handdator

Visa fullständig version : Ont i handleden


Klicken
2008-01-23, 20:44
Tjenare! När jag ska köra biceps (stångcurl, scottcurl) så får jag så fruktansvärt ont i handlederna och ner en bit vid sidan av underarmarna, någon som vet va det kan bero på? Är det för att jag måste träna underarmarna mer kanske? Det gör så ont att jag inte kan köra biceps ibland. Men det händer inte alltid det är bara ibland det händer så.

Mourten
2008-01-23, 21:08
nyttja EZ-stången som sliter mindre på underarmarna, du är för klen i leder/ligament/muskler i underarmarna.

Klicken
2008-01-23, 21:22
[QUOTE=Mourten;2778473]nyttja EZ-stången som sliter mindre på underarmarna, du är för klen i leder/ligament/muskler i underarmarna.[/QUOTE

Glömde säga jag är nybörjare, så vad är "EZ-stången" hehe?

Johan_S
2008-01-23, 21:33
Här är en bild:
http://i.walmart.com/i/p/00/74/11/78/47/0074117847069_215X215.jpg

Helt enkelt, en skivstång som är lite snällare mot handlederna. Lite info här på forumet: http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=19790

Jag rekommenderar att du även börjar stärka handleder och underarmar, det är både nyttigt och roligt!

Mvh
Johan

Klicken
2008-01-23, 21:37
Det är ju en sådan stång jag kör med när jag får ont! Det är nog det att jag är lite svag i underarm och handled då, hehe. Det blir till att börja köra det nu då *drool*! Tack för hjälpen.

Rahf
2008-01-23, 22:03
Annars kan du köra med hantlar och sträva efter att ha fullt rörelseomfång i handlederna. Många får problem om de har för dåligt ROM i handlederna. Problemet kan även sitta i att du kör för tungt.

Nadreas
2008-01-23, 22:05
EZ:an aktiverar biceps sämre.

Klicken
2008-01-23, 22:08
Annars kan du köra med hantlar och sträva efter att ha fullt rörelseomfång i handlederna. Många får problem om de har för dåligt ROM i handlederna. Problemet kan även sitta i att du kör för tungt.

Nja för tungt är det nog inte för jag klarar göra ungefär 10-14 reps med den tyngden jag får ont utav :)

kolle
2008-01-23, 22:11
EZ:an aktiverar biceps sämre.

Vad grundar du det på? En studie eller egna erfarenheter?

Rahf
2008-01-23, 22:47
Poängen är ändå att EZ-stång är ett av de sämre alternativen när det kommer till ROM. Om det aktiverar biceps sämre reserverar jag mig för, det låter ologiskt i mina öron.

__P
2008-01-23, 23:56
Jag har samma problem på tyngre vikter, kör ez och biter ihop....

flesh
2008-01-24, 00:23
Tjenare! När jag ska köra biceps (stångcurl, scottcurl) så får jag så fruktansvärt ont i handlederna och ner en bit vid sidan av underarmarna, någon som vet va det kan bero på? Är det för att jag måste träna underarmarna mer kanske? Det gör så ont att jag inte kan köra biceps ibland. Men det händer inte alltid det är bara ibland det händer så.

Brukar ha ont i handlederna ibland..min "lösning" är att använda handledslindor vid alla övningar där handlederna påfrestas, tex diverse pressar (bla bänk) men främst då jag kör biccarna. Känns lite fjolligt, men vad fan när jag använt dem i en vecka eller två brukar värken försvinna och jag kan köra på som vanligt.

Mina ser ut såhär:
http://img89.imageshack.us/my.php?image=lindoreo4.jpg

jonteman
2008-01-24, 07:59
Precis det där handledsbekymmret led jag också av! EZ-stång kändes inge vidare, och den raka var bara en omöjlighet.

Jag läste då en post av någon här att han börjat stretcha underarmarna noga efter passen. Tänkte att det var värt ett försök. Det visade det sig att det verkligen var då jag efter några månader fungerade prima.

qstoffe
2008-01-24, 09:32
Testa att sänka vikten ett tag och koncentrera dig på att hålla handlederna raka under hela rörelsen. Speciellt på slutet av rörelsen då många vill "vicka" sista biten med handleden.

tae
2008-01-24, 10:23
För att stärka handleder, är det grippers som gäller eller är det handledscurls eller en kombination?

Åse Columbus
2008-01-24, 16:11
och....krama inte stången eller hantlarna för hårt!!!!

ofta ett misstag som många gör...man behöver faktiskt bara hålla så hårt att man inte tappar redskapet...släpp lite i greppets styrka..slösa den istället på biceps som är den muskel som du faktiskt försöker träna....*whistle*

Whistler
2008-01-24, 16:21
Finns mängder med trådar om det här. Lösningen är att undvika EZ-stången som pesten, stretcha massor och fortsätta med hantelcurl och rak skivstångscurl.

Durre
2008-01-24, 18:15
Har haft samma problem som dig och jag löste det med att strecha underarmarna, håll handflatan mot ett bord och ha underarmen rakt uppåt, 90 grader från hand och handled, sen reverse på det, om du hänger med? :)
Det blev bra efter ett tag och kör med rak stång, visste de kan göra ont i början men tvinga dig lite iaf.

Mushan
2008-01-24, 18:20
Samma här, fick det när jag körde för tunga skivstångscurl. Börja med hantlar och träna underarmarna, funkar för mig nu. :D