handdator

Visa fullständig version : Lära sig åka snowboard


shut teh face
2008-01-22, 13:06
Tjejen är ett freak och jag har lovat att lära mig åka det. Så vi kan åka ihop.

Vi ska iväg nu om 3-4 veckor och ska fixa en sådan där privatlärare.

Men jag vill inte lära mig, jag har försökt lära mig flera terminer men jag är helt seriöst den mest värdelösa idioten på att lära mig saker. Jag åkte med stödhjul på cykeln flera år efter alla andra när jag var yngre. Jag har inget balanssinne.

Ska jag försöka lära mig åka skidor eller blades istället? För snowboard verkar inte vara min grej. Jag ramlade så mkt senast att jag förstörde knät och det tog ett halvår att läcka.

Jarod
2008-01-22, 13:09
Jag försökte lära mig strax innan nyår och det resulterade i ett par månaders sjukskrivning (till att börja med) och en avsliten axelmuskel som måste opereras. Så välj du skidor istället...hehe... Det är myyycket lättare... =D

Gnusram
2008-01-22, 13:12
Men jag vill inte lära mig,

Säger du inte allt själv just där?

shut teh face
2008-01-22, 13:24
Säger du inte allt själv just där?
Det är självförtroendet som talar. :(

PowPow
2008-01-22, 13:30
Har du testat med lärare tidigare?
Det kan säkert underlätta om du är en trög själ.

KÄnns B att ge din flickvän en skidåkar eom hon önskar sig en snowboardåkare. Som att ge någon ett Wii med Wii Sports när personen ifråga egentligen önskar sig en 360 med Halo 3 ;)

shut teh face
2008-01-22, 13:31
Har du testat med lärare tidigare?
Det kan säkert underlätta om du är en trög själ.
Ja :(

Jag har så dålig balans att jag inte ens kan ställa mig upp i backen utan att fara åt helvete

Hades
2008-01-22, 13:42
Det handlar mest om att våga satsa lite i början, att våga luta sig nedåt i backen, annars går det inte att styra ;)

egge
2008-01-22, 13:46
KÄnns B att ge din flickvän en skidåkar eom hon önskar sig en snowboardåkare. Som att ge någon ett Wii med Wii Sports när personen ifråga egentligen önskar sig en 360 med Halo 3 ;)

Dom kan ju mötas halvvägs.

http://www.clubdirector.de/83BirdyLookMonoskiKatschberg1983.jpg

Monoski, för den veliga.

shut teh face
2008-01-22, 14:45
KÄnns B att ge din flickvän en skidåkar eom hon önskar sig en snowboardåkare. Som att ge någon ett Wii med Wii Sports när personen ifråga egentligen önskar sig en 360 med Halo 3 ;)
Hehe hon kan inte begära vad som helst. Hon vill ju inte spela wow med mig.
Hon vill inte heller spela Gears of war med mig. Eller se saw filmerna :cryout:

PowPow
2008-01-22, 14:47
Hehe hon kan inte begära vad som helst. Hon vill ju inte spela wow med mig.
Hon vill inte heller spela Gears of war med mig. Eller se saw filmerna :cryout:

Då så ;)

Men tror du att du kommer ha lättare för skidor då? Varför tror du det, i så fall?

shut teh face
2008-01-22, 14:47
Då så ;)

Men tror du att du kommer ha lättare för skidor då? Varför tror du det, i så fall?
Jarod skrev det :hbang: ;) :Virro

j0h4n
2008-01-22, 15:29
Skidor är mycket lättare att lära sig än snowboard, så är det för de flesta är jag nästan säker på! Om jag vore du skulle jag satsa på skidor istället. Snowboard är faktiskt svårt att lära sig.

mowax
2008-01-22, 15:37
Snowboard är inte svårt alls. Böjj på benen och ha tyngden på framfoten. Böjj på benen!

Pez
2008-01-22, 16:20
Jarod skrev det :hbang: ;) :Virro

Jarod kör med trial-by-error.. vänta du ett par säsonger så har han skadat sig på både skidor och blades också.

JJ
2008-01-22, 16:28
Snowboard är inte svårt alls. Böjj på benen och ha tyngden på framfoten. Böjj på benen!

+1 lagom lutning (barnbacke) och hela tiden "böjj på benen" som mantra så går det fort att lära sig.

shut teh face
2008-01-22, 16:29
Jepp det vet jag. Men som alla förstår så ramlar man ju på samma sätt om man ramlar. Räcker om man ramlar 1-2 ggr så får jag ont i knät och då kan man inte böja sig / hålla vikten framåt. För knät gör ju ont. :laugh:

XroW
2008-01-22, 16:35
Jepp det vet jag. Men som alla förstår så ramlar man ju på samma sätt om man ramlar. Räcker om man ramlar 1-2 ggr så får jag ont i knät och då kan man inte böja sig / hålla vikten framåt. För knät gör ju ont. :laugh:

Ge fan i att ramla då?

Nä men tror inte din flickvän förväntar sig att du ska lära dig direkt, försök 2-3 ggr så kommer du nog få bättre kläm på det dvs inte ramla llika ofta :)

Fatalist
2008-01-22, 16:42
Haha, vad är ert problem? :D Jag har lärt mig åka själv, från grunden. Att lära sig åka bräda är ungefär som att lära sig gå, omöjligt till en början sen otroligt enkelt bara man ger sig fan på det.

Och ge fan i barnbacken! Det drar bara ner på din utveckling. Jag lärde mig åka i Gustaf-backen i Lindvallen, den är perfekt. Tror den är blå, men med olika lutning i olika partier. Lagom enkel, men ändå lär man sig att man måste ha lite styrfart. Trilla gör man, lär dig trilla ordentligt bara. Bara lägg dig ner så fort du känner att du är på väg ner i marken, försök inte rädda. Sista två dagarna detta år drog jag bara dit två gånger sista dagen, och då gick det undan.

Farten spelar egentligen ingen roll så länge du inte håller på att försöka bromsa upp den hela tiden, det är då det går åt helvete för de flesta. Bara flyt med.

Nalfaren
2008-01-22, 16:45
För mig släppte det genom att jag vågade att prova mer när jag fick
åka i LÖSSNÖ. Då kändes det inte något när man vurpa, å kunde åka
upp i en längre grön backe å få lite tid på sig att öva. Barnbacken är
lite kort :) å oftast stenhård :)

Off-pist är rätt sjysst också då det är väldigt mycket lössnö, å går inte
så fort som nybörjare ;)

Hades
2008-01-22, 16:49
Haha, vad är ert problem? :D Jag har lärt mig åka själv, från grunden. Att lära sig åka bräda är ungefär som att lära sig gå, omöjligt till en början sen otroligt enkelt bara man ger sig fan på det.

Och ge fan i barnbacken! Det drar bara ner på din utveckling. Jag lärde mig åka i Gustaf-backen i Lindvallen, den är perfekt. Tror den är blå, men med olika lutning i olika partier. Lagom enkel, men ändå lär man sig att man måste ha lite styrfart. Trilla gör man, lär dig trilla ordentligt bara. Bara lägg dig ner så fort du känner att du är på väg ner i marken, försök inte rädda. Sista två dagarna detta år drog jag bara dit två gånger sista dagen, och då gick det undan.

Farten spelar egentligen ingen roll så länge du inte håller på att försöka bromsa upp den hela tiden, det är då det går åt helvete för de flesta. Bara flyt med.
Ord. På hårt underlag måste man ha en del fart för att kunna styra.

Stenmark
2008-01-22, 17:10
Hejsan shut, är gammal landslagskidåkare, tävlat i några OS och EM på ungdoms-nivå! Mina tips om du vill lära dig åka skidor är att ta några kurser med skidlärare! Gjorde tillochmed jag varje början på ny säsong, Finns väldigt duktiga skidlärare!
Enligt mig är de lättaste sättet att lära sig åka skidor / bräda genom att åka med någon som är bättre än en själv och som kan ge dig tips på hur man ska stå hålla balansen dylik!
Annat tips för att träna balansen är att stå på ett ben när du borstar tänderna, / skaffa balansbräda står på den ett eller två ben då du borstar tänderna! :)
Edit: Starka ben är ju ett tips då man kan parera sina misstag med hjälp av dem ;)

coxie
2008-01-22, 17:17
Åker själv båda och tycker det var ungefär lika svårt (eller lätt) att lära sig. Skidor är lättare att lära sig om det är pistat, men att åka skidor i lös-snö de första gångerna är omöjligt.

Mitt råd är således lös-snö=bräda och bara surfa, pist=skidor.

egge
2008-01-22, 17:38
Kul med en f. d. landslagsåkare. Vad tävlade du i?


OnT: Fatalist gav ett bra råd, ge fan i barnbackarna. Satsa på dom blåa istället.


Mer OT: Bräda i puder är väl inte samma teknik? En polare sa att i puder är det bara att luta sig bakåt och surfa.

Stenmark
2008-01-22, 17:50
Tävlade i alla grenar, Slalom, Storslalom, Superg, Störtlopp, är barndoms kompis me Jens Byggmark :cool: Bästa placering sj är väl en 9onde plats i EM slalomen 2005 för junnisar, ledde dock i branten men klanta mig, la typ av efter det :( blev petad i samband med det, orkade inte med, så ja började gymma istället! *cupid*
Edit: Coxxe, beror lite på skidor med, har du ett par riktigt feta monsterskidor kan du surfa på snön med skidor med :D

egge
2008-01-22, 17:56
Tävlade i alla grenar, Slalom, Storslalom, Superg, Störtlopp, är barndoms kompis me Jens Byggmark :cool: Bästa placering sj är väl en 9onde plats i EM slalomen 2005 för junnisar, ledde dock i branten men klanta mig, la typ av efter det :( blev petad i samband med det, orkade inte med, så ja började gymma istället!

Du råkar inte vara kompis med Jon också?
Fan vad jag önskar att jag hade vuxit upp nära ett fjäll. :(

Edit: Coxxe, beror lite på skidor med, har du ett par riktigt feta monsterskidor kan du surfa på snön med skidor med

Och detta är något du rekommenderar en nybörjare? :MrT:

Stenmark
2008-01-22, 18:02
Hahahaha, Jon allså Jensas brorsa? haha Jo den killen har man stött på några gånger :)
Lika bra att börja med dem på en gång ;) Bäst känsla då :D

piggy
2008-01-22, 18:06
Lössnö på snowboard är nåt av det skönaste jag vart med om! Första gången jag åkte sa en polare till mig att skippa barnbacken, det var det dummaste råd jag nånsin fått.

Var halvdöd när jag kom ner för monsterbacked, då hade jag ändå 'plogat' mig ner merparten av färden. Undvik att åka rakt i början, det må gå fanken så mycket saktare men man tar sig ner och lär sig var gränserna för att falla framåt och bakåt går. Falla bakåt på rumpan är dock mycket trevligare än att dra näsan genom snön, och stuka handlederna.Efter ett tag lär du dig att luta dig lagom istället för att luta dig för lite/mycket.

Jag åkte två vintrar och lärde mig att åka hyfsat, dock utan halsbrytande tricks. Det visade sig också att den bräda jag åkt på i tre månade var skev, det kan vara en anledning till att det tog längre tid än vanligt att lära sig.

coxie
2008-01-22, 18:10
Mer OT: Bräda i puder är väl inte samma teknik? En polare sa att i puder är det bara att luta sig bakåt och surfa.

Jo bräda i puder är hur enkelt som helst, luta sig bakåt och bara glida ner.

coxie
2008-01-22, 18:11
Edit: Coxxe, beror lite på skidor med, har du ett par riktigt feta monsterskidor kan du surfa på snön med skidor med :D

Sant har man ett par snowboards så är det enkelt, men det är få nybörjare som har flera par skidor.

Fatalist
2008-01-22, 18:42
Lössnö på snowboard är nåt av det skönaste jag vart med om! Första gången jag åkte sa en polare till mig att skippa barnbacken, det var det dummaste råd jag nånsin fått.

Var halvdöd när jag kom ner för monsterbacked, då hade jag ändå 'plogat' mig ner merparten av färden. Undvik att åka rakt i början, det må gå fanken så mycket saktare men man tar sig ner och lär sig var gränserna för att falla framåt och bakåt går. Falla bakåt på rumpan är dock mycket trevligare än att dra näsan genom snön, och stuka handlederna.Efter ett tag lär du dig att luta dig lagom istället för att luta dig för lite/mycket.

Jag åkte två vintrar och lärde mig att åka hyfsat, dock utan halsbrytande tricks. Det visade sig också att den bräda jag åkt på i tre månade var skev, det kan vara en anledning till att det tog längre tid än vanligt att lära sig.

Du måste ha en väldigt intressant bräda, kan du inte lägga upp en bild på den? Ploga har jag aldrig lyckats göra med min, fast jag kanske inte är på den nivån riktigt ännu. :)

Vill du lära dig åka inom rimlig tid, skippar du barnbacken. Vill du lära dig åka som en kratta och fega dig ner för pisterna i resten av ditt liv på grund av en dålig grundträning som kommer att utgöra din stomme, som kan bli väldigt svår att arbeta bort, så ska du definitivt åka barnbacke.

Att åka barnbacke, är ungefär lika onödigt som att lära en vuxen man ploga sig ner med sina skidor istället för att stå på lite och svänga ordentligt. Det är så många som åkt i över 10+ år man ser i backen som fortfarande inte kunnat arbeta bort det hemska fenomenet plogning, som åker någon slags blandning av gammal stil, carving-stil och skidskole-plogning ner för backarna. Det är verkligen slöseri med tid, energi och potential. Visst, alla åker inte för att bli bra, men håller man på och plogar och håller nere farten och sedan gnäller över att det är tungt att åka skidor skjuter man sig lite i sina egna fot. Detsamma gäller bräda, att finna en bra rytm i åkningen går alltid i pister, och då är det inte tungt.

Vill man stå på ordentligt dock, är det mycket tryck i benen som gäller, och då blir det genast jävligt tungt både för skidåkaren och brädåkaren - men fruktansvärt roligt! :) :thumbup:

piggy
2008-01-22, 18:45
Du måste ha en väldigt intressant bräda, kan du inte lägga upp en bild på den? Ploga har jag aldrig lyckats göra med min, fast jag kanske inte är på den nivån riktigt ännu. :)

Det var därför 'ploga' var inom fåniga tecken... stå på brädan och ilsket hasa sig ner med blåmärken på hela kroppen, samtidigt som man har en ondsint isboll i handen som kommer att landa i trynet på polaren som lurade upp mig i feta backen på en gång!