade han sedan att nu behövde han sluta med fettkosten för att han gått upp för mycket i vikt..

Hur som helst upplevde han att han mådde bra av att äta på det sättet och jag tvivlar inte heller på att det är många som det passar för, men det är väl just denna besatthet hos vissa som känns lite läskig.

Doozer
2008-01-28, 20:01
Det här som Claude Markus säger, att det är bevisat att mättat fett är farligt, stämmer det? "Malmöstudien" visar ju att så inte är fallet. Vem fan ska man lita på?

Koloftw
2008-01-28, 20:08
Vilken Malmöstudie? Länka gärna.


Alltså, är man professor i Barnmedicin vet man säkerligen vad man pratar om ... men det finns ju alltid en chans att man varit trött på sistone och inte hängt med.

Men jag tror att om han säger att mättat fett är farligt, så HAR det funnits bevis FÖRUT för att det är så.

Eddie Vedder
2008-01-28, 20:09
Det här som Claude Markus säger, att det är bevisat att mättat fett är farligt, stämmer det? "Malmöstudien" visar ju att så inte är fallet. Vem fan ska man lita på?

Det är just det här som du skriver som jag menar med att jag tycker han tar i lite väl mycket. Visst finns evidens för att människor med olika vällevnadssjukdomar lever på en kost rik på mättat fett, men att påstå det som en total sanning tycker inte jag är rätt.

Finns som sagt det som talar emot. Mycket av våra kostrekommendationer grundas ju på epidemiologiska studier, något jag tycker är lite synd. Men kanske är det ändå det bästa vi har i dagsläget? Det blir ju en viss etisk problematik om vi ska stänga in människor i burar i flera år och tvinga dom leva på en särskild kost även om vi troligtvis skulle få trovärdiga resultat.;)

Tolkia
2008-01-28, 20:11
Det här som Claude Markus säger, att det är bevisat att mättat fett är farligt, stämmer det? "Malmöstudien" visar ju att så inte är fallet. Vem fan ska man lita på?
En enkel tumregel är att i lagom mängd är varken mättat eller omättat fett farligt (transfetter är mindre lyckat, men de största riskerna förknippade med transfetter verkar också finnas i grupper som redan har hög risk, typ patientgrupper med metabolt syndrom). Det farliga är följderna av att äta mer än man behöver under lång tid och därmed bli fet och hamna i riskzonen för diabetes typ 2, hjärt- och kärlsjukdom etc. etc. Vilket man oftast blir för att man äter för mycket av livsmedel som innehåller för mycket socker och fett.

Edit: Pucktvåa i vanlig ordning.

Koloftw
2008-01-28, 20:12
? Det blir ju en viss etisk problematik om vi ska stänga in människor i burar i flera år och tvinga dom leva på en särskild kost även om vi troligtvis skulle få trovärdiga resultat.;)

Självklart. Men självrapportering finns ju alltid - ett gäng frivilliga kan ju få väga allt de stoppar i sig under en viss period, t.ex.

Eddie Vedder
2008-01-28, 20:15
Självklart. Men självrapportering finns ju alltid - ett gäng frivilliga kan ju få väga allt de stoppar i sig under en viss period, t.ex.

Det förekommer ju som sagt redan, det är ju det som är problemet. Hur villiga tror du människor är att väga all mat dom äter? Och hur ärliga och noggranna tror du folk brukar vara om det krävs mycket ansträngning?

Väljer man sedan bara friviliga blir det ju ett hyfsat bias om man säger så. Alltså fel hur man än gör.

Knabb
2008-01-28, 23:34
Det är just det här som du skriver som jag menar med att jag tycker han tar i lite väl mycket. Visst finns evidens för att människor med olika vällevnadssjukdomar lever på en kost rik på mättat fett, men att påstå det som en total sanning tycker inte jag är rätt.

Håller med. Känns som Claude Marcus tappar mycket i trovärdighet när han uttrycker sig så kategoriskt.

Knabb
2008-01-28, 23:41
Vilken Malmöstudie? Länka gärna.


http://journals.cambridge.org/action/displayAbstract?fromPage=online&aid=555948

Tolkia
2008-01-29, 08:05
Självklart. Men självrapportering finns ju alltid - ett gäng frivilliga kan ju få väga allt de stoppar i sig under en viss period, t.ex.
Som Eddie säger - det är så man gör idag. Vilket varje gång genererar massor med kritik för att folk skulle underrapportera energiintag, underrapportera intag av skräpmat, överrapportera intag av frukt osv. lite beroende på vad som undersöktes i studien. Alla vet, redan när studien startas, att det är så här det blir, men alla vet också att det inte finns så många andra sätt att göra på. Problemen är flera; både, som Eddie pekar på, att det är jobbigt, vilket gör att försökspersonerna fuskar eller hoppar av, att det är "fint" att äta bra och "fult" att äta dåligt, varför försökspersoner tenderar att snedrapportera hur deras matintag fördelar sig (jämför att fråga folk hur mycket de dricker, en klassisk "omöjlig" fråga), att man, om man rekryterar frivilliga, tenderar att få folk som redan är specialintresserade och äter på ett visst sätt osv.

Forskning skulle vara jättelätt om det inte var för försökspersonerna, som man brukar säga. :D

Eddie Vedder
2008-01-29, 13:19
att man, om man rekryterar frivilliga, tenderar att få folk som redan är specialintresserade och äter på ett visst sätt osv.

Och i just det här fallet är just den problematiken ännu större, det är helt omöjligt att få trovärdiga resultat om man skulle låta motiverade LCHF-fanatiker självrapportera sitt matintag i en studie där hälsan påverkas av olika typer av kost.


Vi skulle alltså ha grupp 1 som äter "normalt" och då gissningsvis har en rätt normal syn på kosten. Sedan skulle vi ha grupp 2 bestående av fanatiska sektmedlemmar som är beredda att gå över lik för att få resultaten dit man vill.

Vilka skulle få toppenresultat tro?*whistle*

Koloftw
2008-01-30, 12:03
På samma spår:

Torsdag 31/1 22:00-23:00 SVTs Debatt. Om lågkolhydratkost, med bla. Fredrik Paulun :hbang:

Doozer
2008-01-30, 16:22
Det låter dock intressantare faktiskt. :thumbup:

Eddie Vedder
2008-01-30, 16:25
Det låter dock intressantare faktiskt. :thumbup:

Ja förhoppningsvis blir det här en debatt åtmonstone (programtiteln skvallrar ju om det t.ex.:D) och inte bara två personer som berättar om nyheten och i stort sett håller med varandra.

Men det kommer ju troligtvis bara bli en kort del av programmet som handlar om just det här. Skit samma tycker iofs jag, jag tittar ju på både Agenda och Debatt varje vecka i vilket fall.:Virro