handdator

Visa fullständig version : Flapjacks


machine gun
2008-01-20, 11:48
Flapjacks råkar höra till mina absoluta favoritgodis. Dessutom funkar de grymt bra som energikakor. Det jag undrar är om någon sitter inne på ett recept för att baka något liknande själv? De består som regel till större delen av havregryn, fett, socker och så nån fyllning, t.ex. torkad frukt eller nötter. Det går säkert att experimentera sig fram, men det är ju enklare om någon redan sitter inne på ett bra recept.

OBS! Resultatet ska vara en mjuk kaka, inte hårda som vanliga havrekakor.

Cilia
2008-01-20, 11:57
alt 1
http://www.scottishrecipes.co.uk/flapjacks.htm

Ingredients For Flapjacks:

75g of butter or margarine
50 - 75g light brown sugar
1 tablespoon of golden syrup
175g of porridge oats

Alt 2 inget tillsatt socker
http://www.dailypowerwalk.com/50226711/fruity_flapjacks.php

Fruity Flapjacks makes 10-15 medium ones.

Porridge oats (2cups)
Banana(s) 1-2
Apple(s) 1-2
Dates/raisins ½ cup
Flax seeds 1-2 table spoons
Sesame seeds 1-2 table spoons
Oil 1-2 table spoons
(nuts)
(cinnamon/ginger)

Mash the bananas and chop the apples and dates/raisins (nuts). Mix with remaining ingredients. If it's too dry add some more oil or you can add apple juice.
Makes 10-15 small/medium flapjacks. Use your hands to form to small balls, flatten a little and bake at 175degrees, gas mark 4, for about 10-15minutes until golden brown.
Let cool and store in an air-tight container. Eat the same day.

machine gun
2008-01-20, 12:02
Tack så mkt! Vad är golden syrup? Vanlig ljus sirap?

Cilia
2008-01-20, 12:05
Tack så mkt! Vad är golden syrup? Vanlig ljus sirap?
Ja

mycket socker i det första receptet

machine gun
2008-01-20, 13:32
Ja

mycket socker i det första receptet

Ja, mycket socker och mycket fett :D

Ska nog testa recept nr 2 till att börja med, banan och russin borde bidra med ganska mkt sötma utan att det blir för sliskigt.

Tolkia
2008-01-20, 14:52
Jag tror att "air-tight container", som det står i det sista receptet, är nyckelordet för att få dem att hålla sig mjuka. Flapjacks man köper i affär är ju styckeförpackade i förseglad plast. Lägger man dem öppet lär de torka ihop ganska fort.

machine gun
2008-01-20, 14:57
http://img249.imageshack.us/img249/2814/img05401qf0.jpg

Skippade linfrön samt hade i lite vatten för att kladda ihop smeten mer. Öste även i en del kanel. Goda, men ändå inte helt onyttiga. Helt klart godkänt!

machine gun
2008-01-20, 14:59
Jag tror att "air-tight container", som det står i det sista receptet, är nyckelordet för att få dem att hålla sig mjuka. Flapjacks man köper i affär är ju styckeförpackade i förseglad plast. Lägger man dem öppet lär de torka ihop ganska fort.

Jag tänkte packa in dem i bakplåtspapper och lägga dem i en matlåda i kylen. Borde funka ganska bra. Vill man spara dem en längre tid är det nog bäst att frysa in.

machine gun
2008-01-20, 15:22
Roade mig även med att beräkna näringsvärde.

Per bar (beräknat på 12 st/smet):

Energi: 117 kcal
Prot: 2,5 g
Fett: 4,1 g
Kolh: 17,5 g
Fiber: 2,7 g

Energifördelning:
Prot: 9 E %
Fett: 31 E %
Kolh: 61 E %

LadyInsane
2008-01-20, 20:40
Ser grymt goda ut. :)

Machine...du skrev inte ett eget svensk recept när du ändå höll på?

mmm...jag är för lat för att översätta själv...:em:

machine gun
2008-01-24, 21:37
Ser grymt goda ut. :)

Machine...du skrev inte ett eget svensk recept när du ändå höll på?

mmm...jag är för lat för att översätta själv...:em:

Det gjorde jag faktiskt (la upp på ett annat forum). Lite modifierat från originalet, men jag skrev ner hur jag gjorde:

5 dl havregryn
1 banan
2 äpplen
1,25 dl russin
2 msk sesamfrön
2 msk rapsolja
Kanel
Ev. lite vatten

Mosa bananen och hacka äpplen och russin. Blanda ihop med övriga ingredienser. Om smeten är för torr, kan man addera lite vatten eller ha i mer olja. Tryck ut smeten i en form eller på en plåt. Grädda i ugnen 175 grader i 10-15 min. Dela upp i bars i önskad storlek (jag gjorde 12 st).

Mental
2008-01-25, 07:48
Det gjorde jag faktiskt (la upp på ett annat forum). Lite modifierat från originalet, men jag skrev ner hur jag gjorde:

1 banan
2 äpplen
1,25 dl russin
2 msk sesamfrön
2 msk rapsolja
Kanel
Ev. lite vatten

Mosa bananen och hacka äpplen och russin. Blanda ihop med övriga ingredienser. Om smeten är för torr, kan man addera lite vatten eller ha i mer olja. Tryck ut smeten i en form eller på en plåt. Grädda i ugnen 175 grader i 10-15 min. Dela upp i bars i önskad storlek (jag gjorde 12 st).

Jag antar att du bara inte skriver 5dl havregryn för att du glömt det? För annars blir det svårt att få ihop dem.

Ser mums ut! :eating:

machine gun
2008-01-25, 08:12
Jag antar att du bara inte skriver 5dl havregryn för att du glömt det? För annars blir det svårt att få ihop dem.

Ser mums ut! :eating:

Haha, råkade visst missa att kopiera den raden :em: Ja, det ska såklart stå 5 dl havregryn överst på listan :D

z_bumbi
2008-01-25, 09:11
Korrigerat

machine gun
2008-01-25, 10:13
Korrigerat

Tack! :)

machine gun
2008-01-30, 22:39
Gjorde en ny omgång av dessa idag och testade att riva äpplena istället för att hacka dem. Mest av ren lathet, då det går fortare, men det blev även saftigare, så det var positivt i alla riktningar. Modifierade även receptet lite genom att addera lite hackad sötmandel plus att jag bytte ut 1,25 dl (½ cup) av havregrynen mot nån grötmix från Saltå kvarn med dinkelflingor, aprikos och linfrö i. Hade nog även i lite mer olja än sist. Blev supergott! *drool*