handdator

Visa fullständig version : Påverkar kaffeintag upptagandet av micronutrienter?


AJO
2008-01-21, 12:49
Påverkar kaffe eller koffein upptaget av vitaminer och mineraler?

T.ex om min "frukost" endast blir kaffe och jag i samband med denna tar mivitotal flex och liponsyra. Kommer upptaget av dessa kosttillskott påverkas i nämnvärd betydelse?

Eddie Vedder
2008-01-22, 10:38
Jag vet inte hur mycket fett som krävs för att du skall kunna absorbera alla fettlösliga vitaminer. Om liponsyran du får i dig är tilllräcklig för detta så har du iaf "räddat" det viktigaste om man ser till bristen i att ta en multivitamintablett utan att äta.

Det bör alltså intas i samband med måltid p.g.a. att upptaget av fettlösliga vitaminer ska bli bra, annars är det bara slöseri där.

Angående kaffet är svaret ja men det är av väldigt liten betydelse. Alltså är svaret ja i den bemärkelsen att det ämnen i kaffe kan förämra upptaget av vissa mikronutrienter, men på frågan om huruvida det har någon praktisk betydelse i en välsammansatt kost är svaret nej.

Du är inte den enda som dricker kaffe på maten om vi säger så.;)

AJO
2008-01-22, 12:21
1. Om jag tar 2-3 omega 3 kapslar eller en skvätt olja till mivitotal så blir det nästan lika bra som att ta det tillsammans med mat, eller?


2. När det står att man ska inta ett kosttillskott tillsammans med måltid. Kan man läsa detta som, att man ska ta det tillsammans med fett?