handdator

Visa fullständig version : Kroppsfettvåg med sig själv som ref.?


Koloftw
2008-01-22, 00:46
Ok, jag vet att kroppsfettvågar som man köper på random affär verkligen suger för att uppskatta riktigt fett-/muskel-/etc.mängd. Men hur står de sig när det gäller att kolla hur man utvecklas, alltså kolla om fettet ökar/minskar?

Någon som testat under diet och kollat om fettet på displayen minskat medans ni själva minskat i fett, eller om den bara slumpar en siffra på kul? :confused:

Vill alltså inte veta min riktiga BF%, bryr mig nada om den. Vill bara se hur den förändras, alltså uppåt eller nedåt.

Tacksam för svar :bow:

King Grub
2008-01-22, 07:22
Om du mäter under exakt samma förutsättningar, men det är svårt att kontrollera att ens vätskebalans är likadan från dag till dag.

Haeffner
2008-01-22, 07:25
Enligt de resultat jag får under pågående deff förlorar jag fett men går upp i muskler vilket ju givetvis inte är fallet även om det vore angenämt :)

Använder den ändå som referens en gång i veckan men litar egentligtn inte det minsta vare sig på den exakta siffran eller på skillnaden från förra veckan.
Bra motivationsfaktor dock.

Koloftw
2008-01-22, 10:23
Om du mäter under exakt samma förutsättningar, men det är svårt att kontrollera att ens vätskebalans är likadan från dag till dag. Hmm, mina dagar ser ungefär lika ut, så det går nog.

Men om vågen inte mäter bara %, utan även i vikt, så kan jag ju se hur den förändras, oberoende av vätskan ... även om procenten minskar/ökar, så ser jag ju på fettvikten i vikt (eller massa :confused:) och kan se om jag ökar/minskar på riktigt?

Enligt de resultat jag får under pågående deff förlorar jag fett men går upp i muskler vilket ju givetvis inte är fallet även om det vore angenämt :)

Använder den ändå som referens en gång i veckan men litar egentligtn inte det minsta vare sig på den exakta siffran eller på skillnaden från förra veckan.
Bra motivationsfaktor dock.

Förhoppningsvis så går man ju upp i FFM% under deff iaf, annars kanske man ska ägna sig åt något annat ;)

Tolkia
2008-01-22, 10:39
Men om vågen inte mäter bara %, utan även i vikt, så kan jag ju se hur den förändras, oberoende av vätskan ... även om procenten minskar/ökar, så ser jag ju på fettvikten i vikt (eller massa :confused:) och kan se om jag ökar/minskar på riktigt?
Jag tror att vikten räknas ut utifrån uppmätt procent och uppmätt total kroppsvikt, inte mäts (att väga fett och muskler var för sig skulle kräva en styckningsprocess innan). De kommer alltså inte att vara oberoende av varandra. Det du möjligen kan göra är att av din vikt för dagen (samt vetskapen om hur du ätit dagen innan och lite sunt förnuft) avgöra om det verkar som om du "innehåller mer vätska" än normalt.

Koloftw
2008-01-22, 10:52
Tack, Tolkia. :)

Får helt enkelt väga mig på måndag, tom i magen och nypissad. Sen nästa vecka ...

Tack för svaren, ska köpa en BF%-våg nu. Desto dyrare - desto bättre?; eller är alla lika sunkiga?

Tolkia
2008-01-22, 11:52
Viss korrelation mellan pris och kvalitet finns nog. Jag skulle välja ett hyfsat känt märke (Philips, Soehnle osv.) framför random ufo-märke. Googla för testresultat.

Raggis
2008-01-22, 13:02
Nu när vi ändå är inne på badrumsvågar:

http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=325849

Vad tror ni om denna?

Koloftw
2008-01-22, 15:29
Alltså, jag är verkligen inte haj på det här med märken (är Clas Ohlson ett märke f.ö., eller bara en butik :confused:?) , skulle uppskatta om någon kunde säga vad någon tycker om de här:

http://www.clasohlson.se/Product/Product.aspx?id=11624344

http://www.clasohlson.se/Product/Product.aspx?id=8275697

http://www.ellos.se/DetailPages/DetailPage.aspx?productId=186630&CategoryId=23569

http://www.elgiganten.se/is-bin/INTERSHOP.enfinity/WFS/store-elgigantenSE-Site/sv_SE/-/SEK/SearchCatalog-ViewCategory?CatalogCategoryID=DJTD4QFHBIcAAAEO5RB ZtSzo

Etc.

Eller ska man dra en trip till Elon och köpa en?

fonzie
2008-01-22, 17:36
Mäter dessa vågar ström genom benen eller hela kroppen? Läste på wikipedia att det var ett problem när dem mätte genom benen beroende på om man var kvinna eller man. (kvinnor lagrar mer fett på benen)

Morty
2008-01-22, 17:44
Hela kroppen står det på min iaf. Det krävs dessutom att man är under EXAKT samma förhållanden varje gång. Nygjord på toa, torr på kroppan, inget skit på fötterna, lagom fuktighetsgrad på fötterna, etc etc.

Jag tycker iaf att det är ett bra verktyg :p

Haeffner
2008-01-22, 19:41
Förhoppningsvis så går man ju upp i FFM% under deff iaf, annars kanske man ska ägna sig åt något annat ;)

Svårt att gå upp i FFV i kg som jag mendade, i FFV% bör man givetvis gå upp annars går väl deffen "sådär" :P

Koloftw
2008-01-22, 19:57
Köpte en för 899kr ... nåja, det var julklappspengar och jag kommer få användning för den :).

Per B
2008-01-23, 10:32
Nån som vet nåt om denna: http://www.ajmedical.se/omronbf500.htm ?

Finns det andra billigare och/eller bättre som både mäter på fötterna och händerna?

Arnoldski
2008-01-24, 08:43
Jag har själv råkat få en våg i julklapp som anser sig mäta kroppsfett.

Jag är fullständigt övertygad om att den inte räknar ut kroppsfettet korrekt men det är möjligt att man kan jämföra med sig själv i alla fall.

Det är dock tvivelsutan så att en våg med handtag i alla fall har förutsättningarna att prestera bättre. Det är ju som så att mäter man genom fötterna, dvs man sänder ett pulsat strömtåg från ena foten till den andra, och sedan sensar den resulterande spänningen så beror det förvisso på fettprocenten, men endast där strömtätheten blir som störst.

Det innebär att resultat blir orättvist viktat, så att det allra största bidraget kommer från benen, till 90% skulle jag uppskatta. Eftersom män i stor utsträckning lagrar runt magen innebär detta låg känslighet.

Däremot är det ju ändå så att går man ned i fettprocent gör man ju även det på underkroppen så även om det är ett okänsligare mått så ger det en fingervisning om att man är på väg åt rätt/fel håll i alla fall (särskilt över längre tid).

Själv väger jag mig exakt samma tid varje morgon under exakt samma förutsättningar och det kan nog ge en fingervisning som sagt.

MEGA_MAN
2008-01-24, 10:17
Några av de vågar jag tetat ger samma värde oberoende om man är barfota eller har sockar på sig...*whistle*

mamawi
2008-01-24, 12:04
Programmet PLUS med Sverker olofsson i spetsen testade vågar av denna typen i progrmet som gick nu i veckan.

Ingen visade rätt, en visade dessutom olika vikt om du ändrade från man till kvinna på inställningarna!!

http://www.svt.se/svt/jsp/Crosslink.jsp?d=7856&a=1028868&lid=puff_1029035&lpos=extra_0

Arnoldski
2008-01-24, 12:44
jo, som sagt...

-men det är fortfarande rimligt att tro att de relativa förändringarna korrelerar hyfsat väl, mätt med vågen jämfört med branschstandarden

vesterberg
2008-01-24, 14:03
Alltså, jag är verkligen inte haj på det här med märken (är Clas Ohlson ett märke f.ö., eller bara en butik :confused:?)Clas Ohlson är bara en butikskedja. de har däremot enga märken, CO-Tech, CO-Line, Exibel, Asaklitt och vad dom nu heter.

Haeffner
2008-01-26, 00:39
Bara vanliga badrumsvågar som endast mäter vikt har ju bara dem en stor felmarginal på vikt om man inte slår på stort och köper en riktigt dyr våg.

Har därför svårt att se hur de ska kunna dela in din kropp i dess olika beståndsdelar för ett pris billigare än en hyffsad badrumsvåg...

Semiramis
2008-01-26, 09:21
En av de meningslösaste grejerna jag slängt ut pengar på är en fettmätningsvåg från Soehle. Den diffar på sisådär 5 procent från gång till gång fast jag följer anvisningarna om att inte väga mig direkt på morgonen, vätska etc etc. Jag tänkte också att den i alla fall skulle gå att använda för att se trenden *cry* Den var inte billig heller, ca 1 200 kronor om jag kommer ihåg rätt.

Ola Wallengren
2008-01-26, 11:26
BIA är nog trots allt bättre på att mäta förändringar än absoluta värden, men i de studier jag sett är de ändå inte så bra. Om jag kommer ihåg rätt ca 3% felmarginal (BF%), dvs ca 2-3kg på förändringen i fettmassa eller LBM. Detta är inte riktigt tillräckligt i de flesta fall för att ge nyttig information. Principen är enklel men det kräver standardiserade mätningar och bra kvalite på komponenterna för att mäta rätt. Jag skulle tro att det finns en ganska god korrelatiom mellan pris och prestanda, men vet egentligen inte.

Jag har själv nyligen inhandlat en segmentell BIA från tanita BC-545 för att se om den kan vara något att ha. Den mäter fot-fot, hand-fot och hand-hand, vilket gör att den i alla fall har förutsättningar för att ge hyfsade resultat.

Jag skall vämföra mätningarna med DXA före och efter en viktnedgång för att se vilken precision den har.

http://www.tanita.co.uk/index.cfm?page=consumer_products_individual&PID=94&categoryID=4&subcategoryID=11

Samtidigt jämför jag även med den här

http://www.tanita.co.uk/professional_index.cfm?page=professional_products_ individual&PID=83&categoryID=1

För att förbättra resultaten skulle jag föreslå att du gör dagliga mätningar och sedan gör en trendlinje för att se hur stora skillnaderna är. Alltså lutningskoefficienten(FM) x antal dagar = skillnad(FM).
På så sätt får man bort enhel del brus som beror på dag till dag variationer.

Mats J
2008-01-26, 12:08
Jag har en våg och en handhållen fett % mätare. Vågen funkar ganska dåligt, kan variera kraftigt på fett % från gång till gång. Den handhållna mätaren verkar funka betydligt bättre, Vissar alltid relativt lika värden (vid samma vikt så klart) +- 0.5 -1 fett%. Och värdet ändras också vid vikt uppgång eller viktnergång. När jag blivigt fetare rent visuellt syns det alltid på fett mätaren också och detsamma vid en viktnedgång.

Dock vet jag inte hur saningsenliga värdena är, bulkade upp mig 15 kg i fjol vinter och enligt fett % var det NOLL muskler jag fick, la på mig endast fett enligt den. Känns inte troligt att det var så dock, ökade styrkan markant och var dessutom en comback efter ett uppehåll där jag tappat rejält med massa. Så man tycker ju att lite muskelökningar borde det blivigt, tränade stenhårt och bra också. Men efter jag deffat förra våren var jag på ruta 1 igen, dvs. samma form och vikt som året innan - så den kanske hade rätt. *gah!*

Haeffner
2008-02-24, 23:30
Om du mäter under exakt samma förutsättningar, men det är svårt att kontrollera att ens vätskebalans är likadan från dag till dag.


Att göra mätningen på morgonen efter säg 8h sömn, samma tid, efter morgonpissen och utan att förtärt något vare sig fast eller flytande borde väl medföra att mätningarna är tillräckligt bra för att iaf mäta en skillnad från vecka till vecka även om %värdet kanske stämmer "sådär"?

Fat tony
2008-02-25, 08:14
dessa vågar, e helt opålitliga, massor av faktorer som på verkar kroppens resistans

Haeffner
2008-02-25, 15:54
dessa vågar, e helt opålitliga, massor av faktorer som på verkar kroppens resistans

Är det inte framförallt vätskebalansen i kroppen som är den stora felkällan?
Denna i sin tur påverkas ju av många variablar, som vätske- och saltintag, Bunden vätska i muskelglykogen mm.

Men förutsatt att villkoren är desamma borde de väl kunna ge en fingervisning?

pejo
2008-07-10, 00:11
Jag har själv nyligen inhandlat en segmentell BIA från tanita BC-545 för att se om den kan vara något att ha. Den mäter fot-fot, hand-fot och hand-hand, vilket gör att den i alla fall har förutsättningar för att ge hyfsade resultat.

Jag skall vämföra mätningarna med DXA före och efter en viktnedgång för att se vilken precision den har.

http://www.tanita.co.uk/index.cfm?page=consumer_products_individual&PID=94&categoryID=4&subcategoryID=11

Samtidigt jämför jag även med den här

http://www.tanita.co.uk/professional_index.cfm?page=professional_products_ individual&PID=83&categoryID=1



Hur väl fungerar tanita BC-545?
Kan du kanske skriva ner en utvärdering här?

Jag är lite sugen på att köpa en sån här men den är ju rätt dyr.

vanlig
2008-07-11, 09:06
Jag har en EKS 9800 (se länk tidigt i tråden eller Plustestet) och har använt den som motivator de senaste två månaderna. Jag har fört bok på vikt, fett%, vatten% och muskel%. Dessa har jag fört in i ett Excelblad och ritat kurvor, har även gjort några beräknade kurvor såsom målvikt för 8% kroppsfett och liknande (som referens).

Jag upplever vågen som väldigt stabil i sina mätningar, den har några gånger klivit upp eller ner i nivå på procentmätningarna men i och med att jag bara kollar trenderna ändå så är det inte så relevant och man kan lätt filtrera bort dom felaktiga mätningarna.
Mitt mål var att gå ner 10Kg på sex månader, hittils har jag gått ner 9.6Kg på strax under 8 veckor. Så att den funkar bra som motivator är utan tvekan fastställt. :)
Man kan under denna tid enkelt följa fett% nedgång och även muskel% uppgång.

Löpsko
2012-10-24, 08:11
Hur väl fungerar tanita BC-545?
Kan du kanske skriva ner en utvärdering här?

Jag är lite sugen på att köpa en sån här men den är ju rätt dyr.



Bump

Ola Wallengren
2012-10-24, 09:37
Med "normal" inställningen mäter den i medeltal ganska rätt på en förändring av fett/muskelmassa, men det absoulta värdet ligger för högt (i alla fall för mig).
Standardiserade och upprepade mätningar är ett måste.
Med "atlet" inställningen ligger den bättre i nivå men underskattar förändringen.

Den verkar varken bättre eller sämre än den dyra varianten (MC-180).

Jeml
2012-10-24, 12:27
Med "normal" inställningen mäter den i medeltal ganska rätt på en förändring av fett/muskelmassa, men det absoulta värdet ligger för högt (i alla fall för mig).
Standardiserade och upprepade mätningar är ett måste.
Med "atlet" inställningen ligger den bättre i nivå men underskattar förändringen.

Den verkar varken bättre eller sämre än den dyra varianten (MC-180).

Vad är skillnaden på inställningarna??

Samt vad visar den för fett% och vad har du för fett%?

Hur väl stämmer föändringen i fett% på vågen med den faktiska förändringen?

Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk 2

Ola Wallengren
2012-10-24, 15:52
Skillnaden är den underliggande ekvationen.
Grovt räknat överskattar vågen fett% med ca 2%
Vågen underskattar förändringen något, men inte så mycket.

Dessa värden gäller bara för mig. För någon annan kan det vara helt annorlunda, tyvärr.