handdator

Visa fullständig version : Deffning och proteinpulver


sebbeman
2008-01-21, 12:49
Tjena allihopa har lite små frågor kring deffning.

Kan börja lite smått med att berätta om mig själv då jag har gymmat i helhelt rätt länge men började med proteinpulver för bara 1-2 månader sedan och körde på gainer pro då ja kännde ja ville öka min vikt och det har givit bra resultat viktmässigt, kör även kreatin med det då... så till min fråga...

jag märker att jag har endel underhudsfett på magen som jag skulle vilja få bort men jag vill inte tappa vikt då jag endast ligger på ca 70 pannor just nu och vill upp till runt 75 iaf men samtidigt få bort detta fett, jag vet att man inte kan positionsförbränna fett så jag måste börja springa mer och motionera, men då kommer ännu en fråga, hur ska jag göra med pulvret under den tid jag motionerar? gainer har ju mer kolhydrater för viktökning men de känns inte rätt att använda det när ja ska få bort fett?

kanske blev lite långt här men de e bra om man vet bakgrunden, jag är ingen stor kille i sig men musklerna börjar defenetivt synas men magen känns inte synkad med resten :P

så även tips och kanske andra sätt att gå till väga är välkommet!

tack på förhand! :)

Eddie Vedder
2008-01-21, 12:51
Om du vill få bort fettet från magen får du ge dig på en bantning. Då kommer du inte öka i vikt. Vill du fortsätta öka i vikt så kommer du få leva med fettet på magen, kan bli mer t.o.m.

Gainern spelar ingen roll oavsett ditt mål, den är en del av ett totalt energiintag och gör dig inte mer fet än något annat med lika mycket energi.

sebbeman
2008-01-21, 13:19
bantning? de va inte riktigt va jag hade tänkt mig, då kommer jag väll gå ner i vikt igen? finns de inga andra sätt?

Danny Devito
2008-01-21, 13:29
finns de inga andra sätt?

Nej, inte kortsiktigt. Deffa om du vill bli av med fett, och då kommer du inte gå upp i vikt. ;)

Greg
2008-01-21, 15:05
Tjena allihopa har lite små frågor kring deffning.

Kan börja lite smått med att berätta om mig själv då jag har gymmat i helhelt rätt länge men började med proteinpulver för bara 1-2 månader sedan och körde på gainer pro då ja kännde ja ville öka min vikt och det har givit bra resultat viktmässigt, kör även kreatin med det då... så till min fråga...

jag märker att jag har endel underhudsfett på magen som jag skulle vilja få bort men jag vill inte tappa vikt då jag endast ligger på ca 70 pannor just nu och vill upp till runt 75 iaf men samtidigt få bort detta fett, jag vet att man inte kan positionsförbränna fett så jag måste börja springa mer och motionera, men då kommer ännu en fråga, hur ska jag göra med pulvret under den tid jag motionerar? gainer har ju mer kolhydrater för viktökning men de känns inte rätt att använda det när ja ska få bort fett?

kanske blev lite långt här men de e bra om man vet bakgrunden, jag är ingen stor kille i sig men musklerna börjar defenetivt synas men magen känns inte synkad med resten :P

så även tips och kanske andra sätt att gå till väga är välkommet!

tack på förhand! :)

Under deff kommer du gå ner i vikt, sluta stirra dig blind i vikt och se hur kroppen förhåller sig istället.

Jag vill inte vara en sådan som sitter och pekar, men 70 pannar kan det inte finnas mycket att deffa bort, om du har synbara muskler etc.

Skippa proteintillskottet. Under min deff brukar jag enbart i bland ta mig en proteindrink, det är ett kasein-baserat proteinpulver som intages som mellanmål, om jag inte har tid eller ork att fixa till mina mellanmål. Detta händer cirkus en gång per vecka.

sebbeman
2008-01-21, 15:41
tack för alla tips känns som jag får vänta me att börja denna deffning och lägga på lite mer. Vill ju inte heller se spinkig och tanig ut... självklart bryr ja mig inte direkt vad ja väger eller så men de är lite av mitt mål så därför ja är på vikten mycket... Men man ser magmusklerna rätt mycket om jag spänner magen men då ser man även detta lager över dem som skymmer dem mycket, musklerna lär väll inte visas mer om jag bara tränar magen mer? känns som dem bara blir större men lagret över dem kommer fortf finnas där...

TylerDurden84
2008-01-21, 18:22
musklerna lär väll inte visas mer om jag bara tränar magen mer? känns som dem bara blir större men lagret över dem kommer fortf finnas där...

Sant. Vill du att rutorna ska synas tydligare är det en god idé att försöka minska ditt kroppsfett. Fortsätt ändå att träna magen, det är ingen större risk att den blir onaturligt stor, även om du har en del fett mellan hud och muskler.

morbido
2008-01-21, 20:23
Jag är på exakt samma plan som trådskaparen. 70kg och lite baby-fat runt magen.Jag har kört hård styrketräning sen i våras. Jag har blivit en bra del starkare och hårdare i kroppen (lyfter mer i övningarna, märker speciellt när jag besöker olika gym) men jag har tappat 2 kilo sen i våras och funderar på att tappa lite fett runt magen till sommaren. Men om man lägger sig på ett energiunderskott ett tag, samtidigt som man tränar muskler och käkar tex kreatin. Borde man inte tappa fett men lägga på sig vätska? Fett lägger sig ju synligt runt t.ex magen men vätske uppgång är ju en grej som lägger sig runt muskler? eller? kanske äre svårt att lägga på sig vätska under deff? Jag har nämligen ganska spinkiga armar men lite tjockare mage. Som en groda typ, hehe:Virro
Shit va många frågor denna trådkapare hade, en till: Hur lång bör en deff vara för att inte bli negativ på musklerna om man ligger på typ 200-500kcal minus per dag?

Durre
2008-01-21, 22:39
Får jag bara slänga in en fråga? Jag är sjuk nu mitt i deffen, vikten bara rasar och trycket i kroppen är totalt borta, kommer jag få tillbaka något av de jag förlorat nu i deffen? (Jo när jag bulkar igen klart allt kommer tillbaka men just nu under deffen, kan det "byggas" upp igen de jag förlorat nu när jag knappt ätit något)

TylerDurden84
2008-01-22, 01:05
Får jag bara slänga in en fråga? Jag är sjuk nu mitt i deffen, vikten bara rasar och trycket i kroppen är totalt borta, kommer jag få tillbaka något av de jag förlorat nu i deffen? (Jo när jag bulkar igen klart allt kommer tillbaka men just nu under deffen, kan det "byggas" upp igen de jag förlorat nu när jag knappt ätit något)

Beror på hur länge du pratar om.. handlar det om dagar ett par dagar så hinner kroppen lär återställa sig rätt snabbt. Gäller det däremot några veckor kan det vara sämre.

TylerDurden84
2008-01-22, 01:11
Jag är på exakt samma plan som trådskaparen. 70kg och lite baby-fat runt magen.Jag har kört hård styrketräning sen i våras. Jag har blivit en bra del starkare och hårdare i kroppen (lyfter mer i övningarna, märker speciellt när jag besöker olika gym) men jag har tappat 2 kilo sen i våras och funderar på att tappa lite fett runt magen till sommaren. Men om man lägger sig på ett energiunderskott ett tag, samtidigt som man tränar muskler och käkar tex kreatin. Borde man inte tappa fett men lägga på sig vätska? Fett lägger sig ju synligt runt t.ex magen men vätske uppgång är ju en grej som lägger sig runt muskler? eller? kanske äre svårt att lägga på sig vätska under deff? Jag har nämligen ganska spinkiga armar men lite tjockare mage. Som en groda typ, hehe:Virro
Shit va många frågor denna trådkapare hade, en till: Hur lång bör en deff vara för att inte bli negativ på musklerna om man ligger på typ 200-500kcal minus per dag?

En del blir pluffsigare/fylligare än andra av kreatin, mycket beroende på mängden du använder. Är du rädd för vätskeansamling och vill gå på en kreatinkur så är KreAlkalyn eller en egen variant av den ett alternativ.

Hur lång en deff är svårt att svara på. Beror på nuvarande status och mål. Att försöka tappa ca 0,5 kg kroppsfett i veckan är en riktlinje, vet inte vad det skulle innebära för dig.. you do the math;)

sebbeman
2008-01-22, 10:50
tack för alla svar har givit mig en större blick över hur det hela fungerar.. Men jag undrar om någon har kanske ett smart schema hur jag borde gå till väga? ja menar ja vill egentligen inte förlora fett från andra ställen än magen då jag är så pass smal redan så det är bara magen ja behöver få bort det ifrån, men jag vill ju inte heller gå ner i vikt... så hur ska jag tackla detta? tacksam för svar

Eddie Vedder
2008-01-22, 11:08
ja menar ja vill egentligen inte förlora fett från andra ställen än magen då jag är så pass smal redan så det är bara magen ja behöver få bort det ifrån, men jag vill ju inte heller gå ner i vikt... så hur ska jag tackla detta? tacksam för svar

Du ställer ju samma fråga om igen, svaret kommer inte bli annorlunda bara för det. Vill du gå ner märkbart i kroppsfett så är det viktnedgång som gäller, när du deffar kommer fett försvinna från hela kroppen men vart du förlorar mer eller mindre kan du inte styra.

Alla har vi som sagt olika förutsättningar för vart vi lagrar in/förbränner fett mer effektivt, det är styrt av gener.

Du kommer alltså INTE kunna påverka det. Tyvärrr tyvärr, hur många gånger du upprepar samma fråga kome rinte förändra något är jag rädd.:(

sebbeman
2008-01-22, 11:44
jo ja förstår de nu men jag undrar hur jag ska gå till väga? ja menar, ska ja äta mindre och springa mer? eller ska ja lägga ner med gymmet helt o hållet ett tag och bara motionera fullt ut? bara en guidelinje hur ja ska göra i framtiden är vad jag vill ha :)

Koloftw
2008-01-22, 11:50
Att lägga ner gymmet låter som en dum idé, styrketräning besparar muskler, och att framhäva musklerna är ju hela meningen med deffen.

Du måste äta mindre energi totalt för att gå ner i vikt, ja. Inte nödvändigtvis mindre volym, välj kalorisnåla livsmedel helt enkelt. Men det är för krångligt: ät mindre och motionera mer.

sebbeman
2008-01-22, 11:57
okej, borde jag sluta med proteinshaken under ett tag med? den innehåller ju mest kolhydrater (69% tror jag) eller borde jag kanske köra på något annat som bränner fett bättre? krabbigt!

Eddie Vedder
2008-01-22, 12:08
okej, borde jag sluta med proteinshaken under ett tag med? den innehåller ju mest kolhydrater (69% tror jag) eller borde jag kanske köra på något annat som bränner fett bättre? krabbigt!

Det där är återigen hårklyveri. Vad du borde göra kan ingen annan svara på. Vad du menar med att något annat bränner fett bättre förstår jag inte, är det någon form av GI-myt du syftar på?

EN gainer innehåller mycket energi, aldrig fel att få i sig snabba kolhydrater direkt efter ett pass. Men om du hellre vill lägga den energin på något godare och mer mättande så gör det.

För övrigt är jag fortfarande helt förvirrad över vad du egentligen vill. Alla dina frågor gäller deff men ändå verkar du vilja bygga.:confused:

sebbeman
2008-01-22, 12:14
alltså vad jag menar är om jag ska sluta med shaken? vad är de som är så svårt o förstå, den innehåller mycket kolhydrater för återhämtningen vilket även gör att jag går upp i mer vikt, nästan gått upp 6 kg på 1 månad och jag undrar om jag ska köra utan den under den tiden jag motionerar mycket mer? känns som den bara bromsar hela processen då? förlåt om det är oklart men ni kan ju gärna berätta hur ni hade tacklat det hela om ni var i mina kläder...

Eddie Vedder
2008-01-22, 12:18
alltså vad jag menar är om jag ska sluta med shaken? vad är de som är så svårt o förstå, den innehåller mycket kolhydrater för återhämtningen vilket även gör att jag går upp i mer vikt, nästan gått upp 6 kg på 1 månad och jag undrar om jag ska köra utan den under den tiden jag motionerar mycket mer? känns som den bara bromsar hela processen då? förlåt om det är oklart men ni kan ju gärna berätta hur ni hade tacklat det hela om ni var i mina kläder...

Ja det har jag ju svarat på också. Den innehåller energi som du själv väljer att plocka bort, ha kvar eller ersätta med mat.

Och väljer du att ersätta energin med mat så "bromsar" ju det precis lika mycket. Väljer du att ha den kvar fast plocka bort lika mycket energi från mat bli det också samma sak som om du hade plockat bort gainern.

Om jag var i dina kläder hade jag fortsatt äta mycket och träna bra. Gainern hade jag tagit om jag känt behovet av så snabb näringstillförsel efter passet.

loztdignity
2008-01-25, 16:05
På tal om gainer, använd den för allt i världen. Speciellt efter tuffa pass gör det att din kropp återhämtar sig snabbare och om du tränar mycket är det såklart positivt.
Som Eddie sa så är det såklart totala kcal som spelar roll, inte om du tar en gainer eller inte.

När jag deffade strikt förra våren var jag noga med att alltid ta en gainer som återställare efter mina pass och det är ju bara att lägga in det i dagliga kcal.