handdator

Visa fullständig version : Prick bredvid månen ikväll(nu)?


Pepparkakssmurfen
2008-01-20, 01:34
Har nån mer observerat pricken bredvid månen ikväll?

Googlade lite och fann detta: "The Moon follows Mars across the sky tonight. Mars looks like a fairly bright orange star. It is closest to the Moon at nightfall, with the Moon moving slightly farther from it during the night. They set about two or three hours before sunrise."

*popcorn*

tobbo
2008-01-20, 01:38
Tog precis ut linserna !11 :<

Edit: FU egge :(

egge
2008-01-20, 01:38
Finns ett schysst filmklipp på tuben.
klickisen (http://www.youtube.com/watch?v=eBGIQ7ZuuiU)

olwe
2008-01-20, 01:44
Finns ett schysst filmklipp på tuben.
klickisen (http://www.youtube.com/watch?v=eBGIQ7ZuuiU)

hahahahahhahhahahahahahahahahahah!

Evensar
2008-01-20, 02:02
Jepp, tittade ut å såg en orange prick. Tufft!

Jazzgura
2008-01-20, 02:07
Finns ett schysst filmklipp på tuben.
klickisen (http://www.youtube.com/watch?v=eBGIQ7ZuuiU)
Oh noes :)

Motorbreath
2008-01-20, 02:20
Anar jag en Rick Roll från egges sida?

Edit: Hade rätt, men klickade ändå i min enfaldighet

Andy.da.wohoo
2008-01-20, 09:54
Vaffan igen..:(

OnT: Nej men ska kolla ikväll.

hahavaffan
2008-01-20, 09:57
Vaffan igen..:(

OnT: Nej men ska kolla ikväll.Nu är jag inte Gaymendes, men jag tror inte den syns ikväll igen. Sånna saker brukar synas ganska korta stunder.

MasterChief
2008-01-20, 10:07
Ja, det var en fin upplevelse. Jag har alltid varit en aning naivt romantiskt förtjust i när två av vårat solsystems medlemmar umgås på det mörka himlavalvet. Igår var Mars som närmast månen strax efter ett. I en kikare var det en bra upplevelse trots dålig seeing och lågt stående objekt. Synd att det blåste så hårt att det förtog nöjet en aning (men bara en liten aning. Naturens krafter har en tendens att ytterligare spä på den holistiska känsla som jag har när jag observerar).

Som grädde på moset var träffen mellan Mars och Månen i Taurus mellan Zeta Tauri och Elnath. Denna stjärnbild har en speciell plats i mitt hjärta och det förhöjde känslan ytterligare.

joriice
2008-01-20, 11:10
Nej, missade det.

Andy.da.wohoo
2008-01-20, 11:57
Nu är jag inte Gaymendes, men jag tror inte den syns ikväll igen. Sånna saker brukar synas ganska korta stunder.

Okej :/ Kom på nu att det kvittat om jag kollat ut igår för det blåste som saten här och va molnit och jobbigt.

Krampus
2008-01-20, 12:02
Ja, det var en fin upplevelse. Jag har alltid varit en aning naivt romantiskt förtjust i när två av vårat solsystems medlemmar umgås på det mörka himlavalvet. Igår var Mars som närmast månen strax efter ett. I en kikare var det en bra upplevelse trots dålig seeing och lågt stående objekt. Synd att det blåste så hårt att det förtog nöjet en aning (men bara en liten aning. Naturens krafter har en tendens att ytterligare spä på den holistiska känsla som jag har när jag observerar).

Som grädde på moset var träffen mellan Mars och Månen i Taurus mellan Zeta Tauri och Elnath. Denna stjärnbild har en speciell plats i mitt hjärta och det förhöjde känslan ytterligare.

Aha..

















































Jag såg den ockå, men alla sådana upplevelser uteblev tyvär för mig.:/

Fangface
2008-01-20, 22:19
Ahh...så det var Mars. Lurades ut på balkongen p.g.a poliser och grejer utanför, det var då jag upptäckte "pricken". Trodde först det var invasion på gång...

erik_strid
2008-01-21, 00:01
Aha så det var det det var! Min kompis trodde att det var en meteor som var på väg mot jorden, och var ganska orolig över detta:D