handdator

Visa fullständig version : När ska jag deffa? ska jag deffa?


ocelot
2008-01-22, 16:49
Hejsan,

Jag har en liten fråga, är så att jag har tränat nu i snart 4 månader och det känns så jäkla bra, började på 67-68kg och nu ligger jag på ungefär 77-79, jag har en historia som styrketränande under mina tonår, tränade i 5 år för o bli av med min övervikt jag hade som ung, vilket gick bra, för bra, fick ätstörningar och blev deprimerad. Jag slutade o träna efter lumpen -99 men jag tog upp träningen igen i höstas vilket jag inte ångrar en sekund.

Jag har äter rikligt med mat, kanske för bra ibland men bara nyttigt, unnar mig lite "skitmat" någon gång i veckan o allt flyter på.

Nu till frågan, när ska man deffa? bör jag deffa? jag tycker det funkar bra som jag kör nu, i "bulk-mode" men nu har viktökningen stannat upp litet, jag kan ju börja äta lite mer men jag vet inte om jag ska satsa på och gå ner par kg men jag vet inte om jag behöver det, visst jag har lite mage och bröst men det tycker jag ingår i bulket :) känns som jag inte direkt har några muskler o deffa fram inte riktigt än iaf.

Bulk eller deff?

Tack för hjälpen :) och tack för ett grymt bra forum!

King Grub
2008-01-22, 16:51
När du inte trivs med din fettmängd. Det är inget du måste "bara för att", när du satsar på uppbyggnad. Om något skulle det försvinna X antal veckor från din uppbyggnad. Vill du deffa, deffa, annars inte.

ocelot
2008-01-22, 16:58
Tack ska du ha för svaret, det känns ju nästan så, när jag inte är nöjd med mig själv längre :) med min fettmängd.

He-man
2008-01-26, 14:48
Dessutom är det inte alltid lyckat att spara med deffen inför en viss tid, ex sommaren, deffen går inte alltid som man tänkt sig och man blir fördröjd av förkylningar mm och i slutändan är man en säl till sommaren :)

Johan_S
2008-01-26, 15:07
Du har inte tillgång till att mäta kroppsfettet? Vissa gym (iallafall där jag håller till) kan ha någon form av utrustning för detta. Du säger själv "känns som jag inte direkt har några muskler o deffa fram inte riktigt än iaf", är det inte klokt att då kanske lyssna på vad du själv tycker och bygga vidare? :)

Det viktiga är att du vill genomföra denna ev deff, det är då det blir bra. *flex*