handdator

Visa fullständig version : Hög rep, Låg rep...


rymdrattan
2003-05-10, 19:53
Tjenis.. jag har sett att det finns några som snackar mkt om att man ska köra nån sorts intervall träning med lyftandet.

Träna hårt, träna lättare....
Jag frågar mig.. varför hur å vad? När... å hur fan håller man motivationen samt musklerna uppe när man kör "lättare" ?

Jag vet att det ska vara bra att variera sina träningspass så att musklerna inte vänjer sig vid ett speciellt pass eller nått sånt..

How does it work?! :confused:

jwzrd
2003-05-10, 20:00
För mig fungerar det bra att köra såhär:

1-1½ vecka vila
2-4 veckor lugn träning, nästan inga set till failure, inga superset, inga dropset, repantal runt 10. Provar nån ny övning, slänger nån gammal.
5-6 veckor bollarna-i-väggen träning där dom sista 2 veckorna är så hårt det absolut bara går. Sen upprepar jag. Under dom här veckorna så ökar jag vikten från pass till pass och anpassar repmålen efter det.

GhostFace
2003-05-10, 20:54
En annan variant är att lägga in tunga vs lätta set i den pågående träningen. Köra 2 set lätta och 2 tunga. Eller 3 tunga och ett lätt. Eller 1 tungt och 3 lätta, fast det skulle inte kalla direkt för träningspass men det är nog min egen åsikt hehehe

Helt beroende på var du står i din egen träning....? Och hur du vill öka i styrka kontra muskler?

;)

biginjapan
2003-05-11, 12:18
Originally posted by jwzrd
För mig fungerar det bra att köra såhär:

1-1½ vecka vila
2-4 veckor lugn träning, nästan inga set till failure, inga superset, inga dropset, repantal runt 10. Provar nån ny övning, slänger nån gammal.
5-6 veckor bollarna-i-väggen träning där dom sista 2 veckorna är så hårt det absolut bara går. Sen upprepar jag. Under dom här veckorna så ökar jag vikten från pass till pass och anpassar repmålen efter det.

Varfor kor du sa? vad ar dom dar forsta 4 veckorna bra for?
vad har det gett for resultat??

Allan
2003-05-11, 12:23
Originally posted by biginjapan


Varfor kor du sa? vad ar dom dar forsta 4 veckorna bra for?
vad har det gett for resultat??

Gå in och kolla på träningsjournalerna...när man leker med de vikterna som jwzrd kör på kan man nog lugnt säga att det gett resultat. Strängt taget är det en mycket normal periodisering bland folk som vet vad de håller på med...

allan

rymdrattan
2003-05-11, 22:06
Okej,, takkar för alla svar, jag ska se om jag kan komma fram till nån periodisering som passar mig...

//Mvh rattan

biginjapan
2003-05-12, 12:13
Originally posted by Allan


Gå in och kolla på träningsjournalerna...när man leker med de vikterna som jwzrd kör på kan man nog lugnt säga att det gett resultat. Strängt taget är det en mycket normal periodisering bland folk som vet vad de håller på med...

allan

det var inte meningen att fragan skulle lata negativ!
jag kollade pa vikterna , visst dom ar imponerande men han har ocksa tranat i 5 ar ,om jag inte laste fel.
jag har sjalv inte tranat sa mycket periodiserat men i mina yngre dagar anvande jag effektiv bodybuilding dvs disco ovningar och
ganska laga vikter. resultatet blev noll resutat plus att jag slutade gymma. Nu for tiden (de senaste 11 manaderna kor jag bara lag reps och bas ovningar vilket har gett mycket goda resultat . nar det galler period traning ar min uppfattning ungfar samma som paul delias " varfor ha perioder som inte bygger?"
battre att gora tungt hela tiden

King Grub
2003-05-12, 12:17
Originally posted by biginjapan

battre att gora tungt hela tiden

... tills kroppen brakar ihop. Jag är också övertygad om att det är den tunga, överbelastande träningen som ger resultat, men jag tror också att 9 av 10 som tränar så går sönder innan de resultaten kommer.

Grahn
2003-05-12, 12:17
Du kan ju variera perioder som satsar på styrka och perioder som satsar på hypertrofi tex. Båda bygger men på olika sätt.

biginjapan
2003-05-12, 12:37
Originally posted by Grahn
Du kan ju variera perioder som satsar på styrka och perioder som satsar på hypertrofi tex. Båda bygger men på olika sätt.

ledsen men jag vet inte vad hypertrofi ar?

Grahn
2003-05-12, 12:39
Muskeltillväxt...

biginjapan
2003-05-12, 12:40
Originally posted by King Grub


... tills kroppen brakar ihop. Jag är också övertygad om att det är den tunga, överbelastande träningen som ger resultat, men jag tror också att 9 av 10 som tränar så går sönder innan de resultaten kommer.

tror inte det ar nagon fara om man inte ar absolut nyborjare.
jag hade personligen mer skador nar jag korde hogreps.
det ar dock omojligt att helt undvika skador om man vill bygga muskler. Man far lara sig att leva med det och hur man fixar dom.