handdator

Visa fullständig version : Fjäska och ljuga för att få bättre betyg - är det inte så det fungerar i arbetslivet?


Fatalist
2008-01-25, 12:45
På tal om fjäsk och fusk i en annan tråd där TS klantat sig lite med en engelskuppgift. Uppfattningen jag har fått, under mina få år på jorden, är att man med prat och personliga relationer kommer minst lika långt som med faktiska prestationer. Att lyckas glida igenom en svårare gymnasieutbildning med goda betyg, betyder inte detta att glidaren är väl förberedd för arbetslivet - med allt vad det innebär?

Att ta sig igenom en arbetsintervju till ett arbete du egentligen inte har någon kompetens och/eller någon tidigare erfarenhet handlar inte så mycket om vad du har för tidigare meriter, eftersom de oftast saknas, men väldigt mycket om hur och vad du presenterar dig som.

I vårt samhälle idag verkar det viktigare att finna en balans mellan prestationer och fördelaktigt kommunicerande, än att bara prestera (labbråttan som sitter tyst och pluggar som inte visar framfötterna tillräckligt), eller enbart prata gott för sig själv (den trevliga rövslickaren som dock missar de viktiga delarna av kurserna/arbetsuppgifterna). Även om jag inte har mycket arbetslivserfarenhet så känner jag på mig att en person som är skärpt i skallen med en god utbildningsgrund, och vet hur man handskas med människor, alltid kommer att gå längre än en osocial och tråkig person med världens flashigaste examen.

Jag ser inget problem med att vara manipulativ till fördel för mig själv när det gäller skola och arbete - att klara sig igenom svåra situationer man förmodligen inte borde ta sig igenom är enligt mig bara ett tecken på en enorm styrka. Jag förstår inte varför man ska begränsa sitt liv och leva efter någon slags rättvise-moral, livet är inte rättvist så utnyttja det.

Diskutera, moralisera, och förkasta. :)

Och håll med.

Jag har inte ätit frukost än btw, ursäkta alla typer av språkliga fel.

shut teh face
2008-01-25, 12:54
Jag håller med.

Under grundskolan så fick jag 265 poäng av 320. Jag skulle inte ens få 150 efter hur jag presterat. Men jag hade helt enkelt bra relationer med lärarna. Smörade rätt mycket.

Under gymnasiet så var det en lärare vi hade i 4 kurser. Han fick ett bra intryck av mig direkt och jag fick högsta betyg i alla kurser även fast jag inte ens gjort alla prov på vissa..
Jag fick också VG i matte B även fast jag inte klarade nationella eller någon hemtenta.

Smöra ftw.

Gällande arbetsintervjuerna och CV.
Det handlar om att säga vad de vill höra, inte något annat.
Sen är alltid karaktäriska egenskaper mer värde än verklig arbetserfarenhet.

nr16
2008-01-25, 12:57
Fjäsk funkar underbart i både grundskolan och gymnasiet. Inte för att jag själv är särskillt bra på det men endå...

Bubban
2008-01-25, 13:52
Fjäsk fungerar inte i verkligheten. Har man däremot en ambitiös inställning och visar framfötterna (inte genom att fjäska) så kan man få många möjligheter utan meriter.

Mats Qviberg är ett levande exempel.

Fatalist
2008-01-25, 14:20
Fjäsk fungerar inte i verkligheten. Har man däremot en ambitiös inställning och visar framfötterna (inte genom att fjäska) så kan man få många möjligheter utan meriter.

Mats Qviberg är ett levande exempel.

Jag vet inte vad du och personen ovan dig menar med fjäsk, så förklara gärna vad det är för skillnad på att fjäska och att ha en ambitiös inställning - målet är detsamma så borde inte de vara synonymer till varandra rent moraliskt?

Exdiaq
2008-01-25, 14:24
Jag vet inte vad du och personen ovan dig menar med fjäsk, så förklara gärna vad det är för skillnad på att fjäska och att ha en ambitiös inställning - målet är detsamma så borde inte de vara synonymer till varandra rent moraliskt?


Visa framfötterna: Exempelvis komma in tidigt till jobbet, jobba lite extra osv.

Fjäska: Exempelvis "Wow, vad långt du har kommit, önskar att jag också var sån som du" till chefen.

KlopFer
2008-01-25, 14:32
Jag förstår inte varför man ska begränsa sitt liv och leva efter någon slags rättvise-moral, livet är inte rättvist så utnyttja det.



+1 :thumbup:

Fatalist
2008-01-25, 14:38
Visa framfötterna: Exempelvis komma in tidigt till jobbet, jobba lite extra osv.

Fjäska: Exempelvis "Wow, vad långt du har kommit, önskar att jag också var sån som du" till chefen.

Ah, jag valde att formulera mig på ett dåligt sätt. Jag förstår vad du menar, och nog är det fjäsk att komma lite tidigare och jobba lite extra för mig åtminstonde. Jag säger dock inte att det är något fel med det. :)

Blaine
2008-01-25, 14:44
Bäst anpassad överlever - eller i det här fallet lyckas.

Tolkia
2008-01-25, 14:54
Ibland (så även i den här tråden) tycks det mig som om allt som inte är "göra-minsta-möjliga-attityd" och uppenbart ointresse (för sin uppgift, av att göra ett bra jobb osv.) definieras som "fjäsk". I beg to differ.

XroW
2008-01-25, 14:55
Ibland (så även i den här tråden) tycks det mig som om allt som inte är "göra-minsta-möjliga-attityd" och uppenbart ointresse (för sin uppgift, av att göra ett bra jobb osv.) definieras som "fjäsk". I beg to differ.

Precis så är det.

Hade den inställningen när jag pluggade.
När jag jobbade (trotts att jag hatade ställte) Gjorde jag så bra som jag kunde hela tiden och försökte vara bäst.
Detta uppmärksammades och jag blev blandannat månadensäljare och "lite mer ansvar" kan man säga.

christian
2008-01-25, 14:56
Mr Brownnose får sällan vänner på jobbet, utan hamnar ofta med likasinnade Brunnäsor. Mycket illa omtyckta av den övriga, kompetenta, personalen då Brunnäsor håller sig undan arbete så gott det går. Delegerar väldigt kraftigt om de väl(?) blivit chefer.

Det går faktiskt att vara trevlig, social och kompetent. Utan att för den skull vara genomskinligt övertrevlig.

Exdiaq
2008-01-25, 14:57
Ibland (så även i den här tråden) tycks det mig som om allt som inte är "göra-minsta-möjliga-attityd" och uppenbart ointresse (för sin uppgift, av att göra ett bra jobb osv.) definieras som "fjäsk". I beg to differ.


Tack, tänkte precis samma samma sak :thumbup:

Var inte ovanligt att jag fick höra i grundskolan: "Fan vad du fjäskar" bara för att jag frågade något extra om skolämnet. Visst, det var polar-småbråkighet, men rätt irriterande efter ett tag.

Stor skillnad på fjäsk och via intresse enligt mig.

leetajz
2008-01-25, 15:05
Jag håller med.

Under grundskolan så fick jag 265 poäng av 320. Jag skulle inte ens få 150 efter hur jag presterat. Men jag hade helt enkelt bra relationer med lärarna. Smörade rätt mycket.

Under gymnasiet så var det en lärare vi hade i 4 kurser. Han fick ett bra intryck av mig direkt och jag fick högsta betyg i alla kurser även fast jag inte ens gjort alla prov på vissa..
Jag fick också VG i matte B även fast jag inte klarade nationella eller någon hemtenta.

Smöra ftw.

Gällande arbetsintervjuerna och CV.
Det handlar om att säga vad de vill höra, inte något annat.
Sen är alltid karaktäriska egenskaper mer värde än verklig arbetserfarenhet.



Och jag är Bill Gates. Du måste ha haft ett par riktigt rubbade lärare som skulle kunna bortse från att du inte klarar av proven och sedan sätta högst betyg. Fjäsk funkar väl till en viss nivå, säg att man väger mellan 2 betyg, så kan fjäsk välta till det högre betyget.

KlopFer
2008-01-25, 15:08
Visa engagemang kommer man långt med :)

Nitrometan
2008-01-25, 15:10
Ibland (så även i den här tråden) tycks det mig som om allt som inte är "göra-minsta-möjliga-attityd" och uppenbart ointresse (för sin uppgift, av att göra ett bra jobb osv.) definieras som "fjäsk". I beg to differ.
Jag håller med dig. Lite ambition måste man ha.

Fatalist
2008-01-25, 15:10
Och som vanligt dyker den svenska avundssjukan upp i trådar som denna.

KlopFer
2008-01-25, 15:21
Och jag är Bill Gates. Du måste ha haft ett par riktigt rubbade lärare som skulle kunna bortse från att du inte klarar av proven och sedan sätta högst betyg. Fjäsk funkar väl till en viss nivå, säg att man väger mellan 2 betyg, så kan fjäsk välta till det högre betyget.

http://www.sr.se/cgi-bin/gavleborg/nyheter/artikel.asp?Artikel=1695750
http://www.sr.se/Ekot/artikel.asp?artikel=917263
http://svt.se/svt/jsp/Crosslink.jsp?d=33557&a=493264&from=rss
http://www.sr.se/Ekot/artikel.asp?artikel=596794
http://www.svd.se/nyheter/inrikes/artikel_413141.svd
http://www2.unt.se/avd/1,1786,MC=1-AV_ID=690168,00.html?from=read_more
http://www.norran.se/sektion_c.php?id=7235351&avdelning_1=102&avdelning_2=0

Det inte direkt någon nyhet detta =)

Tolkia
2008-01-25, 15:31
Och som vanligt dyker den svenska avundssjukan upp i trådar som denna.
Onekligen. Här (http://www.kolozzeum.com/forum/showpost.php?p=2781523&postcount=1) t.ex.

Exdiaq
2008-01-25, 15:35
Och som vanligt dyker den svenska avundssjukan upp i trådar som denna.


Va? Vart då? :confused:


P.S. Avundssjuka förekommer inte bara i Sverige om du trodde det, finns faktiskt i andra länder med lilla du D.S.

Spinkot
2008-01-25, 15:38
Så mycket hoppas jag att jag aldrig bryr mig om matriell standard att jag skulle ljuga och fjäska för att få lite högre.

Handlar inte om "rättvisa" heller, jag skulle bara inte kunna leva med att fjäska och visa mig underlägsen inför någon jag äcklas av

Trance
2008-01-25, 15:47
Även om jag inte har mycket arbetslivserfarenhet så känner jag på mig att en person som är skärpt i skallen med en god utbildningsgrund, och vet hur man handskas med människor, alltid kommer att gå längre än en osocial och tråkig person med världens flashigaste examen.


En sak man kan notera är ju att livet har ingen sträcka så det som du definierar som gå längre kanske inte gäller för alla. Social kompetens och framfötter är självklart viktigt om du vill bli chef eller sprida dina åsikter. Men det kanske inte är vad alla vill bli.

Lucipha
2008-01-25, 21:48
Ah, jag valde att formulera mig på ett dåligt sätt. Jag förstår vad du menar, och nog är det fjäsk att komma lite tidigare och jobba lite extra för mig åtminstonde. Jag säger dock inte att det är något fel med det. :)

Visst går jag till jobbet för att jag får betalt, men jag skulle aldrig kunna motivera mig om jag inte gick in för att göra ett bra jobb. Visst finns det undantag, men de flesta chefer verkar gilla folk som kan prestera till skillnad från folk som slickar röv.

Jag kan störa mig på människor som tror att de gör skäl för sin lön bara av att de dyker upp mer eller mindre i tid. Samma människor brukar vara de som lämnar saker halvfärdiga fem minuter innan rasten börjar eller jobbet slutar.

Fjäsk fungerar inte i verkligheten. Har man däremot en ambitiös inställning och visar framfötterna (inte genom att fjäska) så kan man få många möjligheter utan meriter.

+1