handdator

Visa fullständig version : Träningsprogram


Fridolf
2003-05-10, 21:34
Tja alla biffar.Det här är min första post här o ja har en fråga om mitt blivande träningsprogram. Ja har tränat lite halvseriöst i snart ett och ett halft år. Men nu jävlar ska ja börja köra seriöst.
Så här hadde ja tänkt mig programet

Mån-Bröst
Tis-rygg,Mage
Ons-axlar
Tor-Bic,Tric
Fre-Ben,vader

Eftersom ja kör ganska många set på varje muskelgrupp så har ja valt att bra köra 1 eller 2 muskelgrupper per pass.
Nu kan ja ju inte så jätte mycket om träning så ja undrar om uppdelningen av muskelgrupperna ser bra ut.
Ja är mycket tacksam för svar.

supremo
2003-05-11, 07:33
Originally posted by Fridolf
Tja alla biffar.Det här är min första post här o ja har en fråga om mitt blivande träningsprogram. Ja har tränat lite halvseriöst i snart ett och ett halft år. Men nu jävlar ska ja börja köra seriöst.
Så här hadde ja tänkt mig programet

Mån-Bröst
Tis-rygg,Mage
Ons-axlar
Tor-Bic,Tric
Fre-Ben,vader

Eftersom ja kör ganska många set på varje muskelgrupp så har ja valt att bra köra 1 eller 2 muskelgrupper per pass.
Nu kan ja ju inte så jätte mycket om träning så ja undrar om uppdelningen av muskelgrupperna ser bra ut.
Ja är mycket tacksam för svar.
Det ser hyffsat ut.
Personligen skulle jag nog lägga axelträningen tillsammans med bröst på måndagen (tänker på risken för överträning). Byta plats på arm och bendagen. På så sätt får du en vilodag mitt i veckan, och får armträningen så långt ifrån de andra passen som aktiverar armar, som möjligt...

Det skulle alltså bli ngt såhär:
Mån-Bröst, axlar
Tis-rygg,Mage
Ons-vila
Tor-Ben, vader
Fre-Bic, Tric

Känner du att de funkar så kan du ju självklart köra axlarna på en separat dag, men då är det nog smartast att lägga det på torsdagen, och köra ben på onsdagen, med tanke på axlarna aktiveras både i bröst och ryggövningar...

Fridolf
2003-05-11, 10:58
Hmm det kan nog bli väldigt jobbigt för mig att köra rygg och ben så tätt inpå varran eftersom ja kör 5 set marklyft på rygg dagen.
så ja känner mig ungefär som jag blivit överkörd av en lastbil dagarna efter ryggdagen.

Åse Columbus
2003-05-11, 12:29
ja skulle lägga bendagen mellan de 2 överkroppsdelarna ....

Survivor
2003-05-11, 15:39
Originally posted by Fridolf
Tja alla biffar.Det här är min första post här o ja har en fråga om mitt blivande träningsprogram. Ja har tränat lite halvseriöst i snart ett och ett halft år. Men nu jävlar ska ja börja köra seriöst.
Så här hadde ja tänkt mig programet

Mån-Bröst
Tis-rygg,Mage
Ons-axlar
Tor-Bic,Tric
Fre-Ben,vader

Eftersom ja kör ganska många set på varje muskelgrupp så har ja valt att bra köra 1 eller 2 muskelgrupper per pass.
Nu kan ja ju inte så jätte mycket om träning så ja undrar om uppdelningen av muskelgrupperna ser bra ut.
Ja är mycket tacksam för svar.
Själv skulle jag aldrig tillåta något så obetydande som armträning ligga på en dag för sig och förstöra återhämtningen.
Jag tror i alla fall det är bättre (ur återhämtningssynpunkt) att i så fall lägga armträning som ett komplement efter annan träning av överkropp, t.ex triceps samma dag som bröst.
Axlarna är väl nästa "problem", kör du många set bröst så kanske längre återhämtning behövs för främre delen av axlarna, än du ger dem i nuläget. Prova dig fram. Och som tidigare sagts så används bakre delta när du tränar rygg.

MVH Survivor

Fridolf
2003-05-11, 15:52
tack för alla svar. ja har nu tänkt efter lite och kommit fram
till att det nog är bäst att köra triceps tillsamans med bröst och biceps tillsamans med rygg.
Då blir programet så här.
Mån-Bröst,Tric
Tis-Rygg,Bic
Tor-Axlar,Mage
Fre-ben,Vader

Åse Columbus
2003-05-12, 13:01
misstänker att axlarna kommer att bli lite övertränade ...men men ..dina kanske klarar av det....

Fridolf
2003-05-14, 14:19
hmm ja kunde ju lägga upp det så här också.Så får axlarna lite mer vila.
Mån-axlar,mage
Tis-Ben,vader
Tor-Bröst,Tric
Fre-Rygg,Bic

Survivor
2003-05-14, 14:29
Originally posted by Fridolf
hmm ja kunde ju lägga upp det så här också.Så får axlarna lite mer vila.
Mån-axlar,mage
Tis-Ben,vader
Tor-Bröst,Tric
Fre-Rygg,Bic
Får dem?? Hinner de återhämta sig på 1-2 dagar innan bröstpass (involverar främre delta) och sen ryggpass (involverar bakre delta)?

Fridolf
2003-05-14, 14:35
hmm det har du ju rätt i. Har dock inte nån möjlighet att lägga axlarna längre bort från dom andra muskelgruperna.

spas
2003-05-14, 14:40
Kör man igenom kroppen 1 gång per vecka tycker jag det där ser bra ut. Axlarna får 3 dagars vila mitt i veckan. Det bör räcka.

goodspeed
2003-05-14, 17:54
Originally posted by Fridolf
hmm ja kunde ju lägga upp det så här också.Så får axlarna lite mer vila.
Mån-axlar,mage
Tis-Ben,vader
Tor-Bröst,Tric
Fre-Rygg,Bic

Testa dig fram och försök känna vad som funkar och känns bäst för dig.

mangemani
2003-05-14, 19:03
Originally posted by Fridolf
tack för alla svar. ja har nu tänkt efter lite och kommit fram
till att det nog är bäst att köra triceps tillsamans med bröst och biceps tillsamans med rygg.
Då blir programet så här.
Mån-Bröst,Tric
Tis-Rygg,Bic
Tor-Axlar,Mage
Fre-ben,Vader

ungefär så som jag kör.
om du vill ha min åsikt så skulle jag slänga in ben/mage på tisdan och sen köra axlar/underarmar(nått som du glömt,viktigt viktigt:nono: )på fredan och sen köra rygg/biceps på onsdan,vila torsdan....på så sätt får du bra utspridning på schemat och dom olika muskelgrupperna som nyligen har tränats får vila mer innan dom används igen för att stödja anda muskelgrupps övningar.
så kör jag iaf(fast jag har bröst/triceps på freda och axlar/underarmar på månda)funkar mer än bra för mej.

supremo
2003-05-14, 19:17
Originally posted by mangemani


ungefär så som jag kör.
om du vill ha min åsikt så skulle jag slänga in ben/mage på tisdan och sen köra axlar/underarmar(nått som du glömt,viktigt viktigt:nono: )på fredan och sen köra rygg/biceps på onsdan,vila torsdan....på så sätt får du bra utspridning på schemat och dom olika muskelgrupperna som nyligen har tränats får vila mer innan dom används igen för att stödja anda muskelgrupps övningar.
så kör jag iaf(fast jag har bröst/triceps på freda och axlar/underarmar på månda)funkar mer än bra för mej.
Ang. hur länge musklerna får vila, så får inte axlarna vila mer om du lägger dem på fredagen, eftersom du då kommer en dag närmare nästa måndag, hur man än gör mellan de två alternativen får axlarna vila högst två dagar i stöten...

Fridolf
2003-05-14, 19:39
tack så mycket för alla svar:bow: .
att köra ben o rygg dagarna efter varran är uteslutet eftersom ja kör marklyft på rygg dagen.
Ja ska nu testa detta träningsprogram och så får ja se hur det går
Mån-axlar
Tis-Ben,vader,mage
Tor-Bröst,Tric
Fre-Rygg,Bic

mangemani
2003-05-14, 21:46
du glömmer fortfarande en liten men mycket viktig detalj....underarmarna!om du inte tränar underarmarna så kommer dina handleder till slut inte orka mer,jag menar ju större och starkare du blir desto mer vikter måste du ju lyfta,det kommer ta död på dina handleder,iof finns det ju handledsskydd,men dom kommer inte hålla länge.

du har ju måndan ledig för en till muskelgrupp,rekomenderar att du pressar in underarmarna där.

mangemani
2003-05-14, 21:49
Originally posted by supremo

Ang. hur länge musklerna får vila, så får inte axlarna vila mer om du lägger dem på fredagen, eftersom du då kommer en dag närmare nästa måndag, hur man än gör mellan de två alternativen får axlarna vila högst två dagar i stöten...

jo,det har du nog rätt i.....men alltså,det är väl skillnad mellan passiv och aktiv vila?jag menar om man nu tränar under dom dagar som en vis muskelgrupp får vila så småtränas ju den muskelgruppen i mindre drag ändå,eller har jag fel?skillnad är det väl om man nu vilar helt på lörda-sönda som han nu gör?

-xR-
2003-05-15, 07:30
Mangemani: Så du menar att underarmarna/greppstyrkan inte kommer bli starkare utan separat träning? :rolleyes:

mangemani
2003-05-15, 08:05
Originally posted by -xR-
Mangemani: Så du menar att underarmarna/greppstyrkan inte kommer bli starkare utan separat träning? :rolleyes:

beror på vilka övningar man kör!
men varför inte ta ett pass med underaarmar,det skadar ju deffinitivt inte.

Fridolf
2003-05-15, 20:06
nej det skadar ju defenetift inte med lite underarmsträning,kanske får ta o klämma in nån övning då. Den enda övning ja kör nu är att ja efter marklyften tar en stång med vikter och håller den tills ja tappar den.

mangemani
2003-05-15, 20:17
hmm,aldri hört talas om den slags övningen.

men ta en skivstång å sätt dej ner med underarmarna vilandes på knäna med skivstången i händerna,sen är det bara att pressa up skivstångenmed händerna,variera också med överhandsgrepp,om du nu förstog min konstiga förklaring

Fridolf
2003-05-15, 20:20
ja kör mest den övningen för att ja ska palla att hålla grepet när ja komer upp i högre vikter i marklyften.
Ja då ja förstod ja du menade

z_bumbi
2003-05-15, 20:32
Fridolf: Det du kör kallar i alla fall jag för "bar hold", vet inte om det finns något svenskt namn på övningen.
Trevlig övning :thumbup: