handdator

Visa fullständig version : Ont i hand muskler vid hantelpress


Seduced
2008-01-23, 15:34
Tjenare

Jag har inte så långt gymerfarenhet så jag tänkte vända mig till er. När jag kör hantelpress vid lite tyngre vikter (i proportion till att jag är nybörjare) så får jag väldigt ont i ena delen utav handen, kolla bilden. Detta gör mer ont än att lyfta själva vikterna så det är ett problem, några tips?

http://ww2.beffo.se/upload/pic~/ubn15yd842di.jpg

Ganymedes
2008-01-23, 16:02
Se upp med påfrestningarna där säger jag bara. Fick en inflammation där för många år sedan och det tog EVIGHETER innan det gick över helt. Jag kör med handskar (nej, jag tänder inte på män bara för det, era svin :)) när jag tränar på gymmet. Det underlättar lite grand iaf. För jag känner fortfarande av det ibland. Dock blir det inte längre något hinder lyckligtvis.

jwzrd
2008-01-23, 16:04
Jag får också det där! Kan göra riktigt jävla ont också. Ett tag hade jag en liten knöl precis där du ritat också.

GC90
2008-01-23, 16:19
Kanske är ute och cyklar men är det närmare tummen du menar där så är det väl båtbenet och isf är det inte, inte bra... :S

Seduced
2008-01-23, 17:19
Handskar dämpar såklart, kanske man kan lägga någon gelekudde under eller så, eller är det tecken på ett svagt grepp, musarm tom kanske?

Arne Persson
2008-01-23, 17:21
Kanske delar av N. medianus som är påverkade....

Seduced
2008-01-23, 17:28
Vad är det för typ av läkare man borde uppsöka då?

Arne Persson
2008-01-23, 17:39
Vad är det för typ av läkare man borde uppsöka då?


En sjukgymnast eller läkare borde enkelt kunna konstatera nervpåverkan.

grimfish
2008-01-23, 18:27
Troligare att det rör sig om en överbelastning av musklerna där.

N. medianus har i och för sig en motorisk funktion där, men det är ändå inte så sannolikt.

Arne Persson
2008-01-23, 18:32
Troligare att det rör sig om en överbelastning av musklerna där.

N. medianus har i och för sig en motorisk funktion där, men det är ändå inte så sannolikt.

Tänkte lite på ev. kompression av hanteln mot vissa av nervtrådarna.

grimfish
2008-01-23, 20:00
Jo, men det inringade stället på bilden är ganska typiskt för en överbelastning av muskeln. Nervtrådarna till N. medianus går ju inte på det stället - de går via karpalligamentet och förgrenar sig sen i fingrarna.

dyxeldoff
2008-01-24, 01:04
fins speciella hand och fot kirurger/läkare också
om jag vore du skulle jag snacka med en sådan.
om det blir värre
beror ju på vart du bor iofs

Arne Persson
2008-01-24, 01:13
Jo, men det inringade stället på bilden är ganska typiskt för en överbelastning av muskeln. Nervtrådarna till N. medianus går ju inte på det stället - de går via karpalligamentet och förgrenar sig sen i fingrarna.

Det var bara ett förslag på en faktor, som jag angav.. Känner du till begreppet variationsanatomi? Det upplevde jag ett antal ggr under dissektionsåren. Det var flera ggr man häpnade.
Det är konstigt att vissa yrkesgrupper tex snickare kan få problem med nerven och greppet när dom tex skruvar mycket med skruvmejsel och pressar änden på handtaget mot nämnda område. Det borde ju inte ske med ditt resonemang.
På post 23 har jag lagt in en bild på N. medianus.

http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=18755&page=2&highlight=N.+medianus

whern
2008-01-24, 08:05
jag har samma skit jag, har haft det ænda sen jag børja. Jag brukar ta ett "hårdare" grepp kring hanteln. Alltså nypa till mer och førsøka lyfta den med greppet istællet før att luta den mot handen om du førstår. Det hjælper otroligt mycket. Men ibland hamnar de på den dær punkten ændå, och ibland gør det så ont att jag bara måste slæppa hanteln...

Arne Persson
2008-01-26, 22:27
Ett utmärkt sätt att slippa problem i händer och handleder är att träna dom mycket och tungt och långa rörelsebanor.