handdator

Visa fullständig version : Värsta gymskadan ni fått


tommki
2008-01-22, 21:05
Vad är den värsta gymskadan ni har fått?

Min värsta hände idag när jag och min kompis köra bröst/axlar, men det varade inte så länge för mig...

Vi började med hantelpress för bröst, vi skulle köra 3 set. Första och andra settet gick kanon, men på tredje så stressade jag och fick absolut ingen kraft alls på vänster sida. Jag la ner hantlarna mot bröstet och skulle lägga ner dem på golvet så att jag kunde ta nytt grepp och inte stressa.
Men problemet var denna gång att jag la ner båda hantlarna på vänster sida, och fick höger långfinger i klämm. Från början så var jag helt inställd på att klara det sista settet, men så kikade jag lite på mitt finger, HELA nageln hade poppat fram från skinnet och skinnet runt omkring hade spruckit.
Jag fick åka till akuten, där de tog bort hela nageln och sydde 6 stygn (inte säker men tror det var 6 st).

Så nu får man hålla sig borta från överkropps träning i 2 veckor :( Det jag kan träna är ben och mage

King Grub
2008-01-22, 21:06
Jag har varit förskonat från skador på gymmet; inget värre än enstaka muskelbristningar som har orsakats av styrketräning.

Rex
2008-01-22, 21:06
Knät..

Körde knäböj / hacksquats.. la på lite för mycket. Var typ 3-4 år sen när jag skulle vara tuff. Så skadade jag knät.. känner det tills idag. Fast det börjar bli lite bättre.

joriice
2008-01-22, 21:11
Jag har aldrig skadat mig speciellt, men för någon vecka sedan började det värka lite i högeraxeln när jag bänkpressar, så.. det är lite konstigt, men jag kör lite lugnare, och det börjar gå över.

Jag skulle inte bli förvånad om jag skadar mig rejääält någon dag. : (

petah
2008-01-22, 21:15
Aldrig skadat mig, men sen har jag bara kört typ 2,5 år också.

mela
2008-01-22, 21:16
Mja. Jag "tappade" bänkpresstången med 42,5kg på, på överläppen en gång. Sprutade blod och fick världens fläskläpp med ett varsår på. Tänderna och allt klarade sig så det var inte särskilt allvarligt.

Raggis
2008-01-22, 21:18
Båda axlarna har spökat av- och till. Är bättre nuförtiden tho.

Frantic
2008-01-22, 21:21
Problem med en sena eller ett muskelfäste eller nåt sånt runt triceps/armbågen så jag är inne på sjunde månaden utan nån riktig överkroppsträning förutom lite marklyft

hum
2008-01-22, 21:22
Har under mina typ fem träningsår haft problem med korsrygg, axlar, armbåge och nuförtiden ett skulderblad. Schyssta gener antar jag :thumbup:

maaherra
2008-01-22, 21:23
Ingen gymskador, däremot massa andra skador.

Exdiaq
2008-01-22, 21:26
Någon sträckning och klämt fingrarna mellan viktskivor, annars inget inne i gymmet.

gnagaren
2008-01-22, 21:27
Det värsta som hänt mig på gymmet var nar jag tappade en 20kg's viktskiva i järn på foten (underlaget var cement). Skivan träffade med kanten rakt över foten, på bredden. Först småskrattade jag lite åt min klumpighet: "Haha, det gjorde ont... haha vad klantig jag är... haha... ha...".

Sedan kom alla smärta på en gång och jag hoppade omkring på ett ben och skrek samtidigt som jag nästan gråt, ögonen var tårade i alla fall. När jag sedan fick av mig skon och strumpan var foten helt blå och svullen där kanten på viktskivan träffat. Kunde inte gå på 2-3dagar och förbannade hela tiden mig själv över min klumpighet.

Det jag har lärt mig nu är att inte ha fötterna direkt under stången när jag lassar på, samt att hålla koll på viktskivan jag i.

AFanatic
2008-01-22, 21:31
Diskutbuktning pga av för stark vilja i sittande rodd. *slap*

Greg
2008-01-22, 21:31
Axel ur led efter ett misslyckat ryck.

Hades
2008-01-22, 21:38
Har inte skadat mig nåt särskilt i gymmet faktiskt, däremot sträckte jag axeln nåt så föribannat en gång under en volleybollturnering, att jag inte kunde träna ordentligt på flera månader efter.

Allan
2008-01-22, 21:53
Klämt mig nån gång, samt gått in i hängande grepp i nån hiss. Så blodvite uppstod

regus
2008-01-22, 22:00
Känt av lite i axlar och korsrygg. Men det har gått över efter ett par dagar.
Klämt förhud/lite ollon när jag la på vikter i bänkpressen. Det sved lagom. Måste sett roligt ut.
En spontanhoppande, skrevhållande kille.

Myran
2008-01-22, 22:11
Fått sjuhelsikes ont i underarmarna

bompa
2008-01-22, 22:26
Har vissa genetiskt lättare för att skada sig?

Annars är jag kanske bara klantig.. Har skadat bägge axlarna, haft problem med ryggen och senast handleden. Allt detta har jag lyckats med på 3,5 år.

Det värsta var när axlen gick ur led i bänkpressen, det tog ca 9 mån att bli återställd från det*gah!* .

Jag som alltid värmer upp både på cyckel och med lättare vikter fast det verkar ju inte hjälpa så mycket. Man kanske borde stretcha mer?

bengdoktor
2008-01-22, 22:29
Tryckte sönder en ländkota i benpressen och fick spondylolistes.

bulldozer
2008-01-22, 22:31
Förutom att gå rätt in i diverse maskiner med fina blåmärken som följd,
slagit huvudet rejält ett par ggr när man lägger sig i bänkpressen och
nu senast vackra svarta märken på armarna efter bänktröja så har jag
haft ett par något värre "skador"..

Vilat 3 månader går in på gymet och till min förvåning orkar jag nästan lika
mycket som förut, kör bieceps som en glad idiot i cc:n känner att nåt inte
känns bra. Går hem upptäcker att ena armen svullnat upp ordentligt vid
biecepsfästet, kan inte röra armen en milimeter på ett par dagar, får lov att vila
från överkroppsträning tre månader till! :(

Sen är det ju ett par inflamationer i axelpartiet, trapzen o överansträngning av
höftböjaren. Förutom det inget jätte-drastiskt hitills :D

hulk h
2008-01-22, 23:26
Fått ont i handleden efter att ha kört tunga frivändningar, smärtan begränsade min träning ett par månader sen försvann det. :confused:

Liten Men Fet
2008-01-22, 23:33
Pressat mig för hårt och tungt för länge i bänkpress och axelpress tills jag fick en skada, kanske muskelbristning, i vänstra axelmuskeln som resulterade i att jag inte kunde lyfta armen utåt åt sidan eller över huvudet. Tog 4-5 månader innan jag kunde köra axelpressar ordentligt igen. Läkt helt som tur är.

Slet förmodligen sönder ett muskelfäste lite vid vänster armbåge när jag körde axelpress i en maskin, har strulat i år och jag har inte kunnat köra pressar lika mycket som jag vill.

Sen har jag sträckt mig, fått nån liten bristning i knäböjen och fått tillfälligt ont i ryggen i frontböjen när jag inte höll formen. Men inget mer allvarligt.

Emil_Larsson
2008-01-22, 23:34
Fick en 21kg hantel på stortån! det kändes ett x antal dagar framöver.
Skulle lägga tillbaks hanteln, tar för givet att jag sätter dit den, klantig som jag är missar jag hantelstället och sen åker den bang neråt mot min vackra tå.

Rahf
2008-01-22, 23:37
Misstänkt stressfraktur p.g.a. balansproblem i böj för någon vecka sen. Det är lugna gatan som gäller ett tag men slutar inte träna eftersom det känns bättre och bättre för varje vecka.

Durre
2008-01-22, 23:55
Alltså jag måste ha tur, bara lite problem med knät som nu är över, dock bara gymmat i lite mer än 1 år

Fettecke
2008-01-23, 00:10
1. klämt förhuden mellan 2st hantlar
2. lyfte sönder knät för 1.3 år sedan, har fortfarande känningar för det
3. lite annat lull-lull som inte är att bry sig om

Lepras
2008-01-23, 00:13
Min Menisk Gick av När jag Körde benpress,,7 månader rehabträning.."KNÄPP" lät det.. ;)

jmk
2008-01-23, 00:15
på väg genom gymmet halkade jag på hultmans bananskal en gång och skadade självförtroendet...

The_RobRoy
2008-01-23, 00:16
Orkar inte räkna upp, för mycket grejer.. ..jag fick ett måndagsexemplar till kropp

nr16
2008-01-23, 00:17
Handlederna, har ont i dom väldigt ofta nuförtiden...kvittar om jag vilar ett par veckor fråg gymmandet, får ont direkt igen, värmer upp ordentligt alltid...

Kebab-Arne
2008-01-23, 00:18
Handlederna/underarmarna strulade litegrann ett tag. Gjorde ont att köra vissa övningar i några veckor. Vet inte riktigt vad det berodde på. Enda halvseriösa jag råkat ut för. Har även känt av i axlar och korsrygg när jag tränat mycket i vissa perioder. Kan väl ana att en skada skulle komma i dessa regioner om jag fortsatte träna lika mycket.

Fettecke
2008-01-23, 00:19
Min Menisk Gick av När jag Körde benpress,,7 månader rehabträning.."KNÄPP" lät det.. ;)

+1, fast i knäböj... lät inget när den gick sönder, kunde knappt böja knät bara... har ännu inte fått en vettig doktor som kan bota det, nu har det växt till sig relativt bra iaf som tur är. tur de gick så pass bra för dig.

tjabon
2008-01-23, 00:20
jag har skadat mej inom:
fotboll, ishockey,boxning,judo,karate,dans,volleboll,skateb oard,skidor,
inlines,löpning och aerobic men aldrig som styrketränande på gym !

Durre
2008-01-23, 00:30
på väg genom gymmet halkade jag på hultmans bananskal en gång och skadade självförtroendet...
På workout när alla kollade på eller? :)

Kwon
2008-01-23, 01:16
Höger knä och höger axel.

Vänster axel o knä är dock guld! :)

muddler
2008-01-23, 01:51
Fick en ruptur i pectoralis minor samt översträckte bicepssenan i bänkpress pga. kass teknik och viktkåthet... var borta från vettig överkroppsträning i nästan ett halvår....

Nuförtiden lyssnar jag på kroppen, då var det bara "ta i och skitsamma om jag pajar" man bli väl visare med åren I guess. :)