handdator

Visa fullständig version : Viktökning, spänst


ado
2008-01-23, 22:35
Hello...

Jag är 17år gammal (18 i år) har aldrig styrketränat i mitt liv. Har hållit på med fotboll ett tag men har slutat sen ca 2 år tillbaka.
Men nu vill jag komma i form igen. Jag är fortfarande pigg och i rätt bra form men jag är underviktig/smal och skulle villja framför allt bygga upp lita massa öka i vikt lite, samtidigt som jag vill träna upp min explosivitet, spänst. Jag vill blandannat förbättra min sprint på 100m.

Nu undrar jag hur man göra detta på bästa sätt utan att göra upp en jätte plan. Kan tänka mig träna 2-3 gånger i veckan. Har nån bra tips på effektiva övningar både hemma och i gymmet? Hur ska jag lägga upp en plan osv?
Jag har även proteiner som jag tänkte använda och undrar vad det optimala sättet att använda dom på är?

Johan_P
2008-01-23, 22:41
Kort sagt: träna de tre stora (bänkpress, knäböj och marklyft). Låt det ta tid och lär dig tekniken innan du lastar på mycket vikt. Håll dig till "erkända" övningar och håll dig möjligtvis till något högre repsantal i och med att du sprintar. Men, variation är något som är positivt :)

Jag har även proteiner som jag tänkte använda och undrar vad det optimala sättet att använda dom på är?

Hehe, rolig mening :D ...men jag förstår vad du menar... :) Kostillskott i form av proteinpulver använder du som supplement till din vardagliga kost. Du kan läsa mycket om det här på forumet, precis som träning.

Så ja, läs och lär. Sen, träna och lär.