handdator

Visa fullständig version : För lite fett och totalt kcalintag för att bränna fett?


Haeffner
2008-01-19, 13:38
Rubriken säger det mesta och låter väl onekligen ganska galen...

Läste för ett tag sen ett par artiklar om viktnedgång och fettförbränning av fredrik paulun. Säga vad man vill om karln han är trots allt välutbildad om än väldigt kommersiell. Nog om det.

Han skrev i sin artikel att ett stort kcalunderskott skulle sänka ämnesomsättningen kraftigt och därav försvåra en bra och hållbar viktminskning. Han förklarade aldrig de bakomliggande fysiologiska orsakerna (han är ju trots allt känd just för att skriva väldigt kortfattat och lättläst) som jag givetvis är väldigt intresserad av :P

Vad jag kan tänka mig på rak arm är att ett för stort energiunderskott kommer medföra muskelförlust och därav sänkt ämnesomsättning. Finns andra fysiologiska orsaker och vilka är dessa? Paulun nämnde också att en person under stort energiunderskott ofta omedvetet blir lite latare och därav får sänkt energiförbrukning men detta är ju något man i allra högsta grad kan kontrollera själv.

I samma artikel skriver han hur man "behöver fett för att kunna bränna fett" och att man med fördel kan ha ett högt fettintag under en viktnedgång. Han säger att äter man lite fett så gör kroppen allt den kan för att spara detta och kan till och med gå på muskelproteinnerbrytnng istället. Han summerar och påstår att man utan problem kan bli "fet utan muskler" om man skär ner på energiintaget och fettinteget för mycket.

För han det inte i dessa fall ut till extremerna eller hur är det?

King Grub
2008-01-19, 13:58
http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=102263&highlight=sv%E4ltl%E4ge

Vid svält ökar fettförbränningen, medan proteinnedbrytningen minskar.

kavalen
2008-01-19, 15:03
Rubriken säger det mesta och låter väl onekligen ganska galen...

Läste för ett tag sen ett par artiklar om viktnedgång och fettförbränning av fredrik paulun. Säga vad man vill om karln han är trots allt välutbildad om än väldigt kommersiell. Nog om det.

Han skrev i sin artikel att ett stort kcalunderskott skulle sänka ämnesomsättningen kraftigt och därav försvåra en bra och hållbar viktminskning. Han förklarade aldrig de bakomliggande fysiologiska orsakerna (han är ju trots allt känd just för att skriva väldigt kortfattat och lättläst) som jag givetvis är väldigt intresserad av :P

Vad jag kan tänka mig på rak arm är att ett för stort energiunderskott kommer medföra muskelförlust och därav sänkt ämnesomsättning. Finns andra fysiologiska orsaker och vilka är dessa? Paulun nämnde också att en person under stort energiunderskott ofta omedvetet blir lite latare och därav får sänkt energiförbrukning men detta är ju något man i allra högsta grad kan kontrollera själv.

I samma artikel skriver han hur man "behöver fett för att kunna bränna fett" och att man med fördel kan ha ett högt fettintag under en viktnedgång. Han säger att äter man lite fett så gör kroppen allt den kan för att spara detta och kan till och med gå på muskelproteinnerbrytnng istället. Han summerar och påstår att man utan problem kan bli "fet utan muskler" om man skär ner på energiintaget och fettinteget för mycket.

För han det inte i dessa fall ut till extremerna eller hur är det?


Man måste äta för att kunna förbränna, om vitala deler i kroppen inte får energi kan dem heller inte fungera, förstår inte problemet.

Stort energiunderskott, det är väl olika från person till person, men personligen blir jag tröttare och hängigare om jag inte äter och får i mig vätska. Innan jag tränar är det otroligt viktigt annars blir passet psykiskt mycket jobbigare. Har jg fått i mig dåligt med mat har jag också svårt att ta mig för med saker och ting, därför försöker jag i bästa möjliga mån unvika energiunderskott. Det är omöjligt för mig att orka gå en hel golfrunda utan att äta innan.

Haeffner
2008-01-19, 17:42
därför försöker jag i bästa möjliga mån unvika energiunderskott.

Hehe, Hur deffar du utan ett energiunderskott...:confused:

Givetvis är det viktigt att ha energi i kroppen under styrkepass.

Haeffner
2008-01-19, 22:40
Om vi går till "du behöver fett för att förbränna fett"-påståendet så tycker jag inte pauluns "Kroppen känner att du äter lite fett och gör allt för att hålla kvar det fett som finns"-förklaring räcker för mig. Jag vill veta varför. Vilka fysiologiska processer reglerar fettförbränningen efter fettintag och varför?

Jag vet att fett är ett essentiellt energigivande näringsämne som man med rätt uppsättning fettsyror har mycket stor hälso- och prestationsmässiga vinningar i att inta. Det ifrågasätter jag inte.

kavalen
2008-01-19, 22:42
Jag deffar inte, eller om konditionsträning kallas för deff så isåfall gör jag det hela tiden, men jag drar inte ner på matintag. Jag kör så mycket jag klarar på gymmet och löptränar några dagar i veckan. Försöker hålla bra kosthållning.

kavalen
2008-01-19, 22:47
Om vi går till "du behöver fett för att förbränna fett"-påståendet så tycker jag inte pauluns "Kroppen känner att du äter lite fett och gör allt för att hålla kvar det fett som finns"-förklaring räcker för mig. Jag vill veta varför. Vilka fysiologiska processer reglerar fettförbränningen efter fettintag och varför?

Jag vet att fett är ett essentiellt energigivande näringsämne som man med rätt uppsättning fettsyror har mycket stor hälso- och prestationsmässiga vinningar i att inta. Det ifrågasätter jag inte.


Det sista fattar jag faktiskt inte "behöver fett för att förbränna fett" Ja vafan ska man svara man tränar hårt och förbränner fett, det märker man ju själv, men som han skriver låter det luddigt. Ibland är det bättre att inte tänka och bara köra på :), känner man sig stark och har ork och orkar mer än tidigare så betyder det bara att man blivit starkare så positivt kanske.

Eddie Vedder
2008-01-20, 07:30
Om vi går till "du behöver fett för att förbränna fett"-påståendet så tycker jag inte pauluns "Kroppen känner att du äter lite fett och gör allt för att hålla kvar det fett som finns"-förklaring räcker för mig.

Det stämmer heller inte, även om det samtidigt definitivt inte är en osanning.:Virro

Kroppen är skicklig på att använda sig utav de substrat som finns tillgängliga.
Mycket fett i kosten kommer alltså innebära högre fettförbränning, en fettrik kost kommer dessutom innebära mer inlagring.

Kroppsfett frisätts hela tiden, vid underskott frisätts med än vad som lagras in o.s.v... Så att mer fett i kosten innebär högre fettförbränning är sant, men att det skulle påverka kroppsammansättningen jämförbart med ett likvärdigt underskott på en lågfettsdiet är nog inte sannolikt.

Fett behövs utan tvekan, vi har ett behov av essentiella fettsyror samt att fettet har viktiga fysiologiska uppgifter. Men "man måste äta fett för att bränna fett" är en sanning med modifikation vill jag påstå.

Haeffner
2008-01-20, 11:18
Det stämmer heller inte, även om det samtidigt definitivt inte är en osanning.:Virro

Kroppen är skicklig på att använda sig utav de substrat som finns tillgängliga.
Mycket fett i kosten kommer alltså innebära högre fettförbränning, en fettrik kost kommer dessutom innebära mer inlagring.

Kroppsfett frisätts hela tiden, vid underskott frisätts med än vad som lagras in o.s.v... Så att mer fett i kosten innebär högre fettförbränning är sant, men att det skulle påverka kroppsammansättningen jämförbart med ett likvärdigt underskott på en lågfettsdiet är nog inte sannolikt.

Fett behövs utan tvekan, vi har ett behov av essentiella fettsyror samt att fettet har viktiga fysiologiska uppgifter. Men "man måste äta fett för att bränna fett" är en sanning med modifikation vill jag påstå.

Tackar Eddie!

Var väl ungefär som jag väntade mig.
Fettrikkost=stor fettförbränning & stor fettinlagring.
Fettsnålkost=Låg fettförbränning & liten fettinlagring.

Det som fick mig att bli lite fundersam var att jag tolkade Paulun som att man med en fettsnål kost kommer spara det fett man har.

Eddie Vedder
2008-01-20, 11:25
Det som fick mig att bli lite fundersam var att jag tolkade Paulun som att man med en fettsnål kost kommer spara det fett man har.

Du kanske ska välja lite annan litteratur i fortsättningen?;)

Att kroppen går in i ett sparläge, d.v.s. sänker ämnesomsättningen för att möta ett lägre energiintag, stämmer och varierar väldigt mellan individer. Initialt kan orken, energin och ämnesomsättningen faktiskt öka vid bantning/svält men sedan sjunker allt det.
Ämnesomsättningen återställs snabbt när man börjar äta som man brukar igen efter deffen.

Sverker
2008-01-20, 11:28
Kolhyradratrik kost = mycket insulin.
Kost på fett = lite insulin.


Insulin är djävulens påfund som stoppar frisättningen av fett och stimulerar fettbildningen från kolhydrat...kraftig vinklat;)

Jag gissar att myterna kring fett och fettförbränning kommer ur synen på insulin.

King Grub
2008-01-20, 11:46
Många som drar ner på kolhydratintaget till förmån för fett, med rädslan för insulinfrisättning i bakhuvudet, blir förskräckta, när man förklarar vad ASP är för något (acylationstimulerande protein, som triggas av fettintag och som är en mer potent fettinlagrare än insulin).

Morty
2008-01-20, 11:57
Moget värre att det aldrig nämns i GI-kretsar >_>

Eddie Vedder
2008-01-20, 12:15
Moget värre att det aldrig nämns i GI-kretsar >_>

Att Paulún och motsvarande GI-förespråkare som faktiskt har utbildning och kunskaper inom näringslära inte nämner det är ganska löjligt, det håller jag med om.

Men i övrigt är det nog knappast något man undviker att nämna, snarare inte känner till överhuvudtaget. Fråga Ola Lauritszon vad acylationstimulerande protein är för något så lär han se ut som ett enda stort frågetecken.;)

Sverker
2008-01-20, 12:44
Jag kan ingenting om acylationstimulerande protein:confused:

Tydligen arbetar proteinet med att stimulera enzymer att sätta fast fettsyror ( på glycerol ) enligt namnet.

King Grub berättar på ett annat ställe att chylimikroner aktiverar proteinet...men hur ?