handdator

Visa fullständig version : Tål en laptop kyla?


Slartibartfast
2008-01-22, 20:38
Jag tränar alltid påväg hem efter jobbet och undrar om jag kan lämna min laptop i bilen under tiden, fast det kan vara rejält kallt ibland. Det finns skåp med (rätt kassa) lås på gymmet, men det är inte guds bästa barn som rör sig där, så jag tvekar att förvara min dator i ett av skåpen. Datorn ligger i en laptopväska.

Vad skulle jwzrd göra?

*popcorn*

Rex
2008-01-22, 20:39
Ska inte vara nån stor fara.. värre om det är för varmt.

Yankeee
2008-01-22, 20:42
http://www.knurk.com/6/family-guy-condensation

Piranha
2008-01-22, 21:30
Jag skulle förvara den där, men skulle inte slå på den förrän den återfått rumstemperatur (kondens).

GLC
2008-01-22, 21:35
Jag skulle förvara den där, men skulle inte slå på den förrän den återfått rumstemperatur (kondens).

Samma här!

maaherra
2008-01-22, 21:37
Lägsta rekommenderade arbetstemperatur för en hårddisk brukar vara 5 grader.

Slartibartfast
2008-01-22, 21:38
Ok, tack för svaren! Jag är noob på datorer.

Mental
2008-01-22, 21:38
LCD i minusgrader brukar inte vara någon hit heller, det håller, men går inte att använda just då. Kondens bör som flera redan sagt vara ett problem.

shut teh face
2008-01-22, 21:38
Det är ingen fara. Den är ju inte på direkt.

Har polare som kör datorn utanför fönstret (med vattenskydd såklart) och överklockat den.

Exdiaq
2008-01-22, 21:39
Ok, tack för svaren! Jag är noob på datorer.


Brukar också stå på tillverkarens hemsida under de olika modellerna vilka temperaturer som är att rekommendera vid användning osv.

zeusden1
2008-01-22, 21:43
Det är ingen fara. Den är ju inte på direkt.

Har polare som kör datorn utanför fönstret (med vattenskydd såklart) och överklockat den.

:confused: Som betyder?

Slartibartfast
2008-01-22, 21:53
Brukar också stå på tillverkarens hemsida under de olika modellerna vilka temperaturer som är att rekommendera vid användning osv.

Jag använder den ju inte iofs i bilen. *popcorn*

Hades
2008-01-22, 21:56
Det borde väl gå att lägga den i en tättslutande plastpåse innan man tar in den i rumstemperatur, så borde man slippa risken för kondens.

Piranha
2008-01-22, 22:01
Det borde väl gå att lägga den i en tättslutande plastpåse innan man tar in den i rumstemperatur, så borde man slippa risken för kondens.

Nej.

maaherra
2008-01-22, 22:03
:confused: Som betyder?

Trimmat den, kort och gott.

Exdiaq
2008-01-22, 22:07
Jag använder den ju inte iofs i bilen. *popcorn*


Nej, men brukar stå rekommenderad förvaringstemp. eller något liknanade med ;)

Nitrometan
2008-01-22, 22:39
Och du tror att det är mindre risk att nån gör inbrott i din bil?

Smashar rutan och tar laptopväskan?

Hades
2008-01-22, 22:41
Nej.

Nähä? Luften som är i påsen och i datorn borde inte hålla tillräckligt med fukt för att ge kondens annat än i ytterst små mängder.

Liten Men Fet
2008-01-22, 23:40
Nähä? Luften som är i påsen och i datorn borde inte hålla tillräckligt med fukt för att ge kondens annat än i ytterst små mängder.

Problemet är att datorn är kall och när han tar in den så kondenseras vattenångan i den varma luften på den kalla datorn. Inget problem när datorn är i bilen.
Jämför med att ha glasögon ute i -10 och kliva in i +20 då immar glasögonen igen direkt.

PowPow
2008-01-22, 23:47
Problemet är att datorn är kall och när han tar in den så kondenseras vattenångan i den varma luften på den kalla datorn. Inget problem när datorn är i bilen.
Jämför med att ha glasögon ute i -10 och kliva in i +20 då immar glasögonen igen direkt.

Men för att skapa kondens krävs det luft (som senare kondenseras). Har man en lufttät påse så räcker inte den luften till att skapa några nämnvärda mängder kondens.

Så tolkade jag hades iaf.
Om det stämmer är en annan femma.

Edit: Fast vadå.. eller äh. Jag hajjar inte själv riktigt.

ante
2008-01-23, 00:13
Och du tror att det är mindre risk att nån gör inbrott i din bil?

Smashar rutan och tar laptopväskan?

Han kanske lägger den i bakluckan, och tar bort bumperstickern "laptop för 2000€ i bilen".

Liten Men Fet
2008-01-23, 00:43
Men för att skapa kondens krävs det luft (som senare kondenseras). Har man en lufttät påse så räcker inte den luften till att skapa några nämnvärda mängder kondens.

Så tolkade jag hades iaf.
Om det stämmer är en annan femma.

Edit: Fast vadå.. eller äh. Jag hajjar inte själv riktigt.

Om han har den i en tätslutande påse även efter att han burit in den till lägenheten och väntar med att plocka ut datorn tills den blivit lika varm som temperaturen inomhus så slipper han kondens.

Men det är lite teoretiskt resonemang en bärbar ska klara av att ligga i minus grader och sen tas in i rumstemperatur. Dom skulle få massor med klagomål om dom inte pallade det.

Sen tror jag också att det är större risk att datorn blir stulen i bilen än i skåpet. Annars kanske Slarti kan få lämna in den i receptionen om han ler och blinkar lite.

Arf Pingvin
2008-01-23, 01:23
Jag skulle resonera som vi gör med videokameror som vi använder i kallt klimat. Låt den ligga kvar i väskan i bilen. När du tar in datorn låt den ligga i väskan utan att öppna den tills den återfått rumstemeperatur. Det bildas inte så mycket kondens på det här sättet. Kameraväskor och kanske din laptopväska brukar vara isolerade, för stötar kan tänkas, men det funkar bra för att låta dem acklimatisera sig också.

Om du vet av dig att du ska använda datorn direkt du kommer in med den är det kanske lämpligare att hela tiden ha den varmt.

bertbert
2008-01-23, 10:30
Jag har haft en bärbar i bilen vid många tillfällen, även när det är rejält kallt, och därefter slagit igång den direkt, både utomhus och inomhus. Detta för att jag är tvungen att göra det i jobbet.

Har aldrig orsakat några som helst problem.

Piranha
2008-01-23, 10:38
Jag har haft en bärbar i bilen vid många tillfällen, även när det är rejält kallt, och därefter slagit igång den direkt, både utomhus och inomhus. Detta för att jag är tvungen att göra det i jobbet.

Har aldrig orsakat några som helst problem.

Du kan ha haft tur, jag skulle ändå inte slå på den när den är kall, det kanske funkar 100 ggr sen p000f.

bertbert
2008-01-23, 10:49
Du kan ha haft tur, jag skulle ändå inte slå på den när den är kall, det kanske funkar 100 ggr sen p000f.

Jag är absolut medveten om att jag kan haft tur, och nog blir grejorna känsligare med tiden när spänningsnivåerna sjunker i elektroniken. Men jag har haft tur under lång tid isåfall. :)

bubbe
2008-01-23, 10:56
Jag har haft laptop i ca 5år i bilen utan bekymmer. Skulle inte tro det blir några kondensproblem om det inte är väldigt kallt och man därifrån startar upp datorn direkt.

Piranha
2008-01-23, 10:59
Jag har haft laptop i ca 5år i bilen utan bekymmer. Skulle inte tro det blir några kondensproblem om det inte är väldigt kallt och man därifrån startar upp datorn direkt.

Nej det kan ta lite tid innan korrotionen (rosten) sätter stopp i maskin.

Men keep up the good work.

bubbe
2008-01-23, 11:05
Nej det kan ta lite tid innan korrotionen (rosten) sätter stopp i maskin.

Men keep up the good work.

Den enda rost som har stoppat mig är den i kallingarna under knäböjen.

Däremot bestämde jag mig för att skaffa en bra datorväska för ett antal år sen, då jag på sedvanligt vis tog ut datorn från bilen, halkade på en isfläck varpå jag parerade med högerarmen och datorn flög två meter upp i luften och ner i asfalten på högkant. Då förstod jag varför bärbara datorer oftare går sönder än stationära.

Piranha
2008-01-23, 11:10
Den enda rost som har stoppat mig är den i kallingarna under knäböjen.

Däremot bestämde jag mig för att skaffa en bra datorväska för ett antal år sen, då jag på sedvanligt vis tog ut datorn från bilen, halkade på en isfläck varpå jag parerade med högerarmen och datorn flög två meter upp i luften och ner i asfalten på högkant. Då förstod jag varför bärbara datorer oftare går sönder än stationära.

Ja en stationär skulle nog inte flyga mer än max 30-50 cm.


Iaf vad jag försöker säga är att bara för att de funkar för x eller y så är det kanske "dumt" att utsätta maskin för såna här saker i onödan, de kortar livslängden i den osv osv, det är samma som med ESD, skadorna i maskinen behöver inte yttra sig direkt utan kan ligga latenta i den som sporadiska hängningar osv osv.

bubbe
2008-01-23, 11:18
Ja en stationär skulle nog inte flyga mer än max 30-50 cm.


Iaf vad jag försöker säga är att bara för att de funkar för x eller y så är det kanske "dumt" att utsätta maskin för såna här saker i onödan, de kortar livslängden i den osv osv, det är samma som med ESD, skadorna i maskinen behöver inte yttra sig direkt utan kan ligga latenta i den som sporadiska hängningar osv osv.

Jo självklart.

Men vill man ha det riktigt safe så är den inte bärbar längre, vi som har datorn som arbetsredskap slänger ju runt den hejvilt. Kondens är ett problem jag aldrig stött på (ingen bärbar dator har någonsin krånglat pga dom har startat den efter ha förvarat den kallt), ifall det var ett verkligt problem borde det yttras ibland som sporadiska hängningar och ibland som direkta problem.

Annars är det väl bara att testa, ställ datorn på balkongen, ta in den samt kontrollera på ytan hur mycket kondens som bildas.