handdator

Visa fullständig version : Serius Mass


Stenmark
2008-01-23, 21:51
Serious Mass, sammanfattning:



1250 kalorier per servering

Extra tillsatt Glutamin och Kreatin

50 gram högkvalitativt protein per servering

Komplett vitamin och mineralprofil



DOSERING:

Tag 1-2 portioner per dag. 1 portion, 337 gram



Näringsfakta per portion (2 skopor, 337 gram)



Energivärde 1250 kcal
Kolhydrater 252 gram
Protein 50 gram
Fett 4,5 gram

Allså, all den där kolhydraten och kcal, vad ska de vara bra för egentligen? Du bygger väl inte mer muskelmassa för att du proppar i dig en massa kcal?

King Grub
2008-01-23, 21:53
Ett gram kolhydrat eller protein kan bara ge runt 4 kcal, medan ett gram fett ger runt 9 kcal. Oavsett märke. Eller oavsett livsmedel, för den delen. Det går inte att pressa in mer energi per 100 gram än vad det blir totalt. Enda sättet att att öka mängden. Det är alltså inte något mer kaloririkt med den här produkten per viktenhet, bara att "rekommenderad storlek" är större.

Att skriva ut större och större portionstorlekar är ett sätt att få burkens innehåll att ta slut fortare, så du tvingas köpa en ny.

Finns knappast någon anledning att fylla på med 1250 kcal när man förbrukar 250.

För något årtionde sedan var det populärt bland tillverkarna att hypa sin produkt genom att skriva allt större och större kalorisiffror på burkarna. Givetvis var enda skillnaden att "rekommenderad dos" också var större och större; det går bara att trycka in en viss kalorimängd per 100 gram, särskilt om det skall vara fettfritt. Många gick på kalorireklamen, och blev grova. På fel ställe.

Stenmark
2008-01-23, 22:07
Tack, så det optimala är allså egen gainer enligt 0.8 gr kolhydrat / kg och 0.5 protte?

King Grub
2008-01-23, 22:08
Optimalt och optimalt... Det är inte fel i alla fall. Dom mängderna behövs inte heller, om du kommer att gå hem och äta ett stort kolhydrat- och proteinrikt mål mat efter passet.

Stenmark
2008-01-23, 22:13
Okej, brukar sällan göra det men men, fick lite klarhet! Ni kan låsa tråden :)

King Grub
2008-01-23, 22:15
Varför skulle vi låsa tråden?

Stenmark
2008-01-23, 22:24
Oj, är ny här, på andra forum jag varit på brukar mods låsa trådar som fått frågor besvarade och verkar vara slutdiskuterat i! :)

King Grub
2008-01-23, 22:26
Ah! Nädå, här får andra bidra till diskussioner med egna kommentarer och följdfrågor. :) Om dom vill.

Morty
2008-01-23, 22:29
Det är svinbra enligt mig, blir så dumt när man söker och hittar nån gammal rostig låst tråd...

Svar som typ "jag använder serius mass, smakar asgott och om man tar 80gram per servering så blir det lite mer korrekt kalorimängd" är ju alltid välkomna i såna här trådar även om du har fått ditt svar.

GC90
2008-01-23, 23:54
Köpte själv hem just den här produkten (banan) för 2-3 veckor sedan och är riktigt nöjd med den. Smakar väl inte så grymt gott egentligen men blandar du i lite frysta jordgubbar så är det kanon. Och sedan toppar man med lite jordnötter i mixern så är den faktiskt god!

Blandade själv med mjök i början men har gått över till vatten nu. Kan även säga att det är helt fruktansvärt dumt att ta en hel portion då burken skulle at slut efter ca:15 portioner.

1 skopa är en halv portion (337g/2) och funkar perfekt till 4-5dl vatten. Jag som behöver få i mig mkt extra kcal varje dag tar 1/2 portion efter träningspasset och 1/2 portion på kvällen ibland.

Alltså blir det 1/2-1 portion och 625-1250 kcal extra varje dag. Mumma! :)

C.E.J.
2008-01-24, 12:46
Det är svinbra enligt mig, blir så dumt när man söker och hittar nån gammal rostig låst tråd...

Svar som typ "jag använder serius mass, smakar asgott och om man tar 80gram per servering så blir det lite mer korrekt kalorimängd" är ju alltid välkomna i såna här trådar även om du har fått ditt svar.

Å andra sidan får man då bara 12g protein.


Bör ju även nämnas att den tillsatta mängden kreatin och gln är ju minimal, så det är inget att hänga i granen precis.