handdator

Visa fullständig version : sjukt ont i knäet i vissa lägen


Stargazer
2008-01-19, 02:11
Nu är det på följande vis, att när jag exempelvis försöker lägga upp vänstra foten på höger lår och vice versa så gör det enormt ont i knäets yttre sida. Det hindrar min rörlighet och jag känner mig klumpig därutav. Det är bara i dessa lägen som knäet smärtar. Har ni möjligtvis några idéer på vad det skulle kunna vara och hur man kan åtgärda detta?
mvh

Tolkia
2008-01-19, 12:39
Jag hade något liknande för några år sedan; kände främst av det vid vissa typer av sidsteg samt just när jag lade foten över knät, som du beskriver. Det löste sig med stretching av benets ut- och insida; har inte känt av det sedan dess (sök på "löparknä").

grimfish
2008-01-19, 13:03
Det kan absolut vara löparknä. Skulle också kunna vara t.ex. menisken, överbelastning eller popliteus.

Det beror på hur det har uppkommit, hur länge du har haft det, när det gör ont, hur dina vanor ser ut och så vidare. Om du besväras av det, och tränar till vardags, bör du uppsöka naprapat. Om du inte tränar speciellt till vardags och ändå besväras av det kan man gå till en allmänläkare i första hand.

roselldinio
2008-08-20, 23:20
Nu skriver jag mitt första inlägg här och tar upp en gammal tråd. Jag har länge letat efter någon som upplever samma problem som jag och det här låter helt klart som det jag har dragit på mig.

Jag har haft detta problemet i ungefär två veckor.
Smärtan kommer tydligast när jag lägger upp min vänsterfot på högerlåret. Det är nån slags malande smärta som sträcker sig längs sidan av vänster knä. Jag får även rejält ont om jag springer fort men känner ingenting när jag bara joggar. Jag kan ibland även känna av det när jag bara lyfter benet för att dra på mig ett par byxor och i andra vardagssituationer.
Innebandysäsongen ska precis dra igång på allvar och jag vill verkligen bli av med detta.

Har du eller någon annan här på forumet nån idé om vad detta kan vara och hur jag ska göra för att bli av med skiten?

Jag har pratat med Sjukgymnasterna i laget och även varit hos en kiropraktor men ingen verkar kunna hitta vad som är problemet.*grr*


/R

grimfish
2008-08-20, 23:50
Det är knepigt att ställa en diagnos när man inte själv får känna på knät. Statistiskt sett är det nog vanligast med löparknä när man får ont på de sätt som du får. Å andra sidan borde sjukgymnasterna och kiropraktorn som tittade på dig ha kunnat fastställa det i så fall. Trots att varken kiropraktorn eller sjukgymnasterna kunde säga vad som var fel är jag säker på att de har kommit med värdefulla tips och råd om hur du ska gå tillväga med knät.

Guddi
2008-08-21, 13:17
Håller med grimfish, löparknä låter mest troligt.

När det gäller knäproblem så är det alltid bra att köra övningar för höft och rumpa, vid vissa typer av skador är det viktigare än vid andra och löparknä är ett av dem. Du kan bland annat försöka göra

enbens knäböj
bäckenlyft med ett ben i marken, är det gör lätt så använd ett ostabilt underlag typ en fotboll/balansboll
draken (sök på maq så hittar du den säkert)