handdator

Visa fullständig version : Mitt träningsschema (BJJ + styrka)


Caixa**
2008-01-19, 14:54
Här är mitt nya träningsschema. Har haft ett träningsuppehåll på åtta månader, så jag är inte direkt i toppform. Men det ska det bli ändring på*flex* Har lämnat Thaiboxningen för att leka på BJJ-mattan en termin. Kommentera gärna schemat och ge förslag till förändringar/ andra övningar.


Måndag: 1,5 h BJJ teknik + styrka rygg (dragövningar, bakåtvända flyes, ryggresningar, latsdrag)

Tisdag: VILA

Onsdag: 1,5 h BJJ teknik

Torsdag: Styrka basövningar (benböj, raka mark, chins, dips, bänk)

Fredag: VILA

Lördag: 1,5 h BJJ sparring

Söndag 1,5 h BJJ sparring + styrka mage (+ utfall och några pressövningar med hantlar)

Dagen jag kör styrka basövningar kan jag flytta till någon av vilodagarna, beroende på hur jag känner.
Övriga styrkepass ligger i direkt anslutning till BJJ-passen (äter något på vägen mellan träningarna).
Jag har inga planer på att tävla i BJJ så det är inte hela världen om jag inte lyckas prestera max varje gång..
Styrkemässigt lägger jag störst fokus på bålen (rygg, mage) samt baksida axel för att motverka min frammåtrotation.

Konditionsträning saknas helt just nu. BJJ är inte i närheten av samma konditionsträning som thaiboxning.. När jag kommit igång ordenligt lägger jag kanske till lite morgonlöpning på någon av träningsdagarna alt. springa till gymmet (ca 15 min enkel väg). Planerar även att periodisera träningen och ta bort en del av styrketräningen under någon månad till förmån för konditionsträningen.

Tack för hjälpen:)

Jacksatan
2008-01-19, 15:23
Om du inte tycker BJJ är konditionsträning vet jag inte riktigt hur du kör...
Träningsschemat ser väl bra ut annars.

Caixa**
2008-01-19, 17:59
Om du inte tycker BJJ är konditionsträning vet jag inte riktigt hur du kör...
Träningsschemat ser väl bra ut annars.

Jag är nog på för låg nivå för att kunna kalla det kondition:em: För mig handlar det mest just nu om att hitta nya, möjliga grepp, krampa som fan med armar och ben och försöka överleva strypningar. Jag svettas som en gris och har mjölksyra hela kroppen- men är inte påtagligt anfådd som vid boxning. Det blir nog en helt annan träning när man blivit lite duktigare.

Jacksatan
2008-01-19, 18:02
Jag är nog på för låg nivå för att kunna kalla det kondition:em: För mig handlar det mest just nu om att hitta nya, möjliga grepp, krampa som fan med armar och ben och försöka överleva strypningar. Jag svettas som en gris och har mjölksyra hela kroppen- men är inte påtagligt anfådd som vid boxning. Det blir nog en helt annan träning när man blivit lite duktigare.

Annars brukar det vara tvärtom nästan. Dvs man är helt slut i början för man tar i med alla muskler och har ingen teknik. :D
Mitt tips angående styrketräning är iaf kanske ett helkroppspass i veckan eller 2 halvkroppspass. Man har inte mkt energi till styrketräning när man kör 3-4pass bjj i veckan.

hangatyr
2008-01-20, 21:10
Om du inte tycker BJJ är konditionsträning vet jag inte riktigt hur du kör...
.

plus ett som det heter.

ang. schemat: mycket sparring, kul!