handdator

Visa fullständig version : Nürburgring


Carolinew
2008-01-22, 17:57
Tänkte bara kolla om det är några här som kört på Nurburgring? (www.nurburgring.de) Och nu menar jag inte på dataspel/Playstation/Xbox whatever, utan på riktigt såklart ;)

Vad hade ni för bil och vilken tid?



0M11GOVfA50

Jazen
2008-01-22, 18:10
har suttit bredvid i en m3 e46 runt banan 1 varv. aldrig kört själv. va ingen tidtagning, va med på uppvärmningsrundan bara

Daniel Mattusch
2008-01-22, 18:12
Jag har, Golf Gti 03a

Skulle tro att jag hade medeltid för vad man vågar och kan för bilmodellen...lite svårt att räkna tiden då målrakan körs ju inte fullt ut. Körde förbi några allafall.
Vissa svängar kan man köra exemplariskt i medan de riktigt skymda tappar man tid på, handlar mycket om att lära sig banan uttantill. 25 varv och man kan nog öka sin tid markant. Det tar tid att lära sig svängarna plus att de är skymda och höjdskillnaderna är "enorma" vilket gör det svårare.

När jag var där var det någon porsche klubb som hade träningshelg. Både standard och riktiga tävlingsmaskiner. Så vi kollade flera h. Mäktiga maskiner.

Liten Men Fet
2008-01-22, 18:45
Jag har alltid varit lite sugen på att åka ner med antingen mc eller bil och ta några varv på bana för skojs skull. Dock blev jag lite betänksam när jag fick reda på att det omkommit ca 10 personer på ringen förra året. Det kanske inte låter så mycket men då ska man tänka på att dom bara räknar dom som dör på plats som omkommna på banan, hinner man få iväg dom till sjukan så är dom vanliga trafikoffer.
Men det kanske går ner nu när dom inte längre tilllåter bussar att köra på banan. Jag skulle nog vara försiktig om jag skulle åka där och jag kommer nog inte åka mc på ringen om det inte blir separata åktider för mc så man slipper trängas med bilar som det är nu.

Daniel Mattusch
2008-01-22, 18:58
Jag har alltid varit lite sugen på att åka ner med antingen mc eller bil och ta några varv på bana för skojs skull. .

De släpper iväg bilarna med bra tidsmellanrum, så länge du inte är riktigt snabb eller riktigt långsam så kommer du inte träffa på så jätte många, några blir det alltid men oftast är det en åt gången. Banan är väldigt bred och fin så plats finns det att köra om på. Något jag dock märkte var att vissa bilar väntade in sina polare på första accelarationsrakan. Sedan låg det 3-4 prestandabilar i nacken och flåsa. Inte kul att bli omkörd av flera samtidigt, man måste hålla koll på bilarna bakom och ge plats samtidigt som motorn vrålar och däcken tjuter. Men adrenalin är det!:d

Visste inte att det var så hög siffra:(

Exdiaq
2008-01-22, 19:02
Farsans kompis körde på 8.30ish med en Porsche, ska kolla modell sen med farsan och exakt tid. Han tävlade då och körde nordslingan.

Liten Men Fet
2008-01-22, 19:19
De släpper iväg bilarna med bra tidsmellanrum, så länge du inte är riktigt snabb eller riktigt långsam så kommer du inte träffa på så jätte många, några blir det alltid men oftast är det en åt gången. Banan är väldigt bred och fin så plats finns det att köra om på. Något jag dock märkte var att vissa bilar väntade in sina polare på första accelarationsrakan. Sedan låg det 3-4 prestandabilar i nacken och flåsa. Inte kul att bli omkörd av flera samtidigt, man måste hålla koll på bilarna bakom och ge plats samtidigt som motorn vrålar och däcken tjuter. Men adrenalin är det!:d

Visste inte att det var så hög siffra:(

Jag blev också överraskad, dock så är det ju väldigt många som åker på den där banan så procentuellt är det nog inte så farligt.
Tar man det lite lugnt och är medveten om riskerna så är det nog ganska "ofarligt", ska man pressa bilen så hårt man kan samtidigt som man är ovan vid banåkning så kan det nog braka åt skogen avåkningszonerna är ju inte speciellt stora. Ska ge mig ut på lite banåka i år på mantorp med stcs och prova lite för skojs skull.

Banan känns väldigt smal när jag kör forsa 2... ;)

Jazen
2008-01-22, 20:17
Jag blev också överraskad, dock så är det ju väldigt många som åker på den där banan så procentuellt är det nog inte så farligt.
Tar man det lite lugnt och är medveten om riskerna så är det nog ganska "ofarligt", ska man pressa bilen så hårt man kan samtidigt som man är ovan vid banåkning så kan det nog braka åt skogen avåkningszonerna är ju inte speciellt stora. Ska ge mig ut på lite banåka i år på mantorp med stcs och prova lite för skojs skull.

Banan känns väldigt smal när jag kör forsa 2... ;)

när man kör en corvette med 1400nm så känns allt smalt :D

Biceps
2008-01-22, 21:40
Träffade några svenskar där när jag var nere 2005. Fick åka några vansinnigt roliga varv i en lätt banmodifierad Porsche 911 C4 (964) med en helball gubbe som kört där årligen sen han var ynglig som jag. Sjukt kul tillfälle att åka med nån som kan banan utan- och innantill och verkligen utnyttjar bilens potential.

Åkte även ett crusingvarv med min kompis i hans 740iA, knappast jämförbart:P

hahavaffan
2008-01-22, 22:38
Jag vill så in i helvetes gärna. Kanske blir av till sommaren. Men jag tvivlar dock på att pappsen lånar ut sin bil :D, för jag har då inte råd att köpa en egen denna sommaren :(

Pepparkakssmurfen
2008-01-22, 22:57
En dag ska jag köra Nordschleife med nån snabb bil.....