handdator

Visa fullständig version : Ätstörning och förstörd längdtillväxt


Gädda
2008-01-21, 12:17
Jag hade under mina tonår ganska rejäla ät- och träningsstörningar, dock under ganska kort period. Detta gav viktnedgång, svår depression och en längdtillväxt som stod still i nästan ett år (så länge jag inte åt tillräckligt). Sedan började jag äta bättre och började växa igen, men under tiden som gick lär jag ha tappat några centimeter :(

Min fråga är ifall man i sådana här fall får permanenta störningar i längdtillväxten, dvs ifall kroppen inte kan ta igen förlorad längdtillväxt? Hade jag ätit rejält under den här perioden kanske jag hade växt fem centimeter eller nåt, är dom centimetrarna helt tappade eller tar man igen det efteråt när "svältperioden" inte är längre än ca 8-9 månader?

Vet att frågan säkert är svår att svara på, men vet också att kunskapsnivån hos många medlemmar här är väldigt hög så det vore intressant att veta ifall jag idag som färdigväxt (? jo, är 21 idag) hade varit längre om jag inte råkat ut för denna jävla störning och vad ni tror om det här.

Det här är en fråga som gnagt i mitt huvud enda sedan jag insåg hur fel mitt beteende va under den här perioden, men som kille är det ett så känsligt ämne att diskutera med nån så det har aldrig blivit av.

C.E.J.
2008-01-21, 12:22
Nej du kan aldrig ta igen det, epifyserna är stängda.

Tintomara
2008-01-21, 12:30
Om man börjar äta bra igen INNAN längdtillväxten är avslutad, då tar man nog igen det, i alla fall nog det mesta av det. (Läste en artikel en gång om en adoptivflicka som blev misshandlad och bara fick minimalt med käk av sin sinnessjuka adoptivmamma. Flickan var liten och mager, minst i klassen, såg ut att vara flera år yngre än sin verkliga ålder. Men när situationen väl uppdagats och flickan fick ett nytt hem och MAT, då växte hon strax på längden så att det knakade, mycket snabbare/mer än sina jämnåriga.) Om svälten däremot pågår ända tills skelettets tillväxtzoner har förbenats, då är det för sent. Då är man för alltid kortare än man borde ha varit. Det händer att anorektiker råkar ut för detta.

Gädda
2008-01-21, 12:31
Det var inte frågan ifall jag kan ta igen det nu, det vet jag att jag inte kan eftersom jag slutat växa, utan ifall jag kunde ha gjort det efteråt när jag började växa igen. Ifall det gjorde min slutliga längd kortare än om jag hade ätit tillräckligt under samma period.

Kan tillägga att jag är något eller mycket kortare än mina föräldrar och mor-och farföräldrar.

Kan också tillägga att jag blev "frisk" innan jag fyllde femton och växte sedan tills jag var typ 19.. Hade alltså fyra år på mej att ta igen det..

Tolkia
2008-01-21, 13:19
Jag tror inte att någon, någonsin kan svara på frågan om du blev så lång som du skulle ha blivit givet andra förutsättningar. Längden kan variera mycket inom familjen även om alla varit friska och haft samma möjligheter/resurser genom hela uppväxten.

Gädda
2008-01-21, 14:47
Nej, såklart inte med nån säkerhet. Men man kanske kan ha ett hum om ifall kroppen under puberteten i efterhand kan ta igen längdtillväxt som uteblir under perioder av otillräcklig kost, det är själva huvudfrågan.