handdator

Visa fullständig version : mærklig træningsværk


whern
2008-01-24, 13:57
Jag kørde marklyft før några dagar sen, och har nu rejæl træningsværk, i ryggen, sjælvklart. Men bara i ENA benet, samma sak nær ja kør benbøj. Detta måste ju innebæra att ja kør jævligt snett eller att mina ben ær olika starka eller något. Någon som har nåt tips angående detta? Eller iaf en førklaring. Min teknik ser inte allførjævlig eller sned ut iaf..

Rahf
2008-01-24, 14:50
Olika långa ben kanske, då lyfter du mer med ena.

phrack
2008-01-24, 14:56
Hur ser det ut när du utför grejorna? Jag hade/har olika rörlighet i mina lårmuskler och höftböjare så jag hade lite samma problem rätt nyligen. Såg och kände själv hur jag använde ena benet mer än det under framförallt knäböj.

whern
2008-01-25, 10:40
jag har kansske olika långa ben, men annars är det precis som du skriver phrack. När ja kör knäböj, så, ja hur ska man säga, "skruvar" ja mig upp från bottenläget när det är riktigt tungt, och då känns det som om ja tar i mer med högerbenet, som jag antagligen gör då. Så där har vi nog samma grej phrack.
Hur har du gjort för att komma bort från det?

Sheogorath
2008-01-25, 11:56
jag har kansske olika långa ben, men annars är det precis som du skriver phrack. När ja kör knäböj, så, ja hur ska man säga, "skruvar" ja mig upp från bottenläget när det är riktigt tungt, och då känns det som om ja tar i mer med högerbenet, som jag antagligen gör då. Så där har vi nog samma grej phrack.
Hur har du gjort för att komma bort från det?

Vad du borde göra, är naturligtvis att välje en vikt där du bibehåller formen även i den sista repetionen. Andra skäl till olikheten i träningsvärk kan ev. vara en tidigare skada i det benet där du inte fick träningsvärk. Kroppen lägger över mer tyngd på det friska benet även om utförandet ser symmetriskt ut för blotta ögat. Detta fenomen har uppkommit för mig båda gångerna jag skadade högerbenet (lårkaka de Luxe samt uttänjt medialt kollateralligament).

När jag började köra knäböj efter dessa två skador fick jag bara träningsvärk i vänsterbenet. Men om du inte haft en skada så är det säkert för att du har felaktigt utförande.

whern
2008-01-25, 12:02
Vad du borde göra, är naturligtvis att välje en vikt där du bibehåller formen även i den sista repetionen. Andra skäl till olikheten i träningsvärk kan ev. vara en tidigare skada i det benet där du inte fick träningsvärk. Kroppen lägger över mer tyngd på det friska benet även om utförandet ser symmetriskt ut för blotta ögat. Detta fenomen har uppkommit för mig båda gångerna jag skadade högerbenet (lårkaka de Luxe samt uttänjt medialt kollateralligament).

När jag började köra knäböj efter dessa två skador fick jag bara träningsvärk i vänsterbenet. Men om du inte haft en skada så är det säkert för att du har felaktigt utförande.


Jag har ju inte haft någon skada, som är värd att nämna, så det kan nog inte vara det. Jag har dock lite sned rygg, och rotationen i bäckenet likaså, det har jag fått påtalat flera gånger, så jag funderar på om jag helt enkelt får mer vikt på högersidan på grynd av min snedhet. Fast å andra sidan får jag symmetrisk träningsvärk i ryggen. Hmm..

Sheogorath
2008-01-25, 12:43
Jag har ju inte haft någon skada, som är värd att nämna, så det kan nog inte vara det. Jag har dock lite sned rygg, och rotationen i bäckenet likaså, det har jag fått påtalat flera gånger, så jag funderar på om jag helt enkelt får mer vikt på högersidan på grynd av min snedhet. Fast å andra sidan får jag symmetrisk träningsvärk i ryggen. Hmm..

Om du har sned rygg och bäckenrotation kan det ju absolut vara så att du har olika långa ben. I så fall ska du definitivt skaffa inlägg i dina skor innan du belastar tungt i övningar där du har raka ben. Om du inte har olika långa ben kan du vara ojämnt stretchad. Kontrollera rörlighet i hamstrings, säte, adduktorer och höftböjare.

HiCoast
2008-01-25, 12:53
Om du har sned rygg och bäckenrotation kan det ju absolut vara så att du har olika långa ben. I så fall ska du definitivt skaffa inlägg i dina skor innan du belastar tungt i övningar där du har raka ben. Om du inte har olika långa ben kan du vara ojämnt stretchad. Kontrollera rörlighet i hamstrings, säte, adduktorer och höftböjare.

Precis, jag skulle gå till en sjukgymnast och säga precis det du sagt i den här tråden. Han/hon kan mäta töjbarheten i hamstrings, abd-/adduktorer, glutéer osv, alla muskler som kan påverka. Även inspektion i vila, dvs hållning osv kommer vara mkt intressant att kolla på. Gå till botten med detta så kanske du får bra råd på nya tekniker, övningar och även på utprovat inlägg. En besök hos sjukgymnast kostar runt 80 kr, det är det värt.

lycka till.:thumbup:

phrack
2008-01-25, 17:20
jag har kansske olika långa ben, men annars är det precis som du skriver phrack. När ja kör knäböj, så, ja hur ska man säga, "skruvar" ja mig upp från bottenläget när det är riktigt tungt, och då känns det som om ja tar i mer med högerbenet, som jag antagligen gör då. Så där har vi nog samma grej phrack.
Hur har du gjort för att komma bort från det?

Jag stretchar mycket, de grupper som Sheo nämner.
Hamstrings i mitt vänstra ben är mer flexibel än i det högra. Quads i mitt högra ben är mer flexibel än i det vänstra. Antagonister ftw?
Vänster bens höftböjare är mindre flexibla än högerbenets. Vänster gluteus maximus var också mindre flexibel än högersidans.

Märkte av min avvikelse i knäböjen för en månad sedan ungefär och har stretchat noggrannt sedan dess. Körde lite lättare knäböj med fler repetitioner i måndags och det såg bättre ut.
Min högra axel var något framroterad också, varför kan jag enbart gissa, men det ser jag ut att ha löst genom några set inåt och utåtrotationer samt stretch med pinne. Tror att det kan ha påverkat stångens läge under knäböjen.

Jag spekulerar bara, lyssna på Sheo.