handdator

Visa fullständig version : Överskott med fett? matfett


Caelvin
2008-01-19, 19:22
Tjenare


Jag är en trogen läsare av Body tycker väll bäst om att läsa om de olika karaktärerna dom visar iallfall. Många skriver att dom äter fett på sina dietdagar
och då antar jag t.ex. Nötter, avakado eller ren fett raps-, oliv-, eller linfröolja

och när jag läste deffguiden för 500 gången så tänkte jag att jag inte äter mycket av det hära, alltså nyttiga fetter. Så jag tänkte jag skulle prova att äta 2 skedar av rapsolja på kvällen eller något sådant.

Finns det någon nackdel med detta?

Alltså ifall man får för mycket fett att det "lagras direkt" eller blir det bara flera ka och det kanske är mycke kalorier i det dära?
För man måste ju ha fett för att bränna fett och jag åt inte mycket nyttiga fetter

Någon som förstår mittt tankesett?

Honken
2008-01-19, 19:24
Du blir inte fet av fett. Du blir fet av ett kalorieöverskott (ett rejält sådant). För mkt fett på en dag påverkar dig inte såvidare det inte upprepas under längre tid.

Eddie Vedder
2008-01-19, 19:30
För man måste ju ha fett för att bränna fett och jag åt inte mycket nyttiga fetter

Det där är en myt, för att tappa kroppsfett krävs inte någon särskild minimumnivå av dietärt fett.

Fett är oerhört viktigt, fyller många viktiga funktioner i kroppen såsom uppbyggnad av cellmembran, upptag av fettlösliga vitaminer, värdefullt för hormonbalans samt att du har ett behov av essentiella fettsyror som måste tillgodoses.

Ju mer fett du äter desto mer energi från fettet, om energiintaget i övrigt är detsamma men du lägger till mer fett kommer kaloribalansen bli en annan och mer fett kommer lagras, ja.
Därmed inte sagt att du per automatik kommer gå upp i vikt förstås, det avgörs ju helt och hållet av hur ditt totala energiintag ser ut samt förhållandet till din förbrukning.

Kroppens fettförbränning är högre ju mer fett i kosten, men likväl blir inlagringens omfattningen större även den. Summa summarum blir att skillnaden knappast lär bli märkbar hur du än vrider och vänder (om vi bortser från extremexempel förstås).