handdator

Visa fullständig version : Stämmer mina antaganden?


Body Guard
2008-01-25, 13:44
Nu börjar de bli dags för den årliga deffen igen. Planerar att starta i mitten/slutet av Februari och köra fram till juni/juli.

Status: Man 23 år 100 kg 1.87 cm Tränat: ca 5-6år
Mål: 88-90 kg ev gå ner till 85 kg

Jag ser fram emot denna deff, har inte vägt under 90 kg sedan muck för ca 3-4år sedan. Målet är att se hur kroppen ser ut under allt späck. Förra året lade jag upp deffen så att jag till början körde cardio, sedan skar ner på kolhydraterna för att mot slutet öka cardion. Då låg jag på ca 2000 kcal som minst, gick ner till 92 kg från 98kg.

Inför årets deff är mina tankar att öka kardion, minska maten och sedan ev öka cardion mer. Min tränings vecka ser ut som följande:

Mån: Gym Bröst/Axlar
Tis: Shootfighting 75 min
Ons: Gym: Rygg/Nacke Mage
Tors: Shoot -//-
Fre: Gym Biceps/triceps mage
Lör: Shoot -//-
Sön: Vila

Ben körs när tid ges, då de är en av mina starkarste muskelgrupper, försöker köra böj och utfall på lördagar efter träningen, ibland offras shooten på lör för att köra ett seriöst benpass på gymmet.

Fram tills nu har jag ätit så jag legat på kcal överskott, har ökat från 92 kg i aug till 100 kg nu. Satt och räknade lite på min förbrukning så jag vet hur jag skall lägga upp kosten och siffrorna jag fick fram var följande.

Totals: 3,685 calories in 24 hr 30 min

Church - sitting, reading
455 calories in 3 hr 30 min
Watching - TV or movie
350 calories in 3 hr 30 min
Weight Lifting - free weights or machine, vigorous
900 calories in 1 hr 30 min
Sleeping
900 calories in 10 hr
Studying - sitting
1,080 calories in 6 hr

Kan dessa siffror stämma? Tanken är att då Börja köra kardio och äta lika mycket, för att sedan minska till 3000 kcal och ev kanske ner till 2700 kcal i slutet.

Mvh BG

Haeffner
2008-01-26, 00:09
Min erfarenhet är att energiförbrukningen ofta blir något överskattad när jag skriver in mina dagsaktiviteter enligt faktormetoden. Antagligen är jag kanske inte bara tillräckligt nogrann och ärlig:em: men men

Du ser ut att vara aktiv och träna mycket och dessutom väger du mycket så siffran kan mycket väl stämma i ditt fall.

Testa att använda de värden du får, dra av 500-1000Kcal/dag och kolla hur sanbbat du går ner i vikt. Ta det bakvägen helt enkelt:thumbup:

Var också med på att tappa vikt snabbat under inledningen av deffen iom glykogen och dess bundna vatten som går förlorat. Så börja först räkna när viktnedgåmngen börjat stabilisera sig och inte går i rasande fart.

Body Guard
2008-01-26, 01:15
Min erfarenhet är att energiförbrukningen ofta blir något överskattad när jag skriver in mina dagsaktiviteter enligt faktormetoden. Antagligen är jag kanske inte bara tillräckligt nogrann och ärlig:em: men men

Du ser ut att vara aktiv och träna mycket och dessutom väger du mycket så siffran kan mycket väl stämma i ditt fall.

Testa att använda de värden du får, dra av 500-1000Kcal/dag och kolla hur sanbbat du går ner i vikt. Ta det bakvägen helt enkelt:thumbup:

Var också med på att tappa vikt snabbat under inledningen av deffen iom glykogen och dess bundna vatten som går förlorat. Så börja först räkna när viktnedgåmngen börjat stabilisera sig och inte går i rasande fart.


Låter ganska vettigt faktiskt, tackar. Man kanske ska passa på och köra -1000 kcal i början när de ändå går fort för att sedan kanske lägga sig på -500 kcal när man tappat en del, för att "fylla" på och ge kroppen lite extra energi?