handdator

Visa fullständig version : Rättning :)


ztiggee
2008-01-24, 14:36
Hej, igår skrev jag en tråd som handlade om testosteron. Och eftersom det är förbjudet att posta trådar om dopingklassade medel (som jag inte visste då) blev tråden borttagen.

Men jag syftade inte på om det kan ge några bieffekter genom att ta preparat utan att ta ämnen som bidrar till att man får högre tesato halt. Som tex Zink.

Så nu tillbaka till frågan. om det kan ge någgra bieffekter om man som nämt innan tar zink om det kan ge några bieffekter lr är det bara en naturlig höjning ha testosteronet i kroppen?

Hoppas jag förklarade det hela lite tyligare nu :P

Tabbe
2008-01-24, 15:03
Den extremt pyttelilla ökningen du kanske får lär inte märkas på dina resultat och är inte det minsta farlig. ( om vi bara snackar zink nu)

ztiggee
2008-01-24, 15:09
Okej tack ^^ men finns örter och såntcokså ju? Lr klassas det som dopning?

Rahf
2008-01-24, 15:13
Funkar det så till den grad att du får märkbara ökningar så kommer klassas det förmodligen som doping.

ztiggee
2008-01-24, 15:19
Aha okej. Funderar på att köpa ett zink tillskott, en liten öking är ju bättre än ingen. Men då vet jag svaret på min fråga^^ Tackar så mkt för båda svaren

King Grub
2008-01-24, 15:37
Det är nog inte så, att extra zink = mer testosteron. Zinktillskott kan förhindra sänkning av testosteronnivåer vid mycket hård träning, men det är ingen speciell testobooster i sig, och även i nyss nämnda fall handlar det om mängder långt över övre tolererbar gräns och mängder associerade med bieffekter som kopparbrist, diarré och magsmärtor.

Hur gammal är du? Är du ung, är "testoboosters" antagligen pengarna i sjön, då du redan har bra hormonnivåer.

ztiggee
2008-01-24, 19:21
Jag är 17 år, men känns inte som jag har så mycket hormorner i kroppen:P

Rahf
2008-01-24, 19:22
Du vet inte vad som är mycket eller lite. Jämfört med en vuxen man så har du en mer optimal utgångspunkt.

ztiggee
2008-01-24, 19:25
Okej, men är det inte så att vissa person har mer testosteron i kroppen och en del mindre?

Sverker
2008-01-24, 19:32
Spelar det någon roll ? Barnlöshet är nog ingen stor fråga för 17-åringar:confused:


Du har en mängd testosteron som förvandlar dig till man. Låt det systemet vara och koncentrera dig på saker du kan påverka: träning, återhämtning, vila, inställning, kost osv.

ztiggee
2008-01-24, 19:35
Det kanske inte spelar någon roll men undrade bara om det var så att vissa har mer och andra mindre.

Och jag koncenterar mig väldigt mkt på de saker du nämnde för den delen. Är bara lite nyfiken för en snubbe som tränar strongman sa att zinktillskott är bra för att få lite mer testo nivåer i kroppen

fonzie
2008-01-24, 19:39
Det kanske inte spelar någon roll men undrade bara om det var så att vissa har mer och andra mindre.

Och jag koncenterar mig väldigt mkt på de saker du nämnde för den delen. Är bara lite nyfiken för en snubbe som tränar strongman sa att zinktillskott är bra för att få lite mer testo nivåer i kroppen

Låter som en lite svajig referens... :)

"Funkar för mig" är skit.

ztiggee
2008-01-24, 19:40
svajig referens?

Rahf
2008-01-24, 19:53
svajig referens?

Svajig referens = Bör undersökas närmare/Ingenting att lita på.

ztiggee
2008-01-24, 19:58
Okej, vad bör undersökas då? :P

zeusden1
2008-01-24, 20:08
Okej, vad bör undersökas då? :P

Jag tror personligen inte att du behöver undersöka någonting inom området zink. Tycker istället att du ska ta och se över din träning, kost och vila då det är de 3 som gör att du kan bygga muskler. Du som normal 17-åring, som mig, behöver inte något tillskott för att höja dina testo-nivåer.

F.ö. tycker jag att king grub redan rett ut detta.

ztiggee
2008-01-24, 20:15
Och jag har redan sagt att jag är väldigt noga med min träning,kost och vila. Det himla tjatande om det hela tiden. Det har redan nämts en gång tidigare. Och jag vet att det är de viktigaste för att bygga. men jag har redan sagt att jag är noga med de tre delarna. Men man kan väl iaf få fråga lite om zink

ztiggee
2008-01-24, 20:16
Och jag fattade vad king grub skrev

zeusden1
2008-01-24, 20:18
Och jag har redan sagt att jag är väldigt noga med min träning,kost och vila. Det himla tjatande om det hela tiden. Det har redan nämts en gång tidigare. Och jag vet att det är de viktigaste för att bygga. men jag har redan sagt att jag är noga med de tre delarna. Men man kan väl iaf få fråga lite om zink

Jaja, klart du har rätt att fråga, vi finns ju här för att hjälpa till. Att bygga muskler tar tid, låt det ta tid och försök inte göra det snabbare än möjligt.

ztiggee
2008-01-24, 20:19
Låter som en lite svajig referens... :)

"Funkar för mig" är skit.

Menar du med att det bör undersökas om jag är noga med mat,träning och vila? lr vad är det som är svajigt. :S

zeusden1
2008-01-24, 20:20
Menar du med att det bör undersökas om jag är noga med mat,träning och vila? lr vad är det som är svajigt. :S

Det som han menar är svajigt är att det bara är en random snubbe som sagt detta. En studie är inte lika svajig.

ztiggee
2008-01-24, 20:23
aha okej, men tror den killen vet var han pratar om eftersom han ägnat hela livet åt träning och bli så pass stark att han kom 2:a i sveriges starkaste man för några år sedan. Så jag tycker iaf det är en bra källa

King Grub
2008-01-24, 20:25
Hur skulle han kunna "känna" vad en zinktablett gör i kroppen bara för att han kan lyfta mycket?

zeusden1
2008-01-24, 20:27
aha okej, men tror den killen vet var han pratar om eftersom han ägnat hela livet åt träning och bli så pass stark att han kom 2:a i sveriges starkaste man för några år sedan. Så jag tycker iaf det är en bra källa

Så om en amerikan skulle säga att det finns apor i varje gatuhörn i New York, skulle du tro honom eftersom att han kommer från Amerika?

ztiggee
2008-01-24, 20:28
Men eftersom han har tränat hela livet har han precis som vi kollat runt på forum och liknande. Och han har säkert kollat upp att zink är bra för testo nivåerna ökar lite. Det har du ju själv sagt grub :P Han skulle inte lägga ner massa pengar på onödiga saker för den delen heller om han inte säker på att de saker han har som kosttillskott verkligen ger något.

zeusden1
2008-01-24, 20:30
Men eftersom han har tränat hela livet har han precis som vi kollat runt på forum och liknande. Och han har säkert kollat upp att zink är bra för testo nivåerna ökar lite. Det har du ju själv sagt grub :P Han skulle inte lägga ner massa pengar på onödiga saker för den delen heller om han inte säker på att de saker han har som kosttillskott verkligen ger något.

Ja, men amerikanen har ju bott i Amerika i hela sitt liv. Då borde ju han, om någon, veta att det finns apor i alla gatuhörn.

Jag trodde att källkritik var obligatoriskt i skolan.

ztiggee
2008-01-24, 20:33
Så om en amerikan skulle säga att det finns apor i varje gatuhörn i New York, skulle du tro honom eftersom att han kommer från Amerika?

Men den är ju inte lite dåligt som exempel?

Det är ju inte bara han som påpekat att zink ger en aning högre testo halt i kroppen lr ser till att halterna inte sänks vid träning.

Sverker
2008-01-24, 20:34
Jag har tränat hela livet. Jag lägger inte pengar på tillskott som inte fungerar. Jag läser på om tillskott innan jag använder dem. Jag vet att studierna med zinks effekt på testosteronnivåerna är gjorda på hårt tränande som hade brist på zink.

ztiggee
2008-01-24, 20:36
Men livet handlar ju inte bara om att kritisera människor man får ju ha lite tillit också! Och vad vet du egentligen? Han kanske har läst en studie som visar detta. Det var inte det första jag kom att tänka på när jag tränade med han om det fanns en studie som påpekar detta med zink.

ztiggee
2008-01-24, 20:37
Och vad visade studierna om dem som hade brit på zink?

zeusden1
2008-01-24, 20:38
Men den är ju inte lite dåligt som exempel?

Det är ju inte bara han som påpekat att zink ger en aning högre testo halt i kroppen lr ser till att halterna inte sänks vid träning.

Så då skulle du säga att en "snubbe" som sagt att han får mer testo i kroppen av zink vara ett bättre exempel? Typ som att jag skulle säga att jag blir smartare av att äta blyerts.

Nu är det som Sverker säger, på hårt tränande som lider av brist på zink höjs testo-nivåerna.
Jag tror att du får i dig tillräckligt med zink i kosten.

Raggis
2008-01-24, 20:39
Men smaska i dig zink och se glad ut? Förstår inte vad problemet är? Varför ens fråga om zink om du redan har bestämt dig för en viss sak? :confused:

King Grub
2008-01-24, 20:39
man får ju ha lite tillit också!

Till en random person på gymmet, bara för att han är stark och säger "funkar för mig"? Då blir man snart blåst.

Och vad vet du egentligen?

Sverker? Hade du haft fler än 79 inlägg hade du vetat att han vet vad han pratar om. :)

Han kanske har läst en studie som visar detta.

Jag tror jag har rätt bra koll på studierna på zink/idrottsmän/testosteron, och dom som används i reklamen är vinklade sådana där deltagarna som fått "höjda" testonivåer hade zinkbrist och bara normaliserade sina nivåer. Mycket hård träning kan också sänka nivåerna av androgena hormoner, och zink kan motverka den sänkningen, men det är med största sannolikhet inget som kommer att påverka din träning eller dina resultat, i din ålder och om du äter en adekvat kost.

zeusden1
2008-01-24, 20:43
Men livet handlar ju inte bara om att kritisera människor man får ju ha lite tillit också! Och vad vet du egentligen? Han kanske har läst en studie som visar detta. Det var inte det första jag kom att tänka på när jag tränade med han om det fanns en studie som påpekar detta med zink.

Att vara godtrogen funkar tyvärr inte alltid.
Ponera följande:
Du och några kompisar är på fest, och en av dina kompisar har en påse med vitt pulver (förmodligen amfetamin) och erbjuder dig att prova tillsammans med honom. Bara för att han är din kompis så gör det inte innehållet i påsen ofarligare. Han skulle ju mycket väl kunna säga att det var helt ofarligt eftersom att han testat det förr.

Jag säger inte att jag tycker om att kritisera, utan att jag tänker på allt kanske inte är hela sanningen. "Snubben" på gymmet kanske tror att han får sina testo-nivåer rejält boostad, och detta gör att han känner sig mer taggad?

King Grub
2008-01-24, 20:45
Slutsats: du kan lägga dina pengar på ett zinktillskott om du vill. Det kommer inte att skada dig. Men zink kommer inte att hjälpa dig att bygga muskler mer eller snabbare.

ztiggee
2008-01-24, 20:46
Men smaska i dig zink och se glad ut? Förstår inte vad problemet är? Varför ens fråga om zink om du redan har bestämt dig för en viss sak? :confused:

Alltså problemet är ingenting.

Jag nämde bara att en "snubbe" sa att testo halterna ökade vid intag av zink. Men sedan blev det ju så stor diskussion om att "Snubbben" bara pratade massa strunt. Men eftersom studierna visade att dem ökade för en hård tränande persom som har brist på zink. Och eftersom "snubben" tränar hårt så kanske dem ökade för honom också?

Och Grub bara för en person har 69 inlägg behöver man inte kunna någonting( nu kan jag kanske inte lika mkt som du/ni) men det kan ni ju inte veta bara för man har några inlägg.

King Grub
2008-01-24, 20:47
Och Grub bara för en person har 69 inlägg behöver man inte kunna någonting( nu kan jag kanske inte lika mkt som du/ni) men det kan ni ju inte veta bara för man har några inlägg.

Det var inte det jag menade. Du frågade vad Sverker vet, och hade du varit medlem längre, hade du vetat, att Sverker vet vad han uttalar sig om.

ztiggee
2008-01-24, 20:47
Och jag har aldrig sagt att jag tror att sverker inte vet vad han pratar om.

zeusden1
2008-01-24, 20:48
Men smaska i dig zink och se glad ut? Förstår inte vad problemet är? Varför ens fråga om zink om du redan har bestämt dig för en viss sak? :confused:

Ser en viss likhet mellan alla dessa "ska jag dricka EAA varje kvart om jag är på fest för att inte förlora min proteinsyntes?"-trådar. ;)

De frågar om hur de ska göra, när de redan är helt bestäma hur de ska göra.

ztiggee
2008-01-24, 20:49
Och jag fattade vad sverker menade med sitt första inlägg, bara det att jag inte fick ett direkt svar om visa person har mer testohalt i kroppen och visa andra mindre.

zeusden1
2008-01-24, 20:50
Och jag har aldrig sagt att jag tror att sverker inte vet vad han pratar om.

Vi har heller inte sagt att du har sagt det.

Nu kan tråden låsas.

zeusden1
2008-01-24, 20:52
Och jag fattade vad sverker menade med sitt första inlägg, bara det att jag inte fick ett direkt svar om visa person har mer testohalt i kroppen och visa andra mindre.

Alla är ju uppbyggda på olika sätt. Testo-halten mellan kvinnor och män är annorlunda. Testo-halten mellan dig och mig är annorlunda. Som du vet är ingen den andra lik.

King Grub
2008-01-24, 20:52
Och jag fattade vad sverker menade med sitt första inlägg, bara det att jag inte fick ett direkt svar om visa person har mer testohalt i kroppen och visa andra mindre.

Svaret är ja, det är en markant skillnad från person till person, men zinktillskott har ingen signifikant påverkan så det i sin tur kan påverka muskeltillväxten.

ztiggee
2008-01-24, 20:52
[QUOTE=King Grub;2780315]man får ju ha lite tillit också!

Till en random person på gymmet, bara för att han är stark och säger "funkar för mig"? Då blir man snart blåst.

Och vad vet du egentligen?

Sverker? Hade du haft fler än 79 inlägg hade du vetat att han vet vad han pratar om. :)

Det tycker jag låter som om jag har sagt att sverker inte vet vad han pratar om.

ztiggee
2008-01-24, 20:54
Svaret är ja, det är en markant skillnad från person till person, men zinktillskott har ingen signifikant påverkan så det i sin tur kan påverka muskeltillväxten.




okej tack Grub för svaret. Hade det kommit med än gång ist för att komma massa inlägg om apor och annat så hade denna tråd inte blivit så lång.

zeusden1
2008-01-24, 21:00
okej tack Grub för svaret. Hade det kommit med än gång ist för att komma massa inlägg om apor och annat så hade denna tråd inte blivit så lång.

Det här blir mitt sista inlägg i tråden då jag börjat tappat mitt tålamod. När du säger att det skulle kommit med en gång, läste du då inte det andra inlägget i tråden? För att vara snäll så att du slipper trycka på sidnummer i denna enorma tråd ger jag den till dig nu.

Den extremt pyttelilla ökningen du kanske får lär inte märkas på dina resultat och är inte det minsta farlig. ( om vi bara snackar zink nu)


Snacket om apor var bara ett sätt för att ge exempel på att man faktiskt bör vara källkritisk.

ztiggee
2008-01-24, 21:07
Men jag hade förstått det där med zink att det pytteliten ökning(och det räknas som ökning) Svaret jag var ute efter Sverkers första inlägg var om det var skillnad från person till person? som först gavs svar efter ca 20 inlägg.

ztiggee
2008-01-24, 21:08
Sedan började du om snacket om zink efter jag skrev att en snubbe på gymet sa det.

ztiggee
2008-01-24, 21:14
Men som sagt i inlägg 2 så gav det en pytteliten effekt( om du nu tror på honom varför tror du inte på den snubben jag tränade med?) eftersom båda påpekade samma sak och ingen utav dem visa någon studie på det hela.

ztiggee
2008-01-24, 21:20
Så egentligen var den här stora diskussionen om källkritik helt onödig eftersom du påpekade att man behöver en studie för att vara säker om något kosttillskott fungerar lr inte. Men sen sista inlägget du skriver säger du att jag bara skulle läst(som jag gjorde) vad personen som skrev i inlägg 2 så skulle det hela vara löst. Men han hade ju inte mer bevis på att det var så, än snubben som sa det till mig. (inget illa menat till dig som skrev inlägg 2)

King Grub
2008-01-24, 21:30
Nu tappade du mig någonstans för X inlägg sedan...

En "pytteliten" effekt på testosteronet, åt något håll, påverkar inte muskeltillväxten i praktiken. Och du är för ung för att se någon effekt i vilket fall som helst, om du inte har sjukliga avvikelser.

Eddie Vedder
2008-01-24, 21:30
Det vore lämpligt att du sammanfattar allt du vill säga i ett och samma inlägg och inte skriver fyra separata för en och samma sak.

ztiggee
2008-01-24, 21:40
Okej men det har ju inte så stor roll om man skriver ett lr fyra. Lite onödigt att kommentera en sådan sak. Det har ju inget med ämnet att göra. Men jag får väl skärpa mig med det då. Att hädan efter bara skriva ett stort inlägg. Så var det bättre ? :P

Grub jag har väl inte sagt något om muskeltillväxt utan om zink höjer testohalten i kroppen lr inte. Och om det nu är pyttelite som jätte stor så är det ändå en ökning utav ämnet.

King Grub
2008-01-24, 21:51
Och? Om det har noll praktisk påverkan, vad är då vitsen? Höga testosteronnivåer bara för sakens skull?

Eddie Vedder
2008-01-24, 21:54
Okej men det har ju inte så stor roll om man skriver ett lr fyra. Lite onödigt att kommentera en sådan sak. Det har ju inget med ämnet att göra.

Jo det spelar roll. Annars hade jag inte nämnt det givetvis. Skulle varenda person dela upp sina inlägg på fyra-fem stycken skulle det bli kaos i trådarna. Finns dessutom något som kallas "posthunting" som vi försöker reglera någorlunda.

Och det kvittar om tråden handlar om just det (vilken tråd handlar förresten någonsin om just DET?). Men det lämnar vi nu och diskuterar vidare om topic.:):thumbup:

ztiggee
2008-01-24, 22:11
Nee nu orkar jagfaktisk inte diskutera detta ämne något mer. Vad jag än säger så skriver du nåt annat som att klaga på grub. Jag har faktisk inte sagt att det ger ökad muskeltillväxt. Och jag fattade att pytteliten ökning av testosteron inte ger mer muskeltillväxt heller, det säger sig självt.

Denna tråd blev ett stort missförstånd bara efter 5 inlägg. Efter inlägget som Sverker skrev på sida 1 så frågade jag bara om visa person har mer testo i kroppen och visa mindre(som jag redan påpekat) och skrev att en snubbe på gymet sa det till mig(som verkade stämma trots allt, eftersom andra inlägget påpekade det). Men fick ju inget svar på det och sedan sa någon som inte visste svaret att källan som sagt det inte går att lita på om det inte finns en studie gjord på den saken. Och sedan började den personen som sa att man måste ha studie för att bevisa det att lita på personen i inlägg 2. Och vad jag ser fanns det ingen länk till någon studie i inlägg 2.

Kanske var jag skrev lite dumt, men tycker ändå att det var en ganska enkel fråga att svara på. Om vissa har högre alt lägre testohalt i kroppen. Så ist för att skriva ett inlägg som inte hade med min fråga att göra och skapa massa diskussioner om källkritik å allt möjligt kunde han lika gärna rent utsagt gett fan i att skriva ett inlägg som ändån inte svarade på min fråga.

Sverker
2008-01-25, 07:32
Men testosteronhalten hos olika personer spelar ju ingen roll för dig*gah!*

Skulle vi svara på frågan med skillnaden mellan olika personer skulle frågan snabbt dyka djup ned i följdfrågor om transportproteiner i blodet och andelen fritt testosteron. Därefter skulle vi behöva nysta i frågan ifall X nmol / l är likvärdigt med 2X nmol/ l osv när det gäller muskeltillväxt. Frågan blir ytterst komplex i slutändan.





Det enkla svaret är att du inte ska misshandla din kropp utan sköta om den med lagom träning/vila/kost och låta naturen själv reglera hormonivåerna.

ztiggee
2008-01-25, 08:51
Nee det spelar ingen roll, men var bara nyfiken om det var så... Jag ville bara få lite mer kunskap om det. Precis som andra frågar om andra saker de vill få reda på.

Men fattar inte poängen, jag ska inte misshandla min kropp. Jag har inte nämt att jag ska ta testobooster lr något liknande. Bara kanske Zink, det är ju ett naturligt ämne som finns i många livsmedel:)

På tal om vila/kost/träning. Just nu tränar jag 5 ggr i veckan, är det en gång för mkt? Eftersom jag ligger på deff just nu, är det bra då att träna 5ggr lr ska jag gå ner till fyra gånger?

King Grub
2008-01-25, 09:02
Fem träningspass per vecka är inte automatiskt "för mycket", med ett vettigt upplägg och adekvat vila mellan musklerna. Men ta det i träningsforumet, om du har mer ingående funderingar.

ztiggee
2008-01-25, 09:07
Okej men känns lite önödigt att starta en tråd om det :P

Tack för svaret

zeusden1
2008-01-25, 09:08
Nee det spelar ingen roll, men var bara nyfiken om det var så... Jag ville bara få lite mer kunskap om det. Precis som andra frågar om andra saker de vill få reda på.

Men fattar inte poängen, jag ska inte misshandla min kropp. Jag har inte nämt att jag ska ta testobooster lr något liknande. Bara kanske Zink, det är ju ett naturligt ämne som finns i många livsmedel:)

På tal om vila/kost/träning. Just nu tränar jag 5 ggr i veckan, är det en gång för mkt? Eftersom jag ligger på deff just nu, är det bra då att träna 5ggr lr ska jag gå ner till fyra gånger?


Varför ta zink när vi gång på gång har sagt att du inte behöver det!!*gah!*
Det kommer knappast att hjälpa dig bygga muskler, och när du menar att du inte bryr dig om det, VARFÖR vill du då ha högre testo-nivåer? *grr27*

När du säger att du tränar 5 grr/veckan kan väl inte vi riktigt veta hur och hur hårt du tränar? En dag kanske bara är en promenad. Om du tränar hårt, så är 5 pass i veckan i gymmet knappast nödvändigt. Kör helkropp varannan dag. Det kan vara skönt att inte varje veckodag träna, utan också kunna använda sin tid till annat.

King Grub
2008-01-25, 09:12
Okej men känns lite önödigt att starta en tråd om det :P

Nej, det är inte onödigt. Det är är forumet Kosttillskott. Vi vill hålla ämnena som diskuteras där till... kosttillskott. Nog om detta.

ztiggee
2008-01-25, 09:22
Okej jag förstår, men tänkte man kunde skriva en snabbis här :)

ztiggee
2008-01-25, 09:23
En fråga till. hört massa om esa pro alltså EAA. E det ett bra kosttillskott lr bortkastade pengar?

Rahf
2008-01-25, 09:30
En fråga till. hört massa om esa pro alltså EAA. E det ett bra kosttillskott lr bortkastade pengar?

Där får du söka, finns många trådar om Esapro. Sök och du skall finna.

King Grub
2008-01-25, 09:33
Essentiella aminosyror - EAA - är det som bygger muskler. Om detta råder ingen tvekan. Vad som inte finns bevis för om EAA-tillskott ger mer på sikt än motsvarande mängd protein/aminosyror från vanlig mat, även om alla studier på en kort mätperiod pekar på att så är fallet.

Buken
2008-01-25, 12:25
Jag tror på mindre tillskott mer skivstång ?

ztiggee
2008-01-25, 17:57
Okej tack för ett bra svar grub:)

Hehe skivstång kör man så det blir och räcker och blir över ^^