handdator

Visa fullständig version : Koncept 4.2


Arnold Armstrong
2008-01-20, 10:12
Har funderat en längre tid nu och har lagt fram ett koncept för att lyckas i sin träning. Saker som gör att tåget går lite fortare fram. Vi kan även kalla det för metod om vi vill. Kanske kan kännas lite komplicerad men vi skall börja försiktigt.

Jag har 4 sk byggstenar som vi skall koncentrera oss extra mycket på:

Sömnen (Verkstaden):

Denna punkt är viktig. Enligt mig 8-10 timmar minst. Visst detta kan variera från person till person. Men det jag vill säga är att vi skall prioritera sömnen hårt. Det är då vi slappnar av som mest och kroppen går in i reparationsfasen och återbyggnadsfasen.

Inre Harmonin (Lugnet) :

Vi måste ha en harmoni i kroppen. Att kunna lugna ner oss när det behövs för att kunna ge 100 procent när det väl gäller. Vi kan inte gå på 80 procent hela dagen. Då vinner vi inga OS-medaljer. Att kunna fokusera kans vi översäta det till. Alltför många lägger krutet på fel saker. Varför inte slå av TV:n för en extrainsatt powerwalk?


Maten (Födan) :

Maten bygger upp oss. Det blir inget hus utan spik och skruv. Vi måste ge kroppen vad den behöver för at orka göra framsteg. Jag menar att det räcker med 4a stora mål per dag. Varför ödsla tid med 7 små? Här är det 4 bamsemål som gäller. Ofta 2-3 portionerper tillfälle för att fylla depåerna till max. Jag förespråkar Frukt, Mjölk, Potatis, Kyckling, Tonfisk, Nötter, Vatten framförallt. Me dessa ingidienser har vi en bra grund att föra lokomotivet framåt.

Viljan (Motorns kraft):

Egentligen den stora skillnaden mellan en Bekele och en Erik Sjöquist. Nu kanske ni tycker jag är hård. Men det som skiljer de stora herrarna från de små pikarna är ofta viljan. Varför sova till 10 när vi kan gå upp redan 7 och kanske köra ett konditionspass på 2 timmar och sedan äta en briljant tillagad frukost. Vi skall inte ge oss på det 7e repetitionen då det står att vi skall göra 8a. Även om det kostar en trasig maskin är det bara att ge allt. Är det 1 mil är det inte 950 meter. Vi kör ända in i kakelspånet.

Ni får gärna komma med åsikter. I nästa avsnitt kommer jag gå djupare in på helheten. Hur dessa delar går samman på bästa sätt för att skapa den bästa produkten! Väl mött vänner!

MVH EL BRAZILASSEN!

Yankeee
2008-01-20, 10:23
Hur har detta koncept 4.2 fungerat för dig?

Mapa
2008-01-20, 10:57
Vi skall inte ge oss på det 7e repetitionen då det står att vi skall göra 8a. Även om det kostar en trasig maskin är det bara att ge allt.

????

man ska träna med extremt dåligt utförande alltså?

Gris
2008-01-20, 11:15
hihihi, denna går till "Best of" eller? :laugh:

Arnold Armstrong
2008-01-20, 11:38
Vi börjar med Yankes fråga som löd: Har detta funkat för dig?

Jag är inne på tredje veckan och känner att bitarna börjar falla på plats. Jag får mer energi när jag befinner mig på passen. Sedan återhämtar jag mig mycket snabbare från dag till dag. Detta är den stora bonusen, nu kan jag köra 5 to 6 days a week utan att känna mig orkeslös varje Fredag kväll.

Känns som jag har ngt stort på gång. Nu i Februari kommer min löpningsfas och då är det ännu viktigare med återhämtningsfasen. Om inte batterierna laddas tillräckligt fort då är det stor risk för att träningstimmar snabbt förvandlas till sjuk och inte iform timmar.

Sen till den gode Mapas fråga om dåligt utförande: Man måste inte läasa allt från rad till rad. Men det jag syftar på är att man skall värdera den 8:e reppet mera än maskinens värde. Förstår du nu Mapa? Alltså det viktiga är viljan. Hur stor chans är det liksom att maskinen går sönder? Detta är mest skrivet för att ha någon referens till viljan. Dåligt utförande menar jag ej men det kan vara bra att cheata (fuska) lite på sista om det behövs.

Många personer ger sig på det 7:e reppet. Men en repetition till kan vi nog få fram. testa att blunda och tänk er att det står en barnvagn under maskinen och enda chansen att rädda livet på gossen är att lyfta vikten. Pressa grimasera och skrik om det behövs men misbruka ej detta tilltag alltför ofta. Sedan när ni fått upp stången eller maskinen är det bara gå därifrån om ni orkar och fyll på med vätska.

Ha det bra!

Yankeee
2008-01-20, 11:51
Tycker du inte att det är lite overkill att lansera ett "Koncept 4.2" (som du så fint kallar det) efter att ha utövat det i knappa tre veckor?

Animalistic
2008-01-20, 11:53
sektvarning på det hela

krellik
2008-01-20, 13:24
Konstant träning till failure är väl ingen höjdare direkt i min erfarenhet...

piraten99
2008-01-20, 13:25
det här konceptet håller inte för granskning!

krellik
2008-01-20, 13:29
det här konceptet håller inte för granskning!

Det är ju enkelt fixat med en uppdatering och en ny siffra!

Jag är dock nyfiken exakt vad det har varit för ändringar i de 40 första uppdateringarna, kan vi få se en exakt logg över detta?

Gris
2008-01-20, 14:02
Det är ju enkelt fixat med en uppdatering och en ny siffra!

Jag är dock nyfiken exakt vad det har varit för ändringar i de 40 första uppdateringarna, kan vi få se en exakt logg över detta?

40 dagars styrketräning :D

Mapa
2008-01-20, 14:28
Sen till den gode Mapas fråga om dåligt utförande: Man måste inte läasa allt från rad till rad. Men det jag syftar på är att man skall värdera den 8:e reppet mera än maskinens värde. Förstår du nu Mapa? Alltså det viktiga är viljan. Hur stor chans är det liksom att maskinen går sönder? Detta är mest skrivet för att ha någon referens till viljan. Dåligt utförande menar jag ej men det kan vara bra att cheata (fuska) lite på sista om det behövs.

Många personer ger sig på det 7:e reppet. Men en repetition till kan vi nog få fram. testa att blunda och tänk er att det står en barnvagn under maskinen och enda chansen att rädda livet på gossen är att lyfta vikten. Pressa grimasera och skrik om det behövs men misbruka ej detta tilltag alltför ofta. Sedan när ni fått upp stången eller maskinen är det bara gå därifrån om ni orkar och fyll på med vätska.




jag förstår va du menar.. men varför fuska? muskeln kan inte gå längre än fail iaf.. att börja fuska så fort man måste ta i blir imo fel.. man bör lära sig ta ut muskeln utan att fuska.. förstår du hur jag menar? *kissass*

Ondskapelsen
2008-01-20, 14:33
jag förstår va du menar.. men varför fuska? muskeln kan inte gå längre än fail iaf.. att börja fuska så fort man måste ta i blir imo fel.. man bör lära sig ta ut muskeln utan att fuska.. förstår du hur jag menar? *kissass*

"Överbelastning bygger muskler, ju högre överbelastning du kan uppnå desto mer muskler kommer du att utveckla. Och genom att köra tunga basövningar så använder du fler muskler till en rörelse, dvs blir du lite starkare och kan uppnå högre överbelastning. Kontrollerat fusk bidrar också till högre överbelastning så länge man inte förstör hela övningens utförande helt."

Enligt den teorin skulle jag tro.

Koloftw
2008-01-20, 17:54
Oh my god ... -.-

ChrisDEFC
2008-01-20, 17:58
Är det 1 mil är det inte 950 meter.

nej det förstås...

Koloftw
2008-01-20, 18:00
Hmm.

1. Varför just "4.2", det finns alltså tidigare "koncept"?

2. Hur skiljer sig detta "koncept" från övriga människors livsstilar?

3. Hur har "konceptet" fungerat för dig?

Arnold Armstrong
2008-01-20, 21:37
Oj vad mycket som hänt under dagen. Själv har jag kört pass två st. Ett lätt pass och ett medelpass. På simpasset hade jag simmat 39 längder i hög fart och jag var helt slut. Då inbillade jag mig att golvet i bassängen försvann och det enda sättet att överleva var att simma under 20 sekunder. Jag bara tryckte på hela längden och det bara sjöng till så var jag framme.

Målbilder och tankekraften har stor betydelse. Varför det heter 4.2 är väl ganska enkelt. Allt i världen skall heta ngt. Barnen skall kanske heta Alberto, vägarna skall ha ett namn, ett gym har ett nam,n såväl skall även ett koncept lyda under ett tilltal. Koncept 4.0 och 4.1 finns framarbetade innan av mig. Men detta 4.2 är det senaste jag framarbetat. Kommer senare utvärdera detta 4.2 och se om man kan updatera det till en 4.3:a.

Hur skiljer sig detta från andra människor? jag det är ganska svårt att säga för mig hur ni andra lever. Men detta är som sagt ett koncept där vi koncentrerar oss på 4 punkter. Vilket ja inte tror ni gör. Varför dricker ni öl på fredagen? Ser på Tv på lördagen i 3 timmar? Tar bilen till jobbet? Tiden är dyrbar. Tiden kommer jag ta upp i nästa del imorgon.

Och som sagt 1000 meter är inte 950 meter som ni påpekar. Kan ju tyckas solklart. Men vadå varför skall vi skippa de sista 50 bara för att vi ej orkar. Det är det sista 50 som gör att vi få det där lilla extra, al dente på italienska!

Till sist nu blir det en kycklingfilé. Varför? Jo kroppen behöver det och då skall den få det. Tröttheten skall inte hindra mig från att ta den från kylen och att stoppa in den i ugnen på 250 grader. Sedan ställer jag klockan på 7 Varför? Jo för att äta en briljant tillagad frukost 07:30. Varför det då undrar ni? Jo för att jag skall bygga! Vinna! Släng dig i väggen Erik Sjökvist!

Gris
2008-01-20, 21:46
Oj vad mycket som hänt under dagen. Själv har jag kört pass två st. Ett lätt pass och ett medelpass. På simpasset hade jag simmat 39 längder i hög fart och jag var helt slut. Då inbillade jag mig att golvet i bassängen försvann och det enda sättet att överleva var att simma under 20 sekunder. Jag bara tryckte på hela längden och det bara sjöng till så var jag framme.

Målbilder och tankekraften har stor betydelse. Varför det heter 4.2 är väl ganska enkelt. Allt i världen skall heta ngt. Barnen skall kanske heta Alberto, vägarna skall ha ett namn, ett gym har ett nam,n såväl skall även ett koncept lyda under ett tilltal. Koncept 4.0 och 4.1 finns framarbetade innan av mig. Men detta 4.2 är det senaste jag framarbetat. Kommer senare utvärdera detta 4.2 och se om man kan updatera det till en 4.3:a.

Hur skiljer sig detta från andra människor? jag det är ganska svårt att säga för mig hur ni andra lever. Men detta är som sagt ett koncept där vi koncentrerar oss på 4 punkter. Vilket ja inte tror ni gör. Varför dricker ni öl på fredagen? Ser på Tv på lördagen i 3 timmar? Tar bilen till jobbet? Tiden är dyrbar. Tiden kommer jag ta upp i nästa del imorgon.

Och som sagt 1000 meter är inte 950 meter som ni påpekar. Kan ju tyckas solklart. Men vadå varför skall vi skippa de sista 50 bara för att vi ej orkar. Det är det sista 50 som gör att vi få det där lilla extra, al dente på italienska!

Till sist nu blir det en kycklingfilé. Varför? Jo kroppen behöver det och då skall den få det. Tröttheten skall inte hindra mig från att ta den från kylen och att stoppa in den i ugnen på 250 grader. Sedan ställer jag klockan på 7 Varför? Jo för att äta en briljant tillagad frukost 07:30. Varför det då undrar ni? Jo för att jag skall bygga! Vinna! Släng dig i väggen Erik Sjökvist!



Men Hahaha, sluta nu, snälla säg att det här bara är en flamstråd du startat?!

kolle
2008-01-20, 21:47
Alltså, har inget att tillägga här egentligen men, när chris_defc skrev den ironiska kommentaren om att 950 m inte är 1 mil syftade han nog på just det. Du menade säkert 1 km, men skit samma.

I övrigt så undrar jag väl vad som är så revolutionerande med det här upplägget.?

Laijza
2008-01-20, 21:51
*massa text*
Men lol :Virro är detta verkligen en seriös tråd?
kanske passar bättre under Allmänt, möjligtvis kan du skriva ner sånt här i din egna journal om du har någon.

Eddie Vedder
2008-01-20, 21:59
Jag håller med Laijza här Arnold Armstrong. Ditt "koncept" är inget som någon lär intressera sig av och den lär knappast bidra till diskussion mer än diskussioner kring om du verkligen är seriös eller bara gör dig till.

Så eftersom du har en journal kan du ju fortsätta uppdateringarna av ditt koncept där, nu har du ju presenterat det och alla vars intresse väckts till liv kan ju följa din journal framöver.

Arnold Armstrong
2008-01-20, 22:14
Okej Eddie Veder. JAg får lyssna på expertisen och följa era råd. Dock tycker jag Lajsa är lite hård! Varför går du ens in och läser om mit koncept om du nedvärderar det så mkt. Jag kommer istället at fortsätta med konceptet i min nya journal som kommer strax. Den kommer förresten heta Bekele och Sjökvist släng er i väggen här är Mike Katz den gamle storken! Där kommer jag visa dagens måltider i kameraformat och visa träningspassen. Sen kommer mitt Koncept ta en ganska liten del av journalen även om den kommer finnas med där.

Jag får väl ge up. Men är det ngn som har närmare frågor om mitt koncept är det bara att skicka privat message till mig (PM). Skall förresten testa en ny del i konceptet imorgon. Har gjort en forel i excel där man tar hänsyn till antal sovtimmar och antal timmar ägnade åt föda (hur det påverkar mängden motivation) Låter kanske lite konstigt men har funderat länge och kommit fram till ett par variablar och konstanter som funkar

PS. Föresten ligger filen i ugnen nu och det är 5 minuter kvar)

Ha en bra kväll

Arnold Armstrong
2008-01-21, 16:34
Bevisar teorin lätt men Audios!

21.00 Jag tänder på muskler!
Dokumentär från 2006. Det finns ett 70 tal professionella kvinnliga kroppsbyggare i världen och deras enorma muskler har blivit en fantasi för tusentals män. Den här dokumentären tittar närmare på fenomenet och följer med Gayle Moher, en tidigare miss Olympia-tävlande, när hon reser till Storbritannien där hon under två veckor ska träffa män som tänder på hennes muskler. Bredbild.


20.00 Hewa - starkast i Sverige
Svensk dokumentär från 2007. Hewa Sadi var bara 15 år när han blev svensk seniormästare i sin viktklass. Filmaren Hoger Hirori har följt den viljestarke unge mannen på hans väg till mästerskapet. Hans föräldrar kom till Sverige 1988 från Kurdistan och har alltid stöttat sin son. Hewa har en stor idrottskarriär framför sig och hoppas att kanske en dag få tävla för Kurdistan.

KniveN
2008-01-21, 16:49
Först säger du att man ska sova minst 8-10h sen att man ska gå upp kl 7 inte 10 förstår inte riktigt hur detta går ihop? borde man inte kliva upp när man har sovit 8-10h? eller ger träningen mer kl 7 på morron?

Koloftw
2008-01-21, 17:28
Dock tycker jag Lajsa är lite hård! Varför går du ens in och läser om mit koncept om du nedvärderar det så mkt.



Hmm, det är nog inte så folk menar.

Men vad är meningen med konceptet och varför har du hittat på det?

skaparn
2008-01-21, 19:43
Okej Eddie Veder. JAg får lyssna på expertisen och följa era råd. Dock tycker jag Lajsa är lite hård! Varför går du ens in och läser om mit koncept om du nedvärderar det så mkt. Jag kommer istället at fortsätta med konceptet i min nya journal som kommer strax. Den kommer förresten heta Bekele och Sjökvist släng er i väggen här är Mike Katz den gamle storken! Där kommer jag visa dagens måltider i kameraformat och visa träningspassen. Sen kommer mitt Koncept ta en ganska liten del av journalen även om den kommer finnas med där.

Jag får väl ge up. Men är det ngn som har närmare frågor om mitt koncept är det bara att skicka privat message till mig (PM). Skall förresten testa en ny del i konceptet imorgon. Har gjort en forel i excel där man tar hänsyn till antal sovtimmar och antal timmar ägnade åt föda (hur det påverkar mängden motivation) Låter kanske lite konstigt men har funderat länge och kommit fram till ett par variablar och konstanter som funkar

PS. Föresten ligger filen i ugnen nu och det är 5 minuter kvar)

Ha en bra kväll


Varför ligger filen i ugnen och forellen i Excel? Borde det inte vara tvärtom?

piraten99
2008-01-21, 20:52
håller med faktiskt: Är det 1 mil är det inte 950 meter.

Arnold Armstrong
2008-01-21, 20:59
Först säger du att man ska sova minst 8-10h sen att man ska gå upp kl 7 inte 10 förstår inte riktigt hur detta går ihop? borde man inte kliva upp när man har sovit 8-10h? eller ger träningen mer kl 7 på morron?

Alltså man gör då en sk smidig kompensation genom att lägga sig ca kl 21.00. Nackdelen kan vara att man missar sportspegeln men det handlar återigen om prioriteringar. Att ibland få välja silvret före guldet pga hälsans bästa.


Återigen vill jag säga det jag har gjort detta pga en högt uppsat person i Sverige som behövde hjälp med hälsan. Man kan alltså kalla mig legitimerad hälsoterapeut om man vill. Om man inte vill kan man låta bli.

Ligger filen i ugnen? Oj den var bra faktiskt men jag glömde accenten! Får ursäkta så mkt. förresten vad händer om man har fil i ugnen på 225 grader i 30 minuter? Kanske skall testa, men det är väl flytande fortfarande.

Annars har konceptet funkat idag. Körde lätt och åt gott för att rebuya i kraft! Ha det grabbar!

Ps fil'en är slut så vad gör man? Jo mosar tonfisk från thailand, öarnas ö!