handdator

Visa fullständig version : Vad har jag nu fått?


Überbiffen
2008-01-24, 09:45
Har aldrig varit med om något liknande tidigare. Är det kräksjukan eller har jag ätit något dåligt?

Började strax efter kl 2 i morse av att jag vaknade och kände mig konstig i magen. Satte mig på dass och sprutlackerade toaletten. Fick springa in på toa 2ggr kort där efter och upprepa målarjobbet. När jag sen legat i sängen en stund fick jag ett jävla magknip och kort därefter började jag må illa. Härifrån till 03:40 ungefär är jag på toa 3ggr och det kommer i kaskader från båda håll. Great success! Lyckades somna in efter det men strax innan 7 vaknade jag igen för en ny omgång. Sen kl 8 var det dags igen och nu har jag nyss varit där inne igen. Finns inte mycket kvar som kan komma ut utan dom 2 senaste gångerna har jag bara suttit och ulkat som om jag blev påsatt av en jävla jordbävning. Sjukt ont i huvudet har jag nu.

Så vad gör man? Vågar ju varken dricka eller äta.

*gah!*

Kwon
2008-01-24, 09:48
Vad käkade du igår?

När jag e så sunkig försöker jag iaf dricka mjölk.

Überbiffen
2008-01-24, 09:53
Vad käkade du igår?

När jag e så sunkig försöker jag iaf dricka mjölk.

Havregröt+äggvita
Tonfiskröra+ris
Proteindrink, riskakor, banan.
Havregröt+ägg
Potatis+lax

Så mjölk is the shit nu? Känns som jag nästan skulle vilja trycka i mig vad som helst så jag iaf har något att spy upp och inte bara sitta och ulka som en dåre.

Angel
2008-01-24, 09:59
clostridium eller caliser

Exdiaq
2008-01-24, 10:02
Havregröt+äggvita
Tonfiskröra+ris
Proteindrink, riskakor, banan.
Havregröt+ägg
Potatis+lax

Så mjölk is the shit nu? Känns som jag nästan skulle vilja trycka i mig vad som helst så jag iaf har något att spy upp och inte bara sitta och ulka som en dåre.


Mjölk är verkligen THE shit :thumbup: Brukar stanna i magen samtidigt som det lugnar ner den något. Bra näringsinnehåll gör att du inte behöver tappa allt för mycket muskler om du är sjuk en längre tid.

Angel
2008-01-24, 10:04
Vinterkräksjukan (Calicivirus)


Den så kallade vinterkräksjukan orsakas av calicivirus som ger häftiga kräkningar och diarré. Calicivirus är extremt smittsamt och kan drabba alla åldersgrupper. Men trots det drabbar vinterkräksjukan bara fyra femtedelar av de som vistas i närheten av smittan. En femtedel klarar sig och det beror inte på att de (som efter en influensa) har utvecklat en motståndskraft mot caliciviruset. Istället verkar det vara frågan om ett slags genetiskt skydd.

Speciellt under vinterhalvåret brukar calicivirus ligga bakom utbrott av vinterkräksjukan på sjukhus, vårdhem, skolor och daghem, samt inom familjer och på arbetsplatser. Calicivirus är också den enskilt vanligaste orsaken till livsmedelsburen smitta under hela året.

Symptom

Inkubationstiden är 12-48 timmar, därefter drabbas den smittade av:



plötsligt illamående
kräkningar
diarré
eventuellt magsmärtor

Kräkningar och diarréer pågår i cirka 1-3 dagar

Angel
2008-01-24, 10:05
Lindrande åtgärder

Genom kräkningar och diarréer förlorar kroppen mycket vätska. Därför är det viktigt att återställa vätskebalansen genom att dricka mycket vatten. Magen kan reagera så att det blir svårt att behålla vätskan, drick därför lite i taget, i små klunkar. Förutom vatten kan du behöva ersätta salter och mineraler, ett bra alternativ är då speciell vätskeersättning i form av brustablett (till exempel ”Resorb”) som finns att köpa på apotek.

Vad kan jag äta?
Det går bra att äta igen så fort du inte längre har lös avföring. Börja med mat i flytande form som pulversoppa utspädd i vatten, buljong, blåbärssoppa. Så småningom kan du testa skonsam mat som lättrostat bröd, kokt ris, hårdkokt ägg, kokt fisk och banan.

Überbiffen
2008-01-24, 10:06
Vinterkräksjukan (Calicivirus)


Den så kallade vinterkräksjukan orsakas av calicivirus som ger häftiga kräkningar och diarré. Calicivirus är extremt smittsamt och kan drabba alla åldersgrupper. Men trots det drabbar vinterkräksjukan bara fyra femtedelar av de som vistas i närheten av smittan. En femtedel klarar sig och det beror inte på att de (som efter en influensa) har utvecklat en motståndskraft mot caliciviruset. Istället verkar det vara frågan om ett slags genetiskt skydd.

Speciellt under vinterhalvåret brukar calicivirus ligga bakom utbrott av vinterkräksjukan på sjukhus, vårdhem, skolor och daghem, samt inom familjer och på arbetsplatser. Calicivirus är också den enskilt vanligaste orsaken till livsmedelsburen smitta under hela året.

Symptom

Inkubationstiden är 12-48 timmar, därefter drabbas den smittade av:



plötsligt illamående
kräkningar
diarré
eventuellt magsmärtor

Kräkningar och diarréer pågår i cirka 1-3 dagar

Då är det väl det man åkt på. Skoj. Speciellt roligt var det där 1-3 dagar.
Tack Angel.

Lindrande åtgärder

Genom kräkningar och diarréer förlorar kroppen mycket vätska. Därför är det viktigt att återställa vätskebalansen genom att dricka mycket vatten. Magen kan reagera så att det blir svårt att behålla vätskan, drick därför lite i taget, i små klunkar. Förutom vatten kan du behöva ersätta salter och mineraler, ett bra alternativ är då speciell vätskeersättning i form av brustablett (till exempel ”Resorb”) som finns att köpa på apotek.

Vad kan jag äta?
Det går bra att äta igen så fort du inte längre har lös avföring. Börja med mat i flytande form som pulversoppa utspädd i vatten, buljong, blåbärssoppa. Så småningom kan du testa skonsam mat som lättrostat bröd, kokt ris, hårdkokt ägg, kokt fisk och banan.

Tack!

Klein
2008-01-24, 10:35
Jag fick sån där diarré med kramper och frekventa toabesök efter att ha överdoserat vasslekoncentrat back in the days. Helvetet pågick i flera veckor. Dock ordnade det upp sig med en diet bestående enbart av mjölk och banan. Så mjölk och banan är att rekommendera (i rimliga mängder).

Mats Loefstroem
2008-01-24, 10:44
Intressant att så många rekommenderar mjölk. De allra flesta vuxna pallar inte hur mycket mjölk som helst, speciellt inte om den inte blandas med annan föda. Sedan verkar det som om en allt större andel av de som bor i det här landet är lactoskänsliga eller -allergiska. Det är i och för sig lätt att lösa tack vare Valios utmärkta låglactossortiment.

Men on-topic, jag lider med dig Überbiffen! Man känner sig inte vidare stöddig när magen överger en.

Nonamenoshame
2008-01-24, 10:46
Hade jag igår natt också. Men tog det bara lugnt och idag är det helt fine igen.

Klein
2008-01-24, 10:59
Intressant att så många rekommenderar mjölk. De allra flesta vuxna pallar inte hur mycket mjölk som helst, speciellt inte om den inte blandas med annan föda. Sedan verkar det som om en allt större andel av de som bor i det här landet är lactoskänsliga eller -allergiska. Det är i och för sig lätt att lösa tack vare Valios utmärkta låglactossortiment.

Men on-topic, jag lider med dig Überbiffen! Man känner sig inte vidare stöddig när magen överger en.

Personligen körde jag på icke-pastöriserad mjölk då jag inte pallar pastöriserad mjölk. Icke pastöriserad mjölk innehåller bakterier som hjälper till att spjälka laktosen.

bubbe
2008-01-24, 11:06
Intressant att så många rekommenderar mjölk. De allra flesta vuxna pallar inte hur mycket mjölk som helst, speciellt inte om den inte blandas med annan föda. Sedan verkar det som om en allt större andel av de som bor i det här landet är lactoskänsliga eller -allergiska. Det är i och för sig lätt att lösa tack vare Valios utmärkta låglactossortiment.

Men on-topic, jag lider med dig Überbiffen! Man känner sig inte vidare stöddig när magen överger en.

håller med, jag blir konstig i magen bara av att dricka mycket mjölk. Blåbärssoppa och resorb FTW!

bertbert
2008-01-24, 11:10
Du har troligen vinterkräksjuka som tidigare påpekats. Fick det själv i mellandagarna. Kräktes under 9-10 timmars tid, ca 15 ggr. Var extremt svårt med maten när jag började äta igen, men läkare rekommenderade banan, kokta morätter, kokt ris, och efterhand kokt fisk.

Givetvis drack jag blåbärssoppa också!

Och drick för f-n mycket vatten, man blir så uttorkad så det är helt sjukt...

Angel
2008-01-24, 11:20
resorb som sagt!!! sippra vatten....