handdator

Visa fullständig version : Porrsurfar min dator? (f0r the g33ks)


Nina L
2008-01-21, 07:05
Har jag kluvits i två personligheter, eller porrsurfar min dator utan mig? Här har jag tagit bort alla sidor som jag vet att jag besökt men några stycken finns kvar och besvärar mig. Jag är inte den som skäms över att klicka mig in på någon nakensida, vilket gör personlighetsklyvningen till en ganska osannolik teori.

Jag har verkligen inte besökt någon av de här sidorna. Är det pop-ups, något slags virus, eller bara historiken som skojar med mig?
http://img135.imageshack.us/img135/2431/wtfht2.jpg

DanielF
2008-01-21, 07:13
Det kan vara pop-ups ja.
Du har kanske besökt någon sida som i sin tur skjuter iväg en pop-up till dessa sidor.

ManuelIT
2008-01-21, 07:17
finns det någon annan som använder datorn? :D

Nina L
2008-01-21, 07:21
finns det någon annan som använder datorn? :DDatortomten som jag glömde ge havregrynsgröt igår kväll? Mmmmmm, så skulle det kunna vara...

tossefar
2008-01-21, 07:45
Förlåt, det var jag :(

Evensar
2008-01-21, 07:58
Det handlar nog bara om att du inte ger datorn den kärlek den behöver. Så då du inte ger datorn det så tar den tag i saken själv. :)

Mental
2008-01-21, 08:11
Går du även i sömnen?

:D

Nina L
2008-01-21, 08:46
Det handlar nog bara om att du inte ger datorn den kärlek den behöver. Så då du inte ger datorn det så tar den tag i saken själv. :)Fan, att jag inte tänkte på det. Så självklart.

Tråd låst.

Snabel
2008-01-21, 08:55
Har du kollat så det inte är massa konstig programvara som körs på datorn? Typ sånt som kan installeras om man surfar på porrsidor och inte är aktsam.

leetajz
2008-01-21, 09:04
f0r the g33ks. ja den titeln lär ju locka många :P. Det är antagligen nått skit virus, detta har dock aldrig hänt mig - även när jag hade 2346 virus efter en färdigställd virus sökning.

King Grub
2008-01-21, 09:17
Ta en scan med SUPERAntiSpyware.

He-man
2008-01-21, 09:44
alternativt ad-aware SE

Man blir förvånad när man ser hur mycket skit som tar sig in i datorn.

Kwon
2008-01-21, 10:07
SUPERAntiSpyware är perfekt.

Efter att Grubben hade tipsat om den för ett par månader sedan så var livet komplett. Jag avinstallerade Ad-aware i ett nafs.

Hittar allt Ad-Aware hittar samt enormt mycket mer.

Innan SUPERAntiSpyware fanns körde jag med Ad-Aware samt Spybot Search and Destroy.

z_bumbi
2008-01-21, 10:14
Datortomten som jag glömde ge havregrynsgröt igår kväll? Mmmmmm, så skulle det kunna vara...

Ger du den bara havregrynsgröt så förstår jag att du får problem, datortomtar är stekare och ska ha bättre grejer än så.

http://forum.macworld.se/blogg/wp-content/uploads/oldschool_microsoft.jpg

(Något skräpprogram låter troligt men den lösninger är också mycket tråkigare)

Arf Pingvin
2008-01-21, 11:03
SUPERAntiSpyware är perfekt.

Efter att Grubben hade tipsat om den för ett par månader sedan så var livet komplett. Jag avinstallerade Ad-aware i ett nafs.

Hittar allt Ad-Aware hittar samt enormt mycket mer.

Innan SUPERAntiSpyware fanns körde jag med Ad-Aware samt Spybot Search and Destroy.

Tack Gruben för tipset. Men det verkar inte som att det behövs. Hittade bara nåra cookies på min XP utan brandvägg/router/virusskydd/antispy-/adware... Vad gör ni med era datorer egentligen?

Firefox med popupblocker aktiverad. Det är mitt tips.

Creole
2008-01-21, 11:05
Firefox med popupblocker aktiverad. Det är mitt tips.

En liten noob-fråga, hur aktiverar man den?

jwzrd
2008-01-21, 11:06
Ger du den bara havregrynsgröt så förstår jag att du får problem, datortomtar är stekare och ska ha bättre grejer än så.

http://forum.macworld.se/blogg/wp-content/uploads/oldschool_microsoft.jpg

(Något skräpprogram låter troligt men den lösninger är också mycket tråkigare)

Hur hamnade du och jag i samma foto?

Arf Pingvin
2008-01-21, 11:07
Det är nog standardinställningen annars Tools -> Options -> Content -> Block pup-up windows *check*

King Grub
2008-01-21, 11:09
En liten noob-fråga, hur aktiverar man den?

Verktyg -> Inställningar -> Innehåll.

Det hindrar dock inte websidor från att köra scripts. Scripts är den stora faran för s k "drive-by infections", dvs infektioner man får bara av att besöka en sida.

Kör NoScript och tillåt bara sidor ni litar på att använda scripts.

http://noscript.net/

Sedan finns det sidor som inga antivirus eller add-ons hjälper mot - går man in på hyggb.com (gör inte det) så har man hundra trojaner på datorn en minut senare, t ex.

vesterberg
2008-01-21, 11:11
Sedan finns det sidor som inga antivirus eller add-ons hjälper mot - går man in på hyggb.com (gör inte det) så har man hundra trojaner på datorn en minut senare, t ex.undra hur många som nu kommer gå in på den sidan :D

Jarod
2008-01-21, 11:24
undra hur många som nu kommer gå in på den sidan :D

Alltså...man är lite sugen.... :cool:

Kwon
2008-01-21, 11:27
Verktyg -> Inställningar -> Innehåll.

Det hindrar dock inte websidor från att köra scripts. Scripts är den stora faran för s k "drive-by infections", dvs infektioner man får bara av att besöka en sida.

Kör NoScript och tillåt bara sidor ni litar på att använda scripts.

http://noscript.net/

Sedan finns det sidor som inga antivirus eller add-ons hjälper mot - går man in på hyggb.com (gör inte det) så har man hundra trojaner på datorn en minut senare, t ex.

Tur/synd att du inte länkade till hyggb, då hade säkerligen många ej kunnat motstå frestelsen att "klickis". :D

King Grub
2008-01-21, 11:30
Man kan ju Googla det, så får man t o m redan där i sökresultatet en varning "This site may harm your computer", eller kolla på McAfees SiteAdvisor http://www.siteadvisor.com/sites/hyggb.com

Piranha
2008-01-21, 11:30
Jag tror också på popups, villket givetvis kommer utifrån att besöka minst lika tvivelsaktiga sidor.

En bra scanner har redan föreslagits... men låt inte sånt här hindra dig i jakten på kvalitetsporr.

Kwon
2008-01-21, 11:32
men låt inte sånt här hindra dig i jakten på kvalitetsporr.

+1! :laugh:

Dumleman
2008-01-21, 11:38
Jag använder superantispyware men det hittar aldrig någonting och jag surfar med firefox och råkar olyckligt slinka in på en porrsida någon enstaka gång. Är det bara med IE man kan få spyware?!

rememberence
2008-01-21, 11:40
Alltså...man är lite sugen.... :cool:

Jag trodde att hemsidan skulle vara värre, jag surfade in med min bäbara där jag kör GNU/Linux, inget hände :( :furious:

King Grub
2008-01-21, 11:42
Nej, men det är vanligare med IE. Dock är Spyware inget man per automatik skall få överhuvudtaget; det vanligaste sättet är att man själv installerar det (genom att klicka länkar, öppna konstiga mail eller installera suspekta program); spyware installerar sig oftast inte självt.

King Grub
2008-01-21, 11:42
Jag trodde att hemsidan skulle vara värre, jag surfade in med min bäbara där jag kör GNU/Linux, inget hände :( :furious:

Linux räknas inte i virussammanhang. ;)

maaherra
2008-01-21, 11:53
Va fan, jag trodde jag sopat igen spåren när jag använde din dator som proxy. Helvete.