handdator

Visa fullständig version : Personlig tränare


Biohazard
2003-05-11, 04:32
Hej

Jag är ny här på brädan. Jag har både lite om diet och träning att berätta om, men tonvikten ligger på kost/fettminskning så jag skriver i denna avdelning.

Jag var hos en PT för 5v sen. Detta för att få bättre koll på hur min kost och träning såg ut. Jag har tränat i c:a 10 år och inbillat mig att jag har haft rätt bra koll på både kost och träning. Men jag har inte lyckats att få bra definition på musklerna, så någonstans har ju bitarna inte riktigt fallit på plats. Jag har trott att det berodde på för lite cardioträning, för det har aldrig legat varmt för mig att köra det.

Hursomhelst, PT´n lade om både kost och träning rejält. Och det gav resultat ganska fort, tack vare kosten har jag på 5v minskat bf% från 19,8 till 16,1%. Det nya träningsupplägget har nog också bidragit. Plus att det har förmodligen blivit mer effektivt. Innan tog ett träningspass runt 60-70 min och då utan cardio. Nu tar ett pass 40-50 min och då är även 15 min cardioträning inräknat. Det var verkligen väl investerade pengar att gå till en PT.

Biohazard

Lellan
2003-05-11, 05:24
Jättekul att du fått resultat:thumbup: , men man blir ju nyfiken på vad det var PT´n hjälpte dig med? Persoligen tror jag faktiskt att du hade kunnat ta reda på en hel del själv, blir lite skeptiskt mot dessa "gurus".. ;)

Men vad var det som du ändrade på, förutom att förkorta träningstiden? :confused:

Biohazard
2003-05-11, 05:54
Jo, det mesta hade jag kunnat ta reda på själv. Men hade inte tid eller ork. Det jag fick hjälp med var energifördelningen, plus vilket käk som ökar fettförbränningen mest. Mycket av den mat jag åt stimulerade inte fettförbränningen, exempelvis mjölkprodukter, bröd, potatis etc.

z_bumbi
2003-05-11, 11:02
Biohazard: Stimulerar fettförbränningen ? Vilken mat är det ? Iofs är ju kaffe gott men så stora mängder att du får den effekten verkar jobbigt.

King Grub
2003-05-11, 11:19
En PT som uttalar sig om "mat som stimulerar fettförbränningen" skall man nog akta sig att ta allt för många kostråd ifrån...

Biohazard
2003-05-11, 15:23
Det är inte PT´n som har sagt att en viss typ mat stimulerar fettförbränningen, det är jag som sa det, klockan 6.30 på morgonen, varit vaken hela natten :em:

Ok, vad jag menade var mat som inte ger för höga insulinnivåer eller högt blodsocker för snabbt. Blodsockret och insulinnivåerna ska ju hållas på vissa nivåer för att kroppen ska släppa på fettet, eller är det fel?

Ordagrant sa han att för att kroppen ska bränna optimalt med fett ska man välja mat som ligger runt 70 och där under i glykemiskt index, det är väl inte fel?

Käket jag åt innan hjälpte inte mig att bränna fett, och nu genom att följa hans kostråd har jag ju tappat ganska bra med fett.
Jag har ju sänkt bf% från 19,8 till 16,1, så helt fel kan han inte ha. Jag förlitar mig inte helt på siffror heller, spegeln och kläder som inte passade innan passar nu. Och jag mår mycket bättre, både fysiskt och psykiskt, är piggare, orkar mer, fått bättre kondition.

z_bumbi
2003-05-11, 15:31
Biohazard: Jo då verkar det vettigare :) Bra jobbat med fettminskningen btw.:thumbup:

Biohazard
2003-05-11, 15:39
Man tackar. Det är ju kul när det funkar så här bra, man får en riktig boost av det.

Lellan
2003-05-11, 16:01
Det var väl mest att du tillskrev PT:n resultaten som gjorde oss misstänksamma - det är sällan (aldrig?) några mirakelkurer utan näringslära i kombination med rätt träning och att man lever som man lär som ger resultat!

Och eftersom du fått goda resultat är det bara att gratulera, och jag tycker att du ska dunka DIG själv i ryggen! :thumbup:

Även om du tycker att det var väl använda pengar tror jag faktiskt att du kunnat spara in dem om du läst här på forumet istället.. ;) :thumbup:

Biohazard
2003-05-11, 17:33
Jo det hade jag säkert kunnat. Men det var ett smidigt sätt att snabbt få ordning på bitarna, plus att både jag och min flickvän som gick ihop till PT´n. Så man kan väl säga att vi var lite otåliga och ville ha snabba resultat, vi har ju tränat ganska länge. Och han garanterade faktiskt oss snabba och synliga resultat. Men givetvis hade vi kunnat fått koll på kosten genom att läsa på forumet.

Jag har hängt här ett tag å läst, tycker att det finns mycket bra information och hög standard på det som skrivs här.

Tanman
2003-05-13, 13:26
Grattis till resultaten!
Jag tror att man kan få stor hjälp av en bra PT. Jag kan själv skapligt mycket om kost och träning och visst kan man få hjälp på forumet också men det finns väldigt mycket som är helt fel som skrivs här också. Skulle kunna räkna upp en hel del exempel bara från de senaste dagarna. Så har man inte tid i att sitta och sortera bort alla felaktigheter och ta fram det som stämmer (för det finns ju många här som säkert är kunnigare än de flesta tränare) så tror jag att en PT kan vara en bra lösning.
Träna på, det verkar som om du fått tag på en tränare med koll och det är ju kanon.