handdator

Visa fullständig version : Träna två gånger per dag?


mndrn
2008-01-23, 04:47
En spontan liten tanke slog mig just:

Ponera att man är på gymmet och tränar en muskelgrupp eller flera muskelgrupper i X antal minuter en given dag, med start kring lunchtid. Man utnyttjar dessa X antal minutrar mycket effektivt och kör slut på sig rejält.

Efter träningen går man hem, fyller på depåerna med allt som kan tänkas behövas för att öka i muskelmassa och bibehålla en god hälsa (kolhydrater, proteiner, fetter, mineraler, vitaminer, vätska etcetera).

Ponera att man mot kvällen sedan går iväg till gymmet en gång till, och tränar samma muskelgrupp eller muskelgrupper i samma X antal minuter igen. Precis som innan går man efteråt hem och fyller på depåerna med massa nödvändigheter, dock väntar den här gången en veckolång vila innan man upprepar proceduren på samma muskelgrupp eller muskelgrupper igen.


Kommer man att öka mer i muskelmassa (i och med pass nummer två) jämfört med om man bara hade gått på pass nummer ett? Man sliter ju trotsallt mer på musklerna; kroppens gensvar kanske är att bygga upp musklerna ännu mer under den 7 dagar långa vilan? Eller skulle mitt exempel kanske tvärtom ge sämre ökning av muskelmassa?

Vad tror ni?

pragmatist
2008-01-23, 09:22
Det är inte otänkbart att det är bättre. Den metod du beskriver (eller väldigt snarlik) var inte ovanlig bland östeuropeiska tyngd- och styrkelyftare. Deras metod gick ut på att träna tungt på förmiddagen och högrepetitionsträning på kvällen, för samma muskelgrupp(er).

Däremot var de självklart inte så lata att de vilade hela sju dagar efteråt. ;)

mndrn
2008-01-23, 13:57
Min tankegång var att den eller de muskelgrupperna man tränat torde vara än mer utslitna än om man bara hade kört ett pass, och att man därför behöver vila någon dag extra utöver de "vanliga" 4-5 dagarna. Man har ju trotsallt dubblat träningstiden mer eller mindre. Med det är det inte sagt att man inte kan köra dubbelpass på andra muskelgrupper de nästföljande dagarna. Man kan ju fortfarande hålla sig sysselsatt exempelvis 3 dagar i veckan, bara det att vilan för det specifika området/områdena är något längre.

Jag tycker mig läsa i trådar lite här och var att byggare ofta underskattar sina musklers behov av vila. Är det verkligen så överdrivet med någon dag extra?

Mycket intressant att det alltså finns tyngdlyftare som tränar eller har tränat på ett liknande sätt... Hmm... Men finns det något som talar emot att träningen i exemplet skulle vara bättre än om man bara hade kört ett pass?

Liten Men Fet
2008-01-23, 14:10
Min tankegång var att den eller de muskelgrupperna man tränat torde vara än mer utslitna än om man bara hade kört ett pass, och att man därför behöver vila någon dag extra utöver de "vanliga" 4-5 dagarna. Man har ju trotsallt dubblat träningstiden mer eller mindre. Med det är det inte sagt att man inte kan köra dubbelpass på andra muskelgrupper de nästföljande dagarna. Man kan ju fortfarande hålla sig sysselsatt exempelvis 3 dagar i veckan, bara det att vilan för det specifika området/områdena är något längre.

Jag tycker mig läsa i trådar lite här och var att byggare ofta underskattar sina musklers behov av vila. Är det verkligen så överdrivet med någon dag extra?

Mycket intressant att det alltså finns tyngdlyftare som tränar eller har tränat på ett liknande sätt... Hmm... Men finns det något som talar emot att träningen i exemplet rent av skulle vara bättre än om man bara hade kört ett pass?

Frågan man bör ställa sig är nog om det är bättre att köra slut muskeln totalt, alltså kommer det resultera i mer muskeltillväxt och/eller styrka?
En del vill träna muskeln precis så mycket som behövs för att stimulera maximal muskeltillväxt utan att "slita" mer än nödvändigt då det tar längre tid att "laga" muskeln.
Om man tränar en muskelgrupp en gång i veckan så stimulerar man muskeltillväxt en gång i veckan, tränar man två gånger i veckan stimulerar man muskeltillväxt 2 gånger i veckan. Rent teoretiskt då.

Den relevanta frågan som jag inte kan svara på är om muskeltillväxten stimuleras så mycket mer av den extra träningen så att man får större muskeltillväxt än om man skulle träna samma muskelgrupp två ggr i veckan vid olika tillfällen. Jag tror inte att det finns några övervägande fördelar med att träna samma muskelgrupper två gånger samma dag, inte för den vanliga hobbygymmaren som tränat 3-4 år och eftersträvar muskeltillväxt och styrka.
Observera att jag skriver tror, slänger nån fram studier som säger att jag har fel så är jag inte sen att ta till mig det.

Alltidxx
2008-01-23, 15:38
Först extremt kort vila mellan passen för att sedan köra lång vila (6 dgr)? Det vanliga för två pass i veckan på samma muskel är ju att få 2-3 dagars vila mellan passen d v s så mycket som går just för att man ska palla två pass i veckan. Jag kan inte se det vettiga bakom att köra samma muskel två ggr på en dag jämfört med traditionellt 2 ggr/vecka upplägg.

ARMSTARK
2008-01-24, 09:01
På 80-talet var det väldigt vanligt att byggarna körde flera pass om dagen, dock tror jag inte att man körde samma muskel 2 ggr om dagen. Då kommer man ju in och härjar med muskeln mitt under uppbyggnads fasen. Däremot tror jag att man kan köra mycket oftare än de flesta gör. Kör man intensivt en halv timme och åker hem och käkar sen tror jag att man kan köra en muskel som man prioriterar tre gånger i veckan.

Smml
2008-01-24, 09:03
På 80-talet var det väldigt vanligt att byggarna körde flera pass om dagen, dock tror jag inte att man körde samma muskel 2 ggr om dagen. Då kommer man ju in och härjar med muskeln mitt under uppbyggnads fasen. Däremot tror jag att man kan köra mycket oftare än de flesta gör. Kör man intensivt en halv timme och åker hem och käkar sen tror jag att man kan köra en muskel som man prioriterar tre gånger i veckan.

Tycker jag med. 1 gång i veckan låter så väldigt lite. Jag tränar allt minst 2 gånger i veckan.