handdator

Visa fullständig version : Lokaltrafik mellan helsingborg och lund


kalle_banan
2008-01-20, 15:28
Jag ska börja plugga i Lund nu, imorrn, och jag behöver veta hur jag tar mig från helsingborg till universitet lättast. Tåg eller buss, och sen funderar jag på om det finns ngn direktgående buss mellan helsingborg och universitetet?

Så: Tåg till lund är en baggis, men vilken buss från stationen i lund går till Sölvesgatan 37?
Kan man gå från stationen till skolan eller är det väldigt långt?
Och finns det ngn universitetsbuss att tillgå?

Hades
2008-01-20, 15:38
Kan man gå från stationen till skolan eller är det väldigt långt?


Det är inte långt att gå, tar väl en kvart eller så. Vad ska du läsa?

kalle_banan
2008-01-20, 15:57
Molekylärbiologi!
Det verkar vara bra förbindelser ser jag nu, thx för infon.

Stoltz
2008-01-20, 15:57
Tåg från helsingborg C till Lund C. Sen beror det på vart på universitet du ska plugga och hur långt det är.

Guybrush
2008-01-20, 17:11
Går mer än en stadsbuss upp till Kårhuset, som ju ligger nära dit du skall. Annars är Pendeln ett bra alternativ som går väldigt ofta under rusningen morgon och eftermiddag.

Välkommen ner till Skånes huvudstad :thumbup:

edit: Pendeln = Linje 166

Stoltz
2008-01-20, 17:12
Så: Tåg till lund är en baggis, men vilken buss från stationen i lund går till Sölvesgatan 37?

Ah, såg detta nu. Max en kvart från stationen. Du behöver inte ta någon buss dit.

Guybrush - Kårhuset? Är du säker på att du tänker rätt nu? Så jävla stor är väl inte Sölvegatan att den sprider sig ända dit? :confused:

Guybrush
2008-01-20, 18:59
Sölvegatan korsar Tornavägen och fortsätter förbi Kårhuset och Invar Kamprad Designcentrum ända fram till Sony Ericsson

Corpobal
2008-01-20, 19:59
www.skanetrafiken.skane.se och reseplaneraren är din vän

Stoltz
2008-01-20, 20:00
Sölvegatan korsar Tornavägen och fortsätter förbi Kårhuset och Invar Kamprad Designcentrum ända fram till Sony Ericsson

Är den så lång? Det var som sjutton... Trodde den stannade en liten bit från Geocentrum ifall du vet var jag menar.

J de Koof
2008-01-21, 07:05
Sölveg 37 är "långt åt helvete" från stationen. 20 minuter rask promenad, men det kan bli tradigt i längden. Buss 6 från centralen är nog bäst, alt buss 1.

/J

eleni
2008-01-21, 07:25
Skaffa dig en cykel och två bra lås i stället så slipper du vara beroende av bussar inne i Lund.

bertbert
2008-01-21, 07:46
Jag gick alltid från stationen till LTH, när det begav sig. Det tar knappt 20 minuter i rask takt. Jag pendlade också från Hbg till Lund, i flera år. Funkar bra.

Men när det snöar fastnar tågen av någon jävla anledning alltid i kävlinge. Växlarna fryser där, men ingen annan stans.

Tur det inte snöar längre. :)