handdator

Visa fullständig version : Axel roterar framåt i roddar


cliclock
2008-01-21, 18:49
He

Vet inte om detta är fel men stör mig lite på att mina axlar roterar framåt när ag för armbågarna bakom kroppen i roddövningarna.

Tränar för närvarande enarms-rodd och sittande rodd i cable med smalt hammargrepp.

I enarms-rodden roterar alltid axeln.
I sittande rodden när det blir för tungt.

Är detta fel och vad ska ag isåfall göra.

ag slutade köra stångrodd då ag störde mig så mycket på att axlarna åkte fram.

Slutligen, kan någon posta en bild på hur ett par framåtroterande axlar ser ut. Har sökt här och på internet utan resultat.

Tack.

Sheogorath
2008-01-21, 19:06
http://www.emedicine.com/pmr/images/43136TOS-PosturePrePost.jpg

Om armarna inåtroteras (t.ex. p.g.a. för starka inåtrotatorer: bröst, främre axlar, subscapularis, latissimus m.fl) kommer skulderbladen gå utåt/framåt (abducera) och skuldergördeln går i protraktion. Protraherad skuldergördel är det man ofta kallar för "inåtroterade axlar".

Ditt motmedel skulle jag säga är att sänka vikten tills du hittar en vikt där du behåller formen även i slutläget, i varje repetition. I bottenläget på en rodd ska man låta skuldergördeln gå i protraktion så att man i draget tränar bakåtrotatorerna att adducera (föra samman) skulderbladen, d.v.s. genomföra en retraktion. Om man inte protraherar i bottenläget får bakåtrotatorerna som bäst statisk (isometrisk) träning.

Så gå från full protraktion till full retraktion i dina roddar. Och går det inte på en vikt så sänk vikten. Sen börjar du stega därifrån allteftersom du blir starkare.

cliclock
2008-01-21, 19:14
Kul med en bild av fenomenet.

Ang. rodden; är första rörelsen att skulderbladen ska åka ihop eller att armbågarna ska dras bakåt?

Bara för att dubbelkolla ska axlarna fram så långt som möligt i startläget för att sedan dras bak genom ihopdragande av skulderbladen?

Sheogorath
2008-01-21, 20:33
Kul med en bild av fenomenet.

Ang. rodden; är första rörelsen att skulderbladen ska åka ihop eller att armbågarna ska dras bakåt?

Bara för att dubbelkolla ska axlarna fram så långt som möligt i startläget för att sedan dras bak genom ihopdragande av skulderbladen?

Får jag ta mig friheten? Tre set från mitt rygg+mage-pass.

UHAwAD0ofbg

Kass kvalitet, men alltså: maximalt sträck till maximal kontraktion.

Scratch89
2008-01-21, 20:38
Dina smala latsdrag gör mig hård i brallan Sheo! Så underbart vackert!

Sheogorath
2008-01-21, 20:39
Dina smala latsdrag gör mig hård i brallan Sheo! Så underbart vackert!

:D

major Pectoralis
2008-01-21, 23:09
Lyft upp bröstet och "sträck ut i startläget" så löser det sig.

cliclock
2008-01-22, 01:29
Men sträcker man ut (alltså fram med axlar och rubb) i startläget och fokuserar på att dra hop skulderbladen kan man inte gå fel?

Vad föredrar ni?
Över- eller underhandsgrepp?

Det var ett bra svar från dig, Sheo förresten, men lite svårt att se vad du egentligen gör med axlarna, dels pga. kvaliteten på filmen och att du har en svart t-shirt. Tack ändå.

Dessutom skiljer sig den varianten drastiskt från den i övningsbanken.
Säkert en smaksak, men vilken är den enklaste och mest vanliga varianten. Känns som man kan komma rätt långt med grunderna på den menar jag.

Sheogorath
2008-01-22, 02:20
Men sträcker man ut (alltså fram med axlar och rubb) i startläget och fokuserar på att dra hop skulderbladen kan man inte gå fel?

Vad föredrar ni?
Över- eller underhandsgrepp?

Det var ett bra svar från dig, Sheo förresten, men lite svårt att se vad du egentligen gör med axlarna, dels pga. kvaliteten på filmen och att du har en svart t-shirt. Tack ändå.

Dessutom skiljer sig den varianten drastiskt från den i övningsbanken.
Säkert en smaksak, men vilken är den enklaste och mest vanliga varianten. Känns som man kan komma rätt långt med grunderna på den menar jag.

Jag tycker att min variant av roddarna bör vara just grunden, eftersom det är lättare för en nybörjare att få fullt sträck (man behöver inte tänka på att hålla korsryggen statiskt men ändå framåtföra skulderbladen), eftersom man helt enkelt i en jämn rörelse går så långt som kroppen kan. Förstår du skillnaden?

Man får även dynamisk träning av korsryggen, och jag tycker att ev. isolation kan komma senare om man nu vill onanera med sådant.

Personligen tycker jag att tänket "fokusera på att föra ihop skulderbladen"; "kläm en apelsin" etc. gör det ovanligt svårt. Om man istället tänker på att man ska lyfta bröstet (syns tydligt i mina filmer) så går det inte fel. Majoren här uppe verkar hålla med.

Jag har underhandsfattning i alla mina roddar och latsdrag i mitt nuvarande schema. Armbågarna kommer automatiskt närmare kroppen eftersom man inte har problemet med strama pronatorer som kan tvinga ut dem från kroppen. Armbågarna närmare gör att man får mindre baksida axlar och mer lats. I övrigt aktiveras nog ryggen lika.

Folk som tror att det blir mer biceps bara för att man har underhandsfattning har inte koll på begreppet dynamisk stabilisering. Det betyder helt enkelt att eftersom (i det här fallet) biceps går över två leder, där den i en dragrörelse förkortas över den ena leden och förlängs över den andra, så kommer den inte att totalt sett förändras i längd, och genomför således inget dynamiskt muskelarbete.

Arf Pingvin
2008-01-22, 02:32
Du gillar verkligen att göra långa filmer :)

Hade faktiskt velat se dina Abwheelies.

Sheogorath
2008-01-22, 02:36
Du gillar verkligen att göra långa filmer :)

Hade faktiskt velat se dina Abwheelies.

Filmklippet är sjukt kort men jag tänkte att någon kanske ville höra klart låten. :D

Kanske ska dra upp en filmserie med alla set i alla pass (kul för mig att titta på så att man kan kritisera sig själv; inte alltid man har den möjligheten) men det får vi se. Handlar om huruvida någon pallar filma. I så fall blir det med riktig kamera.

Nog kapat!

pragmatist
2008-01-22, 10:13
Ett alternativ du kan testa är att köra sittande rodd med brett grepp och rak stång (ungefär som du håller i bänkpress). Ganska svårt att "göra fel" med skulderbladen i den övningen. Ungefär så här:

http://www.exrx.net/AnimatedEx/BackGeneral/CBSeatedRowWideGrip.gif

Dessutom är den bra för axlarna eftersom det utgör en naturlig antagonistövning till pressövningar för bröstet (= bra balans).

Arnoldski
2008-01-22, 16:43
Festlig stil på han som kör latsdrag bakom Sheo när Sheo piskar latsen...

*rolleyes* -nån slags juckande rodd..?

Sheogorath
2008-01-22, 21:44
Festlig stil på han som kör latsdrag bakom Sheo när Sheo piskar latsen...

*rolleyes* -nån slags juckande rodd..?

Eller hur? :D Det är ungefär vad som skiljer kontrollerat momentum från okontrollerat momentum, skulle jag säga. Heh.

cliclock
2008-02-08, 20:44
Lite update:

Först och främst är jag grymt svag i greppet, men lär väl bli bättre.
Tidigare bara kört nån slags maskin för korsryggen, som uppenbarligen inte tagit speciellt bra.

Tur att jag är så pass svag i bänk, annars hade roddarna aldrig haft chans att komma igen.

Kör för tillfället rodden som Sheo instruerade, sittande rodden om någon tidigare tipsade om, plus rodd i kabel med V-handtag. Tycker stång-rodden och V-rodden tar riktigt bra på i mitten av ryggen (lats är också med på ett hörn) medans den sittande rodden tar mest på baksida axel, känns det som.

Tack för hjälpen alla!