handdator

Visa fullständig version : Långpass


prinsesson
2008-01-19, 21:07
Då ni kör långpass...det är ju olika långt för alla förstås beroende på kondition och träningsvana men iaf. då ni kör det som ENLIGT ER är ett långpass, i vilken fart kör ni då ungefär?

Är inte direkt ute efter km/h fart eller så utan mer hur pass ansträngda ni är. Kan ni prata obehindrat eller är ni lätt andfådda, hur känns benen osv. och exakt när blir ni trötta? Kanske lite konstiga frågor men tror nämligen att jag har tendensen att dra ut för hårt i början för att sen köra en mycket kortare distans än vad jag från början tänkt för att benen tar slut på typ hälften :P

Liten Men Fet
2008-01-19, 21:19
Jag tror att det där är frågor som varierar alldeles för mycket från individ till individ för att du ska få några svar du kan ha nytta av.
Jag tycker du fick väldigt bra svar på varför du "tar slut" så fort i den andra tråden du skapade.

King Grub
2008-01-19, 21:49
Seriöst, du har antagligen svaren i den andra tråden du startade, och det handlar nog inte om att du "går ut för hårt" i sig, utan att du kör för hårt och för mycket för din kaloriintag. Styr upp din kroniska underätning, så får du snart tillbaka kraften i benen.

Shajjn
2008-01-19, 21:52
Man springer så lugnt/snabbt/hårt/mjukt att man orkar sitt långpass, givetvis.
Känn efter. Ät mat.

Solve
2008-01-19, 22:02
beror också på vilken distans man vill bli bra på

Fat tony
2008-01-19, 22:31
on topic. jag befinner mig på 155-165 pulsslag per minut, vilket innebär gisningsviss 10-12km/h i mellan 90-120min. men det är nu historia

Los
2008-01-19, 23:36
Långpass (löpning) för mig är +90 minuter och 70-80% av maxpuls (140-160 bpm). Hastigheten är ointressant eftersom den beror på konditionen.

GurraGo
2008-01-20, 00:42
Man brukar säga att långpass ska gå i "lätt distanstempo", och i det tempot ska du (min uppfattnign) ju kunna snacka lite, men andhämtningen blir dock lite ansträngd efter 2-3 meningar. Det tycker jag är ganska lagom tempo.

tjabon
2008-01-20, 01:08
Man brukar säga att långpass ska gå i "lätt distanstempo", och i det tempot ska du (min uppfattnign) ju kunna snacka lite, men andhämtningen blir dock lite ansträngd efter 2-3 meningar. Det tycker jag är ganska lagom tempo.

Absolut.
Benen rullar på i ett bekvämt "icke-jobbigt" tempo.
Vitsen med långpass är ju att träna uthållighet (både psy och fys)
och vänja sej vid att kroppen använder fett som bränsle.

Är jag pigg och fräsch, så brukar jag dra upp tempot liiiiite på slutet.

Jax
2008-01-20, 01:13
Kom igen nu Alisa, läs det King Grub skrev och ta till dig av det.
Det är din kost som är problemet, fokusera på det!

Maharadja
2008-01-21, 11:20
Jag kör bara efter en viss tid..ca 1,5 timme-2 timmar..springer i varierad takt, allt från snabba intervaller i backar till laid-back-jogging för att det ska blir roligare o mer varierat. När man tränat en längre tid lär man känna sin kropp och blir bättre på att hushålla med den energi man har till det tilltänkta passet

LadyG
2008-01-21, 20:56
Då ni kör långpass...det är ju olika långt för alla förstås beroende på kondition och träningsvana men iaf. då ni kör det som ENLIGT ER är ett långpass, i vilken fart kör ni då ungefär?

Är inte direkt ute efter km/h fart eller så utan mer hur pass ansträngda ni är. Kan ni prata obehindrat eller är ni lätt andfådda, hur känns benen osv. och exakt när blir ni trötta? Kanske lite konstiga frågor men tror nämligen att jag har tendensen att dra ut för hårt i början för att sen köra en mycket kortare distans än vad jag från början tänkt för att benen tar slut på typ hälften :P

Kör långpass på 3 timmar, prattempo fast lite småflåsigt om man pladdrar för mycket om du förstår hur jag menar. Det ska inte vara jobbigt för konditionen, utan du ska bli trött i musklerna som jobbar. Helst ska det dock dröja 2,5 timme innan de blir så trötta att det blir dags att koppla på pannbenet men det där har med vana att göra. Tröttheten kommer smygande som en obehaglig stelhet på baksida lår och vader, det blir helt enkelt tyngre att stega på ju längre man håller på trots det låga tempot. Ingen mjölksyra däremot, utan bara en rejäl trötthet. Då är man rätt ute.

Fast man måste ju förståss äta så man täcker sitt energibehov om man ska kunna orka ge sig ut på några långpass och kunna njuta av dem. Annars kommer man köra sig soppatorsk halvvägs och inte orka så långt som man hade tänkt sig.

Noodles
2008-01-22, 08:16
Man brukar säga att långpass ska gå i "lätt distanstempo", och i det tempot ska du (min uppfattnign) ju kunna snacka lite, men andhämtningen blir dock lite ansträngd efter 2-3 meningar. Det tycker jag är ganska lagom tempo.

Det är ungefär så för mig också. Jag håller ett lugnare tempo än vanligt, däremot skulle jag inte kunna ge mig in i några längre diskussioner.

machine gun
2008-01-22, 11:50
Det är ungefär så för mig också. Jag håller ett lugnare tempo än vanligt, däremot skulle jag inte kunna ge mig in i några längre diskussioner.

Jag kan se på min puls om jag pratat mkt, då är den alltid några slag högre trots samma tempo :D

prinsesson
2008-01-22, 16:28
Tack för alla bra, kloka och framförallt lättförstådda svar :)