handdator

Visa fullständig version : Hur tajma kost vid deff?


Blockerad
2008-01-21, 23:23
Hej. Om ett tag ska jag inleda min första deffning. Jag har läst om det, men inte hittat något om hur man ska äta före och efter konditionsträning för att bränna så mycket fett som möjligt, men ändå spara sin kära muskelmassa.

På forumet läste jag också att man kunde räkna ut sin kaloriförbränning med "den beprövade Harris&Benedict-ekvationen". Man ska multiplicera ett tal med 1.2 - 2.0 och få antalet kalorier man bränner per dag.

Mina frågor är:

- Vad ska man äta före och efter konditionsträning? Jag hade tänkt springa drygt 20 minuter varje vardagsmorgon. Borde jag dricka en proteindrink innan det och äta frukost efteråt, eller räcker det med mat endast efteråt?

- Talet man får ut av "Harris&Benedict-ekvationen" kan variera kraftigt beroende på vad man har för dag. Om man tränar kondition och tung styrketräning under en dag samt går omkring lite, vad borde talet bli då? T.ex. ger +-0,15 för mig en skillnad på ungefär 250 kalorier, vilket gör det svårt att ligga på ett relativt jämnt underskott av 500 kalorier/dag. Finns det någon annan metod ni anser bättre?

Scratch89
2008-01-21, 23:42
- Ät ingenting innan. Om du äter frukost direkt efter passet så kommer det att räcka gott och väl. Ät en kolhydratrik frukost och du kommer ha energi till ett styrkepass på eftermiddagen också!
- Jag brukar göra så att jag multiplicerar med 1,2, och sedan lägger jag till aktiviteter manuellt efteråt. Om jag hamnar på t.ex 2500 kcal, lägger jag till 200 kcal för ett styrkepass osv. Det är då lättare att planera för dagar då man har varierande aktivitet.

vaquin
2008-01-22, 00:29
scratch89: det låter smart har gjort någonting liknande men jag tappar bara bort mig själv efter ett tag och går på magkänslan istället. Fast det är såklart upp till var och en ifall man klarar av det eller orkar.

Blockerad
2008-01-22, 13:09
Är det inte viktigt att få i sig protein snabbt efter nattens långa fasta då? Om man dessutom börjar använda massa energi, borde inte kroppen ta från första bästa energikälla då - som kan bli proteindepåerna? Om jag nu skulle ta en proteindrink, förbränns den då bara som energi?

Scratch89:
Din metod för att räkna ut kaloriförbränningen verkar bra. Använder du denna sida http://www.caloriesperhour.com/index_burn.php för att kolla vad t.ex. ett styrkepass bränner?

Eddie Vedder
2008-01-22, 13:23
Är det inte viktigt att få i sig protein snabbt efter nattens långa fasta då? Om man dessutom börjar använda massa energi, borde inte kroppen ta från första bästa energikälla då - som kan bli proteindepåerna? Om jag nu skulle ta en proteindrink, förbränns den då bara som energi?

Jo men det balanserar du ju upp med en rejäl måltid direkt efter passet.

Dessutom är ju inte 20 minuter särskilt länge.;)

Scratch89
2008-01-22, 18:10
scratch89: det låter smart har gjort någonting liknande men jag tappar bara bort mig själv efter ett tag och går på magkänslan istället. Fast det är såklart upp till var och en ifall man klarar av det eller orkar.
Jag kör också på magkänsla, och äter lika mycket/lite oavsett om jag tränat eller ej. Om jag nu råkar bli överdrivet hungrig kanske jag kan ta lite extra mat. Men jag tycker inte om att laborera med maten alltför mycket. Om man äter bestämda mängder mat på bestämda tillfällen så tycker jag att hungern minskar, jämfört med folk som cyklar mat och då blir mer mätt ena dagen, och går hungrig andra.


Scratch89:
Din metod för att räkna ut kaloriförbränningen verkar bra. Använder du denna sida http://www.caloriesperhour.com/index_burn.php för att kolla vad t.ex. ett styrkepass bränner?
Det stämmer bra!

Blockerad
2008-01-23, 19:58
Det stämmer bra!

Räknar du då med att du går omkring lite, eller t.ex. har långa lektioner i skolan, eller räknar du bara in det mest kaloribrännande, som konditions- och styrkepass?

Mitt slutvärde blev väldigt högt när jag la till för alla aktiviteter jag gjorde under dagen, i jämförelse med värdet jag fick av ekvationen multiplicerat med ca 1,7.

Rahf
2008-01-23, 20:48
Räknar du då med att du går omkring lite, eller t.ex. har långa lektioner i skolan, eller räknar du bara in det mest kaloribrännande, som konditions- och styrkepass?

Mitt slutvärde blev väldigt högt när jag la till för alla aktiviteter jag gjorde under dagen, i jämförelse med värdet jag fick av ekvationen multiplicerat med ca 1,7.

Smartast är nog att bara räkna in sina träningspass om man ska göra som Scratch. Ska man börja kalkylera varje steg man tar så går det lätt överstyr. Slå ut en siffra på H&B baserad på din dagliga aktivitet exklusive rena träningsaktiviteter.

Blockerad
2008-01-26, 13:02
Smartast är nog att bara räkna in sina träningspass om man ska göra som Scratch. Ska man börja kalkylera varje steg man tar så går det lätt överstyr. Slå ut en siffra på H&B baserad på din dagliga aktivitet exklusive rena träningsaktiviteter.

Okej, tack. :)