handdator

Visa fullständig version : Påståendet om att det är möjligt att "forma" en muskel.


andeN.
2008-01-23, 19:46
Nu är det så att kommit med påståendet om att det är möjligt att "forma" musklerna efter hur man vill att de ska se ut. Stora och kraftiga muskler genom att göra få repetioner, slanka och "snygga" muskler genom att köra lätt med många repetioner.

Detta ska vi kunna inför provet och jag har den bestämda åsikten att påståendet är fel. Efter att ha tittat igenom endel trådar ser jag påståenden om att det är generna som styr och att en muskel enbart kan bli större och mindre. Och att en muskel blir större genom att den tränas och får den näring den behöver för att växa.

Finns det några belägg för att det är på det ena eller det andra viset? Att enbart säga att "det går inte" hade ingen inverkan på mina klasskompisar.

Allan
2008-01-23, 19:49
Exakt var ska denna prövning ske????? Och i vilket syfte?? Utbildning? Yrke?

andeN.
2008-01-23, 20:00
Exakt var ska denna prövning ske????? Och i vilket syfte?? Utbildning? Yrke?
Ser att jag var alldeles för otydlig där. Detta är på gymnasienivå, Idrott och Hälsa B, alltså inte på någon särskilt hög nivå alls.

Mitt syfte är bara att ha lite kött på benen ifall jag skulle konfrontera påståendet.

Rahf
2008-01-23, 20:07
Ser att jag var alldeles för otydlig där. Detta är på gymnasienivå, Idrott och Hälsa B, alltså inte på någon särskilt hög nivå alls.

Mitt syfte är bara att ha lite kött på benen ifall jag skulle konfrontera påståendet.

En muskel har fästen och en bestämd längd. Detta kan ej påverkas genom att man belastar muskeln med styrketräning. Enda möjligheten att påverka dessa egenskaper är att slita av muskelfästena och detta gör oerhört ont samt leder till operation som i sin tur betyder ärrvävnad och risk för oproportionerliga muskler.

Muskler blir INTE kortare eller längre. Stretching gör inte heller att de blir längre utan anpassar den s.k. stretch-reflexen, som innebär att muskeln drar ihop sig, att utlösas senare.

Svar nog? Om dina kamrater inte tror på dig så får de stå sitt kast, du lider inte av deras okunskap.

Pellegris
2008-01-23, 21:08
Muskler blir INTE kortare eller längre. Stretching gör inte heller att de blir längre utan anpassar den s.k. stretch-reflexen, som innebär att muskeln drar ihop sig, att utlösas senare.

Jasså? Vill du förklara bättre? Säger inte emot, forstod bara inte :)
Så att musklerna drar ihop sej och blir kortare om man stretchar
dålig är bara en myt då?

Rahf
2008-01-23, 21:17
Jasså? Vill du förklara bättre? Säger inte emot, forstod bara inte :)
Så att musklerna drar ihop sej och blir kortare om man stretchar
dålig är bara en myt då?

Ja, rörelseomfånget blir mindre eftersom musklerna kan vänja sig vid monotona och ofullständiga rörelser (dåligt rörelseomfång i styrkeövningar osv) men den blir inte kortare. Om muskeln ska bli kortare så måste muskelfästet flyttas och det går inte utan att tillfoga kroppen en stor dos trauma.

Så som man föds, så ser man ut. Den enda skillnaden kan bli i volym.

Ame
2008-01-23, 21:19
Jasså? Vill du förklara bättre? Säger inte emot, forstod bara inte :)
Så att musklerna drar ihop sej och blir kortare om man stretchar
dålig är bara en myt då?
När man blir stelare så är det för att elasticiteten minskar i muskeln, inte att muskelfästena har flyttat på sig.
Tänk dig en gammal gummisnodd, den är lika lång som innan men går inte att dra ut lika långt utan att den brister.

andeN.
2008-01-23, 22:30
En muskel har fästen och en bestämd längd. Detta kan ej påverkas genom att man belastar muskeln med styrketräning. Enda möjligheten att påverka dessa egenskaper är att slita av muskelfästena och detta gör oerhört ont samt leder till operation som i sin tur betyder ärrvävnad och risk för oproportionerliga muskler.

Muskler blir INTE kortare eller längre. Stretching gör inte heller att de blir längre utan anpassar den s.k. stretch-reflexen, som innebär att muskeln drar ihop sig, att utlösas senare.

Svar nog? Om dina kamrater inte tror på dig så får de stå sitt kast, du lider inte av deras okunskap.
Tackar så mycket för informationen. :)

flesh
2008-01-24, 00:30
Ja, rörelseomfånget blir mindre eftersom musklerna kan vänja sig vid monotona och ofullständiga rörelser (dåligt rörelseomfång i styrkeövningar osv) men den blir inte kortare. Om muskeln ska bli kortare så måste muskelfästet flyttas och det går inte utan att tillfoga kroppen en stor dos trauma.

Så som man föds, så ser man ut. Den enda skillnaden kan bli i volym.

Tvivlar på detta påstående.
Jag tänker tex på gymnaster eller folk i allmänhet som har tränat upp sin vighet från stelare till vigare.
Vad är det dom förlänger då? för nånting måste ju förlängas för att vigheten skall öka, det är ju principen.

Rahf
2008-01-24, 09:11
Muskler blir INTE kortare eller längre. Stretching gör inte heller att de blir längre utan anpassar den s.k. stretch-reflexen, som innebär att muskeln drar ihop sig, att utlösas senare.

Tvivlar på detta påstående.
Jag tänker tex på gymnaster eller folk i allmänhet som har tränat upp sin vighet från stelare till vigare.
Vad är det dom förlänger då? för nånting måste ju förlängas för att vigheten skall öka, det är ju principen.

Gymnaster manipulerar även sina leder vilket kan leda till bekymmer senare i livet.

Tvivlar du fortfarande?

pejo
2008-01-24, 09:48
Påståendet kan väl iofs sägas vara sant.

Få repetitioner (<15) med hög vikt ger väl generellt bättre hypertrofi än många repetioner (>20) eftersom typ 2 muskler har större förmåga än typ 1 muskler att växa.

Så få repetitioner ger ju större muskler än många i det här fallet. Mindre muskler kan väl kallas för slankare. Vad som är snyggt bör nog vara upp till var och en att bestämma.

Om man defienierar många repetitioner som alltfrån fyra och uppåt så är det ju lite annorlunda.

Rahf
2008-01-24, 10:49
Påståendet kan väl iofs sägas vara sant.

Få repetitioner (<15) med hög vikt ger väl generellt bättre hypertrofi än många repetioner (>20) eftersom typ 2 muskler har större förmåga än typ 1 muskler att växa.

Så få repetitioner ger ju större muskler än många i det här fallet. Mindre muskler kan väl kallas för slankare. Vad som är snyggt bör nog vara upp till var och en att bestämma.

Om man defienierar många repetitioner som alltfrån fyra och uppåt så är det ju lite annorlunda.

Du strular till en självklarhet nu. Den här uråldriga frågan utgår ifrån premissen att muskler kan se olika ut vid likvärdig storlek på samma person, vilket är falskt.

Guddi
2008-01-24, 12:26
En muskel har fästen och en bestämd längd. Detta kan ej påverkas genom att man belastar muskeln med styrketräning. Enda möjligheten att påverka dessa egenskaper är att slita av muskelfästena och detta gör oerhört ont samt leder till operation som i sin tur betyder ärrvävnad och risk för oproportionerliga muskler.

Muskler blir INTE kortare eller längre. Stretching gör inte heller att de blir längre utan anpassar den s.k. stretch-reflexen, som innebär att muskeln drar ihop sig, att utlösas senare.
När man blir stelare så är det för att elasticiteten minskar i muskeln, inte att muskelfästena har flyttat på sig.
Tänk dig en gammal gummisnodd, den är lika lång som innan men går inte att dra ut lika långt utan att den brister.
Det som inte förändras är muskelns längd när man inte rör lederna den korsar, detta är inte samma sak som att muskeln inte skulle bli längre i sig utan säger bara att dess utgångslängd är den samma. Två olika långa gummiband kan ju bli lika långa om man drar i dem olika hårt. Lägg också till att stretching faktist kan ha en del påverkan på hållning osv som påverkar avståndet mellan fästena även när lederna är "passiva".

I stort sett alla "passiva" strukturer i muskeln är plastiska vilket innebär att om man stretchar dem ordentligt så kommer de inte att återgå till sin ursprungslängd utan de har blivigt längre. Dessutom kan en muskelfiber troligen få flera sarcomer parallellt om man utsätter den för hård stretching eller eccentrisk träning (är visat på djurstudier).

Detta kommer däremot inte att påverka det estetiska, förutom då möjligen bättre hållning.

krellik
2008-01-24, 13:21
Tvivlar på detta påstående.
Jag tänker tex på gymnaster eller folk i allmänhet som har tränat upp sin vighet från stelare till vigare.
Vad är det dom förlänger då? för nånting måste ju förlängas för att vigheten skall öka, det är ju principen.

Ta ett praktiskt exempel, om man står upp så kan de flesta lägga upp ett ben rakt på ett bord i midjehöjd med båda benen individuellt. Således om man gör detta med benen efter varandra så har man i praktiken gått ner i split.
Musklerna på de båda benen sitter inte ihop på något sätt, inga senor, inget förutom hud. Så med andra ord är det inte "korta muskler" som hindrar dej från att gå ner i split eller att sparka någon i huvudhöjd för den delen.
Det som hindrar dej är att djupt inne i din kropp finns det ett system som hindrar dej från att gå ut i stälningar som du inte vanligtvis utför eftersom den tolkar det som en skada som håller på att hända, så ifall du aldrig gått ner i split tex så kommer dina muskler att spänna sig innan du kommit ner.

Guddi
2008-01-24, 13:42
Ta ett praktiskt exempel, om man står upp så kan de flesta lägga upp ett ben rakt på ett bord i midjehöjd med båda benen individuellt. Således om man gör detta med benen efter varandra så har man i praktiken gått ner i split.Väldigt få personer kan lägga upp benet rakt på ett bord i midjehöjd utan att fuska genom att rotera bäckenet och flektera/extendera ryggen. Det kan man inte göra om man ska ta benen åt varsitt håll.

Ondskapelsen
2008-01-24, 14:40
Väldigt få personer kan lägga upp benet rakt på ett bord i midjehöjd utan att fuska genom att rotera bäckenet och flektera/extendera ryggen. Det kan man inte göra om man ska ta benen åt varsitt håll.


Det som hindrar dej är att djupt inne i din kropp finns det ett system som hindrar dej från att gå ut i stälningar som du inte vanligtvis utför eftersom den tolkar det som en skada som håller på att hända, så ifall du aldrig gått ner i split tex så kommer dina muskler att spänna sig innan du kommit ner.

Poängen var inte riktigt att folk kan lägga benet på ett visst sätt, poängen var att stretchreflexen inträffar och att de inte är beroende av muskelns längd.
Så vitt jag vet.


Lite mer on topic;
Jag hade ett likadant prov när jag gick i 9an, där min lärare påstod att 1-3 repetitioner var sånt som bara bodybuilders skulle hålla på med för att det var det som bygger stora muskler. Och att 20+ reps var till för alla oss andra som ville må bättre och bygga "tillräckligt" stora muskler och styrka.

Min nuvarande lärare påstår att om man vill gå ner i vikt så gör man bättre i att gå i en timme än att löpa (full fart) i en timme pga att det "bränner fett" bättre.
Kaloriprincipen då =/?

Hursomhelst, gör det du måste för att få g-vg-mvg på proven och glöm sedan allt dina idrottslärare sagt. Jag har aldrig haft en kompetent lärare i idrott och kommer troligtvis itne heller få :(.

Lycka till.

Ondskapelsen
2008-01-24, 14:42
Även:
Musklers utforming har med genetik att göra, som sagt: så man föds, så kommer man förbli. (om man inte opererar sig förstås)
Den enda skillnaden som kan uppstå är i volym (som förhoppningsvis kommer öka).

krellik
2008-01-24, 14:57
Väldigt få personer kan lägga upp benet rakt på ett bord i midjehöjd utan att fuska genom att rotera bäckenet och flektera/extendera ryggen. Det kan man inte göra om man ska ta benen åt varsitt håll.

Jag gick ut gjorde detta för några sekunder sen, jag är efter ett års påtvingat stillasittande -jävligt- stel och så långt ifrån en split att det inte ens är roligt.

flesh
2008-01-24, 15:19
Gymnaster manipulerar även sina leder vilket kan leda till bekymmer senare i livet.

Tvivlar du fortfarande?

Tvivlar - ja. Förmodligen pga dåligt vetande. Undrar fortfarande vad det är som förlängs då en person ökar sin vighet.

Whistler
2008-01-24, 15:56
Tvivlar - ja. Förmodligen pga dåligt vetande. Undrar fortfarande vad det är som förlängs då en person ökar sin vighet.

Ingenting förlängs! Det har redan skrivits att det endast är muskelns elasticitet som ändras, längden på muskeln är fortfarande densamma eftersom avståndet mellan muskelfästena är desamma.

Gummibands-jämförelsen har redan varit uppe, ta en titt på den igen. Om du har två likadana gummiband som har samma längd, men olika elasticitet, och fäster dessa på två punkter som har ett visst avstånd från varandra så kommer det med högst elasticitet kunna sträcka ut längst innan det går av. Båda gummibanden har dock samma längd, oavsett hur långt ut du sträcker ut dem.

En ostretchad muskel har låg elasticitet och om du sträcker längre än muskeln är van vid finns risken att du sliter av muskelfibrer. Har muskelns elasticitet ökats av stretching (eller annan form av smidighetsträning) kan den sträckas längre innan risk för skada uppstår.

Rahf
2008-01-24, 16:00
Tvivlar - ja. Förmodligen pga dåligt vetande. Undrar fortfarande vad det är som förlängs då en person ökar sin vighet.

Ok, vi tar det från början:

När du stretchar så töjer du ut din muskel i ett utsträckt läge (tänk, gummiband). Eftersom sträckta lägen är någonting som kan skada kroppen så har vi en försvarsmekanism som kallas för stretch-reflexen. Denna reflex är påtaglig när du kommer till ditt yttersta läge för rörlighet då den tvingar muskeln att spänna sig. Muskeln kontraherar alltså. Ju vigare man är, desto senare utlöses stretch-reflexen och ju längre kan man gå innan musklerna spänns och stoppar rörelsen.

Förstår du nu? För övrigt finns det många bra förklaringar i denna tråd. Läs.

Durre
2008-01-24, 17:33
Det som förvånar mig är att alla idrottslärare inte kan ett skit! Jag kommer själv ihåg i skolan vad de sa och det hindrarde mig ifrån att börja träna, de bara klagade om massa olika negativa konsekvenser så ta med dig en hel pärm med massa pålitliga bevis och kör upp den i fejset på dem!

Mago
2008-01-24, 17:58
Tvivlar - ja. Förmodligen pga dåligt vetande. Undrar fortfarande vad det är som förlängs då en person ökar sin vighet.

Läs Guddis svar och lyssna inte på de andra. :)

Ondskapelsen
2008-01-24, 18:35
Det som förvånar mig är att alla idrottslärare inte kan ett skit! Jag kommer själv ihåg i skolan vad de sa och det hindrarde mig ifrån att börja träna, de bara klagade om massa olika negativa konsekvenser så ta med dig en hel pärm med massa pålitliga bevis och kör upp den i fejset på dem!

Samma här. Dem fick mig att tro att all form av styrketräning var direkt skadlig för folk under 18 år och att man skulle stanna i växten av det i dom flesta fall.

Har man tränat då har man legat på en helt annan nivå nu =/.
Jag snackar inte om att träna från man e 5, men från 14 istället för 16 t.ex.

joriice
2008-01-24, 18:56
Har man tränat då har man legat på en helt annan nivå nu =/.
Jag snackar inte om att träna från man e 5, men från 14 istället för 16 t.ex.

Vad spelar det för roll menar du? Hade du fått ligga mer eller vad?
Många glömmer att styrketräning är långsiktig process.

krellik
2008-01-24, 20:16
men från 14 istället för 16 t.ex.

I min erfarenhet en av de dumaste saker man kan göra när det gäller träning är att hänga upp sig på att man skulle börjat vid en tidigare tidpunkt och fantisera om hur stark man skulle vara nu då isället. Helt värdelöst!

flesh
2008-01-24, 21:01
... Dessutom kan en muskelfiber troligen få flera sarcomer parallellt om man utsätter den för hård stretching eller eccentrisk träning (är visat på djurstudier)....


Efter att ha läst om vad sacromer är (http://www.solunetti.fi/se/histologia/sarkomeeri/) så förstår jag ditt påstående som att muskeln faktiskt kan bli längre, pga ökat antal sarkomer i fibrerna?

Rahf
2008-01-24, 21:25
Efter att ha läst om vad sacromer är (http://www.solunetti.fi/se/histologia/sarkomeeri/) så förstår jag ditt påstående som att muskeln faktiskt kan bli längre, pga ökat antal sarkomer i fibrerna?

Observera att detta fortfarande inte leder till någon estetisk skillnad i muskelns utseende.

Kendouy
2008-01-24, 21:31
Min nuvarande lärare påstår att om man vill gå ner i vikt så gör man bättre i att gå i en timme än att löpa (full fart) i en timme pga att det "bränner fett" bättre.
Kaloriprincipen då =/?


Han har ju en poäng i att fettoxidationen är högre vid en promenad, men han glömmer att det jämnar ut sig över tiden, och att man gör av med mer kalorier om du löper 1 timma än om du går 1 timma.

Guddi
2008-01-24, 22:47
Efter att ha läst om vad sacromer är (http://www.solunetti.fi/se/histologia/sarkomeeri/) så förstår jag ditt påstående som att muskeln faktiskt kan bli längre, pga ökat antal sarkomer i fibrerna?En muskel, dess senor och bindväven runt muskel kan bli längre ja (även om sarkomer saken inte är visad på människor). Detta kommer dock inte att påverka utseendet då en längre muskel kommer att vara mer ihopdragen i sitt viloläge än vad en kortare muskel är.

Genom bättre hållning kan man påverka hur andra ser och uppfattar dig, stretching kan hjälpa till för att förbättra hållningen.

flesh
2008-01-24, 23:49
En muskel, dess senor och bindväven runt muskel kan bli längre ja (även om sarkomer saken inte är visad på människor). Detta kommer dock inte att påverka utseendet då en längre muskel kommer att vara mer ihopdragen i sitt viloläge än vad en kortare muskel är...

Ok, det verkar ju rimligt. Tackar.