handdator

Visa fullständig version : ryggen har gått sönder


krack
2008-01-24, 12:07
Hej,

jag har gjort några situps. 3 ggre på 5 dagar. jag är helt sjukt otränad och nu är min rygg i sämre skick än hos en 90-åring.

jag kan inte böja mig ner alls och och kan bara sitta i vissa positioner (jag kan stå också... yay)

what to do? har haft detta ryggbesvär i typ 10 dagar.. och det blir bara värre för varje dag som går.

tack på förhand

King Grub
2008-01-24, 12:09
Gå till doktorn.

Junior
2008-01-24, 12:10
Gå till din husläkare och få order om att vila, gör ett återbesök och säg att det inte hjälpte, få sedan en remiss till en sjukgymnast som kanske kan hjälpa dig på riktigt. :)

HiCoast
2008-01-24, 12:13
Du kan stå eftersom det sätter mindre press på diskarna än i sittande. Sittande är värst av att ligga, sitta och stå. I liggande har du ingen värk alls då? Framåtböjningen gör möjligen ont eftersom det låter som att du har en disk i ländryggen som protruderar (buktar) bakåt. Kärnan i disken rör sig bakåt och disken buktar mot diverse strukturer.

Ger dig tipset att stå så mkt du kan under dagen, ta gärna promenader, undvik framåtböjningar av alla slag. Försök att hålla svanken hela tiden så du klarar dig ifrån de moment som gör ont. Prova gärna att ta några antiinflammatoriska mediciner typ Ipren och se om det hjälper. Undvik annan träning än promenaderna.

Det är skitsvårt att ställa diagnos på ett forum men sök dig till sjukgymnast om det inte blir bättre inom ett par dagar.

HiCoast
2008-01-24, 12:14
få sedan en remiss till en sjukgymnast som kanske kan hjälpa dig på riktigt. :)

På många ställen saknas remisstvång till sjukgymnast.

krack
2008-01-24, 13:42
ok.. fan..
lyckad man känner sig nu...
Jag kan sitta (90 grader med 10grader diff +-). Ligga ner går utmärkt och stå likaså.
Jag gör så att jag tar kontakt med husläkaren.

men skulle jag kunna få något tips i framtiden?
jag gissar (helt okunnig) att jag ska satsa på att träna ryggen(ryggslutet iom att det är där jag har ont).

tack för alla svar

jakkan
2008-01-24, 20:35
Nu vet jag inte om det är så bra att köra marklyft när man är/varit skadad i ryggen men det är annars en helt suverän övning för att stärka upp hela baksidan av kroppen. Samt knäböj/frontböj för framsidan.