handdator

Visa fullständig version : Råd att komma vidare med min all-round träning.


Sunesha
2008-01-21, 22:07
Tjenis,

Nu har jag inte hängt mycket på detta forum på jättetid. Just nu efter 1.5 år träning så är jag ubernöjd mina resultat. Jag har gått ifrån 65kg till 74 kg dock väger jag ibland närmare 70kg utspridda på mina 175 cm när jag simmar och går mycket och tar mindre styrketräning. Vilket är skitkul jag har aldrig i mitt 29 åriga liv vägt över 68 kg. Jag fläskar alltid till mig när jag inte motinerar och bara styrketränar vilket jag gör mycket på vintern då det blir 2 helkropps pass i veckan. Samt blir jag hungrig av styrketräning haha. Men inte motion. Ideal vikt är nog 75 kg vilket jag har uppnått. Vill aldrig väga över 80 kilo då jag nog kommer bli för tung :)

Det jag börjar känna är min funktionsstyrka och uthållighet kan bli bättre. Tror jag skall satsa mer på just kordination och uthållighet. Jag har funderat på väggklättring eller kampsport 1 gång veckan, då dessa tränar dessa funktioner bra.

För uttrycka mina tränings mål är det en balanserad träning jag försöker med. Där styrka, kordination, balans och uthållighet har samma värde. Visst jag är glad jag blivit biffigare. Men jag har verkligen inga body buidlings ambitioner. Snarare är min dröm att vara mångsidig och ha variande träning och ha kul. Drömmen är att både var stark, smidig och ha bra kondition. Just nu är den uppnåd jag är stark nog tycker jag, 85 kg i bänk, 120 i marklyft och 110 kg i böj för ge siffror på 5 reps. Inte super imponerande för de flesta biffar. Men nog för våga kalla mig stark jämför med normal svensson. Jag är smidig nog. Dock är jag inte särskilt uthållig. Jag tar lätt ut mig på 40 minuter joggning vilket min måttstock är dåligt, när jag var yngre klarade jag lätt av 1 timmes joggning.

Är det någon här som har provat klättring och tycker det är schysst som en motionsform? Kampsport och sådant har jag tränat mycket i livet.

Har ni något annan sport där just uthållighet och kordination är bland det viktigaste? Gärna rolig, då jag alltid tränar flitigt om jag har roligt. Jag gillar inte o springa pga av bråkigt knä.

Något som just kompleterar allt. Jag funderat på paddla, men ingen anning hur lätt o svårt det är.

Förlåt för luddigt beskrivet. Men jag hoppas att hitta någon sport som kompeterrar min rent fysikt inriktade träning.

Iaf för inblick in min nuvarande träning:
3 pass i veckan

1 SL liknade pass, bestående av enkla övningar, låga reps.
Marklyft, Knäböj, Bänkpress, Axelpress
Känsla: Enkelt, tungt men utmanade.

1 Kroppstyngs baserat pass:
Dips, Fria handstående hävningar, Dips och Pullups/Chin, reps variande
Känsla: Roligast

1 motions pass
1 timmes simming eller 1 timmes bollsport med en vän.

obesogen
2008-01-21, 22:13
Klättring är en utmärkt idrott. Särskilt uthållig vet jag dock inte om jag tycker man blir, det beror förstås på hur man definierar uthållig.

Sunesha
2008-01-21, 22:16
Jag skall nog säga med uthållig menar jag kondition. Att man pallar springa utan flåsa ihjäl sig.

Jag koncenter mig mycket att ha kondition. Då 3 i närmsta familjen dog pga hjärt-infjat (stavning?)

Uthållighet att kunna gå långt med tung packning. Uthållighet menar jag nog mer som en miltär ser på uthållighet.

Heh, Just tänkte på klättring då jag såg de på teve med folk som tävlade att klättra på väggarna. Så såg det både skitkul ut och svårt. Men ingen anning om det krävande som tex kampsport då man får en jäkla kondition utan att springa särskilt mycket om man då inte räknar de lilla man springer på de flesta uppvärmningar.

obesogen
2008-01-21, 22:17
Var för seg på edit knappen, men: Akrobatik då? Grymt kul och du tränar mycket koordination, balans och styrka med kroppen som belastning, jag har för mig att du var lite inne på sån träning tidigare. Uthållighet i momenten får du, men inte nämnvärt mycket konditionsträning, men det kan du ju få på dina motionspass!

obesogen
2008-01-21, 22:20
Jag skall nog säga med uthållig menar jag kondition. Att man pallar springa utan flåsa ihjäl sig.

Jag koncenter mig mycket att ha kondition. Då 3 i närmsta familjen dog pga hjärt-infjat (stavning?)

Uthållighet att kunna gå långt med tung packning. Uthållighet menar jag nog mer som en miltär ser på uthållighet.

Om du vill palla att springa utan att flåsa ihjäl dig (allt är relativt:)) så fungerar ju tyvärr kroppen så att man blir bra på det man tränar. Då du skrev att du inte gillar att springa blir det svårt. Men självklart kan du träna konditionen med simning och cykling eller andra motionsidrotter och hålla hjärtat i trim, löpning är absolut ingen nödvändighet.

Sunesha
2008-01-22, 14:49
Jag klarar 8 km idag i löpning. Men det känns fruktansvärt ;-) Men löpning är inget jag gillar då mitt högra knä har en gammal skada så gillar jag inte den smärta löpning ger.

Kanske börja cykla, simma gör jag 2 veckor i månaden då jag har en kompis som är simmingsfreak.

Men tack för dina tips.

Skall fundera på hur jag kan kombinera rolig motion(enligt min smak) med styrketräning.

Akrobatik och gymmnastik höll jag på med mycket för. Men nu jag äldre och fegare så jag jämnt rädd för skada mig. Vilket jag lyckades ofta med jag var yngre då jag inte hade vett att vara försiktig i min träning.

z_bumbi
2008-01-22, 14:58
Gå över mot tyngdlyftningshållet på gymmet, mer kordination och lite nya övningar. Om knät tål böj och mark så borde det klara av frivändningar etc men gör det inte det så får du variera dig på andra sätt.

Lista upp allt du kan tänka dig som kräver kordination och kondition och sen är det bara att testa. Kanot är t ex inte så svårt om du tänker dig att motionspaddla men ska du köra fors så kräver det nog lite mer. Det gäller väl iofs samma sak med det som allt annat, först ska man lära sig grunderna och sen kan man ge sig på det som är svårare.

Sunesha
2008-01-22, 16:17
Det låter kul. Jag tränar på en SL klubb. Skall trycka ner blygheten och gå träna me de grabbarna.

Jag tror jag skall prova en massa sporter. Nog det enda sättet att få grepp om dem.