handdator

Visa fullständig version : Bänkpress dagen efter tricepspass?


Ganymedes
2008-01-20, 11:58
Fick en oväntad lucka i min annars så inbokade helg ikväll, vilket gör att jag har tid med ett bonuspass på gymmet. Yay!

Igår körde jag rygg, biceps och triceps. Hade tänkt slänga in ett bröst- och axelpass idag då, men frågan är om det är negativt med tanke på att triceps ju involveras i just bänk (som jag kör primärt för bröst).

Jag vill gärna tro att det är ok, eftersom det inte är smalbänk jag kör och för att det inte är triceps som aktiveras som primär muskel här. Hur ligger det till?

mini
2008-01-20, 12:00
Kanske inte otimalt, men om du känner dig sugen och inte har ont någonstans så kör på.

Ganymedes
2008-01-20, 12:01
Kanske inte otimalt, men om du känner dig sugen och inte har ont någonstans så kör på.

Inte optimalt säger du... fan, då går det ju bort direkt. :cryout:

DanielF
2008-01-20, 12:10
Inte optimalt säger du... fan, då går det ju bort direkt. :cryout:

Det kan ju inte vara mindre optimalt än att inte träna alls...

Kör hårt säger jag.

Gpajpen
2008-01-20, 12:11
Men vad tror du ska hända på 1 pass, antingen tjänar du på det eller så blir det ingen skillnad. Kör på.

Ganymedes
2008-01-20, 13:06
Men vad tror du ska hända på 1 pass, antingen tjänar du på det eller så blir det ingen skillnad. Kör på.

Jag avstår ju hellre än kör ett kontraproduktivt pass. Och det klart, ett pass hit eller dit spelar ingen roll. Undantag lär det alltid bli ändå, så därför försöker jag undvika sådana enkla och onödiga undantag som detta.

Liten Men Fet
2008-01-20, 13:16
Jag avstår ju hellre än kör ett kontraproduktivt pass. Och det klart, ett pass hit eller dit spelar ingen roll. Undantag lär det alltid bli ändå, så därför försöker jag undvika sådana enkla och onödiga undantag som detta.

Det lär ju inte vara kontraproduktivt, iallafall inte för bröst och axlar. Vill du träna så träna, du kan ju köra några set bänk och sen köra flyes för bröst sen kan du väl köra drag till hakan, sidolyft och frammåtlyft för axlarna.

Det går att vara hur anal som helst över detaljer och optimala upplägg men att oja sig över en sån här sak är lite löjligt, det ger icke mätbara förändringar i slutändan.
Att däremot vara så fiffig att man kan anpassa sina pass och träning till ger nog mycket mer i slutändan.

davvvan
2008-01-20, 13:38
Är du axel- eller tricepsbänkare?

Ganymedes
2008-01-20, 13:40
Det går att vara hur anal som helst över detaljer och optimala upplägg men att oja sig över en sån här sak är lite löjligt, det ger icke mätbara förändringar i slutändan.

Min tankegång kanske inte framgått speciellt tydligt, men det är inte så att jag sitter här och tror att jag ska växa på detta magiska extra pass. Det jag vill veta är snarare om jag istället löper större risk att göra något negativt för min kropp i detta fall. Skador eller nedslitning är liksom lite mer plötsligt än muskelökning.

Ganymedes
2008-01-20, 13:42
Fick en oväntad lucka i min annars så inbokade helg ikväll, vilket gör att jag har tid med ett bonuspass på gymmet. Yay!

Igår körde jag rygg, biceps och triceps. Hade tänkt slänga in ett bröst- och axelpass idag då, men frågan är om det är negativt med tanke på att triceps ju involveras i just bänk (som jag kör primärt för bröst).

Jag vill gärna tro att det är ok, eftersom det inte är smalbänk jag kör och för att det inte är triceps som aktiveras som primär muskel här. Hur ligger det till?

Se på fan. Jag hade ju förklarat mig tydligt i första posten!

Liten Men Fet
2008-01-20, 15:11
Min tankegång kanske inte framgått speciellt tydligt, men det är inte så att jag sitter här och tror att jag ska växa på detta magiska extra pass. Det jag vill veta är snarare om jag istället löper större risk att göra något negativt för min kropp i detta fall. Skador eller nedslitning är liksom lite mer plötsligt än muskelökning.

Risken att du plötsligt skadar dig för att du kört tricep dagen innan bänk måste ses som minimal, risken att du är svagare än vanligt i bänk är dock överhängande. Skaderisken är nog ungefär samma som på ett vanligt pass så länge du accepterar att du är lite svagare idag och inte pressar dig onödigt hårt för att ta dom vikterna du "ska" klara.

Det var också därför jag gav förslag på alternativa övningar för att du inte ska behöva köra tricep så hårt.

Ganymedes
2008-01-20, 18:19
Då vet jag. Tack för hjälpen.

PS. Stannade hemma ändå och lyssnade på musik istället. Träning i morgon ändå.