handdator

Visa fullständig version : samma muskelatur fler ggr i v.?


crüe
2008-01-24, 20:16
Min rygg hänger med dåligt med allt annat*gah!* , så kommer vi till frågan; Kan man träna ryggen mer än en gång i veckan?

Tips på träningsschema angående ryggen?

krellik
2008-01-24, 20:21
Ja.

Ett bra träningschema för ryggen är ett som gör att du blir bättre på chins och som lägger på 100kg på ditt marklyft och 50kg på din framåtböjda rodd.
Så med andra ord så länge du lägger ner kraft på dessa övningar, förbättrar ditt utförande och tränar dessa tungt så bör det bli bra...

crüe
2008-01-24, 20:25
men känns inte så hälsosamt att träna vje dag i veckan, hur många träningspass är det bästa?

tack för ett snabbt svar btw!

Gpajpen
2008-01-24, 20:33
Givetvis kan man det. Finns folk som tränar hela kroppen 3-4ggr i veckan, inklusive mig själv.

På din andra fråga svarar jag Marklyft, Stångrodd, Chins. Repeat.

L-Sami
2008-01-24, 20:45
hur många träningspass är det bästa?



Målet med träningen och hur snabbt du återhämtar dig spelar en stor roll hur många träningspass är det bästa. Om du är ute efter styrkeökningar så kan det vara bra att vila så länge mellan varje pass att den muskulatur du ska träna och ditt nervsystem är fullt återhämtat. Generellt brukar vilobehovet mellan varje pass bli större desto intensivare man har kört.

Damien Thorne
2008-01-24, 20:46
men känns inte så hälsosamt att träna vje dag i veckan, hur många träningspass är det bästa?

tack för ett snabbt svar btw!

Jag tycker att 3-4 dagr per vecka är lagomt.
tex
Mån, Ons, Fre
eller
Mån, Tis, Tors, Fre
eller
Mån, Ons, Fred, Lör
eller
Mån, Tis, Tors, Lör

Om jag skulle prioritera ryggen så skulle jag köra rygg 2 pass/vecka (var 3de-4de dag). Resten av muskelgrupperna blir 1 gång/veckan.

Angående övningarna så håller jag med de övriga. Marklyft, Chins (eller latsdrag) och Stångrodd.

Det är väl lättast att lägga upp ett schema på 4 dagar/vecka, där du dag 1 och dag 3 kör rygg och mage. De 2 övriga dagarna delar du upp resten av kroppen på.

crüe
2008-01-24, 20:49
klart man kan träna hela kroppen flera ggr i veckan, men "hur många ggr är det bästa för en muskelgrupp i veckan?"

crüe
2008-01-24, 20:50
tack för svaren!

Damien Thorne
2008-01-24, 20:52
klart man kan träna hela kroppen flera ggr i veckan, men "hur många ggr är det bästa för en muskelgrupp i veckan?"

De flesta bänkpressprogram där målet är att bli starkare, är uppbyggda på 2 bänkpass/vecka.

Så jag skulle säga att 2ggr/vecka är det bästa.

Det finns även program där man kör bänkpress 3ggr/vecka, men nåt sånt har jag aldrig provat, så jag kan inte uttala mig om hur bra eller dåligt det är.

crüe
2008-01-24, 20:59
tack damien_thorne för tips..

Förresten jag käkar glutamin nu, det måste väl vara bra för återhämtningen om jag kör "en muskelgrpp flera ggr i veckan"?
Funderar också på esapro som jag fått tips om, men det har väl ungefär samma verkan som glutamin eller har jag kommit på fel spår?

Animalistic
2008-01-24, 21:08
tack damien_thorne för tips..

Förresten jag käkar glutamin nu, det måste väl vara bra för återhämtningen om jag kör "en muskelgrpp flera ggr i veckan"?
Funderar också på esapro som jag fått tips om, men det har väl ungefär samma verkan som glutamin eller har jag kommit på fel spår?

ja :) sök snälla du

crüe
2008-01-24, 21:12
ja :) sök snälla du

Tänkte ta upp det när jag ändå var igång! Min tråd snälla nån!

Damien Thorne
2008-01-24, 22:29
Jag kan tyvärr ingenting om kosttillskott.

Hoppas att nån annan kan hjälpa dig med frågorna.

Ganymedes
2008-01-24, 22:43
Förresten jag käkar glutamin nu, det måste väl vara bra för återhämtningen om jag kör "en muskelgrpp flera ggr i veckan"?

Glutamin är HELT verkningslöst så länge som du inte är ett kolli på sjukhuset för tillfället. Du hittar länkar till studier som bekräftar detta om du söker. Annars räcker det kanske med att ta mitt råd: släng ut Glutaminet bums!