handdator

Visa fullständig version : Tron Islam


Demoneyes
2008-01-24, 21:20
Min polare försöker övertyga mig om att Islam är den ända riktiga tron.

Vad kan man ställa för frågor som han kan ha svårt att svara på allt jag säger sågar han men det är bara för att han är så påläst.

har vi någon ateist eller kunnig på ämnet som vet fel i koranen osv ngt som jag kan knäcka han med?

Deceiver85
2008-01-24, 21:22
Islams profet Muhammed, tog en 9-årig flicka till sin fru och fullbordade äktenskapet samma år. Nuff said?

Miiix
2008-01-24, 21:52
Du kan ju fråga han om han kan nämna något land med en majoritet muslimer som rent allmänt brukar ses som demokratiska länder?


Eller om han tycker lagstiftningen i länder som Saudiarabien och Iran är trevlig?

Rahf
2008-01-24, 21:54
Tycker han om polygami? Männen får trots allt ha sju fruar men kvinnorna får bara ha en man.

Fredriiik
2008-01-24, 21:54
fråga om han tycker det är okej att kvinnor som våldtas ska mördas i dessa länder.
fråga om sharia lagarna.
fråga varför kvinnan enligt koranen ska svepa in sig i tyg.
jadu de finns myyyyycket att fråga ;D

Deceiver85
2008-01-24, 21:54
Du kan ju fråga han om han kan nämna något land med en majoritet muslimer som rent allmänt brukar ses som demokratiska länder?

Islam är inte förenligt med demokrati, eftersom Koranen är en lagbok och förespråkar en styre där de vise männen styr samhället, med Koranen som guide.

Miiix
2008-01-24, 21:55
Sen kan du googla efter saker i stil med "quran jihad quotes" och få upp en massa citat från koranen som uppmanar till våld mot "unbelievers".

Tricklev
2008-01-24, 21:56
Islams profet Muhammed, tog en 9-årig flicka till sin fru och fullbordade äktenskapet samma år. Nuff said?

Väntade han inte ett tag, med att som du så fint säger, fullborda äktenskapet?

Sedan är det ju inga frågor i tråden som inte kan besvaras av koranen, tex "fråga varför kvinnan enligt koranen ska svepa in sig i tyg.", svaret på det står ju klart och tydligt i koranen, knappast ett effektivt sätt att "sätta dit" en troende.

Denna tråden hade behövt lite Bolio.


Sen kan du googla efter saker i stil med "quran jihad quotes" och få upp en massa citat från koranen som uppmanar till våld mot "unbelievers".

Kan du med bibeln också, kan du med ganska många av dessa monoteistiska religioner som skriker att dom har rätt och alla andra har fel.

Miiix
2008-01-24, 22:00
Väntade han inte ett tag, med att som du så fint säger, fullborda äktenskapet?



Det man bukar säga är väl att Muhammed gifte sig med Aisha när hon var sex och gifte sig när hon var 9.

Källa: http://www.islam.tc/ask-imam/view.php?q=5788

Rahf
2008-01-24, 22:02
Väntade han inte ett tag, med att som du så fint säger, fullborda äktenskapet?

Sedan är det ju inga frågor i tråden som inte kan besvaras av koranen, tex "fråga varför kvinnan enligt koranen ska svepa in sig i tyg.", svaret på det står ju klart och tydligt i koranen, knappast ett effektivt sätt att "sätta dit" en troende.

Denna tråden hade behövt lite Bolio.




Kan du med bibeln också, kan du med ganska många av dessa monoteistiska religioner som skriker att dom har rätt och alla andra har fel.

Hans vän vill alltså övertyga honom om att Islam är den enda riktiga tron. Dessa frågor är då till för att se om han kan motivera svaren till att framhäva Islams härlighet.

Tricklev
2008-01-24, 22:02
Så var det ja, visste att dom hade sex när han var 9, men var rätt säker på att han gifte sig ett tag i förväg.

Förövrigt såg jag en insvept tjej häromdagen, stå och puta sin röv medans hon spejjade in den i ett fönster, borde gett henne en örfil.

HajduMan
2008-01-24, 22:06
Fråga han varför en troende kristen, buddist, hindu, katolik säger att deras religion är den ända rätta...

Fråga varför han är troende..

Fråga han om han litar på alla människor som levt på jorden till 100%
därefter kan du fråga han ifall han då tror på allt som står i koranen

Deceiver85
2008-01-24, 22:33
Förresten, om islam är den enda rätta tron, vad gör han i ett sånt hedniskt land som Sverige?

Baan
2008-01-24, 22:33
Dom enda rätta ändorna är stora välformade ändor.

Tolkia
2008-01-24, 22:33
Fråga varför han är troende ...
Det här är den vettigaste frågan hittills. Varför tycker just din kompis att just islam är rätt och bäst? "För att det Är(tm) så" är kanske inte nödvändigtvis ett bra svar.

Min personliga åsikt är att ingen säkert kan veta vilken (om någon) som är den "sanna" och "rätta" tron; då skulle man inte tro utan veta. Ingen kan någonsin bevisa för någon annan vare sig att en tro är "sann" eller "falsk"; antingen köper man konceptet eller så gör man det inte. Förvisso händer det att folk omvänder sig, kommer till tro, konverterar eller förlorar tron, men det kommer oftast inifrån dem själva och inte genom någon övertalningskampanj.

Edit:
Deceiver85: Vilken religion man tillhör bestämmer långt ifrån alltid vilket land man väljer att bosätta sig i. Men det var väl inte direkt så att du inte visst det?

Deceiver85
2008-01-24, 22:34
Dom enda rätta ändorna är stora välformade ändor.

Det skulle väl vara det ända ;)

Animalistic
2008-01-24, 22:57
jävligt vrickad religion som alla andra. finns inget positivt över huvud taget

Bärs
2008-01-24, 23:21
Du måste nog läsa på själv för att klara av den debatten. Om han företräder en traditionell syn på islams ursprung och historia lär han få det svårt om du pluggar in revisionisternas argument.

J de Koof
2008-01-25, 00:52
Ja som sagt, Islam har många förgreningar och varianter.

Men en som påstår att en religion är sannare än andra borde med lätthet kunna påvisa konkreta orimligheter i de andra religionerna. Vilka orimligheter bär till exempel buddhismen inom sig?

/J

Frida.B
2008-01-25, 01:15
Det som är dåligt med koranen är hur människor tolkar den. Det finns ingen "rätt" tro. Det finns dåliga saker med alla religioner, många rent kulturella som baseras på tolkningar av den heliga boken.

Psychological
2008-01-25, 01:55
Gud , Mohammed och Buddah. Till er säger jag:

FUCK RELIGION

bAouFMANYSY

Demoneyes
2008-01-25, 09:28
Det här med att han gifte sig med 9åringen det påstod han vara lögn. Ett påhitt av oss non-belivers.

Är detta sant eller icke?

För övrigt tack för bra frågor

z_bumbi
2008-01-25, 09:41
Det här med att han gifte sig med 9åringen det påstod han vara lögn. Ett påhitt av oss non-belivers.

Är detta sant eller icke?

För övrigt tack för bra frågor

Det var nog inget helt ovanligt i någon del av världen att man gifte sig betydligt yngre än vad som är normalt idag så det kan mycket väl vara sant. I Sverige var det yngre järnåldern och det finns vad jag vet inget dokumenterat om hur det förhöll sig på den fronten..

Exdiaq
2008-01-25, 10:04
Det som är dåligt med koranen är hur människor tolkar den. Det finns ingen "rätt" tro. Det finns dåliga saker med alla religioner, många rent kulturella som baseras på tolkningar av den heliga boken.


+1

Man kan även tolka Bibeln på ett negativt sätt om man skulle vilja det så Koranen är inte ensam om det.

Snorlös
2008-01-25, 10:36
Min polare försöker övertyga mig om att Islam är den ända riktiga tron.

Vad kan man ställa för frågor som han kan ha svårt att svara på allt jag säger sågar han men det är bara för att han är så påläst.

har vi någon ateist eller kunnig på ämnet som vet fel i koranen osv ngt som jag kan knäcka han med?

Pokemon är den enda sanna guden och bolibompa är fylld med dolda budskap från Pokemon guden, övertyga mig om att jag har fel:D

Det finns inget du säger som du kan "knäcka" honom med då det som sagt handlar om tro och inte vetenskap vilket innebär att alla argument du kommer med kan mötas oavsett vilka de är då ingen vet vad som är sant.

Om du INTE tror på Islam så gör du inte, Hur ska han kunna övertyga dig om det för?

Ett enkelt: Nej, jag tror inte att Islam är den sanna tron, borde ju räcka om han inte är störd på något sätt, och i så fall bör du ju inte umgås eller prata med personen.

pragmatist
2008-01-25, 10:55
En sant religiös person är omöjlig att övertala med rationell argumentation, och har ett stort batteri av bortförklaringar för allt konstigt som står i deras skrifter. Tusentals teologer har suttit och klurat ut bortförklaringar i århundraden, och att tro att man enkelt kan slå hål på deras föreställningar med någon sorts knockoutargument är ganska hopplöst.

Bärs
2008-01-25, 11:03
En sant religiös person är omöjlig att övertala med rationell argumentation, och har ett stort batteri av bortförklaringar för allt konstigt som står i deras skrifter. Tusentals teologer har suttit och klurat ut bortförklaringar i århundraden, och att tro att man enkelt kan slå hål på deras föreställningar med någon sorts knockoutargument är ganska hopplöst.


Det är sant, men i islams fall finns det klara arkeologiska och historiska bevis för att den traditionella synen på Muhammed, Koranen och profetens liv, vilka är rätt centrala element i HC-islam, är felaktig. Ett problem är ju att dessa saker inte får utforskas i stora delar den muslimska världen.

Rahf
2008-01-25, 12:03
En sant religiös person är omöjlig att övertala med rationell argumentation, och har ett stort batteri av bortförklaringar för allt konstigt som står i deras skrifter. Tusentals teologer har suttit och klurat ut bortförklaringar i århundraden, och att tro att man enkelt kan slå hål på deras föreställningar med någon sorts knockoutargument är ganska hopplöst.

Detta är den absoluta sanningen och huvudanledningen till varför jag vägrar diskutera religion med troende.

Ganymedes
2008-01-25, 12:16
Är det inte bättre att du ber honom övertyga DIG istället? Varför ska du göra jobbet? Trötta ut honom genom att låta honom föreläsa sig trött inför dig. Han tycker säkert det är kul att berätta och du får lära dig något om Islam som du säkert inte visste tidigare. :)

Rahf
2008-01-25, 12:17
Är det inte bättre att du ber honom övertyga DIG istället? Varför ska du göra jobbet? Trötta ut honom genom att låta honom föreläsa sig trött inför dig. Han tycker säkert det är kul att berätta och du får lära dig något om Islam som du säkert inte visste tidigare. :)

Ur ett subjektivt synsätt, det tycker inte jag om. Allt är guld och gröna skogar. Hittar man en troende som kan erkänna att deras heliga skrift har brister så är jag idel öra.

scum
2008-01-25, 12:27
Fråga honom varför han är din polare.

Surah V Ayat 51
O ye who believe! take not the Jews and the Christians for your friends and protectors: They are but friends and protectors to each other. And he amongst you that turns to them (for friendship) is of them.

(Nu är du med stor chans inte kristen eller jude, men jag tror inte ateist m.m scorar så högt heller).

Tolkia
2008-01-25, 12:33
Om det är en seriös diskussion tror jag att det är svårt att komma runt det jobbiga faktum att trådskaparen måste veta lite om islam för att kunna argumentera bra. Och då menar jag verkligen "veta något om" inte bara kunna leverera tio snärtiga oneliners ("Hur var det med Muhammed och den där nioåringen? Va? Va?") som man egentligen inte har en aning om vad de står för, eller kunna länka till något lämpligt klipp med självmordsbombare, eller islamsk motsvarighet till Zeitgeistmovie. Läsa på lite om islam och bilda sig en uppfattning om vad man själv tycker, helt enkelt. Att bara insupa andras tyckande är ju ... faktiskt inte smartare eller mer kritiskt än att insupa motpartens argument för islam.

Gäller det en omvändelsediskussion är det väl bara att säga att man inte tror på idén överhuvudtaget och that's the end of it (en motpart som fortsätter envisas måste vara skapligt jobbig att umgås med och kanske med fördel stryks ur bekantskapskretsen tills han skärpt sig?)?

Trance
2008-01-25, 12:48
Du kan ju alltid argumentera mot tro som sådan och fråga vad som skulle krävas för bevis för att han inte skulle tro på gud. Krävs ju inga direkta specialkunskaper.

Frida.B
2008-01-25, 12:50
för att säga att någon tro är den rätta tron måste man vara fördjupad i alla religioner...

Trance
2008-01-25, 12:52
för att säga att någon tro är den rätta tron måste man vara fördjupad i alla religioner...

Eftersom tro och religioner inte är baserade på bevis så krävs ju inte det direkt. Ett uttalande om den rätta tron är lika absurt oavsett om man har fördjupat sig i alla religioner eller inte.

Frida.B
2008-01-25, 13:06
jo men den rätta tron... säger något nåt sådant orkar jag inte börja tjafsa om hur alla andra människor tycker och tänker. Säger någon den rätta tron anser jag att personen menar, den rätta tron för just den individen. och då anser jag även att personen skall vara fördjupad i alla andra religoner för att jag inte totalt ska dumförklara den. Och menar människan att det är den rätta tron för alla människor på jorden så skulle jag inte ens orka debattera med idioten.

pragmatist
2008-01-25, 14:09
Ur ett subjektivt synsätt, det tycker inte jag om. Allt är guld och gröna skogar. Hittar man en troende som kan erkänna att deras heliga skrift har brister så är jag idel öra.

Katoliker har ofta en ganska kritiskt ifrågasättande inställning till Bibeln faktiskt. Vilket de kompenserar för genom att inte kritiskt ifrågasätta påvens/påvekollegiets tolkning av bibeln, som anses ofelbar och vägledd av Den Helige Ande... *rolleyes*

BallPythoN
2008-01-25, 14:29
Jag tycker att alla som inte har en aning om religion och till er alla som tror på google bör hålla sig utanför denaa tråd med tanke på att det kan finnas folk som blir sårade och kränkta när man säger att Islam är en våldsreligion.

För att tillägga att själv är jag ateist.

I alla fall om nu Islam är en religion som tror på att döda så är även våran "svenska" religion det samma. Båda religionerna härstammar nämligen i från judendomen. Koranen och Bibeln är otroligt lika och den som kastar ut sig saker som att dom bara dödar hit och dit ser jag som okunniga och otroligt lättpåverkade. Våldet mot kvinnor händer sällan i de stora städerna utan det händer oftast i de fattigare byarna. Svensken är absolut inte bättre när det gäller hustru misshandel och vi lever ändåså mer civiliserat än dessa som vi klagar på ;) Det absolut våldsammaste situationerna händer när det kommer upp extremister så som Usama Bin Laden. som startade sin extrema grupp då Sovjetunionen hade okuperat afganistan. Men vips så var koranens lagar bortglömda och lagen du skall icke döda gällde inte längre och då bryter hela deras sätt att agera mot deras religion och bums så är det inte en religion längre.


Till din kompis kan du fråga om han vet hur den uppkom?
Andra frågor du kan ställa är om hans tro motbevisar jesus? Som den självklart inte gör.
Det viktiga är inte om man kallar kallar gud allah eller jahva eller vad man nu kallar han. Religion är en stödpelare för folk som de kan ta tag i när allt annat känns som förlorat. Men det är också lika viktigt att alla får ha sin tro


Citat från sokrates.
Jag hatar dina värderingar men jag skulle gå i döden för att du ska få äga dem.

Jag säger.
Demokrati är ett sätt att regera som passar alla Och de som inte vill se en religion i världen är inte demokratiska framåtsträvare utan helt enkelt Bakåtsträvare mot medeltiden :)


Ha de..

Kanske låter lite flummigt men jag har brottom..

Exdiaq
2008-01-25, 14:29
för att säga att någon tro är den rätta tron måste man vara fördjupad i alla religioner...


Det är som att säga att det är fel att vara sosse bara för att man inte kan miljöpartiets program.

Ganymedes
2008-01-25, 14:33
Ur ett subjektivt synsätt, det tycker inte jag om. Allt är guld och gröna skogar. Hittar man en troende som kan erkänna att deras heliga skrift har brister så är jag idel öra.

Du hittar dem där anorektiker som tycker att de är för smala finns... ;)

Bärs
2008-01-25, 14:37
Katoliker har ofta en ganska kritiskt ifrågasättande inställning till Bibeln faktiskt. Vilket de kompenserar för genom att inte kritiskt ifrågasätta påvens/påvekollegiets tolkning av bibeln, som anses ofelbar och vägledd av Den Helige Ande... *rolleyes*

Katolicismen är grejen alltså. Jag har kommit fram till det. Tradition och liberalism i fin kombination.

Frida.B
2008-01-25, 16:19
Det är som att säga att det är fel att vara sosse bara för att man inte kan miljöpartiets program.

ja jag tycker att det är fel. Ska man välja parti måste man kunna alla partiers program, annars finns det ingen grund till varför det partiet valdes. iaf inte så att jag skall lyssna på vad sossen har att säga när den då bara valt parti efter ja vad vet jag?

Racso
2008-01-25, 16:23
http://www.damianflanagan.com/uploaded_images/God-Delusion-700195.jpg

Sök även på "root of all evil" och "enemies of reason" hos din lokala filmleverantör...

phrack
2008-01-25, 16:35
http://www.damianflanagan.com/uploaded_images/God-Delusion-700195.jpg

Sök även på "root of all evil" och "enemies of reason" hos din lokala filmleverantör...

Jättebra bok, bra dokumentärer också. "The End of Faith" av Sam Harris rekommenderar jag också. Harris menar att den absolut mest problematiska religionen är just islam, så där kan du hitta väldigt många bra argument om du nu orkar läsa.

scum
2008-01-25, 17:27
Jättebra bok, bra dokumentärer också. "The End of Faith" av Sam Harris rekommenderar jag också. Harris menar att den absolut mest problematiska religionen är just islam, så där kan du hitta väldigt många bra argument om du nu orkar läsa.

för oss som "inte läser böcker" :) ett bra klipp, med en bra man:

LÄNK till Youtube (http://www.youtube.com/watch?v=MeSSwKffj9o)

Racso
2008-01-25, 17:59
för oss som "inte läser böcker" :) ett bra klipp, med en bra man:

LÄNK till Youtube (http://www.youtube.com/watch?v=MeSSwKffj9o)


Haha grym!


En till jävligt bra:

"Catholic, which I was until I reached the age of reason" :laugh:

MrXvDXVhqf

phrack
2008-01-25, 18:18
för oss som "inte läser böcker" :) ett bra klipp, med en bra man:

LÄNK till Youtube (http://www.youtube.com/watch?v=MeSSwKffj9o)

Börja med det ! *gah!*
Bra klipp!

laham
2008-01-25, 22:56
hmm, fördomar som vanlig. Vad förvånad man blir *rolleyes*

Trance
2008-01-25, 23:08
hmm, fördomar som vanlig. Vad förvånad man blir *rolleyes*

Snygg avatar.

J de Koof
2008-01-25, 23:11
Jag kan ju säga att min karriär som Jehovas vittne tog slut i nittonårsåldern när jag aningslöst åkte runt och försökte diskutera just detta; vad är det för fel egentligen på andra religioner? Kommer hårt praktiserande buddhister att underkännas av Gud, när den dagen kommer? Och tusen liknande frågor i samma anda.

Det slutade med att jag uteslöts ur gemenskapen ty jag ville icke förstå min dumhet. Troligen tillhör jag en ytterst liten skara JV som uteslutits ej på grund av syndfullt leverne, men istället subversiv verksamhet. Senare syndade jag desto mer.

Vad jag vill säga är att en diskurs över andra religioner tillsammans med en starkt religiös människa är ett helt tröstlöst projekt. Det är mer givande att döda en åsna genom att kasta fikon på den.

/J

Miiix
2008-01-25, 23:33
hmm, fördomar som vanlig. Vad förvånad man blir *rolleyes*
Vad till exempel?

Avesta
2008-01-26, 04:36
Du kan inte vinna den debatten, mot tro funkar inte logik.

Du kan däremot vinna poäng genom att fråga honom om den praktiska biten med islam och demokrati. Tror han på parlamentarism och demokratins sammanföring med islam? Och i såfall, kan folket ändra/rösta bort heliga lagar? I samma stund när folk kan revidera och rösta bort av Gud givna lagar faller visionen bakom den islamiska staten.
Islam och demokrati som vi definierar den, går aldrig ihop.

skaparn
2008-01-26, 08:13
Det är som att säga att det är fel att vara sosse bara för att man inte kan miljöpartiets program.

Bara för att en stor del av de stora partiernas väljare passar in på den beskrivningen betyder det inte att det inte är fel. Jag är av åsikten att man inte bör utnyttja sin demokratiska rätt att rösta om man åtminstone inte orkat sätta sig in vad de olika alternativen handlar om.

För att återgå till topic. Du borde inte ta den diskussionen alls, alla förutsättningar för att det bara ska bli väldigt töntigt finns på bordet. Och inte heller kommer någon att lära sig något eftersom det låter som att det öppna sinnet som ofta krävs för full duplex lyser med sin frånvaro. Du vill bevisa att hans religion inte är bäst, han tycker den är bäst, du kan inget om religioner men har fått några knepiga frågor på ett internetforum och så vidare. Låt honom vara.

Baan
2008-01-26, 11:48
Du kan inte vinna den debatten, mot tro funkar inte logik.

Du kan däremot vinna poäng genom att fråga honom om den praktiska biten med islam och demokrati. Tror han på parlamentarism och demokratins sammanföring med islam? Och i såfall, kan folket ändra/rösta bort heliga lagar? I samma stund när folk kan revidera och rösta bort av Gud givna lagar faller visionen bakom den islamiska staten.
Islam och demokrati som vi definierar den, går aldrig ihop.

Nej, så kan man inte diskutera då inte alla former av Islam nödvändigtvis behöver kollidera med ett demokratiskt samhälle. Ungefär som alla andra religioner där religionen måste anpassas för att fungera med ett modernt samhälle. Kristendomen har ju anpassats ganska ordentligt på många håll. Det finns även muslimer som lever i demokratiska länder som har anpassats och finner inga problem med att leva som dom gör i dessa länder.

Om man ska diskutera tro och logik så är det naturliga att fråga var dessa idéer om Gud och allt kommer ifrån. Varför ska man tro på det helt enkelt? Visst tro är tro osv, men det första man tänker på när någon kommer med påståenden utan belägg är att det är är BS, inte att det möjligtvis kan vara sant, förutsat att man är någorlunda kritisk mot saker och ting man hör.

Bahir
2008-01-26, 12:50
Den här är grym: http://www.youtube.com/watch?v=gMsHuVGZaf0

(hittade ingen utan text)

Avesta
2008-01-26, 15:25
Nej, så kan man inte diskutera då inte alla former av Islam nödvändigtvis behöver kollidera med ett demokratiskt samhälle. Ungefär som alla andra religioner där religionen måste anpassas för att fungera med ett modernt samhälle. Kristendomen har ju anpassats ganska ordentligt på många håll. Det finns även muslimer som lever i demokratiska länder som har anpassats och finner inga problem med att leva som dom gör i dessa länder.

Om man ska diskutera tro och logik så är det naturliga att fråga var dessa idéer om Gud och allt kommer ifrån. Varför ska man tro på det helt enkelt? Visst tro är tro osv, men det första man tänker på när någon kommer med påståenden utan belägg är att det är är BS, inte att det möjligtvis kan vara sant, förutsat att man är någorlunda kritisk mot saker och ting man hör.

Det är en sak att ta upp vad olika grenar inom islam har för synsätt, det har i sig ingenting med den politiska islam att göra eftersom koranen inte enbart beskriver religiös levnadssättet för sina anhängare, utan bidrar även med en politisk agenda om hur den islamiska staten ska styras. Därmed finns det ingen plats för diskussioner om relationen mellan den "islamiska staten" och folkstyre. Däremot skiljer sig olika grenar från varandra markant och det vore fel att påstå att all islam är oförenligt med demokrati. Det finns ju även en del grenar som inte erkänns av majoriteten av islamvärlden.
http://sv.wikipedia.org/wiki/Ahmadiyyah

laham
2008-01-26, 17:38
Vad till exempel?
Nästan allt som sagts i tråden.

laham
2008-01-26, 17:38
Snygg avatar.
:cool: