handdator

Visa fullständig version : EAA produktfråga


skyler
2008-01-23, 11:33
Hejsan!

Jag undrar om ON Vassive EA8 är likvärdig EsaPro? Eller rent av bättre? Får den till ett rabatterat pris därav undran.

http://www.optimumnutrition.com/products/images/vassive-ea8-facts.jpg

Anders The Peak
2008-01-23, 11:46
Hejsan!

Jag undrar om ON Vassive EA8 är likvärdig EsaPro? Eller rent av bättre? Får den till ett rabatterat pris därav undran.

http://www.optimumnutrition.com/products/images/vassive-ea8-facts.jpg

Den är ungefär som Essential Amino från Self dvs en produkt med de 8 essentiella aminosyrorna i fri form och går därför kanske inte att jämföra med EsaPro.

WHITEFOLKS
2008-01-23, 12:02
Hur de får det där till 10kcal kan man fråga sig.

exzs
2008-01-23, 13:17
Hur de får det där till 10kcal kan man fråga sig.

Bara en ren gissning men... sötningsmedel?

Ponchy
2008-01-23, 13:27
För att smaken ska bli bättre

MVH

EiseltUK
2008-01-23, 14:09
Den är ungefär som Essential Amino från Self dvs en produkt med de 8 essentiella aminosyrorna i fri form och går därför kanske inte att jämföra med EsaPro.

EA8 är relativt lik EsaPro. Samma aminosyror men man har ökat upp mängden BCAA. Det är vanligt att man gör så i USA tydligen.

Essential Amino är inte likvärdig EsaPro eller EA8. Den saknar bla L-treonin och L-Metionin som är essentiella aminosyror. Den innehåller inte heller L-Histidin som man har haft med i EAA-studierna. Innehåller istället L-Asparaginsyra och Glycin som är icke-essentiella. Detta enligt en analys vi låtit göra hos Analycen AB.

Anders The Peak
2008-01-23, 14:19
EA8 är relativt lik EsaPro. Samma aminosyror men man har ökat upp mängden BCAA. Det är vanligt att man gör så i USA tydligen.

Essential Amino är inte likvärdig EsaPro eller EA8. Den saknar bla L-treonin och L-Metionin som är essentiella aminosyror. Den innehåller inte heller L-Histidin som man har haft med i EAA-studierna. Innehåller istället L-Asparaginsyra och Glycin som är icke-essentiella. Detta enligt en analys vi låtit göra hos Analycen AB.


Intressant! Henrik kan inte du skanna in analysen och lägga ut den i tråden. Kan vara av allmänt intresse.

melancoolio
2008-01-23, 14:51
EA8 är relativt lik EsaPro. Samma aminosyror men man har ökat upp mängden BCAA. Det är vanligt att man gör så i USA tydligen.

Essential Amino är inte likvärdig EsaPro eller EA8. Den saknar bla L-treonin och L-Metionin som är essentiella aminosyror. Den innehåller inte heller L-Histidin som man har haft med i EAA-studierna. Innehåller istället L-Asparaginsyra och Glycin som är icke-essentiella. Detta enligt en analys vi låtit göra hos Analycen AB.

Kommer ni göra analyser av fler produkter än Self´s? Vore ju grymt bra om ni på eiselt lämnade in fler märken på sådana analyser!

EiseltUK
2008-01-23, 15:26
Intressant! Henrik kan inte du skanna in analysen och lägga ut den i tråden. Kan vara av allmänt intresse.


Har den inscannad med måste lägga upp den på server för att kunna få in den som bild på forumet. Skriver upp siffrorna istället:

Prov ankom: 2007-11-07
Analysrapport klar: 2007-11-22
Utförd av Analycen AB
Metod: HPLC (ISO 13903:2005) = vätskekromatografi
Undetecknad av: Per-Olov Södergren för Analycen AB

Batch: 9200 (inköpt hos tdcs.se)

Total proteinhalt: 80,2% (Metod: Dumas, N*6,25)

Aminosyror:
Cystin 0
Metionin 0
Asparaginsyra 1,4
Treonin 0
Serin 0
Glutaminsyra 0,8
Prolin 0
Glycin 125
Alanin 4,5
Valin 224
Isoleucin 77
Leucin 228
Tyrosin 0
Fenylalanin 33
Histidin 0
Ornitin 0
Lysin 113
Arginin 0

Aminosyror som är 0 betyder att halten är mindre än 0,1.

Totalt summa aminosyror: ~80,7 % (av dem som analyserades).

Tryptofan analyserades inte för den kräver en separat analysmetod men det brukar inte vara så stora mängder. Vi kollade inte heller ifall produkten innehöll taurin.

Har givetvis orginalet om det är någon som vill ha men då måste jag maila det.

Endura
2008-01-23, 21:50
Typiskt... jag hade precis hunnit införskaffa den, börjat glädjas åt den så mycket mer överkomliga smaken och så får man se den här tråden...

På burken står det verkligen att den innehåller de 8 essentiella aminosyrorna som er analys nu påvisar att den inte gör...
Vad kan jag som konsument göra, mer än gräma mig över att jag låtit mig luras på en sämre produkt? Går sånt här att använda som giltig orsak till missnöje och retur, eller kan jag bara bita i det sura äpplet?

Vore tacksam om nån hade mer koll i konsument-köplags-djungeln...

WHITEFOLKS
2008-01-24, 02:16
Bara en ren gissning men... sötningsmedel?

Jahaaaaa.. så de har ersatt de 10g aminosyror de deklarerar med sötningsmedel. Då förstår jag.

exzs
2008-01-24, 11:05
Vad är skillnaden på att öka upp BCAA jämfört med att ge ungefär samma dos av alla aminosyrorna? Vad jag menar är: Är det någon större skillnad på EA8 eller EsaPro?

King Grub
2008-01-24, 11:06
Man vet inte vilken den bästa aminosyresammansättningen är eller vilka förhållanden till varandra mellan olika EAA som ger störst proteinsyntesstimulans.

melancoolio
2008-01-25, 16:17
Vad kan jag som konsument göra, mer än gräma mig över att jag låtit mig luras på en sämre produkt? Går sånt här att använda som giltig orsak till missnöje och retur, eller kan jag bara bita i det sura äpplet?

Jag har kört x antal burkar EsaPro och precis nu avslutat en burk med Self. Märkte ingen som helst skillnad, ökade lika bra nu som innan. Vore intressant med fler EAA produkter under analys än Self.

EiseltUK
2008-01-25, 23:21
Jag har kört x antal burkar EsaPro och precis nu avslutat en burk med Self. Märkte ingen som helst skillnad, ökade lika bra nu som innan. Vore intressant med fler EAA produkter under analys än Self.


Jag tror att de flesta är okej. Priset på EsaPro är väldigt lågt satt om man tittar ur ett internationellt perspektiv. En produkt som säljs lika billigt som EsaPro kommer vi alltid att skicka på analys.