handdator

Visa fullständig version : Fråga till Er som tränar utan proteindrinkar


Turbonisse
2008-01-23, 17:57
Hejsan!

Ni som tränar styrka på morgonen utan vassledrinkar(El EAA) vad äter ni på morgonen innan passet ifråga om protein.



H/

zeusden1
2008-01-23, 18:01
Ägg, mjölk, ost, tonfisk osv. osv. osv.

Koloftw
2008-01-23, 18:12
Tränar inte på morgonen, men kan inte förstå vad det skulle ha för betydelse ...

Innan passet blir det ofta något litet, t.ex. mjölk och havregryn. Ser till att alltid få i mig en fullvärdig proteinkälla innan passet, även om jag kanske inte mofflar i mig protein.

Julan79
2008-01-23, 23:41
gröt

Turbonisse
2008-01-24, 10:04
Är nödgad att träna utan proteindrinkar ett par dagar framöver. Hur ser detta upplägg ut, och hur stor skillnad är det egentligen mot vassletillskott innan och efter träning.
Frukost på 2 porttioner havregrynsgröt med en burk tonfisk nedblandad(faktiskt ganska gott))
Träning..
30min efter träningen potatis,en burk kesella, ägg.

Vanligtvis brukar jag ersätta ovanstående tonfisk med en vassledrink samt efter träningen brukar det även då slinka ner en vassledrink. Vad säger proteinsyntesen om tonfisk istället för vassle innan träning ?

King Grub
2008-01-24, 10:16
Inget. Jag gick upp kl 5, började träna klockan 6. Nu skall jag äta. En påse Gott och Blandat gick åt under passet.

tntballe
2008-01-24, 10:25
Dom gånger jag tränar på morgonen så äter jag inget innan, utan dricker malto under passet. Efteråt äter jag antingen rester från gårdagen eller havregrynsgröt.

Scratch89
2008-01-24, 14:57
En påse Gott och Blandat gick åt under passet.

Livsnjutare. :D

Turbonisse
2008-01-24, 17:21
I avsaknad av vassle, finns det någon speciell proteinkälla som är att föredra?

Eddie Vedder
2008-01-24, 17:29
I avsaknad av vassle, finns det någon speciell proteinkälla som är att föredra?

Vassle från en annan källa än pulver kanske?;)

Om du ska träna väldigt tätt inpå frukosten kan ju t.ex. en skål med yoghurt med kanske två nerskivade bananer, lite havregryn och en näve russin vara en lättsmält måltid.

Att blanda frikt med keso är också en höjdare, vissa gillar ju dessutom kvarg.

Gott näringsrikt samt kasein och vassle (80/20) från yoghurten/keson/kvargen.:thumbup:

Turbonisse
2008-01-24, 17:41
Finns det några siffror på vilken produkt som innehåller mest vassle,keso el kesella?

Mene har läst att långsamtprotein är "sådär" i muskelökningssammanhang.

Eddie Vedder
2008-01-24, 17:43
Finns det några siffror på vilken produkt som innehåller mest vassle,keso el kesella?

Fördelningen är 80/20 (till kaseinets favör) i båda skulle jag tro. Annars är nog skillnaden minimal och obetydlig. Så mest protein/100g=mest vassle/100g skulle jag säga, simpelt.:)

Koloftw
2008-01-24, 18:02
Är det inte rent kasein i keso/kesella, att vasslen är bortsilad :confused:?

Eddie Vedder
2008-01-24, 18:07
Är det inte rent kasein i keso/kesella, att vasslen är bortsilad :confused:?

Jo kanske. Det är väl bara att kolla upp om du undrar.

Turbonisse
2008-01-24, 18:40
Det står iaf Vasslepermeat på Mini-Keso burken

zeusden1
2008-01-24, 18:58
Det står iaf Vasslepermeat på Mini-Keso burken

Varför är du i så stort behov av att äta vassle, och inte annan typ av protein? Just för att det är "snabbare"?

jockemedkniven
2008-03-09, 14:58
Satt precis o käka keso och kollade innehålls förteckningen, googlade och hamnade i denna tråd.
Så jag passar på att fråga om någon vet vad vasslepermeat är för något? :confused:

King Grub
2008-03-09, 15:08
En biprodukt bestående främst av mjölksocker och aska.

chaffisen
2008-03-09, 15:19
Vanlig ost på mackor, 32 gram protein per 100 gram.

Doozer
2008-03-09, 16:06
Är du seriös? Inte kan väl en ostmacka vara så proteinrik? Mer ostmackor åt folket isåfall.

Turbonisse
2008-03-09, 16:23
Jo men då får du med 30-40g fett på köpet, kanske inte det mest optimala efter träning

Doozer
2008-03-09, 16:25
Varför är inte fett optimalt efter träning? Fett = långvarig energi. Det är väl rätt så optimalt i samband med kolhydrater?

jwzrd
2008-03-09, 16:39
Jo men då får du med 30-40g fett på köpet, kanske inte det mest optimala efter träning

Lever du resten av ditt liv lika optimalt eller försöker du tokturbosomsatanförfantrimma just timmen efter träningen bara För Att(tm)? Har du ens kört ett träningspass innan din opti-post-workout-science-fiction-booster som kräver av dig att du äter något annat än en banan och lite mat?

Turbonisse
2008-03-09, 16:42
Lever du resten av ditt liv lika optimalt eller försöker du tokturbosomsatanförfantrimma just timmen efter träningen bara För Att(tm)? Har du ens kört ett träningspass innan din opti-post-workout-science-fiction-booster som kräver av dig att du äter något annat än en banan och lite mat?

Inte sjutton sätter jag i mig 100g prästost efter träning. 1.Mycket fett 2.Dyrt

maRRtin
2008-03-09, 16:45
Inte sjutton sätter jag i mig 100g prästost efter träning. 1.Mycket fett 2.Dyrt
Det är ju protein i brödet också.

Handcuff
2008-03-09, 16:46
Det är ju protein i brödet också.

Och vad kostar 100g ost...5-7:- ?

King Grub
2008-03-09, 16:48
Varför är inte fett optimalt efter träning? Fett = långvarig energi. Det är väl rätt så optimalt i samband med kolhydrater?

Det gör upptaget långsamt, vilket gör att stimuleringen av proteinsyntesen uteblir/minskar.

Har man ett fixerat kaloriintag vill man ha energi som 1) ersätter muskel- och leverglykogen = kolhydrat, och 2) nybildar muskelprotein = protein/aminosyror.

Att minimera fettintaget efter träning är inte hokus-pokus, utan allmänt accepterad praxis inom träningsfysiologi och något som är upptaget i universitetslitteratur i ämnet.

Turbonisse
2008-03-09, 16:50
Det är ju protein i brödet också.

3-8g ja. Jag försöker få i mig 0.25-0.30g/kg direkt efter, för att sedan fylla på med ytterliggare 30-40g(totalt) 30-40 min senare

jwzrd
2008-03-09, 16:52
Inte sjutton sätter jag i mig 100g prästost efter träning. 1.Mycket fett 2.Dyrt

Det har jag väl för höge farao inte föreslagit dig heller? Mitt inlägg säger: en banan och lite mat. Om du tränar mycket långa pass och gör det ofta så behöver du mer (snabba) kolhydrater i det målet (och kanske även under själva träningspasset). Annars gäller att äta vettig mat som håller hela din organism sund och bra samt bistår ditt muskelbygge med en stabil ström aminosyror. Det får du genom att varje måltid har en proteinkomponent i form av t ex kött, fågel, firre, någon mjölkprodukt, etc.

Specialdrinkar före, under och/eller efter träningen är något man kan gå upp till om man verkligen tränar för eliten. Nu tror ju hela kolozzeum och i princip hela världens alla hobbybyggare att de gör det men... det behövs inte. Det kommer _garanterat_ inte att göra någon mätbar skillnad på flera år som inte en justering av deras träning och övriga kosthållning hade fixat på 3 röda (månader).

Alldeles på tok för mycket (positiv) energi och "livslust" ödslas bort på oväsentligheter.

jwzrd
2008-03-09, 16:57
Det gör upptaget långsamt, vilket gör att stimuleringen av proteinsyntesen uteblir/minskar.

Har man ett fixerat kaloriintag vill man ha energi som 1) ersätter muskel- och leverglykogen = kolhydrat, och 2) nybildar muskelprotein = protein/aminosyror.

Att minimera fettintaget efter träning är inte hokus-pokus, utan allmänt accepterad praxis inom träningsfysiologi och något som är upptaget i universitetslitteratur i ämnet.

Det minskar den näringsinducerade spiken i proteinsyntes ja. Men visst ökar du både proteinsyntesen och proteinnedbrytningen med den näringshästsparken? Nettoeffekten blir?

Den träningsinducerade effekten på proteinsyntsen är väl kvar? Ett mål mat, vilket som, minskar väl dessutom proteinnedbrytningen efter träningen?

King Grub
2008-03-09, 16:58
Nettoeffekten blir?

Antagligen signifikant mycket sämre, i o m ett sipprande av aminosyror med ett par gram i timmen.

Proteinnedbrytningen är fortsatt förhöjd efter träning. Minskningen av födointag är fördröjd, och anabolismen är primärt resultatet av proteinsyntes, inte minskar proteinnedbrytning.

Träningen är naturligtvis inte bortkastad, men ett mycket fettrikt mål mat det första man gör efter passet är nog inte att rekommendera, oavsett nivå man befinner sig på.

Turbonisse
2008-03-09, 16:58
Det har jag väl för höge farao inte föreslagit dig heller? Mitt inlägg säger: en banan och lite mat. Om du tränar mycket långa pass och gör det ofta så behöver du mer (snabba) kolhydrater i det målet (och kanske även under själva träningspasset). Annars gäller att äta vettig mat som håller hela din organism sund och bra samt bistår ditt muskelbygge med en stabil ström aminosyror. Det får du genom att varje måltid har en proteinkomponent i form av t ex kött, fågel, firre, någon mjölkprodukt, etc.

Specialdrinkar före, under och/eller efter träningen är något man kan gå upp till om man verkligen tränar för eliten. Nu tror ju hela kolozzeum och i princip hela världens alla hobbybyggare att de gör det men... det behövs inte. Det kommer _garanterat_ inte att göra någon mätbar skillnad på flera år som inte en justering av deras träning och övriga kosthållning hade fixat på 3 röda (månader).

Alldeles på tok för mycket (positiv) energi och "livslust" ödslas bort på oväsentligheter.


För att få i sig den ovan nämnda mängden på 32g protein, krävs ungefär 100g ost, därav min post.
Men jag håller med dig att det allt för ofta tjafsas om petitesser

jwzrd
2008-03-09, 17:00
Antagligen signifikant mycket sämre, i o m ett sipprande av aminosyror med ett par gram i timmen.

Alltså, vilken blir sämre?

Det talas på tok för lite om proteinbalans och för mycket om proteinsyntes numer tycker jag.

jwzrd
2008-03-09, 17:01
För att få i sig den ovan nämnda mängden på 32g protein, krävs ungefär 100g ost, därav min post.

Jag vet att du postade därför. Mot den bakgrunden kan du nu försöka läsa mina inlägg igen för att se om du kanske kommer närmare målet.

Turbonisse
2008-03-09, 17:05
Jag förstår inte vart du vill komma? Självklart räcker det med mat efter träning..

jwzrd
2008-03-09, 17:09
Jag förstår inte vart du vill komma? Självklart räcker det med mat efter träning..

Det är det jag säger och det ser ut som att det är det du frågar efter också. Se till att äta hyffsat regelbundet, mat som inte stökar till det med kroppen. Håll magen i trim alltså så ska du se att din kropp kommer att kunna förse ditt muskelbygge med precis allt den behöver. Allting sker inte just kring träningspasset.

Snäppet vassare är att använda EAA eller vassledrinkar före och/eller efter träningspassen men det vill du ju inte.

Koloftw
2008-03-09, 17:11
Antagligen signifikant mycket sämre, i o m ett sipprande av aminosyror med ett par gram i timmen.

Proteinnedbrytningen är fortsatt förhöjd efter träning. Minskningen av födointag är fördröjd, och anabolismen är primärt resultatet av proteinsyntes, inte minskar proteinnedbrytning.

Träningen är naturligtvis inte bortkastad, men ett mycket fettrikt mål mat det första man gör efter passet är nog inte att rekommendera, oavsett nivå man befinner sig på.

Men andra målet efter träning, kan väl vara fettrikt om man vill? Då har man ju redan stimulerat anabolism och vill ha långsam utsöndring av aminosyror?