handdator

Visa fullständig version : Överanstängd axel, snabbaste vägen tillbaka?


Dewpo
2008-01-22, 16:24
Jag har en axel som har krånglat nu i nästan 1 år och nu håller det inte mer jag måste ta det lungt ett tag och låta axeln bli bättre. Så långt är jag helt på det klara med vad som måste göras det är bara det att det jag tycker är roliget med träning är att pusha sig själv och försöka bli starkare än man varit tidigare hälsosam mjukträning är bland det tråkigaste jag vet. Min fråga är alltså hur ska jag lägga upp denna period av rehabiliterande träning för att kovalensen ska bli så kort som möjligt och jag så snart som möjligt kann vara tillbaka och göra det jag tycker är roliget igen? Hur lätt skall jag träna, hur bra skall det kännas innan man vågar höja för att det inte skall bli sämre igen, hur tappar man så lite som möjliget under tiden? som fotnot kann jag säga att axel var bättre för ett tagsen men jag körde igång för tidigt och den blev sämmre igen.

Holysven
2008-01-22, 17:54
Okej, vad är det som är felet först och främst? har du varit hos en sjukgymnast? vart ligger smärtan? om det är rotatorcuffen som krånglar har jag en ganska bra lösning på ditt problem.

Dewpo
2008-01-22, 18:16
Det är kan mycket möjligt var lite rotarcuff problem i det hel men mest är den nog bara överansträngd jag har ganska bra koll på vilka övningar den blir bättre respektive sämre av det jag inte vet är vad som är rätt känsla när man rehabtränar är det okej om det gör lite ont? Ska det vara så lätt att det inte känns alls? När det börjar kännas bra hur länge måste man fortsätta träna lätt, köra övningar för att skapa stabilitet innan man kann börjar köra mer som vanligt för att problemen inte genast skall komma tillbaka?

obesogen
2008-01-22, 18:31
Det är kan mycket möjligt var lite rotarcuff problem i det hel men mest är den nog bara överansträngd jag har ganska bra koll på vilka övningar den blir bättre respektive sämre av det jag inte vet är vad som är rätt känsla när man rehabtränar är det okej om det gör lite ont? Ska det vara så lätt att det inte känns alls? När det börjar kännas bra hur länge måste man fortsätta träna lätt, köra övningar för att skapa stabilitet innan man kann börjar köra mer som vanligt för att problemen inte genast skall komma tillbaka?

1. Läs vad jag skrivit i den här tråden:
http://www.kolozzeum.com/kolozzeum/showthread.php?t=107093&highlight=pivoters
Ofta är det alltså inte cuffen som är problemet utan det finns en mängd andra funktioner som man bör se över innan man går på cuffen.
2.Det kan göra lite ont när du bara smärtan inte blir värre efter passet eller dagen efter.
3. Stabilitet/rörlighetsträning och lättare träning för cuffen ska du aldrig sluta med, dock kan du säkert trappa ner något när det börjat kännas bra.

Holysven
2008-01-22, 18:37
Om det är cuffen så börja med att lägga om din träning. Förläng så du gör 15-20 reps på de övningar som du känner av skadan. Och sedan lägger du om ditt axelpass så att du kör de inåt och utåt rotatorn cirka 30 repsare i typ 3-4 veckor + de andra övningar som inte gör allt för ont cirka 20 reps. Du ska inte vara rädd för smärtan om den inte blir värre. Efter 3-4 veckor när du jobbat upp en bra uthållighet och grundstryrka i de små axelnmusklerna kan du höja vikten och sänka till 20-25 reps under en lika lång period osv. Sedan när du börjar känna dig bättre i axelarna och kommit ned till typ 15 i inåt och utåt cuffarna så kan du börja köra som normalt igen. Och smärtan kommer att fade bort, men det tar tid. Du kan gå till en sjukgymnast, han kommer säga samma.

Jag för bara vidare det program som jag fick upplagt av en axelspec. sjukgymnast för cirka ett år sedan.

Dewpo
2008-01-22, 19:10
Tränar normalt med fokus på styrka och explosivitet att lägga om stor del av träningen från lågrepp och explosiva lyft till mycket sega högrepp känns ganska kontraproduktivt är det verkligen enda sättet? Axeln hämmar mig inte i vardags livet utan den hämmar endast min träning vill helst tappa så lite som möjligt innan jag är tillbaka.