handdator

Visa fullständig version : Idrottsvetenskapliga programet?


Zatra
2008-01-21, 16:26
Hej!

Jag har nu kommit på att jag i framtiden vill jobba med träning, exempelvis som personlig tränare eller styrkeinsturktör på ett gym.

Min fråga är vad som är bäst om man vill jobba på gym, antingen att man skaffar sig en högskoleutbildning (idrottvetenskapliga programet), eller att man helt enkelt söker jobb på ett gym och går en PT-utbildning.

Kanske lite dåligt formulerat. Men frågan är väl egentligen om jag skall satsa på en lång unversitet/högskoleutbildning, eller om det är bättre att bara gå en vanlig Pt-utbildning.

Någon som läst Idrottsvetenskapliga?

Liten Men Fet
2008-01-21, 16:34
Hej!

Jag har nu kommit på att jag i framtiden vill jobba med träning, exempelvis som personlig tränare eller styrkeinsturktör på ett gym.

Min fråga är vad som är bäst om man vill jobba på gym, antingen att man skaffar sig en högskoleutbildning (idrottvetenskapliga programet), eller att man helt enkelt söker jobb på ett gym och går en PT-utbildning.

Kanske lite dåligt formulerat. Men frågan är väl egentligen om jag skall satsa på en lång unversitet/högskoleutbildning, eller om det är bättre att bara gå en vanlig Pt-utbildning.

Någon som läst Idrottsvetenskapliga?

Beror nog lite på vad du vill, att jobba som styrketräningsinstruktör på ett gym kommer nog tyvärr inte generera något större inkomst. Går du en högskoleutbildning så kommer du vara väldigt överkvalificerad för att vara en vanlig instruktör. PT-utbildningarna smäller inte speciellt högt..

Kolla upp vad det finns för riktiga utbildningar, högskolenivå eller motsvarande och kolla upp vad dom leder till för yrken sen kan du börja fundera på vilken bana du vill ta.

Lycka till!

Zatra
2008-01-22, 13:20
Är det någon som vet lite mer exat vad man kan jobba med efter att ha gått Idrottsvetenskapliga?

Jag var inne och kollade lite men allt verkade så flummigt...

obesogen
2008-01-22, 13:29
Hej!

Jag har nu kommit på att jag i framtiden vill jobba med träning, exempelvis som personlig tränare eller styrkeinsturktör på ett gym.

Min fråga är vad som är bäst om man vill jobba på gym, antingen att man skaffar sig en högskoleutbildning (idrottvetenskapliga programet), eller att man helt enkelt söker jobb på ett gym och går en PT-utbildning.

Kanske lite dåligt formulerat. Men frågan är väl egentligen om jag skall satsa på en lång unversitet/högskoleutbildning, eller om det är bättre att bara gå en vanlig Pt-utbildning.

Någon som läst Idrottsvetenskapliga?

Jag läste idrottvetenskapliga en termin innan jag kom in på sjukgymnastprogrammet. Om du är intresserad av att jobba som PT eller styrketräningsinstruktör kommer du inte ha särskilt mycket behåll av att ha läst det programmet. Mycket handlar om folkhälsa på större grupper och samma gäller idrotten. Jag tyckte att det var alldeles för översiktligt och man fick aldrig riktigt fördjupa sig i varje sig anatomi eller fysiologi. (Jag känner folk som läst klart hela programmet) Om du däremot vill jobba med idrottspsykologi är det ett bra program.

z_bumbi
2008-01-22, 14:27
Folkhälsokunskap ser jag iofs som en ganska bra kunskap om man ska jobba på ett gym eller som tränare på något annat ställe. Man kan dels varva med andra arbetsuppgifter (föreläsare t ex) men man kan kanske även få koll på en del problem som det inte finns en chans att det hinns med på en kortare tränarutbildning.

Eddie Vedder
2008-01-22, 14:31
En utbildning blir ju dessutom vad man gör den till. Det är inte bara att ta en examen, vifta med ett papper och vilja jobba med det man vill.

Att ha en examen är en grund, därutöver får man göra det bästa utav studietiden, försöka knyta kontakter, kanske välja särskilda kurser för att specialinrikta dig och sedan måste du kunna tala för dig själv när du kommer ut.

Jag läser t.ex. till kostvetare, vad fan gär en kostvetare lixom!?:Virro Det är inget jag bara kan säga och sedan förvänta mig diverse jobb inom kostbranschen, men kan jag utnyttja den examen jag får på bästa sätt kommer jag kanske få jobba med något jag älskar framöver. Exakt vad det är vet jag inte men min poäng är att en examen inte är ALLT. Dock en värdefull del om man kan utnyttja sina meriter och (eventuella) kontakter som man skaffat sig under utbildningsåren på ett effektivt sätt.:thumbup:

obesogen
2008-01-23, 23:10
Folkhälsokunskap ser jag iofs som en ganska bra kunskap om man ska jobba på ett gym eller som tränare på något annat ställe. Man kan dels varva med andra arbetsuppgifter (föreläsare t ex) men man kan kanske även få koll på en del problem som det inte finns en chans att det hinns med på en kortare tränarutbildning.

Jag vidhåller att om man vill jobba på gym så kommer man oavsett det idrottsvetenskapliga programmet behöva läsa en PT utbildning eller annan utbildning. Varför ska man då gå tre år på en högskola när detta inte är meriterande för jobbet? Nu sticker jag väll ut hakan men Folkhälsokunskap A är så överskådligt att det räcker med att läsa kolozzeum + diverse enkel grundlitteratur om ens det så ligger man nästan på samma nivå. Jag lärde mig i stort inget nytt på kursen.

En utbildning blir ju dessutom vad man gör den till. Det är inte bara att ta en examen, vifta med ett papper och vilja jobba med det man vill.

Att ha en examen är en grund, därutöver får man göra det bästa utav studietiden, försöka knyta kontakter, kanske välja särskilda kurser för att specialinrikta dig och sedan måste du kunna tala för dig själv när du kommer ut.

Jag läser t.ex. till kostvetare, vad fan gär en kostvetare lixom!?:Virro Det är inget jag bara kan säga och sedan förvänta mig diverse jobb inom kostbranschen, men kan jag utnyttja den examen jag får på bästa sätt kommer jag kanske få jobba med något jag älskar framöver. Exakt vad det är vet jag inte men min poäng är att en examen inte är ALLT. Dock en värdefull del om man kan utnyttja sina meriter och (eventuella) kontakter som man skaffat sig under utbildningsåren på ett effektivt sätt.:thumbup:

Ja men du är ju intresserad av kost! Då fungerar väll ditt program alldeles ypperligt, även fast yrkesrollen kanske är oklar så är kurserna förhoppningsvis givande?
Offtopic; Men varför läser du inte till dietist eller näringfysiolog?

Zatra
2008-01-24, 08:57
Om man nu skall skaffa sig en Pt-utbildning, hur stora är chanserna för att man kan jobba med detta? Antingen privat, eller via ett Gym?

Vet ju att det är ganska svårt att få det att fungera, iaf i början. Många PT har väl andra jobb vid sidan av?

Hur ser egentligen arbetsmarknaden ut i Sverige?
Någon som är insatt?:)

Fultjack
2008-01-24, 09:12
Om du ska läsa på högskola och vill bli PT så kan jag rekommendera den utbildning jag går nu. Biomedicin inriktning fysisk träning, den är mer inriktad mot träning än tex IVP. Vi får dessutom PT-licens på utbildningen :thumbup:

z_bumbi
2008-01-24, 09:54
Jag vidhåller att om man vill jobba på gym så kommer man oavsett det idrottsvetenskapliga programmet behöva läsa en PT utbildning eller annan utbildning. Varför ska man då gå tre år på en högskola när detta inte är meriterande för jobbet? Nu sticker jag väll ut hakan men Folkhälsokunskap A är så överskådligt att det räcker med att läsa kolozzeum + diverse enkel grundlitteratur om ens det så ligger man nästan på samma nivå. Jag lärde mig i stort inget nytt på kursen.

Nej har man ett genuint grundintresse så ger inte A-nivån så mycket på högskolan och det gäller nog de flesta utbildningar. Hänger man t ex 3 år på ett programmeringsforum och lägger ner 6-7 h per vecka under samma tid på programmering och dessutom läser några böcker så ger det också ett visst försprång inom det området.
De kurser jag har läst har iofs haft ett annat upplägg då jag bara tyckte kostkursen på A-nivå var så självklar men då har jag möjlighet att välja mer fritt vad som ingår i A-nivå.

tigerofsweden
2008-01-24, 11:01
Jag läser idrottsvetenskapliga programet i Malmö med inriktning på management. Vi lär oss en del juridik och ekonomi som man har nytta av nästan oavsett vad man gör efter utbildningen.

Sm Eddie sa, det är bara en examen, vad man gör sen är helt upp till en själv. Det är ju ingen yrkesutbildning på samma sätt som att plugga till sjukgymnast, dock så har det börjat komma annonsen som söker personer med idrottsvetenskaplig utbildning men det är väldigt sällsynt än så länge tyvärr.

Det är tyvärr idag svårt att leva på endast styrkeinstruktör eller PT, men med den idrottsvetenskapliga utbildningen i botten så har du möjlighet att göra något mer i en verksamhet som t ex SATS där jag gjort min praktik. Man får som sagt själv fundera vad man vill göra och skaffa sina egna jobbmöjligheter:thumbup:

obesogen
2008-01-24, 11:13
Nej har man ett genuint grundintresse så ger inte A-nivån så mycket på högskolan och det gäller nog de flesta utbildningar. Hänger man t ex 3 år på ett programmeringsforum och lägger ner 6-7 h per vecka under samma tid på programmering och dessutom läser några böcker så ger det också ett visst försprång inom det området.
De kurser jag har läst har iofs haft ett annat upplägg då jag bara tyckte kostkursen på A-nivå var så självklar men då har jag möjlighet att välja mer fritt vad som ingår i A-nivå.

Ja eller så kan man läsa någon vettig kurs istället som är inriktad åt rätt håll.
Jag fattar inte riktigt liknelsen. Trådskaparen skrev: "Min fråga är vad som är bäst om man vill jobba på gym, antingen att man skaffar sig en högskoleutbildning (idrottvetenskapliga programet), eller att man helt enkelt söker jobb på ett gym och går en PT-utbildning."

Det är frågan jag svarat på. Tycker du verkligen att Idrottsvetenskapliga programmet är ett bra val i det här fallet? Jag är väl medveten om att det är bra att ha en högskoleutbildning, och att den i många fall är värderad högre än en annan utbildning. I det här fallet så fattar jag dock inte varför du och Eddie är tvugna att argumentera emot :) Jag har gått delar av programmet och jag känner flera som gått klart programmet. Jag jobbar på gym och jag vet att det är fel utbildning om man vill jobba på gym. Har ni gått programmet? Visst så lär man sig andra saker som är viktiga, men trådskaparen ville ju jobba på gym! Då tycker jag det är dumt att indirekt råda honom gå en utbildning som inte är inriktad mot det överhuvudtaget! Onödigt att göra samma misstag som jag gjorde och sen sumpa ett halvår. Det är väll betydligt enklare att gå ett par veckors PT-kurs och kolla om det är något som är intressant? Eller varför inte läsa anatomi, fysiologi, träningslära, biomekanik, någon folkhögskola eller KY-utbildning med idrottsinriktning eller något annat som man har nytta av i gymmet? Sen om det känns som rätt val är en högskoleutbildning aldrig fel!

Om man nu skall skaffa sig en Pt-utbildning, hur stora är chanserna för att man kan jobba med detta? Antingen privat, eller via ett Gym?

Vet ju att det är ganska svårt att få det att fungera, iaf i början. Många PT har väl andra jobb vid sidan av?

Hur ser egentligen arbetsmarknaden ut i Sverige?
Någon som är insatt?:)

Det beror på ort, och att få en heltidstjänst är inte särskilt lätt. Privat är det ännu svårare då du måste bygga upp en kundkrets vilket kan ta ett tag. Många jobbar på gym och sen när de skaffat sig lite kontakter och en del erfarenhet börjar de jobba privat.

z_bumbi
2008-01-24, 11:52
Det är inte så lätt att få jobb med en kortare PT-utbildning (hur många finns det som har en sådan utbildning idag kontra hur många är det som har jobb som just PT?) och en sådan utbildning ger ju inte heller tillräckligt med kunskap för att faktiskt jobba som PT*. Saknar man kunskaperna så ser jag några år på högskolan med folkhälsokunskap som ett bra val bland flera mäjliga vägar, självklart kan man kombinera med anatomi och fysiologi och det gör man vad jag vet även på idrottsvetenskapliga programmet. Det är som tigerofsweden skriver inte heller så lätt att jobba heltid med PT-jobb och då är det bra att ha en bredare bas så man kan ta andra uppdrag inom företaget/organisationen.
Vill man dessutom nischa sig inom ett specifikt område så kräver det en mer djupgående kunskap, hur man väljer att tillgodogöra sig den är ett fritt val men det är nog ingen direkt nackdel att kunna visa på en c-uppsats, 60 hp eller motsvarande inriktad för "specifik målgrupp" när man marknadsför sig.

*PT som personlig tränare där man jobbar med alla aspekterna hos en människa och inte bara träningsteknik.

Zatra
2008-01-24, 13:26
Tack för alla svar!



Obesogen: Du som jobbar på gym, lust att ge mig lite info om hur det jobbet är?
Och såg att du nämnde några kurser som du tycker man har anvädning för om man skall jobba på gym, var kan jag läsa dessa? Är det vanliga högskolekurser vi pratar om då?