handdator

Visa fullständig version : En tråd om tennis


Noodles
2008-01-23, 21:06
Det diskuteras för lite tennis just nu. Både att spela själv och att titta på. Förhoppningsvis har vi ett riktigt spännande tennisår framför oss och Australian Open börjar dra ihop sig. Det här kan bli året då Federer går i fatt Sampras i antal Grand slam och blir störst även i statistiken.

Semifinalerna i AO ser intressanta ut med de tre högst seedade herrspelarna kvar. Frågan är om överraskningen Tsonga kan rå på Nadal som visat god form. Federer-Djokovic kommer bli en höjdare i den andra semifinalen. Federer har inte visat toppform och har förlorat mot Djokovic förr. Djokovic å sin sida verkar ha prickat formen perfekt. Frågan är däremot om han kan hålla ihop spelet när det verkligen gäller. Federer brukar vara som bäst under press och spelade bort Djokovic tämligen lätt i finalen i US Open.

På damsidan verkar Maria Sharapova ha fått en nytändning. Semifinalerna där visar hur framgångsrika gamla Östeuropa har blivit. Efter Sharapovas uppvisning mot Henin skulle jag inte bli förvånad om hon tar hem hela turneringen.

Svenska tennisframgångar behöver vi inte diskutera för tillfället eftersom det inte finns några.

n1tro
2008-01-23, 21:13
wei äntligen :hbang: . federer drar nog hem det ändå, som skrivet han spelar grymt bra under press.. tror djokovic behöver ngt mer grandslamslutspel i benen innan han kan gå hela vägen. nadal vinner nog sin match också, han är psykiskt mycket starkare än tsonga, och ju längre in i tuneringen, ju bättre är det med rutin..

på damsidan, hantuchova klarar nog inte av att ta sig vidare. jag tror nog på sharapova som slutsegrare. i finalen möter hon nog ivanovic..

har säkert fel i allt sen ändå men hehe

leetajz
2008-01-23, 22:11
OT så har jag lirat tennis i 9 år :)

__P
2008-01-23, 23:53
http://d.yimg.com/eur.yimg.com/ng/sp/empics/4728200

Är min favorit både till segern och annars också!

Psychological
2008-01-24, 01:40
Undrar hur lång tid det kommer ta för sverige att få fram en ny Borg /Edberg/wilander ?

n1tro
2008-01-24, 06:49
sjukt jämnt verkar det vara nu mellan hantuchova o ivanovic,s log på teven precis. synd att man missade sharapovas match :laugh:

GymTT
2008-01-24, 09:16
Undrar hur lång tid det kommer ta för sverige att få fram en ny Borg /Edberg/wilander ?

Kommer nog inte ske inom det närmsta tyvärr.

Noodles
2008-01-24, 09:28
wei äntligen :hbang: . federer drar nog hem det ändå, som skrivet han spelar grymt bra under press.. tror djokovic behöver ngt mer grandslamslutspel i benen innan han kan gå hela vägen.

Djokovic har definitivt en lång och framgångsrik karriär framför sig. Han är trots allt bara 20 år. Jag ser gärna att Federer vinner, men ärligt talat är jag tveksam om han tar sig förbi semin. Djokovic i semi tror jag blir en tuffare match än en eventuell final. Iofs har Federer det imponerande rekordet på att ha tagit sig till tio raka GS-finaler. Han har en tendens att höja sig när det blir allvar och verkar gå lite på halvfart innan dess. Titta bara på Masters-slutspelet där han började knackigt och sedan lekte sig fram till segern. Det är en enorm press på honom och man undrar hur länge en spelare ska kunna dominera som han har gjort. På något sätt fortsätter han ändå med det. Hur som helst kommer det bli en högintressant match.

Jag tror också att Nadals rutin spelar in mot Tsonga. Han har visat sig kunna spela bra även på andra underlag än grus.

på damsidan, hantuchova klarar nog inte av att ta sig vidare. jag tror nog på sharapova som slutsegrare. i finalen möter hon nog ivanovic..


Ditt tips om Sharapova ser lovande ut efter hennes semifinal. Nu är frågan om hon ska hålla sig borta från en kollaps liknande den i förra årets final.

Undrar hur lång tid det kommer ta för sverige att få fram en ny Borg /Edberg/wilander ?

Tyvärr tror jag inte vi kan få fram någon spelare av den kalibern igen. Framgångarna vi hade då var nästan omöjliga för ett så pass litet land. Nu har vi brist på lovande spelare och ett konkursmässigt förbund som inte vet hur de ska hantera eventuella talanger. Man får inte heller glömma att tennisen har en helt annan bredd idag. Bara skillnaden mellan Borgs tid och Wilanders/Edbergs är enorm. Framför allt de forna Öststaterna satsar hårt idag och de var knappt konkurrensmässiga förut. Till det kan läggas de andra gamla stornationerna som fortfarande får fram bra spelare. Jonas Björkman har ju sagt att han är en mycket bättre spelare än han var som tredjerankad 1997. Att han är rankad på plats 67 idag säger mycket om hur hård konkurrensen har blivit.

Pim-Pim och Robin Söderling verkar inte heller få det där definitiva genombrottet som alla hoppades på. De börjar bli för gamla för att fortfarande kunna kallas lovande. Jag tror vi som vanligt får förlita oss på Björkman och Johansson ett par år till och eventuellt kan Söderling eller Pim Pim ta någon seger då och då.

blasr
2008-01-24, 10:28
Måste då säga att Tsonga är en enorm överraskning. Leder med 1-0 i set mot Nadal och visar inga tecken på nerver än så länge.

nr16
2008-01-24, 23:55
...och Nadal förlora!
Tennis är sjukt nice att lira med polare. Finns (nästan) inget bättre än att dra o lira med ett par polare en varm sommardag...även riktigt roligt att kolla på. Men då vi inte har Eurosport (eller någon annan kanal som visar tennis) så blir det tyvärr inte så mycket kollande för min del förutom då de e DC!

Noodles
2008-01-25, 09:29
...och Nadal förlora!


Kanske inte så överraskande att han inte tog sig till final. Däremot trodde jag att en högre rankad spelare skulle slå ut honom. Även om Tsonga var riktigt bra så måste det kännas extra bittert för Nadal att inte förlora mot en av toppspelarna.

Tennis är sjukt nice att lira med polare. Finns (nästan) inget bättre än att dra o lira med ett par polare en varm sommardag...även riktigt roligt att kolla på. Men då vi inte har Eurosport (eller någon annan kanal som visar tennis) så blir det tyvärr inte så mycket kollande för min del förutom då de e DC!

Tennis är en helt underbar sport att spela. Under våren blir det spel inomhus och i sommar ska jag vara på grusbanorna så ofta jag hinner.

Snart dags för den efterlängtade matchen mellan Djokovic och Federer. Synd bara att det ska vara så svårt att följa matchen på ett bra sätt. www.australianopen.com har åtminstone en rätt bra liverapportering.

Noodles
2008-01-25, 12:20
Och där blev Federer utslagen. Djokovic spelade på topp och Federer var inte i närheten av sin vanliga kapacitet. Helt otroligt hur många misstag han gjorde med sin forehand. Där sprack den fina sviten med GS-finaler. Som sagt, det här kan bli ett intressant år.

Ignatius72
2008-01-25, 12:43
Och där blev Federer utslagen.

ops.

Lirar tennis två till tre ggr i veckan beroende på jobb och status på tennisarmbågen. Började som (ordentligt) vuxen och har hållt på ett par år. Lätt den roligaste och svåraste racketsporten jag pysslat med.

nr16
2008-01-25, 12:59
Snart dags för den efterlängtade matchen mellan Djokovic och Federer. Synd bara att det ska vara så svårt att följa matchen på ett bra sätt. www.australianopen.com har åtminstone en rätt bra liverapportering.

Du vet ingen sida där man kan streama tennismatcher?

Noodles
2008-01-25, 15:59
Lätt den roligaste och svåraste racketsporten jag pysslat med.

Jag kan bara hålla med. Det är kul att veta att utvecklingen kommer fortsätta hela tiden eftersom det finns så många moment att öva.

Du vet ingen sida där man kan streama tennismatcher?

Efter mycket letande hittade jag ett sätt att se matchen via nätet. Däremot vet jag inte om det är tillåtet att skriva var jag hittade det.

Angående Federers förlust ska man nog vänta med att dra för stora växlar. Hans svit av GS-finaler var nästan för bra för att vara sann. Han har ju missat i AO förr och ändå gjort ett bra år. Frågan är däremot hur mycket av hans överlägsenhet som satt i den mentala rädslan hos motståndarna. Känslan av att han är nästintill oslagbar i viktiga matcher kan ha minskat nu. När det gäller Federers jakt på en komplett Grand Slam skulle det vara ironiskt om han vinner Franska Öppna just i år. Det kan bli som med Sampras. Den totala dominansen försvinner men han plockar en GS-turnering då och då. Det stora eldprovet kommer i "hans" turnering, Wimbledon.

otherside
2008-01-25, 16:36
Kul me lite tennissnack=) som sagt alldeles för lite snack om denna sport med tanke på att den överlägset bäste idrottaren huserar här samt att det finns 2 spelare som kan matcha honom. Helt otrolig topp på världstennisen just nu. Ni som tvivlar kan läsa på lite om Federer. Han har vunnit alla stora individuella priser i 3 år nu. Kaka och Michael phelps fick i år dela på andra platserna i de stora priserna som delas ut men de var ljusår efter federer i omröstningarna.

http://www.rogerfederer.com/en/rogers/news/newsdetail.cfm?uNewsID=667

http://www.rogerfederer.com/en/rogers/news/newsdetail.cfm?uNewsID=668

Länkar till 2 av psiserna.

Själv har jag tävlat flitigt som ung vunnit DM bland annat och största meriten är att ha Slagit Magnus Öhrvall 2 ggr som just nu har över 800 poäng och trots att han spelar väldigt lite matchar dem allra bärsta. Han tränar en del med Pim Pim bland annat. Just nu spelar jag mer än på många år och det är galet kul. Som sagt en av de allra svåraste sporterna.

Jag hade Djokovic som favorit idag. Som Noodles sa har Federer ett osannolikt facit och någon gång måste han förlora och med tanke på alla rekord han har chansen på så var pressen enorm. Trösten idag var att han spelade riktigt dåligt stundtals men ändå hade chansen att vinna. Han servade för första set och hade setboll i 3e. Han hade alldeles för dåliga fötter idag och returnerade alldeles för passivt med backhandsidan på andra servarna. Tycker förövrigt att han spelmässigt inte visat upp Federer magin sedan Roddick matchen förra Aopen. Han har spelat nog bra för att vinna under resten av -07 med dock. Hoppas att det här väcker honom rejält!


Han har många år på sig att ta hand om Sampras rekord och även om dominansen avtar kommer han säkerligen ta fler titlar. Dock kommer han alltid spela den vackraste tennisen och någon lika teknisk spelare kommer aldrig finnas. Han spelar tennis som dream team spelade basket fast han vinner=)

I världstoppen de närmsta åren tror jag roddick och gonzales kommer halka ur topp 10. Nadal är för dålig på snabbare hardcourt/inomhus för att behålla sin ranking. På gräs passar hans slag bättre. Att han kunde ta över federers plats nu är ett skämt och visar att ranking systemet kan slå väldigt fel. Nadal har haft ett bedrövligt slut på -07 men hade ändå chansen. Är helt säker på att Federer/Ferrer/Djokovic kommer ta ner Nadal i franska inom kort.

Ett bevis på hur galet bra Federer är är just att han ka hota världens genom tiderna överlägset bästa grusspelare Nadal på hans underlag. Sampras hade inte en chans mot de bästa grusspelarna på sin tid. Han kunde om förhållandena var snabba och han hade en bra lottning ta sig en bit i franska som egentligen inte är en ritkigt grustävling banorna är mycket snabbare där än övriga tävlingar.

Ignatius72
2008-01-25, 16:39
Dock kommer han alltid spela den vackraste tennisen och någon lika teknisk spelare kommer aldrig finnas. Han spelar tennis som dream team spelade basket fast han vinner=)



Enhands backhand är bara det galet mycket mer estetiskt tilltalande än dubbelditon.

otherside
2008-01-25, 16:47
Enhands backhand är bara det galet mycket mer estetiskt tilltalande än dubbelditon.

helt klart ett vackert slag. Men han har klinisk teknik i alla sina slag plus att han rör sig som en katt. Federer är enda spelaren som kan spela riktigt bra i djupled. Det får han dock inte chansen med mot Nalbandian eller djokovic eftersom det går så vansinnigt fort! Masters finalen mot Ferrer är ett lysande exempel på vad han kan göra när tempot är lite lägre. Lekstuga var de=)

Wikner
2008-01-25, 17:24
http://video.eurosport.se/tennis/u-s-open/2007/video_vid50653.shtml

Noodles
2008-01-25, 17:45
Kul me lite tennissnack=) som sagt alldeles för lite snack om denna sport med tanke på att den överlägset bäste idrottaren huserar här samt att det finns 2 spelare som kan matcha honom. Helt otrolig topp på världstennisen just nu. Ni som tvivlar kan läsa på lite om Federer. Han har vunnit alla stora individuella priser i 3 år nu. Kaka och Michael phelps fick i år dela på andra platserna i de stora priserna som delas ut men de var ljusår efter federer i omröstningarna.


Härligt att fler uppskattar tennisen!

Att få uppleva tennis- och idrottshistoria när den skrivs av tidernas bäste är stort. När det bästa argumentet mot Federer har varit att han är "tråkig" och för överlägsen är det ett gott betyg. Precis som Sampras var så är han en utmärkt ambassadör för tennisen.

Jag hade Djokovic som favorit idag. Som Noodles sa har Federer ett osannolikt facit och någon gång måste han förlora och med tanke på alla rekord han har chansen på så var pressen enorm. Trösten idag var att han spelade riktigt dåligt stundtals men ändå hade chansen att vinna. Han servade för första set och hade setboll i 3e. Han hade alldeles för dåliga fötter idag och returnerade alldeles för passivt med backhandsidan på andra servarna. Tycker förövrigt att han spelmässigt inte visat upp Federer magin sedan Roddick matchen förra Aopen. Han har spelat nog bra för att vinna under resten av -07 med dock. Hoppas att det här väcker honom rejält!


Det var inte den vanliga Federer man såg idag. Jag håller med dig om att han med Federer-mått mätt har haft ett halvbra år efter AO 2007. I Wimbledon-finalen stod han stundtals inte att känna igen och jag kan tänka mig att tjatet om fem raka var pressande. Ännu mer imponerande att han då kunde plocka hem titeln trots att han verkade spela på 80% av sin kapacitet. Detta samtidigt som Nadal gjorde sitt livs match på annat underlag än grus.

Han har många år på sig att ta hand om Sampras rekord och även om dominansen avtar kommer han säkerligen ta fler titlar. Dock kommer han alltid spela den vackraste tennisen och någon lika teknisk spelare kommer aldrig finnas. Han spelar tennis som dream team spelade basket fast han vinner=)


Det som fascinerar mig mest är hur han kan få det att se så lätt ut. Under de sista matcherna i Shanghai hade han lekstuga och verkade knappt anstränga sig. I US Open var det inte heller något snack om saken, trots att Djokovic hade slagit honom nyligen. Precis som med Sampras finns det en säkerhet i spelet även om slagen är galet offensiva. Skillnaden mot gamle Pete är att Federer håller i längre matcher och inte har några direkta svagheter. Sampras hade ofta svårt så fort det blev en längre match där han fick kämpa för mycket. Ett lysande undantag är den fina finalen mot Agassi i US Open 2002.

Min förhoppning är att det här bara var en tillfällig svacka och en viss nonchalans från Federers sida. Alla enkla misstag i lägen som brukar vara hans styrka visar att allt inte berodde på Djokovics spel.

I världstoppen de närmsta åren tror jag roddick och gonzales kommer halka ur topp 10. Nadal är för dålig på snabbare hardcourt/inomhus för att behålla sin ranking. På gräs passar hans slag bättre. Att han kunde ta över federers plats nu är ett skämt och visar att ranking systemet kan slå väldigt fel. Nadal har haft ett bedrövligt slut på -07 men hade ändå chansen. Är helt säker på att Federer/Ferrer/Djokovic kommer ta ner Nadal i franska inom kort.


Jo, Roddick känns som att han inte har mycket att komma med. Federer är ett spöke för honom. Inte ens när serven sitter som den ska och han vräker in serveäss räcker det för att vinna. Att han sedan är som en yr höna på grus gör att han kommer få svårt att hävda sig.

Det som mest talar mot Nadal tycker jag är risken för skador. Efter fotskadan i Wimbledon hade han fortsatta problem och han har en slitsam spelstil. Det gäller för övrigt Roddick och de andra kanonerna också. Servekanoner håller sällan i längden om de bara lever på en hård serve.

Min största invändning mot rankningssystemet är att Federer inte var en mer överlägsen världsetta trots tre GS-segrar förra året. Att han utöver det plockade hem en handfull andra titlar och var i final på Roland Garros borde ha gett honom ett större försprång både på den vanliga rankningen och i ATP-racet. För övrigt är det intressant att många har pratat om 2007 som ett år där Federer var halvbra och inte var lika dominant. Det visar hur högt kraven är ställda. Sampras har med all rätta räknats som en av de största genom tiderna, ändå var han inte i närheten av att vara så komplett och dominerande. Det under en period då tennisen inte hade samma bredd på toppen.

Enhands backhand är bara det galet mycket mer estetiskt tilltalande än dubbelditon.

helt klart ett vackert slag. Men han har klinisk teknik i alla sina slag plus att han rör sig som en katt. Federer är enda spelaren som kan spela riktigt bra i djupled. Det får han dock inte chansen med mot Nalbandian eller djokovic eftersom det går så vansinnigt fort! Masters finalen mot Ferrer är ett lysande exempel på vad han kan göra när tempot är lite lägre. Lekstuga var de=)

Det finns och har funnits många vackra slag inom tennisen. Federers forehand, Sampras serve (framför allt den giftiga andraserven), Edbergs backhandvolley. Thomas Musters kraftfulla grustennis hade också sin skönhet.

nr16
2008-01-25, 18:06
Efter mycket letande hittade jag ett sätt att se matchen via nätet. Däremot vet jag inte om det är tillåtet att skriva var jag hittade det.



I PM går både det ena och det andra att skicka *drool*



:em:

otherside
2008-01-25, 18:13
Djokovic spelade grymt bra men absolut hade Roger chansen som du säger. Han servade dåligt men framför allt rörde han sig långt under normal standard. Har väldigt svårt att förstå varför han inte gick runt en enda gång och tog 2a servarna med forehand istället flr backhand slicen. Blev ju ingen press alls på djokovics serve. Han kunde satsa fullt på 1a och lugnt kicka in 2a serven.

Det roligaste med Roddick är att han ofast slår färre ess än Federer när dem möts. federer har väldigt lätt för att läsa honom. Sen har Roddick lagt upp hela sin träning i flera år på att slå honom, tränat mycke attack tex medan Roger sa i en intervju att han lägger upp sin spelplan på 5 minuter utan coach inann matchen=)

Nadal har absolut en slitsam spelstil, hans forehand grepp och teknik gör att han har väldigt svårt när någon slår hårt på den sidan. Svingen går rakt uppåt. Topspinnen är mycket effektiv på grus där den sprätter upp högt på Federers backhand men på hardcourt hamnar den mitt i slagzonen. Hans serve är också för vek.

Edbergs volley var magisk=)

blasr
2008-01-25, 18:27
Härligt att fler uppskattar tennisen!

Att få uppleva tennis- och idrottshistoria när den skrivs av tidernas bäste är stort. När det bästa argumentet mot Federer har varit att han är "tråkig" och för överlägsen är det ett gott betyg. Precis som Sampras var så är han en utmärkt ambassadör för tennisen.

Det är just när han är som mest överlägsen som jag tycker det är roligast att kolla. Blir nästan helt till mig när han dominerar totalt och får in sina slag med otrolig precision.

Greg
2008-01-25, 18:30
http://d.yimg.com/eur.yimg.com/ng/sp/empics/4728200

Är min favorit både till segern och annars också!

Vem är det?

blasr
2008-01-25, 19:51
Vem är det?

Ana Ivanovic

n1tro
2008-01-27, 11:14
ook ser tight ut mellan tsonga och djokovic, men fan vad överraskad man är av tsongas spel alltså :hbang: .. OM han nu lyckas bryta tillbaka vore det grymt nice, 5-4 nu, djokovic servar för set

n1tro
2008-01-27, 17:25
så det kan gå.. grattis novak ;D

Noodles
2008-02-13, 22:51
Tänkte att jag skulle bumpa den här tråden med några positiva saker för svensk tennis.

Davis Cup mot Israel gick vägen till slut. Trots ett minst sagt dåligt utbud av spelare håller sig Sverige kvar i högsta divisionen ett år till.

Robin Söderling är tillbaka. Hoppas bara att han håller sig skadefri nu. Efter Pim-Pims tidiga pension känns Söderling som det enda hoppet de närmsta åren.

Den absolut gladaste nyheten kom naturligtvis idag. Roger Federer ska spela Stockholm Open i oktober. Med tanke på hur selektiv han är med turneringsdeltagandet så är det sensationellt. Antagligen känner han att det kan behövas lite extra poäng för att behålla sin förstaplats under det här året. Hur som helst blir det en chans att få se tidernas bästa tennisspelare när han fortfarande är på topp.

Psychological
2008-02-13, 22:54
Visste ni att Roger Federer kan prata svenska ?

Noodles
2008-02-13, 22:59
Visste ni att Roger Federer kan prata svenska ?

Hjälplig svenska. Han kan några standardfraser som han lärde sig när han hade Peter Lundgren som tränare.

Psychological
2008-02-13, 23:03
Hjälplig svenska. Han kan några standardfraser som han lärde sig när han hade Peter Lundgren som tränare.

Har han inte en svensk tjej oxå ?

__P
2008-02-13, 23:26
Har han inte en svensk tjej oxå ?

Nae hon kommer väl från Schweiz eller liknande. Vad gör Peter nu för tiden? Tränar han någon?

Noodles
2008-02-14, 08:09
Har han inte en svensk tjej oxå ?

Nae hon kommer väl från Schweiz eller liknande.

Han är förlovad med Mirka Vavrinec som själv var proffs. De spelade båda för Schweiz i OS i Sidney.

Vad gör Peter nu för tiden? Tränar han någon?

Bra fråga. Det senaste jag hittade var att han skulle hjälpa det brittiska DC-laget. Däremot är det tveksamt om han fortfarande är kvar där:

http://www.st.nu/sport/index.php?action=visa_artikel&id=652787

Anthem
2008-02-14, 10:10
Jag har 1900 points på wii...

Noodles
2008-02-15, 08:15
Med tanke på det långa skadeuppehållet har Söderling gjort mer än förväntat. Kul!

http://www.svt.se/svt/jsp/Crosslink.jsp?d=21318&a=1056302&lid=puff_1056313&lpos=rubrik

Även Sofia Arvidsson går bra:

http://www.svt.se/svt/jsp/Crosslink.jsp?d=21318&a=1056342&lid=puff_1056110&lpos=rubrik

n1tro
2008-02-15, 08:26
kan gå bra för de båda..

Noodles
2008-02-15, 10:14
kan gå bra för de båda..

Ja. Nu är ju Djokovic utslagen i Marseille och Mario Ancic har haft ett långt uppehåll. Söderling har en chans att vinna ett par matcher till.

Sofia Arvidsson har också en bra chans att gå vidare. Hon hade kunnat få värre motstånd i kvarten.

n1tro
2008-02-15, 11:01
Ja. Nu är ju Djokovic utslagen i Marseille och Mario Ancic har haft ett långt uppehåll. Söderling har en chans att vinna ett par matcher till.

Sofia Arvidsson har också en bra chans att gå vidare. Hon hade kunnat få värre motstånd i kvarten.

ja precis, det blir en jämn match mot li där. ancic får man se upp lite med, jag antar att han inte är i samma streak som söderling atm, men man vet aldrig

Noodles
2008-02-15, 12:40
Visserligen bara lösa anklagelser, men problemet har förekommit förut. Tidigare har det varit intensiv vadslagning i samband med berörda matcher. Vi får se om så här fallet här också.

http://www.svd.se/sportspel/nyheter/artikel_875329.svd

__P
2008-02-15, 18:51
Visserligen bara lösa anklagelser, men problemet har förekommit förut. Tidigare har det varit intensiv vadslagning i samband med berörda matcher. Vi får se om så här fallet här också.

http://www.svd.se/sportspel/nyheter/artikel_875329.svd

Ja ingen nyhet inom tennisvärlden, tråkigt, men så fort en högt rankad spelare förlorar så kommer ju de ryktena upp.

daja
2008-02-15, 19:50
Hur många här är det som själv spelar tennis i någon form? Någon som tävlar?
Själv är jag en glad amatör som kommit igång igen med lite spel efter många års (tie)break.
Ser för övrigt väldigt tungt ut för svensk tennis, vad hände egentligen med generationen som borde suttit klistrade framför tv:n och när Edberg och company radade upp segrar, och därmed borde ha blivit inspirerade att själv börja?

Noodles
2008-02-18, 08:41
Hur många här är det som själv spelar tennis i någon form? Någon som tävlar?
Själv är jag en glad amatör som kommit igång igen med lite spel efter många års (tie)break.
Ser för övrigt väldigt tungt ut för svensk tennis, vad hände egentligen med generationen som borde suttit klistrade framför tv:n och när Edberg och company radade upp segrar, och därmed borde ha blivit inspirerade att själv börja?

Jag spelar tennis så ofta jag får tillfälle och har även börjat med lektioner igen. När jag var yngre tog jag lektioner under rätt många år. Tävlade gjorde jag däremot inte så mycket. Det är den klart roligaste sporten att spela. Jag hade däremot självinsikt nog att inte försöka mig på någon större tävlingssatsning.

Svensk tennis har en lång uppförsbacke framför sig. Frågan är om det någonsin kommer se ljust ut igen. Att vi inte kan få liknande framgångar som Borg-Wilander-Edberg-eran är självklart. Dels saknar vi talangerna som väljer andra sporter. Utöver det är konkurrensen stenhård från andra länder jämfört med tidigare. Till exempel har svensk friidrott fått ett stort uppsving med många unga som vill prova på. Självklart lider andra sporter av det. Jag tror också att de tidigare framgångarna har skadat på så sätt att kraven blev för höga. När vi hade världsettor i Borg, Wilander och Edberg vande vi oss vid framgångar och att vi alltid skulle konkurrera långt fram i de stora turneringarna. Om en spelare sedan fick framgångar och vann vanliga ATP-turneringar kändes det inte så stort. Thomas Enqvist, Jonas Björkman och Magnus Norman hade några bra år. Trots flera ATP-titlar och hyfsade framgångar i Grand Slam så verkade det fjuttigt i jämförelse med vår storhetstid. När Thomas Johansson vann Australian Open 2002 var det en stor överraskning som fick förvånansvärt lite uppmärksamhet.

Jag tror att Sverige måste få fram en supertalang som dessutom skapar intresse kring sin person. Det kan möjligtvis ge svensk tennis nytt liv. Tex har ju Caroline Wozniacki skapar stort intresse för tennisen i Danmark. Vad som också behövs är ett förbund som får ordning på sin ekonomi och kan förvalta talangfulla spelare. Idag tror jag inte att riktigt unga svenska spelare kan hävda sig pga att andra länder satsar så hårt redan i tidig ålder. Risken finns då att spelarna tröttnar pga bristande stöd och uppmärksamhet. Vad många glömmer bort är att spelare som Jonas Björkman inte var speciellt stora talanger utan blommade ut sent. Ett internationellt exempel är Federer som visserligen var en stor talang, men de stora framgångarna kom relativt sent. Att en svensk spelare vinner alla Grand Slam-turneringar som junior a'la Edberg känns avlägset. Om duktiga spelare fortsätter att satsa förbi de kritiska åren kan det däremot komma framgångar.

otherside
2008-03-12, 12:55
Federer har haft körtelfeber sen december*popcorn*

Noodles
2008-03-12, 17:40
Federer har haft körtelfeber sen december*popcorn*

Jag hörde också det. Det ger mig hopp om att han fortfarande ska kunna göra ett bra år.

Förresten var det kul att han och Sampras möttes igen. Det hade självklart varit ännu roligare om det skedde när Sampras stod på topp.

otherside
2008-03-12, 19:33
Jag hörde också det. Det ger mig hopp om att han fortfarande ska kunna göra ett bra år.

Förresten var det kul att han och Sampras möttes igen. Det hade självklart varit ännu roligare om det skedde när Sampras stod på topp.

Det ger mig hopp om att han ska kunna spela riktigt bra igen. Som sagt rörde han sig kasst i australien så körtelfeber är en rimlig förklaring.
Jag hatar djokovic och hans attityd och uppförande på banan samt att hans familj är vidrig=) Är helt säker på att Federer om han har en bra dag ala Us Open 2006/ Masters finalen 2006 mot blake skulle kunan slakta djoko med ett fåtal tappade gem. Bara han får vara frisk och hitta sitt magiska fotarbete finns chansen. Att han kommer vinna fler slams är jag övertygad om men helst skall han ju göra det Federer style!

Matchen i Garden var tydligen rätt tragisk att se. Fed hade tankat från mitten av 2a set och sedan plockat hem tiebreaket i 3e. Sampras hade inte imponerat i den matchen.
Vi får tacka Roddick som plockade bort Nadal ur Dubai så han fick behålla 1a platsen på rankingen!

HenrY
2008-03-12, 20:23
Jag hörde också det. Det ger mig hopp om att han fortfarande ska kunna göra ett bra år.

Förresten var det kul att han och Sampras möttes igen. Det hade självklart varit ännu roligare om det skedde när Sampras stod på topp.

När möttes Federer och Sampras?? Har Sampras gjort comeback?!

otherside
2008-03-12, 21:08
När möttes Federer och Sampras?? Har Sampras gjort comeback?!

Dem har spelat 3 uppvisningsmatcher i Asien innan jul och spelade i måndags i Madison square garden inför 19 000 . Sampras har gjort comeback på senior touren och spelar en del uppvisningsmatcher, han ska möta nalbandian i vår och slog tommy haas nyligen. Han servar fortfarande grymt bra!

Noodles
2008-03-13, 06:42
Det ger mig hopp om att han ska kunna spela riktigt bra igen. Som sagt rörde han sig kasst i australien så körtelfeber är en rimlig förklaring.
Jag hatar djokovic och hans attityd och uppförande på banan samt att hans familj är vidrig=) Är helt säker på att Federer om han har en bra dag ala Us Open 2006/ Masters finalen 2006 mot blake skulle kunan slakta djoko med ett fåtal tappade gem. Bara han får vara frisk och hitta sitt magiska fotarbete finns chansen. Att han kommer vinna fler slams är jag övertygad om men helst skall han ju göra det Federer style!


Jag hoppas verkligen det. Av egen erfarenhet vet jag att körtelfeber är ett helvete. Att han spelade AO överhuvudtaget (och dessutom gick till semi) är starkt gjort.

Matchen i Garden var tydligen rätt tragisk att se. Fed hade tankat från mitten av 2a set och sedan plockat hem tiebreaket i 3e. Sampras hade inte imponerat i den matchen.
Vi får tacka Roddick som plockade bort Nadal ur Dubai så han fick behålla 1a platsen på rankingen!

http://svt.se/svt/play/video.jsp?a=1082371

Det är ändå underbart att få se Sampras igen. Hans rörelsemönster känns igen direkt. Härligt att se hans springande forehand cross.

otherside
2008-03-22, 14:03
djoko vs nadal klockan nio ikväll:hbang:
federer möter mardy fish i andra semin.

Geek
2008-03-22, 19:10
djoko vs nadal klockan nio ikväll:hbang:
federer möter mardy fish i andra semin.


fasen har ju icke viasat sport - får bli livescoren

Dåren
2021-04-16, 07:44
Bump! Nån som följer ATP 1000-drabbningarna i Monte Carlo? Norrmannen Casper Ruud är bubblaren som når ända till semifinal om han håller mot Fognini i eftermiddag. Roligt med en skandinav i toppen, särskilt i en så stor turnering!

Akerhage
2021-04-16, 10:27
Kan stoltsera med att jag är buksvåger med Roger Federer och att jag mött Robin Söderling väldigt många gånger. Dock aldrig vunnit :)
Min farsa har spelat mot Björn Borg massor av gånger, min farfar spelade tennis tills han var 95+.

Dåren
2021-04-16, 10:52
Kan stoltsera med att jag är buksvåger med Roger Federer och att jag mött Robin Söderling väldigt många gånger. Dock aldrig vunnit :)
Min farsa har spelat mot Björn Borg massor av gånger, min farfar spelade tennis tills han var 95+.

:eek:

G.W
2021-04-16, 11:32
Kan stoltsera med att jag är buksvåger med Roger Federer och att jag mött Robin Söderling väldigt många gånger. Dock aldrig vunnit :)
Min farsa har spelat mot Björn Borg massor av gånger, min farfar spelade tennis tills han var 95+.

Var Roger välutrustad?

Dåren
2021-04-16, 17:58
Casper Ruud är bubblaren når ända till semifinal om han håller mot Fognini i eftermiddag.

Det gjorde han! Och Nadal ser ut att få på pälsen av Rublev.