handdator

Visa fullständig version : Viktnedgång


nemus
2008-01-21, 17:20
Tjena alla, har under lång tid styrketränat då endast för att bli stark. Nu tränar ja inte längre men vill ner i vikt snabbt och skulle gärna vilja få hjälp med att utforma ett dagsschema som utgår från att ja ska gå ner i vikt.

Jag går 40-50 min om dan men har inte tid för styrkträning oxo så skulle behöva dra ner ordentligt på maten, äter mycket keso och frukt.

Jag siktar på att gå ner 20kg relativt snabbt, är beredd att ligga på bra lågt kaloriintag.

Mitt jobb är 07.00-16.00 varav 3 raster 09.30 , 11.30 och 14.30

Hade tänkt mig Frukost före jobbet mellanmål 09.30 lunch 11.30 mellanmål 14.30 Middag när ja kommer hem. Problemet är att ja inte riktigt vet vad ja ska äta vore tacksam om nån skulle kunna hjälpa mig med ett schema gärna så enkelt som möjligt å inte så mycket olika saker
(gör inget att det blir samma ofta).

Dagsvikt 120 -20 inom kort (Kommer med rapport)

MVH / Per

Koloftw
2008-01-21, 17:32
Ska du ha riktigt "lågt kaloriintag" så behöver du mycket protein/näring och tillräckligt med EFA.


Är du säker på att du ska ha så många mellanmål, ska du äta lite mat är det väl trevligare med färre måltider så att det inte blir 1 ägg per måltid el dyl.?

Vin
2008-01-21, 17:32
Vad jag har lärt mig så det verkar som att du vill sprida ut dina måltider ganska mycket. Vissa föredrar ju tex 3 mål mat per dag men i deffsyn så har jag uppfattat att det är bra att äta flera mål under dagen då det håller igång fettförbränningen effektivare.

Frukost 25% [tex havregrynsgröt, riktigt bra frukost, mättar länge, lite kalorier, särskilt och det bästa billigt som bara den! sen 2 kokta ägg tex å grovmacka]
mellanmål 1 10% [grovmacka med tex hela korn o tex nått glas minimjölk för protein]
lunch 25% [tex kyckling o ris]
mellanmål 10% [tex nötter/bönor]
middag 20% [tex potatis och någon slags fisk/kött/fågel]
kvällsmat 10% [Försök inte få i dig kolhydrater om du vill gå ner i vikt, tex en tonfiskburk / kessela med funlight]
Av dagens mat bör du inta sådär om du ska äta flera mål per dag.
Mycket grönsaker, ägg
med % så menar jag naturligtvis hur mycket av dagens kalorier du bör äta per dag, obs jag är rätt newbie på detta så rätta mig gärna om jag har fel någon =)

nemus
2008-01-21, 17:36
Väger 120kg nu ska ner på 100. För många mellanmål tycker ni?

Koloftw
2008-01-21, 17:36
Vissa föredrar ju tex 3 mål mat per dag men i deffsyn så har jag uppfattat att det är bra att äta flera mål under dagen då det håller igång fettförbränningen effektivare.


Det stämmer inte.

Måltidsfrekvensen spelar väldigt liten roll, man äter som man trivs med helt enkelt. Och för mig låter det som att en LC-diet inte är särskilt inbjudande om man äter fler än 3 mål ... Bara min åsikt iofs., du kanske har andra erfarenheter av hunger och LCD?

Koloftw
2008-01-21, 17:38
Väger 120kg nu ska ner på 100. För många mellanmål tycker ni?

Ja, det tycker jag. Inte som att det är negativt fysiskt eller så, men kan bli kämpigt att splitta ut en lågkaloridiet på 5 måltider.

nemus
2008-01-21, 17:40
Okej, men Frukost lunch middag bättre?

Och vad tycker ni jag ska äta i matväg?

Har inget problem att leva på keso och frukt.

Jag är otroligt ostrukturerad människa så ja behöver nått fast att gå efter.

Koloftw
2008-01-21, 17:46
Vill du ha livsmedeltips, eller räcker det med upplägg av makro?

Kör en PSMF (Protein Sparing Modified-fast), om du vill bli av med 20kg "ganska snabbt".

Protein 2g*kgbw/dag.
Kolhydrat 0g/dag (så nära 0 du kommer, finns nog ett par enstaka gram i proteinlivsmedel)
Fett 5g omega 3-tabletter/dag (så nära 0 i övrigt du kommer)
Multivitamintablett (viktigt, annars får du nog inkludera en del nyttiga grönsaker samt frukt)

Det ger dig ungefär 240g protein per dag, och endast 920 kcal. Garanterat viktras.

nemus
2008-01-21, 17:53
Hur skulle det se ut över 3 måltider samt livsmedel tex?

Tack för snabba svar!

Vin
2008-01-21, 17:54
Det stämmer inte.

Måltidsfrekvensen spelar väldigt liten roll, man äter som man trivs med helt enkelt. Och för mig låter det som att en LC-diet inte är särskilt inbjudande om man äter fler än 3 mål ... Bara min åsikt iofs., du kanske har andra erfarenheter av hunger och LCD?

Hhehe jag har inge erfarenheter själv bara löst lite böcker om kost och tränings och där rekommenderade dem sånt upplägg för att hålla igång en effektiv fettförbränning. :)

Koloftw
2008-01-21, 18:07
Hur skulle det se ut över 3 måltider samt livsmedel tex?

Tack för snabba svar!

Frukost: 500g kvarg ~ 60g protein, 20g kolhydrat, 0.5g fett, 340 kcal
Lunch: 300g kycklingbröstfilé ~ 60g protein, 0g kolhydrat, 2g fett, 300 kcal
Middag: 300g kycklingbröstfilé ~ 60g protein, 0g kolhydrat, 2g fett, 300 kcal
940 kcal.

Ta multivitamintabletter till dagsbehovet av vitaminer/mineraler och 3-6g omega-3 per dag.

Extremt lite mat, har själv ätit så mycket per dag under en period (ätstörning) och det var inte särskilt roligt. Men du kommer garanterat rasa i vikt, förmodligen utan att förlora så mycket muskler med tanke på din stora fettvikt, du kan ju alltid byta till något mer moderat upplägg när du gått ner ett par tio kilon.

nemus
2008-01-21, 18:10
TAck för hjälpen, ska pröva detta en par veckor få se vad som händer. :hbang:

Nått alternativ till kvarg om det inte finns?

Lama
2008-01-23, 00:09
Lycka till! :)

Mental
2008-01-23, 01:24
Frukost: 500g kvarg ~ 60g protein, 20g kolhydrat, 0.5g fett, 340 kcal
Lunch: 300g kycklingbröstfilé ~ 60g protein, 0g kolhydrat, 2g fett, 300 kcal
Middag: 300g kycklingbröstfilé ~ 60g protein, 0g kolhydrat, 2g fett, 300 kcal
940 kcal.

Ta multivitamintabletter till dagsbehovet av vitaminer/mineraler och 3-6g omega-3 per dag.


Kostfibrer och antioxidanterdå ? Lassa på ett berg med grönsaker till varje portion, och då inte bara gurka, tomat och isbergssallad.

Jag skulle inte råda någon att äta sådär, men om man nu älskar kycklingfilé eller bara vill plåga sig själv så kör på bara!

Eddie Vedder
2008-01-23, 05:59
Kostfibrer och antioxidanterdå ? Lassa på ett berg med grönsaker till varje portion, och då inte bara gurka, tomat och isbergssallad.

Jag skulle inte råda någon att äta sådär, men om man nu älskar kycklingfilé eller bara vill plåga sig själv så kör på bara!

+1

Koloftw kanske kan hålla sina ätstörningar och hysteri kring extremt ätande till sig själv och inte försöka sprida dom till ännu fler personer.

Turbonisse
2008-01-23, 09:40
Frukost: 500g kvarg ~ 60g protein, 20g kolhydrat, 0.5g fett, 340 kcal
Lunch: 300g kycklingbröstfilé ~ 60g protein, 0g kolhydrat, 2g fett, 300 kcal
Middag: 300g kycklingbröstfilé ~ 60g protein, 0g kolhydrat, 2g fett, 300 kcal
940 kcal.

Ta multivitamintabletter till dagsbehovet av vitaminer/mineraler och 3-6g omega-3 per dag.

Extremt lite mat, har själv ätit så mycket per dag under en period (ätstörning) och det var inte särskilt roligt. Men du kommer garanterat rasa i vikt, förmodligen utan att förlora så mycket muskler med tanke på din stora fettvikt, du kan ju alltid byta till något mer moderat upplägg när du gått ner ett par tio kilon.

940kcal! Kroppen behöver väll i runda slängar 1000kcal bara för att hålla de mest basala funktionerna igång.

Jag skulle rekomendera Dig att äta en ordentlig frukost och lunch, för att sedan spara in på middagen,sallad,soppa,gröt etc.

Vin
2008-01-23, 11:28
Ska nästan också testa ungefär liknande upplägg. Fast lägga till med kycklingbröstfile lite sallad/lite ris.
Återkom gärna för hur det gick för dig.

nemus
2008-01-24, 16:58
köpte kvarg idag och åt till middag smakar faktiskt gott och mättande :thumbup: