handdator

Visa fullständig version : Inbördes ordning bland övningar i ett pass?


Rhino
2008-01-24, 08:41
Hur tycker ni att det är lämpligast att gruppera övningar för samma muskelgrupp i ett och samma pass?

Jag kör exempelvis tre bröstövningar och två för axlar, och har provat att variera lite - köra alla tre bröst först, eller att ta in någon av axelövningarna bland brösten.

Om jag kör tre bröst i rad så känns det som att bröstmuskelgruppen naturligt nog blir mer utmattad, men också orkar utföra mindre arbete. Vad är "bäst"?

Ganymedes
2008-01-24, 09:30
Bäst och bäst. Jag kör bröst och axlar på samma pass, och jag kör alltid klart bröst först. Men då kan jag i gengäld inte lasta på lite tungt för axlarna. I mitt fall tycker jag att bröstet släpar efter lite gentemot axlarna (och axlarna känns lättare att överträna än bröstet), så därför kör jag alltid bröst först. Hur det är i ditt fall går inte riktigt svara på. Varför inte köra varannat pass axlar först och varannat bröst först?

Rhino
2008-01-24, 09:46
Hur det är i ditt fall går inte riktigt svara på. Varför inte köra varannat pass axlar först och varannat bröst först?

Jag uttryckte mig säkert oklart, men det jag menade var om det är "bättre" (för muskelutveckling osv) att totalt köra slut på en muskelgrupp och sedan gå på nästa, t.ex:

Bröst - Bröst - Bröst - Axlar - Axlar

eller att låta dem få en chans att återhämta sig en smula under själva passet och kanske köra:

Bröst - Axlar - Bröst - Axlar - Bröst

wza
2008-01-24, 10:07
Jag kör alltid varannan muskelgrupp, fungerar jättebra för mig och vad jag hört ska man aldrig sluta med nåt som fungerar =).

Dvs i mitt fall:

pass 1:Bröst-triceps-bröst-triceps...
pass 2:Rygg-biceps-ryggbiceps
pass 3: axlar-vader-axlar-vader
pass 4: Ben-mage-ben-mage..

Kör jag slut på bröst först pallar jag inte köra någonting i triceps

Ganymedes
2008-01-24, 10:13
Jag uttryckte mig säkert oklart, men det jag menade var om det är "bättre" (för muskelutveckling osv) att totalt köra slut på en muskelgrupp och sedan gå på nästa, t.ex:

Bröst - Bröst - Bröst - Axlar - Axlar

eller att låta dem få en chans att återhämta sig en smula under själva passet och kanske köra:

Bröst - Axlar - Bröst - Axlar - Bröst

Ah, då fattar jag. Det är väl inte styrkt att endera skulle vara mer optimalt. Men praxis är ju att köra slut på en muskelgrupp först, sedan påbörja nästa. Och givetvis största muskelgrupperna först.

z_bumbi
2008-01-24, 10:42
Just bröst och axlar väl inte något riktigt bra exempel, kör man pressövningar så kommer axlarna att vara med i alla övningarna och då skulle jag lägga dem sist ur skadesynvinkel eller acceptera att man inte kan träna lika tungt i bänk etc.

Men kör man t ex

Bänk
Militärpress
Flyes
Sidolyft

Så funkar det att varva och då får både bröst och axlarna mer tid att återhämta sig mellan övningarna. Det finns som jag ser det fortfarande en lite ökad skaderisk för axlarna men i de flesta fall tror jag den ökningen är så försvinnande liten att det inte är något att bry sig om.
Det samma gäller bröst och triceps etc, om man kör övningar för den större muskelgruppen där den mindre muskelgruppen ingår så orkar man betydligt mindre i den större övningen men kör man isolation så funkar det att varva. Rygg och biceps vete sjutton, om man kör ryggresningar, raka mark etc så inverkar inte biceps men i övrigt så är biceps med i de flesta övningarna.

Men är man sugen på att varva för att spara tid och tänker köra det under en längre tid skulle jag välja muskler som inte påverkar varandra lika mycket och dela upp det på ett annat sätt. T ex
Bröst, vader
Bröst, baksida lår
Bröst, vader

Rygg, triceps
Rygg, framsida lår
Rygg, vader

Osv.

Troll
2008-01-24, 22:14
Mina kombinationer är för tillfället Bröst-Biceps, Ben-Axlar, Rygg-Triceps och jag växlar mellan muskelgrupperna under varje pass.

Txe: Bröst, Biceps, bröst, biceps, bröst.

Tycker detta upplägget funkar riktigt bra.
Men prova dig fram tills du hittar det som funkar bäst för dig.